Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko raamatun tapahtumista todisteita?

Vierailija
13.06.2021 |

Vanhempani uskovat täysin raamatun tapahtumiin, ja ovat muutenkin täysin uskovaisia ihmisiä. Entiedä mihin minun kuuluisi uskoa, tilanne on todella ahdistavaa. Uskotteko te muut täysin raamattuun?

Kommentit (2183)

Vierailija
2021/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskoin lapsena opettajaa kun se kertoi elämän synnystä, oli kuva tulivuoresta ja jostain alkuliejusta. Ne jutut ei käynyt mun järkeen, tuntui mahdottomalta, ei millään lailla uskottavilta. Mutta uskoin kun ajattelin että opettajat tietää ja niiden pitää opettaa vain totuuddnmukaisia asioita. Luotin heihin ja uskoin.

Pystyin jonkin aikaa uskomaan asiaan joka oli vastoin mun järjenpäätelmiä. Eli omasta kokemuksesta voin sanoa että on mahdollista.

Vierailija
2022/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä uskoin lapsena opettajaa kun se kertoi elämän synnystä, oli kuva tulivuoresta ja jostain alkuliejusta. Ne jutut ei käynyt mun järkeen, tuntui mahdottomalta, ei millään lailla uskottavilta. Mutta uskoin kun ajattelin että opettajat tietää ja niiden pitää opettaa vain totuuddnmukaisia asioita. Luotin heihin ja uskoin.

Pystyin jonkin aikaa uskomaan asiaan joka oli vastoin mun järjenpäätelmiä. Eli omasta kokemuksesta voin sanoa että on mahdollista.

Eli pohjasit uskosi auktoriteettiin. Se on ihan validi peruste uskoa jokin asia todeksi, etenkin jos ei itsellä ole käytännössä minkäänlaista mahdollisuutta edes kyseenalaistaa sitä. Aikuiset taas harvemmin uskovat asioita ihan vaan siksi että joku sanoo että juujuu, kyllä se niin on, vaan he osaavat arvioida asioita sekä myös kyseenalaistaa niitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2023/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilit kertomusta, mutta sinulla ei ollut varmuutta, kuten ei vieläkään. Et sinä muuten olisi uskonut. Vihreästä taivaasta sinulla on kieltävä varmuus, kuten minulla on vedenpaisumuksesta tai ihmisen kehityksestä.

Vierailija
2024/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä taivas on esimerkkinä siksi, että jokainen voi omien havaintojensa pohjalta kiistää sen olevan totta. Kukaan ei vilpittömästi ikinä pystyisi uskomaan taivasta vihreäksi, joten uskoa ei siis voi valita, eikä vapaa tahto ole tosiasia. Raamattuun en voi uskoa, koska siellä on näitä "taivas on vihreä" -tason väitteitä eli tarinoita, jotka voi varmuudella tietää epätodeksi, koska on mahdollista omin aistein todeta asian oikea laita.

Vierailija
2025/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pohjasit uskosi auktoriteettiin. Se on ihan validi peruste uskoa jokin asia todeksi, etenkin jos ei itsellä ole käytännössä minkäänlaista mahdollisuutta edes kyseenalaistaa sitä. Aikuiset taas harvemmin uskovat asioita ihan vaan siksi että joku sanoo että juujuu, kyllä se niin on, vaan he osaavat arvioida asioita sekä myös kyseenalaistaa niitä. 

Uskonnollinen usko perustuukin suureksi osaksi auktoriteettiin. Uskovat itsekin usein toistavat fraasia "usko tulee kuulemisesta". Se kuuleminen on niinkin vahva että moni uskoo vaikka kaikilla onkin ne mahdollisuudet kyseenalaistaa.

Vierailija
2026/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnollinen usko perustuukin suureksi osaksi auktoriteettiin. Uskovat itsekin usein toistavat fraasia "usko tulee kuulemisesta". Se kuuleminen on niinkin vahva että moni uskoo vaikka kaikilla onkin ne mahdollisuudet kyseenalaistaa.

Ja tästä syystä monet uskovaiset luulevat olevan joku hyväkin pointti, kun he sanovat, että Einstein uskoi Jumalaan tai Darwin kielsi evoluutioteorian kuolinvuoteellaan. Vaikka nuo valheelliset tarinat olisivat totta, ei Einsteinin jumaluskolla olisi mitään painoarvoa, mikäli hän ei myös tarjoaisi riittävää todistusaineistoa näkemykselleen, eikä evoluutioteorian paikkansapitävyys ole Darwinin julistuksessa vaan miljoonissa miestyövuosissa aiheesta tehtyä tieteellistä tutkimusta.

Vierailija
2027/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ollut sinun vilpittömän parhaan ymmärryksesi mukaan epätotta. Jos olisi ollut, et olisi uskonut. Olet ihan itse tuossa kuvaillut, mikä oli vilpitön paras ymmärryksesi: "opettajat tietää ja niiden pitää opettaa vain totuudenmukaisia asioita".

Vierailija
2028/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ollut sinun vilpittömän parhaan ymmärryksesi mukaan epätotta. Jos olisi ollut, et olisi uskonut. Olet ihan itse tuossa kuvaillut, mikä oli vilpitön paras ymmärryksesi: "opettajat tietää ja niiden pitää opettaa vain totuudenmukaisia asioita".

Ei. Se ei kuulostanut järkeenkäyvältä, mutta uskoin sen. Myöhemmin kuulin tieteellisiä todistuksia siitä että sillä tavalla elämän syntyminen on mahdotonta. Huomasin että uudet tutkimukset kumoaa aiempia, enkä sen jälkeen luottanut niin sokeasti tieteeseen.

Ei se sentään Jumalan sanaa ole.

Vierailija
2029/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä sen verran, että "vilpitön paras ymmärrys" ei ole ennakkoajatus, jota vasten peilaat uutta tietoosi tulevaa näyttöä, vaan vilpitön paras ymmärrys on se lopputulema, jonka saavutat, kun olet käsitellyt kaiken saamasi relevantin informaation.

Eli tässä sinun esimerkkitapauksessasi vilpitön paras ymmärryksesi ennen kyseistä oppituntia oli, että elämä ei voi syntyä itsestään, oppitunnilla sait uutta relevanttia informaatiota, jonka punnitsit omalla tavallasi ja päädyit uuteen parhaaseen ymmärrykseen.

Vierailija
2030/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kuin mikään maailman aika ole riittänyt evoluutio teoriaan kun kuitenkin tutkittua tietoa jo parituhatta vuotta ja yhtään uutta eliötä tai lajia syntynyt enään tuossa ajassakaan?

Eläimet ja kasvit muuttuu pikkuhiljaa kokoajan. Etkö ole kuullut talitinttien lsulavan ksupungissa ti- tyy ti-ti-tyyn sijaan? Perhosten siipien väri muuttuu pikkuhiljaa kun sopeutuvat ympäristön muutokseen, punkit leviävät kohti pohjoista kun ilmasto lämpenee,  etkö ole kuullut lajien kuolemisista? 

Mikään noista mainituista ei ole evoluutiota. 

Vierailija
2031/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kuin mikään maailman aika ole riittänyt evoluutio teoriaan kun kuitenkin tutkittua tietoa jo parituhatta vuotta ja yhtään uutta eliötä tai lajia syntynyt enään tuossa ajassakaan?

Eläimet ja kasvit muuttuu pikkuhiljaa kokoajan. Etkö ole kuullut talitinttien lsulavan ksupungissa ti- tyy ti-ti-tyyn sijaan? Perhosten siipien väri muuttuu pikkuhiljaa kun sopeutuvat ympäristön muutokseen, punkit leviävät kohti pohjoista kun ilmasto lämpenee,  etkö ole kuullut lajien kuolemisista? 

Entäpä kokonaan uusi laji? Tuolla aiemmin oli juttua viemärihyttysestä. Entä karheapillike (galeopsis tetrahit)?

Vierailija
2032/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä kokonaan uusi laji? Tuolla aiemmin oli juttua viemärihyttysestä. Entä karheapillike (galeopsis tetrahit)?

Tämä on taas sellainen kysymys että pitää odottaa kunnes jää riittävän kauas taakse😆

Vierailija
2033/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evoluutio = mikä tahansa muutos perinnöllisissä ominaisuuksissa eliöpopulaatiossa useiden sukupolvien aikana.

Vierailija
2034/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki noista on evoluutiota. 

Vierailija
2035/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Se ei kuulostanut järkeenkäyvältä, mutta uskoin sen. Myöhemmin kuulin tieteellisiä todistuksia

Okei, sinulla on siis todennäköisesti uskonnollisen indoktrinaation seurauksena muodostunut vahvistusharha joka saa sinut pitämään maailmankuvaasi myötäileviä seikkoja totena, ja sitä vastaan käyviä epätotena. Lisäksi sinulle on selvästi valehdeltu tieteen olemuksesta ja sen saavutuksista. Noista lähtökohdista on kyllä vaikeaa päästä takaisin objektiiviseen ja rationaaliseen ajattelumaailmaan. 

Vierailija
2036/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Se ei kuulostanut järkeenkäyvältä, mutta uskoin sen. Myöhemmin kuulin tieteellisiä todistuksia

Sinulle on syötetty hyvin valikoituja tieteellisiä todistuksia, jotka luultavimmin eivät edes kovin tieteellisiä olleet. Ja kun tuntuivat vahvistavan käsitystäsi, et halunnut enempää tieteeseen tutustuakaan koska alitajuisesti pelkäsit mahdollista ristiriitaa.

Vierailija
2037/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Se ei kuulostanut järkeenkäyvältä, mutta uskoin sen. Myöhemmin kuulin tieteellisiä todistuksia siitä että sillä tavalla elämän syntyminen on mahdotonta. Huomasin että uudet tutkimukset kumoaa aiempia, enkä sen jälkeen luottanut niin sokeasti tieteeseen.

En tiedä, milloin olet koulusi käynyt, mutta jos siitä vuosikymmeniä, niin tutkimus aiheesta on edennyt sen jälkeen valtavan paljon, eikä koulukirjoissa ollut välttämättä edes sen ajan parasta tietoa.

Tyypillinen abiogeneesin "mahdottomaksi osoittava" kreationistinen argumentti (ei siis tieteellinen tutkimus tai todiste) menee suunnilleen näin:

1. katsotaan yksinkertaisinta tunnettua modernia solua, ja todetaan sen olevan huikean monimutkainen

2. todetaan, että abiogeneesi, eli elämän syntyminen elottomasta, jonka "ateistit" tai "evolutionistit" uskovat olevan elämän alkulähde, tarkoittaa tuollaisen yksinkertaisimman tunnetun modernin solun syntymää kertalaakista jonkinlaisesta alkuaine- tai yksinkertaisten molekyylien sopasta

3. todetaan, että todennäköisyys kohdan 2. tapahtumalle on 1:100 000 000 000 000 000 000 000 000 000 tjsp.

Näistä kohta 1 on oikein ja kohta 3 on ainakin suuntaa-antavasti oikein, Homman koira on siis haudattuna kohtaan kaksi. Huomattavan monimutkaisia molekyylejä itseorganisoituu sen verran rutiininomaisesti, että tällaisia elämän peruspalikoiden peruspalikoita on löydetty mm. asteroidien pinnalta avaruudesta. Eloton kemialinen evoluutio nostaa tuon "alkuaine- tai yksinkertaisten molekyylien sopan" huomattavasti monimutkaisempien aineksien "sopaksi".

Vastaavasti yksinkertaisimmalla modernilla solulla on takanaan noin 3,5 miljardia vuotta evoluutiota, ja se on todennäköisesti valtavan paljon monimutkaisempi kuin mitä ensimmäiset kopioitujat ovat olleet. Jos ensimmäisen kopioitujan tiputtaisi nykyiseen ympäristöön, ei sillä olisi yhtään minkäänlaisia mahdollisuuksia selvitä hetkeä kauempaa kilpailussa modernien eliöiden kanssa. Mutta elottomassa maailmassa, jossa mitään kilpailua ei ole, on mikä tahansa itsestään kopioita tekemään kykenevä makromolekyyli todennäköisesti lisääntynyt huikeaa vauhtia.

Abiogeneesitutkimus on "work in progress", ja kuviossa on pienempää ja isompaakin aukkoa, mutta etenemistäkin on tapahtunut valtavasti. On silti täysin mahdollista, että emme koskaan pysty selvittämään tarkalleen, että "juuri näin se on tapahtunut", vaan joudumme tyytymään mahdollisesti muutamaan varteenotettavaan skenaarioon. Emme myöskään välttämättä koskaan saa varmaa vastausta siihen, että kuinka epätodennäköinen tapahtuma on ollut kyseessä. Jo nyt ollaan kuitenkin heittämällä siinä pisteessä, että abiogeneesin väittäminen mahdottomaksi yllä kuvatun kaltaisella argumentilla on täysin absurdia. Meillä on vähintään ihan kohtalaiset syyt ajatella, että se on mahdollista, eikä oikein mitään syytä ajatella, että se on mahdotonta.

Vielä linkki enkkuwikipedian abiogeneesi-artikkeliin, joka omaan täysin asiantuntemattomaan silmään on ihan asiallisen näköinen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis

Vierailija
2038/2183 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tyypillinen abiogeneesin "mahdottomaksi osoittava" kreationistinen argumentti (ei siis tieteellinen tutkimus tai todiste) menee suunnilleen näin:

1. katsotaan yksinkertaisinta tunnettua modernia solua, ja todetaan sen olevan huikean monimutkainen

2. todetaan, että abiogeneesi, eli elämän syntyminen elottomasta, jonka "ateistit" tai "evolutionistit" uskovat olevan elämän alkulähde, tarkoittaa tuollaisen yksinkertaisimman tunnetun modernin solun syntymää kertalaakista jonkinlaisesta alkuaine- tai yksinkertaisten molekyylien sopasta

3. todetaan, että todennäköisyys kohdan 2. tapahtumalle on 1:100 000 000 000 000 000 000 000 000 000 tjsp."

Tätä taustaa vasten tietysti maailmoja esiin taikova partaukko on täysin  looginen :)

Vierailija
2039/2183 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sata sivua takana, mutta varsin heikoksi on jäänyt anti Raamatun todisteiden osalta. Tässä top-3 yritykset:

1. Raamattu (kehäpäätelmä ei ilmeisesti ole terminä tuttu)

2. Pirkko-Liisaa sattui jalkaan, ja sitten jonkin ajan kuluttua ei enää sattunutkaan (vau!)

3. Itte oot tyhmä! (Jep jep)

Vierailija
2040/2183 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tyypillinen abiogeneesin "mahdottomaksi osoittava" kreationistinen argumentti (ei siis tieteellinen tutkimus tai todiste) menee suunnilleen näin:

3. todetaan, että todennäköisyys kohdan 2. tapahtumalle on 1:100 000 000 000 000 000 000 000 000 000 tjsp."

Tätä taustaa vasten tietysti maailmoja esiin taikova partaukko on täysin  looginen :)

Siinähän on vain se ongelma, että ei ole. Ymmärrän, että joistakin tuntuu siltä. Mutta erittäin epätodennäköinen on suorastaan määritelmällisesti todennäköisempi kuin jonkin sortin avaruusvelho, jonka olemassaolon todennäköisyys on tuntematon, sisältäen mahdollisuuden, että sen todennäköisyys on nolla.

ID-kretinismin ongelma on, ettei meillä ole yhtään mitään näyttöä siitä, että minkäänlainen elämää suunnitteleva entiteetti olisi mahdollinen. Maailmankaikkeuksista puhumattakaan. Koko liike nojaa kahteen virhepäätelmään: tietämättömyysargumentti (emme tiedä, miten x on tapahtunut, joten tiedämme sen olevan suunniteltu) ja henkilökohtaisen epäuskon argumentti (en mitenkään voi käsittää, miten tämä olisi voinut tapahtua luonnollisesti, joten se on suunniteltu).

Samat virhepäätelmät ovat yleisesti ottaen kaiken uskonnollisuuden kulmakiviä.