Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko raamatun tapahtumista todisteita?

Vierailija
13.06.2021 |

Vanhempani uskovat täysin raamatun tapahtumiin, ja ovat muutenkin täysin uskovaisia ihmisiä. Entiedä mihin minun kuuluisi uskoa, tilanne on todella ahdistavaa. Uskotteko te muut täysin raamattuun?

Kommentit (2183)

Vierailija
1981/2183 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistuttelen myös tästä toistaiseksi vastausta vaille jääneestä kysymyksestä, joka tämän "ihmisellä on vapaa tahto valita usko" -argumentin kannalta on hirveän oleellinen. "Kyllä" tai "ei" -vastauksen jälkeen olen valmis mihin suuntaan tahansa menevään jatkokeskusteluun aiheesta mikäli tarvetta on. Ehkä kuitenkin huomisen puolella.

----

Minulla on kaksi vaihtoehtoa, A ja B.

Olen tietoinen vaihtoehdosta A, ja minulla on tiedossa keinot, joilla voin analysoida ja tutkia A:ta ja sen seurauksia.

En ole tietoinen vaihtoehdosta B, ja minulla ei ole tiedossa keinoja, joilla voin analysoida ja tutkia B:tä ja sen seurauksia.

Voinko tosiasiallisesti tehdä vapaan valinnan A:n ja B:n välillä?

Vapaahan sinä valitsemaan olet vaikka et tietäisi mitään.  Kaikkea et missään tapauksessa voi tietää edeltä kä

Edellyttääkö vapaa valinta erilaisten mahdollisuuksien olemassaoloa, vai onko valinta vapaa myös silloin, kun valittavana on vain yksi vaihtoehto?

Vierailija
1982/2183 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotakin ketju on vahvistanut, niin käsitystä uskovaisten vähästä älystä ja kusipäisyydestä. Todella epäkohteliasta ja jopa törkeää keskustelutyyliä edustavat. Aivan uskomatonta väkeä, eikä lainkaan hyvällä tavalla. Hävetkää.

Siltikin viihdyt kanssamme. Ei meidän tarvitse ketään pakottaa uskovaiseksi, emmekä voikaan. Valinta on ihan jokaisen oma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1983/2183 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistuttelen myös tästä toistaiseksi vastausta vaille jääneestä kysymyksestä, joka tämän "ihmisellä on vapaa tahto valita usko" -argumentin kannalta on hirveän oleellinen. "Kyllä" tai "ei" -vastauksen jälkeen olen valmis mihin suuntaan tahansa menevään jatkokeskusteluun aiheesta mikäli tarvetta on. Ehkä kuitenkin huomisen puolella.

----

Olen tietoinen vaihtoehdosta A, ja minulla on tiedossa keinot, joilla voin analysoida ja tutkia A:ta ja sen seurauksia.

En ole tietoinen vaihtoehdosta B, ja minulla ei ole tiedossa keinoja, joilla voin analysoida ja tutkia B:tä ja sen seurauksia.

Kaikilla on mahdollisuus mahdollisuuteen B etsimällä ja kääntymällä Jumalan puoleen, mutta Jumala ei ole mikään mikä voidaan asettaa suurennuslasin al

Olisin mielelläni saanut myös sen oikean vastauksen kysymykseen, eli että onko kyseessä tosiasiallisesti vapaa valinta, jos kahdesta vaihtoehdosta toisesta ei ole minkäänlaista tietoa tai tiedettyä tutkimuskeinoa?

Siirryit nyt tavallaan suoraan jatkokeskusteluun, kun olisin tarvinnut sen "kyllä" tai "ei" vastauksen.

Vierailija
1984/2183 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt jo kiusallista vältellä noin helppoa kysymystä. Joku kritisoikin jo uskovaisten keskustelutyyliä ja pakko siihen kritiikkin on yhtyä. Lapsellista käytöstä heiltä.

Pakko taas tähän kohtaan muistutella elintärkeästä aiheesta: kun keskustelette uskovaisten kanssa, tai seuraatte keskustelua, johon uskovaiset osallistuvat: kiinnittäkää aina erityishuomiota niihin kysymyksiin, joihin he eivät vastaa, ja pohtikaa, miksi eivät.

Itse aina vastaan ja pitää vastata mihin voi vastata, mutta yleensä ateistin kysymys on Jumalasta on sellaisia mitä Jumala ei ole kertonut ja se mitä Hän on, se vastaus ei kelpaa. Vaikka kuinka kova ateisti olisi tullut uskoon nin kaikki reaktiot on että se hurahti, sattuuhan sitä. 

Vierailija
1985/2183 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu on siitäkin ihmeellinen kirja, että siinä on kaikki mitä tarvitsemme. Ja vaikka nyt tarkoitin hengellistä elämää, niin onhan se sellainen aarrearkku jota koko viihdeteollisuus on käyttänyt jatkuvasti.

Ennen kulutin viihdettä ja silloin tällöin törmäsin asioihin jotka tunnistin että ne löytyy Raamatusta. Mutta nyt kun luin Raamatun taas läpi, huomaan että Raamattua käytetään ideapankkina paljon enemmän kuin alkuun ajattelin.

Hyvin harvoin taivas on vihreä, mutta sellastakin on tapahtunut. Taivas on joskus, usein niin upean värinen. Jumala on niin ihmeellinen. Niin mahtava. Ja Jumalan rakkaus niin käsittämätöntä.

Vierailija
1986/2183 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt jo kiusallista vältellä noin helppoa kysymystä. Joku kritisoikin jo uskovaisten keskustelutyyliä ja pakko siihen kritiikkin on yhtyä. Lapsellista käytöstä heiltä.

Pakko taas tähän kohtaan muistutella elintärkeästä aiheesta: kun keskustelette uskovaisten kanssa, tai seuraatte keskustelua, johon uskovaiset osallistuvat: kiinnittäkää aina erityishuomiota niihin kysymyksiin, joihin he eivät vastaa, ja pohtikaa, miksi eivät.

Itse aina vastaan ja pitää vastata mihin voi vastata, mutta yleensä ateistin kysymys on Jumalasta on sellaisia mitä Jumala ei ole kertonut ja se mitä Hän on, se vastaus ei kelpaa. Vaikka kuinka kova ateisti olisi tullut uskoon nin kaikki reaktiot on että se hurahti, sattuuhan sitä. 

Mikä on syysi siihen, ettet voi antaa kyllä/ei vastausta vihreä taivas -kysymykseen?

Vierailija
1987/2183 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamattu on siitäkin ihmeellinen kirja, että siinä on kaikki mitä tarvitsemme. Ja vaikka nyt tarkoitin hengellistä elämää, niin onhan se sellainen aarrearkku jota koko viihdeteollisuus on käyttänyt jatkuvasti.

Ennen kulutin viihdettä ja silloin tällöin törmäsin asioihin jotka tunnistin että ne löytyy Raamatusta. Mutta nyt kun luin Raamatun taas läpi, huomaan että Raamattua käytetään ideapankkina paljon enemmän kuin alkuun ajattelin.

Hyvin harvoin taivas on vihreä, mutta sellastakin on tapahtunut. Taivas on joskus, usein niin upean värinen. Jumala on niin ihmeellinen. Niin mahtava. Ja Jumalan rakkaus niin käsittämätöntä.

Venkoilua.

Vierailija
1988/2183 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jotakin ketju on vahvistanut, niin käsitystä uskovaisten vähästä älystä ja kusipäisyydestä. Todella epäkohteliasta ja jopa törkeää keskustelutyyliä edustavat. Aivan uskomatonta väkeä, eikä lainkaan hyvällä tavalla. Hävetkää.

Siltikin viihdyt kanssamme. Ei meidän tarvitse ketään pakottaa uskovaiseksi, emmekä voikaan. Valinta on ihan jokaisen oma.

Paitsi että se ei tietenkään ole mikään valinta sen enempää kuin valita uskoa että taivas on vihreä.

Vierailija
1989/2183 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

----

Kaikilla on mahdollisuus mahdollisuuteen B etsimällä ja kääntymällä Jumalan puoleen, mutta Jumala ei

Kyllä on vapaa valinta, käänny tänään etsimään Häntä nin hän vastaa. Mutta lähesty niin kuin hän on itse sanonut kuinka häntä lähestytään. Jos etsit häntä asenteella näytä joku ihme tai selitä darwinismi nin unohda koko asia. Asenne ensin kuntoon, luet Raamattua ja etsiä sieltä mitä Jeesus haluaa ihmisen tekevän ja millä asenteella nin hänkin on luvannut itsensä ilmoittaa. 

Vierailija
1990/2183 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on syysi siihen, ettet voi antaa kyllä/ei vastausta vihreä taivas -kysymykseen?

Vastaan hänen puolestaan. Kysymyksen todellinen pohdinta vie häneltä uskon. Siksi.

Vierailija
1991/2183 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

----

Vapaahan sinä valitsemaan olet vaikka et tietäisi mitään.  Kaikk

On vain yksi vaihtoehto ja yksi valinta. Ota tai jätä...

Vierailija
1992/2183 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tietysti, jos sinun kaltaisiasi on olemassa, se ei vaan yleensä juurikaan näy käytännön keskusteluissa. Ei niissä, joihin olen itse osallistunut eikä niissä, joita olen seurannut sivusta.

Oleellisimpia kysymyksiä eivät ole hyvin monimutkaiset ja syvälliset Jumalan persoonaa tai motiiveja koskevat kysymykset, vaan yksinkertaiset kysymykset joihin voi antaa lyhyen ja yksiselitteisen vastauksen. Tyypillinen uskovaisen reaktio tällaisiin kysymyksiin on joko niiden ohittaminen, tai sitten varsinaisen vastauksen antamatta jättäminen ja sen sijaan vastaaminen raamatunlausetäyteisellä saarnalla aiheen vierestä.

Jos sinä et noudata tätä kaavaa, niin vilpittömästi arvostan.

Vierailija
1993/2183 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on vapaa valinta

Jos minulla on valintatilanne, jossa valittavia vaihtoehtoja on vain yksi, onko valintani tällöin vapaa? 

Vierailija
1994/2183 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

----

Kaikilla on mahdollisuus mahdollisuuteen B etsimällä

Kyllä on vapaa valinta, käänny tänään etsimään Häntä nin hän vastaa.

Miksi minä valitsisin lähteä etsimään jotain joka ei voi olla olemassa?

Vierailija
1995/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

----

Kai

Miksi sitten edes mietit asiaa ja tuhlaat arvokasta aikaasi? Jatka matkaasi eteenpäin elämässäsi.

Vierailija
1996/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upup

Vierailija
1997/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

----

Kyllä voit tehdä valinnan. Kyseessä on valinta tilanne kun on kaksi tai useampi vaihtoehto mistä valita.

Vainta voi olla myös jos täytyy valita kyllä tai ei vaihtoehdoista.

Master chef Australia ohjelmassa oli kerran kysymyksen kaltainen tilanne kun yksi valittavista vaihtoehdoista oli mysteeriboxi josta ei saanut mitään tietoa.

Olet nyt saanut vastauksen tähän kysymykseen. Se on minun vastaukseni. Jollakin toisella voi olla toisenlainen vastaus.

Vierailija
1998/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voit tehdä valinnan. Kyseessä on valinta tilanne kun on kaksi tai useampi vaihtoehto mistä valita.

Master chef Australia ohjelmassa oli kerran kysymyksen kaltainen tilanne kun yksi valittavista vaihtoehdoista oli mysteeriboxi josta ei saanut mitään tietoa.

Olet nyt saanut vastauksen tähän kysymykseen. Se on minun vastaukseni. Jollakin toisella voi olla toisenlainen vastaus.

Master chef -vertauksessa valitsija on tietoinen vaihtoehdosta B, vaikka sen ominaisuuksia ei tunnetakaan eikä voida tutkia, joten se ei oikein ole vertailukelpoinen. Kysymyksessä sanotaan nimenomaan, että en ole tietoinen vaihtoehdosta.

Ajattele vaikka ravintolan ruokalistaa, jossa on kolme erilaista annosta. Näiden kolmannen lisäksi on myös neljäs annos, jonka voi tilata, mutta sitä ei lue ruokalistassa, eikä henkilökunnalla ole lupaa antaa siitä mitään tietoja, ei edes vihjata neljännen vaihtoehdon olemassaolosta. Kysyttäessä on määrä vahvistaa, että annosvaihtoehtoja on tismalleen kolme.

Olenko vapaa valitsemaan halutessani tuon neljännen vaihtoehdon?

Vierailija
1999/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus näytti meille tien, ei enää tarvita muuta uhria 

mutta jokaisen täytyy valita pitääkö kutsua halpana 

Kaikkitietävä tietää ihmisten valinnat. Kaikkivaltias saa ihmiset valitsemaan kuten tahtoo. Jos ihminen valitsee väärin eikä kaikkivaltias sitä estä, kaikkivaltias haluaakin ihmisen vallitsevan väärin.

Miksi kaikkivaltias teki väärin valitsevia?

Kaikkivaltias teki ihmisiä.

Aivan. Oikein valitsevia ja väärin valitsevia.

Vaikka niin koska ihminen on inhimillinen ja hänellä on vapaa tahto valita. Omalla vastuulla on valit

"Mutta jumala tiesi etukäteen kuinka tulee valitsemaan. Silti antoi syntyä. Halusi siis helvettiin heitettävän."

Niin, siinähän se on taas yhdellä lailla tekstiksi puettuna. Kaikkivaltias kaikkitietävä kuuluu kristinuskoon mutta on samalla suurin kanto kaskessa.

Miksi kaikkivaltias kaikkitietävä (joka haluaa kaikille pelkkää hyvää) halusi suuren, kenties suurimman, osan ihmisistä joutuvan ikuiseen käristykseen 

Vierailija
2000/2183 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet nyt saanut vastauksen tähän kysymykseen. Se on minun vastaukseni. Jollakin toisella voi olla toisenlainen

Joo, no tottakai voit ravintolassa sanoa tarjoilijalle että tulaisin sen annoksen jota ei ole tässä listalla.

Tarjoilija sitten joko tuo sen annoksen tai sanoo että meillä ei ole sellaista annosta tarjolla.

Mutta en itse kyllä tykkää harrastaa tällasta. Musta sellanen vaikuttaa typerältä, en pidä.