Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!
Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.
Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:
- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.
- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.
- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.
- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅
Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.
Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes vastaa tinkaajille tai ilmoitan, että hinta on se, mikä ilmoituksessa on. Tuotteita myyn muutenkin halvalla.
Niinpä. Pienen tinkaamisen ymmärrän, jos kyseessä muutenkin hintavampi tuote. Mutta että jostain jo valmiiksi erittäin edullisesta tuotteesta aletaan vonkamaan alennusta..
Itse olen myös viime aikoina törmännyt ostajiin, jotka eivät sen vertaa viitsi, että varmistaisivat että yhteystiedot ovat oikein. Eräs rouva unohti laittaa puhelinnumeronsa eikä edes vastannut Torin kautta viesteihin. Jouduin postittamaan käteispakettina ja postikuluja kertyi 5 euroa ekstraa. Seuraava ostaja laittoi numeronsa väärin, syytti tietysti ensin minua että minä olen syöttänyt väärän numeron. Oletti tietysti myös, että alan selvittelemään asiaa kesken työpäivän jotta hän saa pakettinsa automaatista.
Jatkossa teen kauppoja ainoastaan noutoperiaatteella.
Hävetti kyllä tossa taannoin, kun ostin tv-tason Torista. Kaverin piti auttaa kuljetuksessa, oli hirvee pakkanen ja ennen lähtöö tajutaan, ettei takakontti aukee. Luultiin, että se on vaan jäässä, joten koitettiin sulatella sitä puolisen tuntia lämpimällä vedellä yms., noh ei muutosta. Puhelimesta loppu akku pakkasen talia, joten laitoin kaverin puhelimesta viestiä myyjälle ja kerroin ettei kontti aukea (myöhemmin laitoin viestiä omasta numerosta, varmasti myyjän näkökulmasta sekavaa, kun otan yhteyttä eri numeroista :D). Sovittiin, että käydään eka autolla kaupassa, josko kontti sulaisi lämpimässäparkkihallissa. No ei aiennut senkään jälkeen. Sovittiin sitten, että seuraavana päivänä kokeillaan taas, tarkotus oli pitää autoa puoli päivää lämpimäs parkkihallis. No eipä se suostunu senkään jälkeen aukeamaan :-D. Nolotti, kun nuo vastoinkäymiset kuulostaa varmasti myyjän korvaan sellaiselta, etten ole tuotetta ostamassa tai ole varma ostopäätöksestä ja venytän aikaa. Lopuksi ehdotin, että jos myyjällä on auto ja voi kuljettaa tason, niin maksan siitä kuljetusmaksun, tämä kävi jos olet aivan varma, että olet ostamassa tv-tasoa. Lopuks sain tv-tason kotiin ja myyjä sai rahansa ja kuljetuspalkkionsa :D niin ja kaverin takakontti oli ilmeisesti rikki, eikä jäässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö maksa. Myyjön on otettava vanhat hävitettäväksi.
Paino sanalla "otettava".
Saat viedä vanhat kodinkoneet ja elektroniikkaromun sortti-asemalle jonka pitää "ottaa" ne ilmaiseksi vastaan.
Kukaan ei pakota myyjää kuljettamaan edes sitä uutta kodinkonetta kotiovellesi puhumattakaan että kuljettelisi sinun romujasi mihinkään.
Ymmärsin, että myyjällä tarkoitetaan kodinkoneliikettä.
Jos liike myy tiskikoneita niin sen täytyy ottaa vanha myös vastaan. Tämä kierrätysvelvollisuus ei tietenkään koske yksityisiä ihmisiä ja heidän välistä kaupankäyntiä.
Tietysti ottavat vastaan mutta se maksaa. Ilmaiseksi se ei onnistu.
Torissa kaikki tinkaa ja se on normaalia. Myynyt paljon erilaisia laitteita ja kyllä olisi jäänyt myymättä jos alennusta olisi antanut.
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus ostajana miettinyt, että kehtaako edes kysyä myyjältä kuljetusapua korvausta vastaan (samalla seudulla) tai postitusta (maksan postikulut).
Minä pyydän, kun ei ole autoa enkä saa kyytiä mistään. Kysyn, että onnistuiko tavaran kuljetus, voin maksaa siitä sen ja sen verran. Kyllä yleensä onnistuu, jopa toiselta paikkakunnalta.
Se on mielestäni vielä jotenkuten hyväksyttävää jos tinkii viestillä tai puhelimessa, mutta jos ensin luvataan tulla ostamaan ja sitten alkaakin tinkiminen, se nostaa niskavillani.
Vierailija kirjoitti:
Torissa kaikki tinkaa ja se on normaalia. Myynyt paljon erilaisia laitteita ja kyllä olisi jäänyt myymättä jos alennusta olisi antanut.
Jos hinnat on jo valmiiksi kirppishintoja, niin tinkaaminen on lähinnä säälittävää. Yleensä inistään vielä että eikö postikulut voisi sisältyä hintaan.
Nykyään en edes vastaa näille mankujille, hyvin on tuotteet menneet kaupaksi silti.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa huuto.netiin, siellä ei ole noita samoja taulapäitä. Itsekin kyllästyin samoista syistä toriin.
Sitten on vielä niitä, jotka sopivat kaupat, mutta eivät tulekaan hakemaan, eivätkä vastaa viesteihin. Ja taas meni aikaa hukkaan.
On siellä.
Yksi myyjä myi uuttavastaavan paketissa olevan pussilakana vaikka lahjaksi.
Ostin.
Oli ihan pöllysi homeisessa paikassa säilötty.
Ja ei sinä se pussi ollut auttanut. Lakana todella haisi.
Laitoin palautteen hänelle. Hän vastasi ivaten, että turhista häntä syyttelen. Ja laittoi minulle palautteeseen sen saman ivan.
Otin yhteyttä huutonetin asiakaspalveluun ja he näkivät tämän epäreilun myyjän toiminnan. Muuttivat ne palautteet.
Että kyllä seillä huutonetissä ihan samalla lailla paskoja on.
Torissa enemmistö rehellistä. Huijareitakin on kyllä tullut vastaan.
Tiedän tunteen. Sitten on näitä "joo mä otan tämän, siirrän rahan sulle". Sitten hävitään johonkin. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Sitten on näitä "joo mä otan tämän, siirrän rahan sulle". Sitten hävitään johonkin. Miksi?
Ja just tämä takia en varaa kenelläkään mitään pidemmäksi aikaa. Jos ei parin päivän sisällä kykene noutamaan, niin sitten en varaa.
Ihan turhaa marinaa ap; lta. Laitan tekstin, ei postitusta vai nouto . tingitty hinta. Se on siinä. Eivät turhia kysele vaan ostaa ken tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa marinaa ap; lta. Laitan tekstin, ei postitusta vai nouto . tingitty hinta. Se on siinä. Eivät turhia kysele vaan ostaa ken tahtoo.
En ole ap, mutta kokemukseni perusteella on aivan sama mitä ilmoitukseen kirjoittaa, osa ei silti usko. Jos kirjoitat että vain nouto, niin kysellään että etkö kuitenkin voisi postittaa. Jos kirjoitat ettet tule hinnassa vastaan, niin joku silti yrittää että etkö nyt kuitenkin voisi myydä kympillä ja voisiko postituskin sisältyä hintaan. Sitten on näitä, jotka vaan ilmoittavat maksavansa summan x ja tulevansa noutamaan kello neljä. Ei edes kysytä sopiiko, ilmeisesti mielessä ei käy että myyjä saattaa olla silloin esim töissä.
Sitten on nää hinnoittelijat jotka pistävät hinnaksi 1€ mutta odottavat saavansa jotain ihan muuta. Yhdelle tarjosin kerran kympin ja vastasi ettei tiedä itkeäkö vai nauraa. Jos haluat satasen niin laita se summa siihen pyyntiin. Haaskaat vaan muitten aikaa typerällä hinnoittelullaan.
Kyllä torin kaupankäyntiin kuuluu myös tinkaaminen jos puhutaan yli 20€ tuotteista. Ostajana kierrän mahdollisuuksien mukaan "en tingi" ilmoitukset ja jään odottamaan seuraavaa. Tuokin jo kertoo minulle että myyjä on ärsyttävä tiukkis jolle en mielelläni rahojani tarjoa. Ovat näitä sarja-torittajia, joiden naama on hapan jo etukäteen.
Parhaimmillaan kaupanteon tinkimistilanne on molemmille osapuolille viihdyttävää, varsinkin puhelimitse - sitähän se on oikealla torillakin :)
Itse kun myyn niin ostajan käytöksellä on merkitystä saako tingattua vai ei. Silloin kauppa on parhaimmillaan kun molemmille jää hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Myyn kenkiä ja vaatteita torissa, edullisesti. Usein tulee viestejä, että voisin tulla illalla sovittamaan. Ei, et voi tulla, en päästä vieraita ihmisiä kotiini.
Päästääkö muut sovittamaan vaikka kenkiä?
Hah, rappukäytävssä saa sovittaa, ei se oikeasti ole ongelma jos myy sellaista minkä pitää tsekata ensin, onhan ne sovittelijat ostoaikeissa kuitenkin kun viitsivät vaivautua paikalle omalla kustannuksellaan.
Mulla käynyt hyviä asiakkaita ja tingitty on. En nyt mitään vaatteita myy. En ota hernettä nenään ohareista enkä niistä jotka vetäytyy kyselyn jälkeen.
Onneksi saanut kierrätettyä lähes kaiken mitä olen halunnut.
Ei sitä nyrpistellä nokkaa kun on myymässä 100-300 euroa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö myyjillä tue edes mieleen, tai että vähän katsoisi karttaa kun niitä pakettejaan lähettelee??
Nimittäin joku ärtä-paketti on yhteensä tommonen 3 tunnin matkan päässä!
Ja melkein yhtä kaukana on matkahuolto.
Että jos vähän olis asiakaslähtöisempää.
Melkein joka kylässä on kuitenkin joku lähikauppa ja sillä postin palvelu.
Jooniin ja vielä: joku pakettiautomaatti on lähimmässä taajamassa, tunnin per suunta on matkaa.
Vinkkinä vaan sanon.
Kyllä se on ostajan homma kertoa myyjälle, miten haluaa pakettinsa toimitettavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietityttää sekin, että miksi kohteita katsotaan toistuvasti kymmeniä kertoja, mutta ei mitään viestejä eikä tarjouksia eikä yhteydenottoja. Tosi outoa. Jos on kiinnostusta, niin luulisi, että kiinnostunut laittaisi myös viestiä. Sama huutonetissä. Kysykää ihmiset ja ostakaa!
Klikkaamatta ei kay ilmi esim kengistä koko. Jos se on väärä, tuote ei kiinnosta.
Torissa todella moni ei pistä otsikkoon muuta kuin esim. "mekko". Katsoin omalta alueelta E-P, mekko-sanalla löytyy 41 myynti-ilmoitusta, 20 niistä ei ole mainittu mekon kokoa otsikossa.
Minä en edes vastaa tinkaajille tai ilmoitan, että hinta on se, mikä ilmoituksessa on. Tuotteita myyn muutenkin halvalla.