Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!
Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.
Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:
- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.
- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.
- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.
- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅
Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.
Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Eikö myyjillä tue edes mieleen, tai että vähän katsoisi karttaa kun niitä pakettejaan lähettelee??
Nimittäin joku ärtä-paketti on yhteensä tommonen 3 tunnin matkan päässä!
Ja melkein yhtä kaukana on matkahuolto.
Että jos vähän olis asiakaslähtöisempää.
Melkein joka kylässä on kuitenkin joku lähikauppa ja sillä postin palvelu.
Jooniin ja vielä: joku pakettiautomaatti on lähimmässä taajamassa, tunnin per suunta on matkaa.
Vinkkinä vaan sanon.
Jahas! Miksi ostaja ei siinä osoitetta antaessaan voi kertoa mihin pakettinsa haluaa. Miksi mun pitäisi alata selaamaan karttaa ja arpomaan, että käyköhän se ostaja mielummin tuolla ärrällä vai K-marketissa. Ja jos ärrä on kaurmpana, niin olisikohan se kuitenkin töissä siellä samalla suunnalla, niin sinnepäin olisi päivittäin asiaa. Vai onkohan K-marketti sittenkin parempi kun vieressä näyttää olevan päiväkoti, jos ostajalla on lapsi, niin saattaa olla asiaa sinne useammin kuin ärrälle.
Ja missä on sellainen kartta, joka näyttää kaikkien automaattien ja postin toimipisteiden sijainnit ja etäisyydet ostajan osoitteesta?
Ei hemmetti, tämä on todellakin yksi syistä miksi mä en postita mitään, tsiisus!
Ei kyllä yllätä, kun muutoinkin ihmisten toiminta/käytös on mitä on.
Ihmettelen tätä, että ei saa kyseĺlä onko vapaana. Kun yleensä ei ole. Esimerkiksi viime viikolla löysin ilmoituksen mieluisasta käsityökirjasta, toimitustapana lähetys.
Viestini kuului:
Hei, ostaisin kirjan. Onhan hinta lähetyskuluineen siis 6,90? Voinko maksaa Mobilepaylla heti, laittaisitko puhelinnumerosi? Lähettämisellä ei ole kiire.
Terveisin
Maija Meikäläinen, Kotitie 33, 00768 Järvelä
044 8761354
Vastaus kuului: En löydä kirjaa, olen varmaankin hukannut sen muutossa. Ilmoittelen jos löydän.
Kirja näkyy edelleen Torissa myytävissä. Kertoisiko joku, mitä minä typerä ostaja taas tein väärin??
Lahjoitin tavaraa torissa ja ilmoituksessa luki että vain NOUTO. Muutama laittoi että ottaa, mutta täytyy postittaa ja voivat maksaa postikulut. Niin että ilmaiseksi käytän aikaani siihen että kiikutan postiin ja maksan omasta pussista pakkauskulut? Yksi jopa kysyi voinko postittaa ja viestistä sai käsityksen että minun pitäisi kulut maksaa kun hän on yksinhuoltaja.
Jos lahjoitan ilmaiseksi tavaraa niin ei se sitä meinaa että teen hyväntekeväisyyttä ja käytän omaa aikaani mihinkään ylimääräiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas yksi 9"annetaan" ilmoitus, halutaan kaksi Aino-jäätelöpakettia kuitenkin:
https://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Tuoksu_112671645.htm?ca=11&w=3&la…
Jollekin iskenyt akuutti Aino-jäätelön himo ja ei jaksa lähteä kauppaan, joten etsii kaapista mitä voisi "antaa" nopealle noutajalle (ilmaiselle jäätelökuskille) 😂
Ilmiantakaa nämä jäätelöiden, tikkareiden ja kahvien mankujat.
Helppo tehdä siellä sivustolla. Valitsette ilmiannon syyksi Torin sääntöjen vastaisen ilmoittelun ja lisätietoihin vaikka tässä ilmoittajan vaatimuksen jäätelöstä annetaan osastolla.
Itse tein parikymmentä ilmiantoa ja ilmoitukset poistuivat.
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus ostajana miettinyt, että kehtaako edes kysyä myyjältä kuljetusapua korvausta vastaan (samalla seudulla) tai postitusta (maksan postikulut).
Jos ostaja maksaa postikulut ja kysymyksessä on kevyt esim vaate tai vaikkapa liina, niin sen nyt voi muovipussiin pyöräyttää ja viedä postiin, jos posti on kävelymatkan päässä . Muu auta armias, jos on kyse on lasiastioista tai -tavaroista. Aivan järkyttävä työ pakata. Hommaa sopiva laatikko ja paljon pehmusteita ja kuplamuovia ja pakkausteippiä menee kymmeniä metrejä, o saat pakattua astiat, niin ettei mikään liiku tai heilu. Ostin kallista leveää pakkausteippiä ja sitä meni paljon + erilaista käärepaperia . En enää postita ilman pakkauskulujen korvausta yhtään lasiastiaa. Muutenkin saa kaiken antaa puoli-ilmaiseksi.
Tori.fi palstalla liikkuu vain persaukisia kyselijöitä, puoli-ilmaisten tavaroiden etsijöitä (jälleenmyyjiä) ja osoite- ym. tietoja tivaavia rosvoja.
Piste.
Tinkaaminen, ja hinnasta sopiminen on osa normaalia kaupan käyntiä. Kannattaa ottaa ehkä jo huomioon hinnoittelussa.
Sinun tunnearvolla ei ole arvoa kuin sinulle niin sen avulla ei voi hintaa nostaa ja aika korkealle olet nostanut omat hintasi. Kyllähän joka tuotteesta voi pyytää mitä tahansa mutra se ei nosta sitä todellista arvoa
Kyllä sinne myyjä puolellekkin mahtuu monenlaista. Jotkut vetää herneet sieraimeen, jos toteaa että tavara ei olekaan siinä kunnossa, mitä ilmoituksessa sanotaan(kehutaan maasta taivaaseen), jonka seurauksena tietenkin hinnasta pitää neuvotella.
Vähän niinkuin se hinta olisi jotenkin kiveen hakattu.
Torissa on se ongelma että ihmiset on nimettömiä. Siksi iletään tehdä mm. ohareita ihan surutta.
Me on tänä syksynä jokaikinen sunnuntai-ilta päivystetty näitä haamuostajia.
Tori ei ole irrallaan muusta elämästä, joten sieltä löytyy monenlaisia ihmisiä niin ostajista, kuin myyjistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, onko tuote vielä kaupan?
- Kyllä on, oletko kiinnostunut?
(ei vastausta)
Mikä pointti noissakin kysymyksissä on? En käsitä.
Tinkiminen ja vänkääminen on torissa loputonta. Kuskaan siksi nykyään kaiken tarpeettoman joko kaatopaikalle tai kierrätykseen ennemmin kuin alan vääntämään idi**ttien kanssa. Ihan sama mitä laitat hinnaksi, niin aina joku persaukinen pelle tarjoaa vähemmän, ja jos et suostu tinkimään niin valittaa ettet ymmärrä kaupankäynnistä mitään.
Mulle on tullut paljon kysymyksiä noin että Hei onko vapaana, ja olen itsekin kysynyt. Oon ajatellut, että se on alustava kysymys, ja kun tietää onko vielä kaupan voi miettiä tarkemmin onko kiinnostusta. En ole kokenut pahalla jos ei ole sitten enää vastanneet. Ajattelin myös että se vähentää turhaa viestittelyä. Toki ihmetyttää jos joku sanoo että
Ihan helvetin raskaita ja turhia ja typeriäkin nuo onko vielä ja tiukkahinta-kysymykset. Ihan suoraan voisi kertoa, että haluaa ostaa ja jos ei ole varma ostoaikeistaan niin ei tartte kysyäkään mitään. Myyjänä vituttaa suunnattomasti nuo turhat yhteydenotot, kun onhan se saakelin ilmoitus edelleen nähtävissä! Ja joo, kaikki eivät poista myytyjen tavaroiden ilmoituksia, mutta ei sen takia tartte alkaa häiriköidä kaikkia! Olen nähnyt ilmoituksia, joissa lukee että älkää kysykö ja veikkaa että silti joku taulapää kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Minä reiluna myyjänä korotan hintaa vain 20% per tinkauskerta. Kerran myin uudehkoa venettä sopuhintaan. Hiinasta alustavasti puhelimessa sovittiin ja ostaja tuli kaukaa trailerinsa kanssa hakemaan. Teki sitten paikan päällä -30% tarjouksen. Sitä ilmettä kun sanoin etten sinulle myy millään hinnalla. Naurattaa vieläkin muistella miten tyhjä peräkärry pompahteli satamatien kuopissa kun trokari lähti vihoissaan.
IHAN MAHTAVAA!!! teen samoin: kun joku tinkaa, korotan hinnan satakertaiseksi enkä myy vaikka sillä ostaisikin. Idiootit oppivat vain tuollaisista isoista linjasta eivätkä vaikka hienovaraisuudesta.
Voisiko maksun sopia maksettavaksi tilille niin eiköhän se nouto luotasi esim pihasta tai katoksesta onnistuisi varmemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti eka viestini ostajana menee näin: onko x vielä kaupan, jos on niin laita tilitiedot jne niin tehdään kaupat. Myyjä vastaa: joo tässä tilinunero, tehdään kaupat, laita postitietosi. Vastaan: rahat meni ja myyjä sanoo: kiitos, laitan seurantakoodia kohta.
Tuo sama on toistunut kymmeniä kertoja jo kun ostan vinyylejä (ja kirjoja) enimmäkseen miesmyyjiltä. Jos ilmoituksessa on kuntoluokitus niin tiedän heti että pakkaa hyvin. Viidellä viestillä on asia yleensä hoidettu, ennätys oli 12min! 😂
Tuo oli esimerkki sujuvista kaupoista normaalin ihmisen kanssa. Paitsi näiden, jotka eivät ymmärrä kirjoitettua kieltä tai lukemaansa. Nytkin minulla roikkuu eräs 10€:n kauppa, kun ostaja lähestyi:
- 8€?
Vastasin, että sopii, noudatko vai postitanko?
- Olen kauppakeskuksessa huomenna, tuo sinne.
Vastaan: kauppakeskus on kaukana
Myin joskus useamman esineen sarjaa, ostaja halusi ostaa sieltä vain yhden esineen. No sehän sopi. Ilmoituksessani kyllä luki, että nouto vain kotoani, mutta tyyppi kyseli tuontia keskustaan Pienestä esineestä kyse, olin menossa keskustaan ja sovittiin että nähdään metroasemalla.
Olen matkalla keskustaan ja tyyppi viestittelee: oon täällä K-Marketissa, ehkäpä voit tuoda tavaran tänne? Ketutti niin, etttä vaihtoehtoina oli kirjoittaa sille tuskallinen kuolemantoivotus tai olla vastaamatta mitään. Valitsin jälkimmäisen.
Tyyppi viestitteli vielä pari kertaa, että odottelee edelleen ja että tuli metroasemalle odottamaan. Vaan enpä ollut enää itse asemalla. Lopulta laitoin idiootin estoon.
Jotkut luulee, että jos myyjä joustaa kerran niin alkaa joustaa toisen ja kolmannenkin. Enpä joustanut kolmatta ja toinenkin jousto oli vain siksi että satuin olemaan liikkeellä muutenkin kysyttyyn suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on niitä, jotka lukevat kysymyksesi mutta eivät vastaa. Esim. Laitan viestin -' Moi. Onko tuote xxx vapaana? Mikäli on, ostaisin sen. Pääsen hakemaan sen huomenna klo 16. Jälkeen.' Viesti luetaan, mitään ei vastata ja tuote pysyy myynnissä. En voi käsittää tämmöistäkään toimintaa 🤦🏻
Todennäköisesti siinä on kaupat jo sovittu, mutta ostaja ei ole vielä maksanut/hakenut. Minulla saattoi jäädä muutamalle vastaamatta, kun muutamaan tuotteeseen tuli tosi paljon ostajaehdokkaita. Yhdessä odottelin, että maksu näkyy tililläni ennen postitusta ja toisessa taas ensimmäinen teki oharit, toiselle olin luvannut ilmoittaa jos ensimmäinen ei ostakaan ja meni vähän aikaa, että ehti tulla kokeilemaan. Viestejä oli kymmenittäin kiinnostuneilta ja lopullisia kauppoja ei kuitenkaan oltu vielä lyöty lukkoon. Noiden lisäksi oli vielä monia muita yhden ostajan kanssa teht
Onhan se tosiaan kammottavan vaikeeta kirjoittaa kyselijöille, että myytävä tuote on varattu ja odotat maksua mutta palaat asiaan, jos eka ei ostakaan. Todella vaikeeta. Varsinkin on ylivaikeeta merkitä ilmoitukseen varattu-sana otsikkoon, jotta ne sadat ja tuhannet kyselijät, joille et jaksa lähettää samaa viestiä, lukisivat sen siitä. Hirveen vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt tori.fi:ssä tavaraaja aika hyvin on kaikki sujunut.
Myyn sellaista tavaraa, minkä voi postittaa.Kerron aina selkeästi hinnan ja postikulut. Joskus sisällytän postikulut hintaan, eli mainitulla hinnalla tuote+postitus.
Kerron aina tuotteen tarkat mitat. Jos myyn vaikka kulhon, kerron sen halkaisijan, korkeuden ja vielä sen, montako desilitraa tai litraa kulhoon mahtuu. Sekin on olennainen tieto. Otan useita kuvia tuotteesta, ettei jää epäselvää.
Tällä tavalla säästyn kysymysten tulvalta.
Turhan tinkijät ja höpöttelijät jätän huomiotta, myyn edulliseen hintaan, ei ole enää tinkivaraa.
Tosi tehokas ja fiksu tapa toimia :)
Itse teen samoin mutta usein homma kaatuu siihen, että idiootit ei lue tekstiä vaan katsoo yhden kuvan ja sitten kysyvät kaikesta mitä olisi tekstissä ollut, tai tinkaavat ym. Ihan sama siis vaikka ilmoituksen tekstissä lukisi ekana EI TINKIMISTÄ tai VAIN NOUTO niin silti tingitään ja halutaan se tuote Helsingistä Ouluun ilmaiseksi. Tietysti lipasto tai joku muu ei-postitettava.
Vierailija kirjoitti:
Myin joskus useamman esineen sarjaa, ostaja halusi ostaa sieltä vain yhden esineen. No sehän sopi. Ilmoituksessani kyllä luki, että nouto vain kotoani, mutta tyyppi kyseli tuontia keskustaan Pienestä esineestä kyse, olin menossa keskustaan ja sovittiin että nähdään metroasemalla.
Olen matkalla keskustaan ja tyyppi viestittelee: oon täällä K-Marketissa, ehkäpä voit tuoda tavaran tänne? Ketutti niin, etttä vaihtoehtoina oli kirjoittaa sille tuskallinen kuolemantoivotus tai olla vastaamatta mitään. Valitsin jälkimmäisen.
Tyyppi viestitteli vielä pari kertaa, että odottelee edelleen ja että tuli metroasemalle odottamaan. Vaan enpä ollut enää itse asemalla. Lopulta laitoin idiootin estoon.
Jotkut luulee, että jos myyjä joustaa kerran niin alkaa joustaa toisen ja kolmannenkin. Enpä joustanut kolmatta ja toinenkin jousto oli vain siksi että satuin olemaan liikkeellä muutenkin kysyttyyn suuntaan.
Just tämän takia en halua sopia mistään treffeistä kaupungilla tai muuta. Vaikka olisinkin vain ohi kulkemassa siitä tulee helposti pitempi reissu kun ostaja ei saavukaan paikalle tai juoksuttaa muualle mihin sovittiin.
No, kyllä mullekkin tulee paketit automaattiin ja osoite on sen automaatin /kaupan osoite, tietenkin. Siinä taitaa olla se c/o. Ei siinä mun kotiosoitetta ole. Tietenkään! Posti toimii niin, että lähetys toimitetaan osoitteen mukaan. Eli siihen osoitteeseen mikä paketissa lukee.