Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!
Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.
Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:
- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.
- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.
- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.
- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅
Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.
Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset vänkäävät vastaan sitä, mitä ilmoituksessa lukee? Jos olet ostamassa pöytää ja toisessa ilmoituksessa lukee että vain nouto, ja toisessa että kuljetus järjestyy kunnan x alueella hintaan y, niin miksi siltä "vain nouto" myyjältäkin tingataan kuljetusta?
Tai jos maksutapana on mobile pay, niin miksi tarjota v. 1996 toyotan pölykapseleita vaihdossa?
Pölykapseleita. 🤣 Kaikkea ne yrittää.
Minulta on pyydetty kuljetusta toiseen kaupunkiin vaikka kuinka monta kertaa. Juu tottakai lähden ajamaan 40 kilometria yhteen suuntaan tuodakseni sinulle jonkin pikkuesineen tai jotain minkä olen laittanut annetaan-osastolle.
Itse olen muutamia kertoja kysynyt kulkeutuuko sinne/tänne kuljetusmaksua vastaan. Asutaan Varkauden ja Kuopion välillä, ja etenkin Varkaudesta ihmiset ajelee paljon Kuopioon. Aina on onnistunut että pudottavat omien menojen lomassa ja aina olen myös kuljetusmaksun maksanut. Mutta melkein joka kerta myyjä on kieltäytynyt kuljetuspalkkiosta jonka sitten väkisin olen heille tyrkyttänyt. Ketään ei ole tarkoitus hyväksikäyttää.
Näissä kaupoissa on ollut yleensä kyse isommista tavaroista joita ei edes voi postittaa. Tai ainahan varmaan voi, mutta harva alkaa postittamaan 110 senttistä barbitaloa, polkupyörää, lastenvaunuja tms
Tammikuun elämyksiä Torissa. Kaksi oharien tekijää sen jälkeen kun on osoite annettu ja sovittu noutoaika. Kolme onko vapaa -tyyppiä, jotka ghostaavat ekan tai parin ekan viestin jälkeen. Yksi joka ei halunnut tehdä kauppoja kun hänelle selvisi ettei cd-levyä pysty postittamaan yhdellä postimerkillä. Yksi joka alkoi minulle valittamaan siitä kun hän ei pääse Omapostiin.
Välillä mietin onko tässä myymisessä mitään järkeä. Olisikohan perinteisessä kirpparin vuokrapöydässä parempi onni?
Omat myynnit kyllä sujuneet aina hyvin, lähinnä jos ei ole saanut kuljetusta tavaralle niin sitten on parin päivän odottelun jälkeen vaivauduttu vastaamaan ei.
Yksi oli omaa luokkaansa, eräs perheenäiti joka ensin heitti 50e matosta 15e tarjouksen, sen jälkeen hirveä kysely voisinko kuskata maton (en, kerroin erikseen jo myynti-ilmoituksessa että kuljettaminen ei onnistu koska olen autoton), sitten alkoi soutaminen ja huopaaminen hausta. Homma eskaloitui lopulta siihen, että olisi pitänyt myydä se alennettujen hintaan kun hän joutuu tulla hakemaan kaupunginosasta x kolmen kilsan päästä. Lopulta se oli tulossa, sitten alkoi venkoilu että hänen lapset sitä ja tätä; hän ei nyt ja nyt taaskaan pääse ja viimeisenä että jos on varaa myydä matto tohon hintaan (oli sellainen muutaman kk lattialla ollut noin 100e karvalankamatto) niin enkö voisi antaa ilmaiseksi kun hänellä on lapsiakin ruokittavana.
Lopulta suuttui, kun kerroin että tämä oli tässä ja matto meni seuraavalle joka sen tuli hakemaan parin tunnin sisään ja ilmoitetulla hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kyselevät kyllä ahkerasti liikkuuko tämä sinne ja sinne. Ajelevatko ihmiset muka autolla huvikseen niin paljon edestakaisin, että on mitenkään realistista ajatella jonkun liikkuvan jossain 50-70 kilometrin päässä? Varsinkin jos kysymys on jostain sen suuntaisesta matkasta mikä ei ole yleinen työmatka tai muuta. Jos mulla oikeasti olisi asiaa jonnekin noin kauas en tuhlaisi aikaani siellä viedäkseni jollekin jonkin helposti postitettavan pikkutavaran ottaen huomioon miten paljon nykyään on oharien tekijöitä.
Asun 45min ajomatkan päässä Helsingistä. Meilläpäin on ihan normaalia kysellä ja jopa itse ehdottaa että "kulkeutuu pk seudulle työmatkan varrella.
Vierailija kirjoitti:
Uusin suosikkini on ostajat, jotka luennoivat miten paketti pakataan sitten hyvin. Nyt on ollut kaksi tällaista enkä ole aikaisemmin moiseen törmännyt.
Minulle on lähetetty esim. koruja kirjekuoressa ja muovipussissa.
Kaikki eivät ihan ymmärrä, mihin myllyyn postilähetykset joutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinkaaminen: on täysin ok tingata kohtuudella, mutta esim. itse myyn 200 euron design-tuotetta ja siitä on tarjottu 100 euroa. Miten edes jaksat lähteä yrittämään kepillä jäätä noin pahasti?
No ei ole ok tingata. Ja tuo 100e designtuotteesta on ihan hyvä hinta. Vai sinäkö määräät kuka saa tingata ja minkä verran?
Voi myös olla, että kun tingataan 100, oletetaan että teet vastatarjouksen esim. 150.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Miksi niin moni lukee viestin, mutta ei vastaa siihen? Viestini ovat aina muotoa: "jos tämä on vielä jäljellä, ostan tämän, pääsen noutamaan esimerkiksi x tai y" taikka "onko tämä vielä jäljellä, ost
Taas tuo täysin turha "jos on vielä jäljellä". Laittaisit vaan suoraan että Ostan ja voin hakea tuolloin ja tuolloin, sopiiko päivä ja aika?
Sitä varten niitä kysellään että päästään alkuun ilman sitoutumista kauppaan, vai onko joku niin ummikko ettei tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kyselevät kyllä ahkerasti liikkuuko tämä sinne ja sinne. Ajelevatko ihmiset muka autolla huvikseen niin paljon edestakaisin, että on mitenkään realistista ajatella jonkun liikkuvan jossain 50-70 kilometrin päässä? Varsinkin jos kysymys on jostain sen suuntaisesta matkasta mikä ei ole yleinen työmatka tai muuta. Jos mulla oikeasti olisi asiaa jonnekin noin kauas en tuhlaisi aikaani siellä viedäkseni jollekin jonkin helposti postitettavan pikkutavaran ottaen huomioon miten paljon nykyään on oharien tekijöitä.
Asun 45min ajomatkan päässä Helsingistä. Meilläpäin on ihan normaalia kysellä ja jopa itse ehdottaa että "kulkeutuu pk seudulle työmatkan varrella.
Mä en enää tee tuotakaan sen jälkeen kun pari tyyppiä teki oharit sovittuamme treffit työmatkan varrelle. On muutakin tekemistä kuin odotella turhaan jossain kadunkulmassa tai kauppakeskuksessa kun on raahannut mukanaan töihin kassissa ne myytävät kamat. Verhotanko mukana bussissa turhaan edestakaisin oli viimeinen niitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Miksi niin moni lukee viestin, mutta ei vastaa siihen? Viestini ovat aina muotoa: "jos tämä on vielä jäljellä, ostan tämän, pääsen noutamaan esimerkiksi x tai y" taikka "onko tämä vielä jäljellä, ost
Taas tuo täysin turha "jos on vielä jäljellä". Laittaisit vaan suoraan että Ostan ja voin hakea tuolloin ja tuolloin, sopiiko päivä ja aika?
Niin, ihan turhaan tervehtiä tai edes käyttää lausetta. Pitäisi vaan kirjoittaa: Ostan. Haen 1.1. klo 10.
🙄
Jos itse myisin jotain ja mulle tulisi kaksi viestiä, joista toinen olisi yllä esitetyn kaltainen ja toinen esimerkiksi tällainen: Moi! Voisin ostaa tämän, jos on vielä vapaana. Koska sinulle sopisi nouto? Terveisin, XXXX
Myisin ehdottomasti jälkimmäiselle, koska viesti on minusta mukavampi. Ihmisestä tulee mukavampi fiilis ja myyn tietenkin mukavamman oloiselle ihmiselle, ihan sama kuka on kysynyt ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan selvästi ilmoitettu, mutta sitten on niitä jotka eivät huomaa ilmoitusta tehdessään ottaa raksia pois kohdasta "olen valmis lähettämään tuotteen". Näin ilmoituksessa lukee, että lähetys! Sitten kun laitat viestiä ostosta ja lähetyksestä, tulee vastaus "en lähetä". Ilmoituksen laadinnassa kannattaa katsoa kaikki kohdat tarkasti.
Sitä ruksia ei pidäkään tai ei voikaan ottaa pois, koska se ei ole valmiiksi täpättynä. Se on täpättävä erikseen.
Mulla se on valmiiksi täpättynä, sekä sovelluksessa että tietokoneella. Pitää ottaa erikseen pois jos ei halua lähettää. Ennen se oli toisin päin.
Samoin mulla ruksi on valmiina. Okei, otan sen pois ja kun 4 viikon päästä uusin ilmoitusta on systeemi taas laittanut sinne ruksin. Kovasti tori.fi haluaa että postitettais tavaraa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ihan turhaan tervehtiä tai edes käyttää lausetta. Pitäisi vaan kirjoittaa: Ostan. Haen 1.1. klo 10.
🙄
Jos itse myisin jotain ja mulle tulisi kaksi viestiä, joista toinen olisi yllä esitetyn kaltainen ja toinen esimerkiksi tällainen: Moi! Voisin ostaa tämän, jos on vielä vapaana. Koska sinulle sopisi nouto? Terveisin, XXXX
Myisin ehdottomasti jälkimmäiselle, koska viesti on minusta mukavampi. Ihmisestä tulee mukavampi
Sama. Vastikään myin tavaran ja siitä tuli kolme viestiä. Ensimmäinen kysyi pelkästään ''onko vapaana'', ilman tervehdystä. En vastannut tälle henkilölle. Kaksi muuta aloittivat viestin ''Hei'' ja laittoivat nimensä vielä viestin loppuun ''t. Pirjo'' heistä nopeammalle myin tavaran ja toisellekin vastasin, ettei odota turhaan.
Kohteliaan viestin naputtaminen ei kestä kuin pari sekuntia kauemmin kuin tylyn.
Pari kertaa innokkaan noutajan kanssa sovittu aikataulut. Sitten yllättäin tajuaakin, että kappas, tämä onkin kaupungissa X, onkin liian pitkä matka tulla hakemaan. Kannattaisiko katsoa ennen aikataulujen sopimista katsoa, missä tuote sijaitsee? Löytyy kuitenkin selkeästi ilmoituksesta. Vai liekö tulleet katumapäälle?
Annetaan -ilmoitusten kanssa ohareita tuntuu tulevan tosi usein. Sama annetaan tuote esim. eurolla löytää yleensä ostajan/noutajan suuremmalla varmuudella.
Rupeaa kyllä Tori olemaan käyttökelvoton, jatkuvasti kyselijöitä jotka eivät sitten vastaa mitään kun heille vastaa takaisin, vaikka vastaisi muutaman minuutin sisällä ja eikä kukaan edes myisi samaa tavaraa.
Ja sitten vielä oharien tekijät lisäksi, parhaita ne jotka vielä blokkaavat kun pitäisi olla jo paikan päällä hakemassa tavaraa, eivät edes viitsi ilmoittaa etteivät tulekaan vaan blokkaavat suoraan.
Itse ainakin siirryn enemmän takaisin Huutonettiin, vaikka siellä onkin vähemmän ostajia mutta se on aina toiminut hyvin myyjänä ja ostajana.
"mun pitää saada tämä mun ehdoilla, kun mä oon ostaja..." Eipä ne kaupatkaan ostajan pillin mukaan hypi, niin miksi Torissa myyjän muka pitäisi.
Aikanaan eräs kiukkusi mulle, kun en voinut jäädä odottamaan töiden jälkeen... En voinut, koska oma aikataulu + päiväkodin aikataulu. Lapset oli haettava tiettyyn hetkeen mennessä ja aina olin se viime tipassa hakija muutenkin. Ja kun koitin ehdottaa milloin mulle sopii, niin ei vastannut ajoissa. Ei ollut mulla kiire myydä, niin jäi ilman
Kauhean ongelman saa ihmiset tästäkin, eihän niihin tinkaamisviesteihin tarvitse edes vastata. Ja älytöntä on sekin, että yritetään myydä samalla hinnalla kun kaupassa. Yksityishenkilöltä kun et saa palautusoikeutta, etkä muutenkaan voi olla varma onko tuote sellainen kun piti.
On itsellekin tullut ohareita tekeviä ostajia, mutta enimmäkseen on ollut kiva tehdä hyviä kauppoja, joissa molemmat voittavat ja lisäksi tulee oltua ekologinen.
Vierailija kirjoitti:
Kauhean ongelman saa ihmiset tästäkin, eihän niihin tinkaamisviesteihin tarvitse edes vastata. Ja älytöntä on sekin, että yritetään myydä samalla hinnalla kun kaupassa. Yksityishenkilöltä kun et saa palautusoikeutta, etkä muutenkaan voi olla varma onko tuote sellainen kun piti.
On itsellekin tullut ohareita tekeviä ostajia, mutta enimmäkseen on ollut kiva tehdä hyviä kauppoja, joissa molemmat voittavat ja lisäksi tulee oltua ekologinen.
No, minä laitan aina hyvän alen uuden hintaan nähden, mutta en siitä sitten enää tingi kuin korkeintaan 5-10%.
esimerkki: keittiölaite hinta kaupassa 130e. Samaa mallia myydään siis edelleen. Pyydän siitä omasta kaksi kertaa kokeillusta ja turhaksi jääneestä 75e. Joku taulapää tarjoaa 30e.
Left on read on näille ainoa oikea toimintatapa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tinkaaminen on Torissa erittäin sopivaa, jopa toivottavaa. Ajattelen näin sekä ostajana että myyjänä. Tinkaaminen edistää tavaran liikkumista huomattavasti. Hinnoittelu ei ole aina helppoa, ja minusta on kiva, kun joku ystävällisesti ehdottaa hintaa, jonka olisi valmis maksamaan. Jos hinta ei miellytä, en suostu, enkä jää vatvomaan. Enkä loukkaannu, jos minun tekemääni tarjousta ei hyväksytä.
Totta kai tinkaaminen tehdään etukäteen eikä vasta sitten kun tavataan.
Samaa mieltä! Torissa on kuitenkin vaikka kuinka paljon tavaraa, jota kukaan ei halua. Parempi, että menee uuteen kotiin puoli-ilmaiseksi kun kaatopaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä laitan aina hyvän alen uuden hintaan nähden, mutta en siitä sitten enää tingi kuin korkeintaan 5-10%.
esimerkki: keittiölaite hinta kaupassa 130e. Samaa mallia myydään siis edelleen. Pyydän siitä omasta kaksi kertaa kokeillusta ja turhaksi jääneestä 75e. Joku taulapää tarjoaa 30e.
Niin, mutta kyllähän keittiölaitteet menettävät arvoaan hyvin nopeasti, jos niitä on vähänkin käytetty. Ei tuosta mielestäni tarvitsisi suuttua. Ostajahan ei voi tietää, mihin myyjä on oikeasti laitetta käyttänyt ja maailmasta valitettavasti löytyy varsin ilkeitä ihmisiä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
----
Niin, mutta kyllähän keittiölaitteet menettävät arvoaan hyvin nopeasti, jos niitä on vähänkin käytetty. Ei tuosta mielestäni tarvitsisi suuttua. Ostajahan ei voi tietää, mihin myyjä on oikeasti laitetta käyttänyt ja maailmasta valitettavasti löytyy varsin ilkeitä ihmisiä myös.
Useimmat ihmiset myy ihan kuranttia tavaraa. Eikö noilla reunaoletuksilla ja peloilla pidä jo ostaa uusi kaupasta? Vai onko rajasi siinä, voit ostaa kuvittelemiisi pissakakkafetisseihin käytetyn 130e blenderin 30 eurolla mutta et suostu maksamaan siitä 70 euroa? Että halvalla pitää saada kun on voitu käyttää ties mihin?
On tainnut huutokauppakeisarin opit mennä aika monella liiaksi perille. Jos ostaa itselle käyttötavaraa, silloin maksaa käyvän hinnan tai ostelee kaupasta. Sitten taas jos on tarkoitus jobbailla tavaroita verovapaana kelan etuuksien ohella, en ala tukemaan tätä hommaa alennusmyynnillä.