Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n mielipidekirjoitus: Koirilla ei ole mitään asiaa ruokakauppoihin

Vierailija
13.06.2021 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008049095.html

Oikein hyvä kirjoitus ja olen täysin samaa mieltä kaikesta, mitä tuossa kirjoituksessa mainitaan!

Lisäksi yhdessä kommentissa mainitaan kaikki oleellinen:

"Koiralla ei ole mitään tarvetta mennä kauppaan, on kysymys vain omistajan mukavuudesta. Kyllä allergikkojen mahdollisuudet tehdä ostoksensa sekä elintarvikehygienia, painaa enemmän kuin koiranomistajien mukavuus. Kuka enää uskaltaisi ottaa tuotteita alimmilta hyllyiltä, jos tietäisi, että kaupassa on liikkunut koiriakin."

Juuri näin! Koronan myötä mentiin kauppojen hygieniassa askel eteenpäin, kun käsidesipisteet otettiin käyttöön. Nyt sitten halutaan mennä kertaheitolla 10 askelta taaksepäin, jos takkuturkit sallitaan sinne, kantamaan turkeissaan kaikkia kirppuja, punkkeja ja basilleja sekä mahdollisia kakkakikkareitaan ja tiedä vaikka yrittäisivät nostaa jalkaansa ja pissata tai kakata kaupassa. Vielä jos nuolevat elintarvikkeita niin YÖK! Kuka sellaisia elintarvikkeita sitten enää haluaa ostaa?

Sillä ei ole sitten enää yhtään mitään helvetin merkitystä, jäävätkö käsidesit kauppoihin vai ei ja käytetäänkö käsidesiä vai ei, kun koirat kaupoissa heikentävät hygieniatasoa kaupoissa aivan helvetisti.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allergisten kannattaa käyttää hengitysduojaimia, vaikka koirat ei pääsisikään kauppaan.

Onko koirat nyt olleet ongelma esim. ravintolissa, joissa ovat saaneet olla mukana jo pidempään?

Itse en tiedä, kun en tällaisissa ravintoloissa käy!

Olen pahasti koirapelkoinen ja jos niitä pitäisi pelätä vielä kaupassakin, niin haistakaa nyt jo p*ska!

Oletko koskaan ajatellut että kehittäisit itseäsi pois siitä pelosta? Ihmetyttää tuollaiset heikot ihmiset, jotka vain vellovat ongelmissaan ilman yritystä ratkaista asiaa. Ja itse aiheeseen, ei koirien tarvi olla sentään ruokakaupassa.

Olen ajatellut. Nuoruudessa saksanpaimenkoira hyökkäsi kimppuun. Oli sekin sellainen "ei tee pahaa kärpäsellekään" -yksilö. Miten tuollaisesta pelosta pääsee eroon? Vaikka kuinka kävisi terapiassa tms. on aina mielessä se, jos kuitenkin villiintyy ja hyökkää kimppuun.

Samanlainen kokemus täälläkin. Vapaana liikkuvalle koiralle ilmeisesti iski metsästysvietti päälle kun näki minut pienenä leikkimässä puistossa, onneksi äiti oli paikalla ja repi koiran pois kimpustani. Tuon ensimmäisen kommentoijan ei tarvitse olla huolissaan, hanskaan pelkoni kyllä aika hyvin, mutta en mielelläni ole lähellä isohkoja koiria jotka ovat vapaana. Kaikki koiranomistajat eivät tätä tietystikään ymmärrä vaan loukkaantuvat koska heidän koiransa on kiltti, mutta minähän en voi sitä tietää ja toisaalta omassa kokemuksessa on päinvastainen tilanne.

Myös minulla hieman samanlainen kokemus. Naapurin saksanpaimenkoira tuli aidasta yli kun juoksentelin lapsena omalla pihalla leikkimässä ja puri. Oli muutenkin tosi aggre koira, haukkui ja räisi jatkuvasti aitansa takana ja omistajan sitä lenkkeilyttäessä.

Muita koiria en pelkää ja jopa omistan koiran(kultaisennoutajan) mutta saksanpaimenkoirista jäi ihan kamala pelko ja niitä kartan yhä

Täällä myös sakemanni kävi käteen kiinni kun olin lapsi ja pari vuotta sitten olin lenkillä nöffini kanssa niin irrallaan ollut sakemanni kävi meidän kimppuun.

Vierailija
82/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä todella erikoista, jos Suomen kaltaisessa ylitarkassa ja sääntöjä pilkulleen noudattavassa maassa sallittaisiin eläinten tuominen ruokakauppoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä nyt sitten jotenkin oleellinen kirjoitus? En ole IKINÄ nähnyt koiraa ruokakaupassa. Asun Jyväskylässä ja käyn isoissa kaupoissa, joissa luulisi sitten olevan koiria haitaksi asti.

Vierailija
84/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsikin eilisessä ketjussa, että ei todellakaan halua kaupassa joutua pelkäämään jonkun nistin saksanpaimenkoiraa. Itselleni ihan yks ja hailee joku pikkuinen fifi käsilaukussa, mutta kun ne koirat eivät jää siihen, vaan siellä hyllyväleissä on sitten kaiken maailman pitbullit ja häirikkökoirat omistajineen, joilla ei ole mitään hajua koiran kasvattamisesta.

Tää on hyvä pointti. Itse pidän koirista, eikä mua haittaa koirat kahviloissa/ravintoloissa ym, tuskin haittais ruokakaupassakaan. Suurin osa ihmisistä ymmärtää olla tuomatta koiraansa tuollaisiin paikkoihin, jos koira ei sellaisissa osaa käyttäytyä. Mut sitten on just ne tietyt tyypit, joilla vielä yleensä on joku iso ja pelottava koira, joka ei ole omistajansa hallinnassa.

Vierailija
85/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Enpä tiedä mistä tulevaisuudessa ruokani ostan, ilmeisesti kotiinkuljetuksena, jos koirat tulevat kauppoihin. Kärsin lapsuudessa kohtaamani koirahyökkäyksen aiheuttamasta järkyttävästä koirakammosta. Ulkoillessani vaihdan heti puolta, jos näen koiran. Jos koira ehtii lähelleni minun sitä huomaamatta, nostan kädet ylös vaistomaisesti ja pistän silmät kiinni.

Vierailija
86/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee jännät paikat kun joku tuo juoksuisen nartun kauppaan ja siellä on leikkaamattomia uroksia. Vrasinkin jos vielä pääsevät lähietäisyydelle toisiensa kanssa ja alkavat tappelemaan siitä nartusta.

Vierailija
87/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksi koiraa, ja olen sitä mieltä että koiran paikka ei silti ole kaupassa. Älytön ajatuskin.

Vierailija
88/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat ovat hyvin hygienisiä. Ällöttäviä sen sijaan ovat ihmiset kihomaitoineen ja viruksineen.

No eikä ole. Paskaisia.

Päinvastoin, eläimet on tarkkoja puhtaudestaan. Toisin kuin ihmiset joskus. Ja ihmisisää on niitä bakteereja, viruksia ja sieniä, joista eniten uhkaa toiselle ihmiselle.

Kyllä ainakin mun perhoskoirat kävelee tyynesti kakkakikkareet perskarvoissa heiluen. Ei koirat hoida omaa hygieniaansa. Kissat hoitaa, mutta niitä ei ollakaan viemässä kauppoihin.

Uudistus koskee kaikkia lemmikkieläimiä.

Vierailija
89/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä todella erikoista, jos Suomen kaltaisessa ylitarkassa ja sääntöjä pilkulleen noudattavassa maassa sallittaisiin eläinten tuominen ruokakauppoihin.

Päättäjissä on paljon heitä ketkä omistavat kyseisen statuskarvakasan.

Vierailija
90/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opaskoirat pääsevät myös ruokakauppoihin kuten muuallekin.

Vierailija
91/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän kaltasissa alotuksissa on se ongelma, että kun lähdetään haukkumaan ja solvaamaan niin se pointti katoaa kokonaan. Jos kirjoittaisi asiallisesti niin keskustelu olisi paljon hedelmällisempää.

Vierailija
92/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset koirat ovat keskimäärin surkeasti koulutettuja, joten ne rähisevät toisilleen ihan tavallisessa ohittamisessakin. Olen tehnyt ruokakaupan myyjän töitä aiemmin, enkä todellakaan haluaisi koiria myymälään! Voi vaan kuvitella sekasorron kun koira haistelee (kirsulla koskien) kaikkea sen tasolla olevaa esim. hevi-osastolla, jonkun koira pääsee karkaamaan ja juoksee jonnekin, kolmas haukkuu vihaisena jollekin jne. 

Ei koiria ruokakauppaan.

Vierailija
93/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat ovat hyvin hygienisiä. Ällöttäviä sen sijaan ovat ihmiset kihomaitoineen ja viruksineen.

No eikä ole. Paskaisia.

Päinvastoin, eläimet on tarkkoja puhtaudestaan. Toisin kuin ihmiset joskus. Ja ihmisisää on niitä bakteereja, viruksia ja sieniä, joista eniten uhkaa toiselle ihmiselle.

Kyllä ainakin mun perhoskoirat kävelee tyynesti kakkakikkareet perskarvoissa heiluen. Ei koirat hoida omaa hygieniaansa. Kissat hoitaa, mutta niitä ei ollakaan viemässä kauppoihin.

Et siis putsaa niiden pehvoja jos siellä roikkuu kakkakikkareita? Hyi. 

Kyllä mä ainakin pidän huolen siitä että koiran turkki on jokapaikasta siisti.

Silti en ole koiraani kauppaan mukaan ottamassa.

Vierailija
94/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran omistajana en halua, että koirat on kaupassa. Stressitaso nousee välillä ulkonakin toisilleen räksyttävistä koirista. Mitä se olisi sitten Prisman ruuhkassa joulun alla kaikkien aikuisten, lasten ja koirien melskeessä?

Vierailija
95/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koirani saisi varmaan slaakin, jos joutuisi kauppaan. Kyllä siinä olisi stressipisteet korkealla. En kannata.

Vierailija
96/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset koirat ovat keskimäärin surkeasti koulutettuja, joten ne rähisevät toisilleen ihan tavallisessa ohittamisessakin. Olen tehnyt ruokakaupan myyjän töitä aiemmin, enkä todellakaan haluaisi koiria myymälään! Voi vaan kuvitella sekasorron kun koira haistelee (kirsulla koskien) kaikkea sen tasolla olevaa esim. hevi-osastolla, jonkun koira pääsee karkaamaan ja juoksee jonnekin, kolmas haukkuu vihaisena jollekin jne. 

Ei koiria ruokakauppaan.

Lähikauppojen myyjillä tulee olemaan jännät paikat, kun saavat siivota koirien jäljet. Bonuksena moniongelmaisten ärhäkkäät piskit. Mitenkähän vartijat taltuttaa koirat? Suihketta vaan karvakuonoon?

Vierailija
97/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koiria ruokakauppaan.

Lähikauppojen myyjillä tulee olemaan jännät paikat, kun saavat siivota koirien jäljet. Bonuksena moniongelmaisten ärhäkkäät piskit. Mitenkähän vartijat taltuttaa koirat? Suihketta vaan karvakuonoon?

Ja kaikki nistit tappelukoirineen....siinä sitä on matalapalkkaisilla myyjillä ja vartijoilla kivaa oikein koko rahan edestä, kun omistajaansa suojelee tappamiseen koulutettu koira. :) Voi olla parempi päästää ne juoksukaljat menemään...

Vierailija
98/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allergisten kannattaa käyttää hengitysduojaimia, vaikka koirat ei pääsisikään kauppaan.

Onko koirat nyt olleet ongelma esim. ravintolissa, joissa ovat saaneet olla mukana jo pidempään?

Itse en tiedä, kun en tällaisissa ravintoloissa käy!

Olen pahasti koirapelkoinen ja jos niitä pitäisi pelätä vielä kaupassakin, niin haistakaa nyt jo p*ska!

Oletko koskaan ajatellut että kehittäisit itseäsi pois siitä pelosta? Ihmetyttää tuollaiset heikot ihmiset, jotka vain vellovat ongelmissaan ilman yritystä ratkaista asiaa. Ja itse aiheeseen, ei koirien tarvi olla sentään ruokakaupassa.

Olen ajatellut. Nuoruudessa saksanpaimenkoira hyökkäsi kimppuun. Oli sekin sellainen "ei tee pahaa kärpäsellekään" -yksilö. Miten tuollaisesta pelosta pääsee eroon? Vaikka kuinka kävisi terapiassa tms. on aina mielessä se, jos kuitenkin villiintyy ja hyökkää kimppuun.

Nykyisin on paljon tällaisia uuskoiranomistajia, jotka ovat hankkineet söpön ja pörröisen perheenjäsenen. Jos joku ei pidä heidän vuffestaan, niin loukkaannutaan. Nämä tyypit myös inhimillistävät koiransa. "Se ei teen pahaa kenellekään ja on niin kiltti"  ja jos tekee, niin syytetään ihmistä, joka ei osannut kehonkielellään käyttäytyä heidän koiralleen sopivalla tavalla. 

Vierailija
99/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole. Paskaisia.

Uudistus koskee kaikkia lemmikkieläimiä.

Tyttären poni, naapurin boa sekä serkun tarantella tulevat iloitsemaan tästä tervetulleesta uutisesta.

Vierailija
100/103 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole. Paskaisia.

Et siis putsaa niiden pehvoja jos siellä roikkuu kakkakikkareita? Hyi. 

Kyllä mä ainakin pidän huolen siitä että koiran turkki on jokapaikasta siisti.

Silti en ole koiraani kauppaan mukaan ottamassa.

Voi taivas.

Pesenhän minä ne koirien perskarvat kun menemme kotiin. En minä kanna pesuvatia lenkillä mukana! Sama juttu olisi kauppaan mennessä, samat liat ja roskat turkin mukana kulkeutuisi kauppaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä