Mistä tämä Helsinki-viha kumpuaa?
En itse edes asu Helsingissä, mutta ihmettelen mistä viha Helsinkiä kohtaan kumpuaa?
Helsinki on kaunis kaupunki enkä ole itse koskaan törmännyt ylimielisiin helsinkiläisiin.
Toki Helsingissä on kiireisempää ja ehkä pinnallisempaa menoa kuin muissa kaupungeissa, mutta voisin väittää että tämäkin on pientä, kun vertaa maailman suurkaupunkeihin (Tukholma, New York jne)
Kommentit (176)
Suomessahan saa olla kotiseutuylpeä kaikista muista paikoista, paitsi Helsingistä. Helsinkiläisten kohdalla kotiseutuylpeys on ylimielistä ja kuka nyt muka oikeasti tykkäisi Helsingistä eli ylimielisyyden ohella valehteleekin.
Mielenkiintoista on myös ei-helsinkiläisten ihmettely siitä, miksi joku haluaa asua Helsingissä kun muitakin kaupunkeja on olemassa.
Ei minulla kävisi mielessäkään kysyä jossakin kaupungissa asuvalta ihmiseltä sitä, miksei hän suostu jättämään kotiaan, perhettään, sukuaan, ystäviään, työtään jne. ja muuttamaan minulle mieleiseen kaupunkiin 😅
Trollien oksennusketjuja ja -viestejä nuo ovat. Todennäköisesti 1-3 ihmistä, jotka käyttävät aikaansa tähän.
Kun hieman suhteuttaa: Kuinka monta sellaista aikuista ihmistä itse kukin tuntee, jonka voisi kuvitella herjaavan anonyymisti kaupunkia x nettifoorumilla? Niin, minullekin tulee tasan nolla kappaletta mieleen.
Edellisestä kannattaa vetää johtopäätös, ja jättää tietyntyyppiset matalaotsaisuudet huomiotta.
Plus: Stadi on hieno! Juuri aamulla käppäilin Linnanmäeltä Töölöön, ja hieno, kuuma kesäpäivä.
Paljasjalkaisena Helsinkiläisenä opin jo nuorena että kun muualla Suomessa kysytään mistä olet niin pitää vastata Vantaa tai asun 100km Lahdesta etelään tms... niin ei ole ongelmia.
Ehkä Helsinki on siitä poikkeus, että omaan identiteettiin ei kuulu sen naapurikylän vihaaminen niin tämä ärsyttää.
Ensimmäistä Helsinki-on-paskea - kommenttia odotellessa 😄
Helsinkiläiset vihaa muuta Suomea.
Stadilaiset elää niin omassa kuplassaan. Ei he oikeastaan ole samaa kansakuntaa. Helsinki voisi itsenäistyä ja viedä mukanaan koko kehäkolmosen sisäisen alueen mukanaan, kiitos.
Helsinki on ruma käpykylä. Vaivoina citykanit, hanhet ja jumalaton määrä rottia. Missähän siellä mahtaa se kauneus olla?
Median helsinkikeskeinen maailmankuva.
Vierailija kirjoitti:
Stadilaiset elää niin omassa kuplassaan. Ei he oikeastaan ole samaa kansakuntaa. Helsinki voisi itsenäistyä ja viedä mukanaan koko kehäkolmosen sisäisen alueen mukanaan, kiitos.
Mito tarkoitat? Moni aikuisista helsinkiläisistä on junantuomia. Miten nämä ihmiset eläisivät kuplassa? Mistä kuplasta ylipäätään puhut?
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset vihaa muuta Suomea.
Ei vihaa. Joku stadilainen voi näin ajatella, mutta silloin viha kertoo hänestä itsestään - ei kaikista meistä.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on ruma käpykylä. Vaivoina citykanit, hanhet ja jumalaton määrä rottia. Missähän siellä mahtaa se kauneus olla?
Tappajaetanat unohtui.
Vierailija kirjoitti:
Median helsinkikeskeinen maailmankuva.
Ja sekö on siis helsinkiläisten vika?
Asuin Helsingissä 15-vuotiaasta 18-vuotiaaksi ja Vantaalla ikävuodet 27-32 ja pääkaupunkiseutu ei ollut mun paikkani. En nyt vihaa, mutta sanotaan näin, että enää en sinne muuta. Töitä saa kyllä muualtakin.
Introvertille luontoihmiselle, joka välttelee sosiaalisia tilanteita Helsinki oli ahdistava ja meluinen, vilkkuvia valoja ja sellaista hallitsematonta tapahtumavirtaa koko ajan. Lisäksi tietty negatiivisuus oli mielestäni aina läsnä, tunnetilaa ei voi selittää, mutta esim. Kuopiossa tai Jyväskylässä vaikka kaupunkimaista ympäristöä nekin ovat, en kokenut samaa.
Tosin mulla ei ole tarvetta oksentaa mitään Helsinkivihaa palstoilla, mutta toisaalta itseni on helppo ymmärtää, miksi Helsinki ei miellytä kaikkia.
Helsinki-viha on äärioikeiston dog whistle -tekniikkaa. Sillä vihjaillaan että Helsinki on jotenkin katastrofin partaalla koska siellä on paljon mm. Oikeasti se ei tietenkään ole, Helsinki on ollut kansainvälinen kaupunki koko olemassaolonsa ajan ja on edelleen, ja täällä myös muulta tulijoille on parhaat työllistymismahdollisuudet. Eikä Helsini ole mikään palavien autojen dystopia millaiseksi persut sen yrittävät maalata.
Olen ihmetellyt samaa. Toki ymmärrän täysin, että ei pidä Helsingistä eikä siellä haluaisi asua - minusta on ihan OK myös sanoa se ääneen.
Kuitenkin ihmettelen keskustelun sävyä. Monesti keskustelu tuntuu kääntyvän kauhistelun miten joku voi ikinä asua tai viihtyä Helsingissä - yleensä nämä kommentit sisältävät hyvin kärjistettyjä yleistyksiä helsinkiläisistä ja kaupungista itsestään.
Harva helsinkiläinen (oman kokemukseni perusteella toki) suhtautuu johonkin Helsingin ulkopuoliseen kaupunkiin niin pyhällä vihalla, että kirjoittelisi Mäntsälävihamielisiä kauhisteluviestejä palstan tukkoon.