Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!

Vierailija
11.06.2021 |

Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.

Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:

- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.

- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.

- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.

- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅

Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.

Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄

Kommentit (539)

Vierailija
321/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö myyjillä tue edes mieleen, tai että vähän katsoisi karttaa kun niitä pakettejaan lähettelee??

Nimittäin joku ärtä-paketti on yhteensä tommonen 3 tunnin matkan päässä!

Ja melkein yhtä kaukana on matkahuolto.

Että jos vähän olis asiakaslähtöisempää.

Melkein joka kylässä on kuitenkin joku lähikauppa ja sillä postin palvelu.

Jooniin ja vielä: joku pakettiautomaatti on lähimmässä taajamassa, tunnin per suunta on matkaa.

Vinkkinä vaan sanon.

Juu tulee mieleen, mutta multa ostetaankin mun säännöillä tai ollaan ilman.

Ärräpaketti maksaa saman kuin Postin kautta lähetys, mutta postin paketti pitää vielä ostaa erikseen ja maksaa verkossa etukäteen. Eli paketti pitäisi olla jotenkin omasta takaa, että hinta olisi sama. R-kioskilla on tosi hyvä systeemi, myyjälle helpoin ja paras. Ärräpaketti siis sisältää sen paketin, joka postilla pitää ostaa erikseen ja hintaa sillä on jotain yli 3e ja mitä isompi, sen kalliimpi.

Kohta 20 vuotta tuhansia kauppoja torissa ja huutiksessa tehneenä vain pari myyjää on ostaneet kalliin postipaketin, kaikki muut käyttävät ilmaisia kierrätyspahvilaatikoita tms.

Vierailija
322/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö myyjillä tue edes mieleen, tai että vähän katsoisi karttaa kun niitä pakettejaan lähettelee??

Jooniin ja vielä: joku pakettiautomaatti on lähimmässä taajamassa, tunnin per suunta on matkaa.

Vinkkinä vaan sanon.

Ärräpaketti maksaa saman kuin Postin kautta lähetys, mutta postin paketti pitää vielä ostaa erikseen ja maksaa verkossa etukäteen. Eli paketti pitäisi olla jotenkin omasta takaa, että hinta olisi sama. R-kioskilla on tosi hyvä systeemi, myyjälle helpoin ja paras. Ärräpaketti siis sisältää sen paketin, joka postilla pitää ostaa erikseen ja hintaa sillä on jotain yli 3e ja mitä isompi, sen kalliimpi.

Juu ja sitten kun ilmotuksessa lukee posti (joka on vieressa)niin posti tarkottaakintyjan mukaan matkahuoltoa(joka kaukana)

Sinä et näköjään tiedä että Matkahuolto on joka paikassa, jokaisessa K-ryhmän kaupassa, ärrällä, ja muissa kaupoissa pakettiautomaateissa ihan saman lailla kuin postikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyn kenkiä ja vaatteita torissa, edullisesti. Usein tulee viestejä, että voisin tulla illalla sovittamaan. Ei, et voi tulla, en päästä vieraita ihmisiä kotiini.

Päästääkö muut sovittamaan vaikka kenkiä?

Hah, rappukäytävssä saa sovittaa, ei se oikeasti ole ongelma jos myy sellaista minkä pitää tsekata ensin, onhan ne sovittelijat ostoaikeissa kuitenkin kun viitsivät vaivautua paikalle omalla kustannuksellaan. 

Ei me kaikki myyjät asuta kerrostaloissa.

Vierailija
324/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tingi, mutta ihmetyttää jotkut myyjät jotka eivät voi millään postittaa, vaikka tavara olisi sellainen joka tulee kirjekuoressa. Tietenkin minä maksaisin postituskulut. Mutta ei käy.

Osta kirjekuori, osta merkki, pakkaa tavara niin ettei tule kuoresta läpi matkan aikana, etsi lähin laatikko (maalla saattaa olla kymmenien km päässä), lähetä ilman seurantakoodia ja ota vastuu siitä että ostaja saa lähetyksen.

Ei kiitos, liikaa hommaa ja vastuuta.

Mä käytän kierrätettyjä kuoria, niitä voi askarrella vaikka itse, ja teippiä ympärille niin ei hajoa. Merkin ostan kauppareissulla kassalta, tiputan kirjelaatikkoon joita yleensä lähellä kauppoja. Ostaja ottaa vastuun saapumisesta, jos ei maksa lähetystä jossa seuranta, jolloin kuljetusfirma kantaa vastuun.

Vierailija
325/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitellaan tilanne, että olen myymässä tavaraa, sanotaan nyt vaikka käytettyä mutta perusteellisesti huollettua ruohonleikkuria, jonka pelkän huollon hinta liikkeessä on luokkaa 80 euroa ja minä pyydän leikkurista 120 euroa. Asiakas soittaa aamulla, että tulee illalla ostamaan sen ja minä lisään ilmoitukseen tekstin "varattu". Illalla ostaja tulee ja sanoo maksavansa 60 euroa. Mitä sanotte, saanko lyödä?

Vierailija
326/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bbk kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä vaan sanon.

No ei ole kyllä myyjän tehtävä selvittää asuuko ostaja jossain periferiassa, missä ei ole ärrää/automaattia ym.

Myyjä määrittelee hänelle sopivat lähetystavat ja jos ostaja asuu syrjäseudulla kuuluu hänen se myyjälle kertoa eikä niin, että myyjä googlailee ostajan osoitetta ja selvittelee onko ärrää, onko sitä ja onko tätä.

Vinkkinä sulle, kerro ihan ITSE myyjälle jos sulle ei tietyt kuljetusmuodot käy. Ihan itseään saa syyttää jos joutuu pakettia pitkän matkan päästä noutamaan.

Asiakaslähtöisempää palvelua voi vaatia ehkä yrityksiltä, ei yksityisiltä myyjiltä. Ei todellakaan tule kenellekkään mieleen katsoa missä joku postinumero 95700 sijaitsee.

Kyllähän mä kerroin. Kuten kyllä jo tämäkin kerroin jatkoviestissä, mutta et sitten jaksanut sinne asti edetä, ennenkuin annoit näppäinten alkaa sauhuamaan.

Mutta kun jotkut tosiaan asuu koko ikänsä jossain suur-cityssä, eikä muusta tiedä eikä ymmärrä, niin sitten tulee ärrä-paketti, yhteen suuntaan näköjäns 32km (google). päässä. Ja ostos on edullinen pikkutavara ainakin siihen asti, kunnes katsotaan mukaan bensakulut.

En odota mitään asiakaslähtöisiä kommervenkkejä käytetyn tavaran oston yhteydessä. Tässä ketjussa kait lähinnä kaipaillaan normaalia, kohteliasta ja sujuvaa käytöstä ja kaupantekoa.

Vierailija
327/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaan tilanne, että olen myymässä tavaraa, sanotaan nyt vaikka käytettyä mutta perusteellisesti huollettua ruohonleikkuria, jonka pelkän huollon hinta liikkeessä on luokkaa 80 euroa ja minä pyydän leikkurista 120 euroa. Asiakas soittaa aamulla, että tulee illalla ostamaan sen ja minä lisään ilmoitukseen tekstin "varattu". Illalla ostaja tulee ja sanoo maksavansa 60 euroa. Mitä sanotte, saanko lyödä?

Et saa lyödä mutta haistatella kyllä.

Vierailija
328/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut valittaa tinkivistä ostajista. Tinkiminenhän on käytetyssä tavarassa maan tapa. Mikä siinä niin paljon harmittaa, jos joku yksityisviestillä tarjoaa alle pyyntihinnan? Saatteko kirpparillakin raivarit, jos joku tinkii? Itse en loukkaannu tinkijöistä. Jos hinta on liian alhainen, niin sanon, että noin halvalla en voi myydä. Joskus on sitten tavara jäänyt myymättä, kun ei ole ollut muita ostajia.

Torin OIKEA ongelma ovat oharien tekijät, myöhästelijät, ghostaaminen ja muu vastaava venkoilu.

Vierailija
329/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruohonleikkurit tuntuu herättävän intohimoja.

Kun möin toimivan päältäajettavan, päästäkseni siitä muuton takia eroon, ensimmäinen soittaja osti sen näkemättä heti ilmoituksen julkaisun jälkeen. Hinta 190 e toimiva, mutta vanha peli.

Ennenkuin ehdin poistaa ilmoitusta, tuli kolme muuta soittoa ja hirveä v-lu, että olin jo ehtinyt sopia kaupat. Ei voi mitään. Yksi oli myynnissä.

Vierailija
330/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas yksi "annetaan" ilmoitus, halutaan kaksi Aino-jäätelöpakettia kuitenkin:

https://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Tuoksu_112671645.htm?ca=11&w=3&la…

Vierailija
331/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä vaan sanon.

Juu ja sitten kun ilmotuksessa lukee posti (joka on vieressa)niin posti tarkottaakintyjan mukaan matkahuoltoa(joka kaukana)

Sinä et näköjään tiedä että Matkahuolto on joka paikassa, jokaisessa K-ryhmän kaupassa, ärrällä, ja muissa kaupoissa pakettiautomaateissa ihan saman lailla kuin postikin.

Postin palveluja on rajoitetusti pienen kylämme ei-k, eikä s- eikä mikään muukaan ketjukaupassa ja se on siinä.

Lähimmät K-ketjun pienet marketit ovat täältä saaristosta yhteyslautta-matkan päässä mantereella, matkaa on 30 min lautan jälkeen 10-30km. Ja sama takaisin. Eikä niissä mtn Matkahuollon kylttejä näy.

Lautan aikataulu on se mikä se on, eikä se kulje ylimääräisiä vuoroja tai odottele kyytejä kuten lossit. Viimeiseen vuoroon olisi hyvä ehtiä, tai tulee pitkä yö odotellessa seuraavan aamun vuoroa.

Täällä kuitenkin asuu ihmisiä, ihan tehdään töitä, lapset käy koulussa mantereella, yritystoimintaakin on.

Mutta eipä ole totta tosiaan k-ryhmiä, ärriä eikä minkäänlaisia automaatteja, edes pankki- eikä pullonpalatusta täälläpäin.

Varmaankin Lapissa vähän sama. Luulisin.

Vierailija
332/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä vaan sanon.

Postin palveluja on rajoitetusti pienen kylämme ei-k, eikä s- eikä mikään muukaan ketjukaupassa ja se on siinä.

Lähimmät K-ketjun pienet marketit ovat täältä saaristosta yhteyslautta-matkan päässä mantereella, matkaa on 30 min lautan jälkeen 10-30km. Ja sama takaisin. Eikä niissä mtn Matkahuollon kylttejä näy.

Lautan aikataulu on se mikä se on, eikä se kulje ylimääräisiä vuoroja tai odottele kyytejä kuten lossit. Viimeiseen vuoroon olisi hyvä ehtiä, tai tulee pitkä yö odotellessa seuraavan aamun vuoroa.

Täällä kuitenkin asuu ihmisiä, ihan tehdään töitä, lapset käy koulussa mantereella, yritystoimintaakin on.

Mutta eipä ole totta tosiaan k-ryhmiä, ärriä eikä minkäänlaisia automaatteja, edes pankki- eikä pullonpalatusta täälläpäin.

Varmaankin Lapissa vähän sama. Luulisin.

Joo ei näy MH:n kylttejä mutta ovat silti MH:n toimipisteitä. Ehkä jopa lähikaupassasi on MH:n toimipiste.

Vierailija
333/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En löisi. Sen sijaan kiittäisin käynnistä, sulkisin oven ja kaupanteko loppuisi siihen.

Vierailija
334/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeisin turhautumisen aihe on nämä "onko vapaa" -kyselijät. Saattaa tulla useammasta tavarasta samalta tyypiltä sama geneerinen "onko vapaa" -viesti ja siihen se sitten jääkin. Kun heille vastaa, he eivät välttämättä edes lue vastausviestejä. Ihmisillä ei ole edes alkeellisia käytöstapoja.

Minä en jaksa näistä enää turhautua. Ihan selkeästi siinä käy niin, että nuo tyypit lähettävät samoja kyselyitä monelle eri myyjälle, ja sitten valitsevat saatavilla olevista haluamansa, tai sen joka vastaa ensimmäiseksi, tms.

Kyllä tähän on töitä hakiessa jo harjaantunut. Se vastaamatta jättäminen on yhtä kuin "valintamme ei kohdistunut sinuun".

Vierailija
335/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut valittaa tinkivistä ostajista. Tinkiminenhän on käytetyssä tavarassa maan tapa. Mikä siinä niin paljon harmittaa, jos joku yksityisviestillä tarjoaa alle pyyntihinnan? Saatteko kirpparillakin raivarit, jos joku tinkii? Itse en loukkaannu tinkijöistä. Jos hinta on liian alhainen, niin sanon, että noin halvalla en voi myydä. Joskus on sitten tavara jäänyt myymättä, kun ei ole ollut muita ostajia.

Torin OIKEA ongelma ovat oharien tekijät, myöhästelijät, ghostaaminen ja muu vastaava venkoilu.

Toki saa tinkiä, mutta ei pidä olettaa, että myyjä myy tingittyyn hintaan etenkään siinä vaiheessa, kun tuote noudetaan. Sovitaan hinnaksi 100 e, tullaan pakettiautolla noutamaan ja ojennetaan 50 e seteliä, koska "bensakulut on isot". Oletetaan, että koska ostaja tuli paikalle, niin mikä tahansa hinta sopii ja suututaan vimmatusti, kun myyjä toteaa, että ei tule kauppoja, heippa.

Tai ne, jotka ostavat 3 eurolla kirjan ja ilmoittavat, että "tulet varmaan postikuluissa vastaan ja maksat ne". Niin, postikulut ovat 4,6 e eli myisin kirjan ja maksaisin siitä ilosta 1,6 e.

Vierailija
336/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään uhatriin poliisilla, kun laitoin annetaan osioon pyörän ja vaihto kahvipakwttiin. Kuulemma laitonta huijausta, pitäisi antaa ilmaiseksi 😂 Odotan viranomaisen yhteydenottoa asian tiimoilta nyt.

Miksi laitat annetaan-osioon jos haluat vastinetta?

Paras pitkään aikaan oli annetaan-osiossa joku joka halusi vaihtaa tavaran kymmeneen euroon 😂

Ihmettelee kans näitä kahvipakettiin vaihtavia "annetaan" ilmoituksia. Eihän siinä oikeasti mitään anneta, vaan myydään kuudella eurolla. Ja lisäksi ostaja joutuu käymään vielä myyjän puolesta kaupassa hakemassa sen kahvipakettiin.

Helpompi olisi maksaa sama summa mobilepaylla.

Vierailija
337/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noita tinkaajia ihan oikeassa kirppis/kierrätyskeskus myynnissäkin.

Meillä halvimmat tuotteet 0,5-1e ja silti niitä on tingattu puoleen hintaan kassalla. Ymmärtäisin jos yksittäinen tuote olisi 50e tai useammasta ostoksesta tulisi se summa ja _nätisti ja asiallisesti_ kysyttäisi 10-20% alennusta. Muttakun ei. Parhaimmat tulee jonku 1-5e tuotteen kanssa kassalle ja sanoo enenkuin ehdit tervehtiä edes, maksan 50-70% tuotteen hinnasta. Kerran paloi hermo, en muista tuotetta enkä hintaa, mutta useampi kymppi se kai oli. Tinkasi ostaja 50% hinnasta (tapa tinkaaja) sanoin että joo, sulle +25% hintaa. Alkoi metelöidä ja huudella esihenkilöä paikalle "toi tyttö ei myy mulle alennuksella!" Maksoi muistaakseni sen hinnan lopulta mikä tuotteella oli.

Mjoo, nää vissiin asuu itse jossain kuusen alla, kun eivät ymmärrä että myymälätilassa on a) vuokra b) sähkö ja vesi maksettava ja lisäksi auto joka on käytössämme ilmeisesti kulkee pyhällä hengellä eikä siitä hajoa ikinä mitään.

Sori meni vähä ohi aiheen, mut välillä sauhuu korvat näiden kanssa...

Vierailija
338/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mainittakoot, myymme noin 1/3-1/4 siitä hinnasta mitä olisi uusi tai jos löytyy käytetty jossain tori.fissä.

Vierailija
339/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä varten kerron jo etukäteen että myway or highway, tarkoitan siis että hinnasta ei keskustella vaan otat tai jätät enkä myöskään varaa mitään kenellekkään vaan tavaran saa se joka maksaa ensimmäisenä.

Vierailija
340/539 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas yksi 9"annetaan" ilmoitus, halutaan kaksi Aino-jäätelöpakettia kuitenkin:

https://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Tuoksu_112671645.htm?ca=11&w=3&la…

Jollekin iskenyt akuutti Aino-jäätelön himo ja ei jaksa lähteä kauppaan, joten etsii kaapista mitä voisi "antaa" nopealle noutajalle (ilmaiselle jäätelökuskille) 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme