Mistä tämä Helsinki-viha kumpuaa?
En itse edes asu Helsingissä, mutta ihmettelen mistä viha Helsinkiä kohtaan kumpuaa?
Helsinki on kaunis kaupunki enkä ole itse koskaan törmännyt ylimielisiin helsinkiläisiin.
Toki Helsingissä on kiireisempää ja ehkä pinnallisempaa menoa kuin muissa kaupungeissa, mutta voisin väittää että tämäkin on pientä, kun vertaa maailman suurkaupunkeihin (Tukholma, New York jne)
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläistän arvostuksen puute muuta suomea kohtaan sekä heidän itsekeskeisyys, yhteiskunnan helsinki keskeisyys sekä se että helsinki saa vähän väliä kaikkia erityis helpotuksia jota ei muualle suomeen voi edes kuvitella. Yritysten pääkonttorit imee helsinkiin suurimman osan verovaroista joten ne myös käytetään sinne.
Höpö höpö, mikä itsekeskeisyys? Miten se tulee ilmi? Esimerkkejä kiitos
Vierailija kirjoitti:
Persulit sitä Helsinkiä dissaa, aika harva muu. Ne maalailee kuvaa kauheana urbaania viidakkona jossa ei uskalla liikkua ulkona koska ruskeat ihmiset ryöstää ja raiskaa ja kukaan valkoinen ei halua asua.
Persuleita myös häiritsee se, että heidän kannatus pääkaupungissa on paljon heikompaa kuin muualla Suomessa.
https://www.iltalehti.fi/eduskuntavaalit-2019/a/8a13335f-83f8-413f-b64e…
Vierailija kirjoitti:
Missä sitä Helsinki-vihaa on? En ole huomannut. Asun Espoossa ja tuttuja ympäri Suomen.
Korkeintaan anonyymeissä trollausviesteissä. Esim tämän ketjun ”ponnaripelle” ja ”yön timo” -jutut ovat melko jäisiä.
Ja periferia nyt aina karsastaa keskustaa, vaikkei ihan loppuviimeksi karmean tosissaan olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Persulit sitä Helsinkiä dissaa, aika harva muu. Ne maalailee kuvaa kauheana urbaania viidakkona jossa ei uskalla liikkua ulkona koska ruskeat ihmiset ryöstää ja raiskaa ja kukaan valkoinen ei halua asua.
Persuleita myös häiritsee se, että heidän kannatus pääkaupungissa on paljon heikompaa kuin muualla Suomessa.
Helsinki on nykyään muuttotappiokunta. Kukapa olisi uskonut. Johtuu varmaan koronasta ja ilmastonmuutoksesta.
Jos on vähänkään asunut esim Eteläisen Euroopan kaupungeissa, onhan Helsinki täysi neukkula. Jopa itäisessä Saksassa on länsimaisempia kaupunkeja.
Ja ihmisten käyttäytyminen sitten…
Odotan yhtä sitä päivää jolloin täällä Helsingissä joku sanoo minulle kaupan jonossa ”sulla on noin vähän tavaroita, mene edelle vaan”.
Se on sivistysmaissa ihan tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vähänkään asunut esim Eteläisen Euroopan kaupungeissa, onhan Helsinki täysi neukkula. Jopa itäisessä Saksassa on länsimaisempia kaupunkeja.
Odotan yhtä sitä päivää jolloin täällä Helsingissä joku sanoo minulle kaupan jonossa ”sulla on noin vähän tavaroita, mene edelle vaan”.
Minulle kävi viimeksi eilen niin. Kyseessä oli elämää nähnyt stadilainen nainen. Miksi sinun muuten noin ylipäätään pitäisi päästä jonojen ohi?
En itse ole täällä Oulussa törmännyt stadivihaan lainkaan. Tosin muutama sukulainen asuu siellä ja itse kritisoivat eniten asumisen hintaa ja lisääntynyttä rikollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläistän arvostuksen puute muuta suomea kohtaan sekä heidän itsekeskeisyys, yhteiskunnan helsinki keskeisyys sekä se että helsinki saa vähän väliä kaikkia erityis helpotuksia jota ei muualle suomeen voi edes kuvitella. Yritysten pääkonttorit imee helsinkiin suurimman osan verovaroista joten ne myös käytetään sinne.
Uudenmaan suuret kaupungit elättää maaseutua:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2aa3a088-6cb9-4312-8b32-11dfc9285…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on edelleen se sama mielenvikainen trolli, joka yrittää hämmentää puhumalla ”ponnaripelleistä” ja ”katujen hallitsemisesta”.
Ei siitä tarvi välittää. Se on joku pera kuukkelinkankaalta 100km sodankylästä suuntaan peräreikä, huom ei siis perärei’än kylästä, koska paikalliset (terkut ootte siistejä ja kylänne on kiva!) eivät jaksa katsella peran naamanvääntelyä.
Kiitos että demonstroit helsinkiläisten asenteen muuhun Suomeen.
Taidat olla aika huono ymmärtämään lukemaasi, mutta annan ystävällisesti lukuvinkin:
Viestini kritisoi trollaavaa peraa. Eli sinua.
Sinun mielestä kaikki kehä 3:sen ulkopuolella on suurinpiirtein peräreikä ja ihmettelet miksi kukaan ei pidä helsinkiläisistä?
Samaa olen ihmetellyt. Minä sain lapsesta asti kuulla kuinka helsinkiläiset eivät koskaan poikkea kylään maalle, ovat ylpeitä jne.
Mietin vaan mielessäni, että tietääkseni samaa tietä pääsee molempiin suuntiin, mutta meidänkään luona kukaan ole käynyt sieltä kaukaa maalta.
Eikä itsellä ole mitään vihaa mitään paikkaa kohtaan. Paitsi vähän Turkua, mutta pidän sen kurissa ja osaan käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Stadilaiset elää niin omassa kuplassaan. Ei he oikeastaan ole samaa kansakuntaa. Helsinki voisi itsenäistyä ja viedä mukanaan koko kehäkolmosen sisäisen alueen mukanaan, kiitos.
Oon samaa mieltä. Myös valtionosuuksien tasaukset voidaan pitää kehäkolmosen sisällä kehittämässä tätä aluetta
Valtionosuuksien tasaukset Helsinki 319,3 milj, Espoo 173,4 milj, Vantaa 41,6 milj eli tuon verran pk-seutu työntää rahaa muualle Suomeen. Tullaan kaikki omillamme toimeen jooko?
Helsinki-viha kumpuaa siitä, että pääkaupungin tuntevat kaikki, mutta helsinkiläisillä ei tarvitse olla kokemusta elämästä Kihniössä tai Kajaanissa eikä edes mielipidettä näistä. Se jos mikä ketuttaa, eivät viitsi edes mielipidettä muodostaa. Lisäksi päälle heikko itsetunto ja arkuus toimia Helsingissä itsenäisesti, niin happamiahan ne pihlajanmarjat on.
Vierailija kirjoitti:
Mulle käy usein noin ja mä useasti olen sanonut jollekin, että menee mun edelle kun on niin pienet ostokset. Viimeksi pari päivää sitten Pasilan Lidlissä päästin nuoren miehen mun edelle kun hänellä oli vain limpparipullo.
T: helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, tämä ei silti selitä stadi vs. muu Suomi vastakkainasettelua, joka täällä AV:lla jatkuvasti herättää keskustelua.
Ps. kyllä ne ihmiset täälläkin ovat ihan peruskohteliaita. Olen päästänyt ihmisiä kassalla ohi ja minutkin on päästetty. Et voi yleistää, että kaikki helsinkiläiset olisivat käytöstavattomia. Samoin kuin et voi yleistää, että missään muussakaan Suomen kaupungissa tilanne olisi tämä.
Puin nyrkkiä kaikille helsinkiläisille!
Pakko myöntää että tuo "steissi" näytti minustakin vähän oudolta vaikka olen syntyperäinen helsinkiläinen ja tunnen slangisanat, en käytä slangia enkä puhu "stadista" silloin kun keskustelussa on muitakin kuin Helsinkiläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on vähän epämiellyttävä paikka. Se haisee ja tunnelma on kireän jäykkä. Ennen katukuvaa hallitsi spurgut. Nykyisin katuja hallitsee muualta tulleiden joukot.
Eli oot käynyt Steissillä. Ihan hyvä, mutta ei se ole koko Helsinki.
Steissillä? Vissiin ihan virallinen nimi, kun isolla alkukirjaimella kirjoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki-viha kumpuaa siitä, että pääkaupungin tuntevat kaikki, mutta helsinkiläisillä ei tarvitse olla kokemusta elämästä Kihniössä tai Kajaanissa eikä edes mielipidettä näistä. Se jos mikä ketuttaa, eivät viitsi edes mielipidettä muodostaa. Lisäksi päälle heikko itsetunto ja arkuus toimia Helsingissä itsenäisesti, niin happamiahan ne pihlajanmarjat on.
Vaikea muodostaa mielipidettä paikasta, jossa en ole asunut tai viettänyt enemmän aikaa. Voin muodostaa mielipiteen lyhyempien vierailujen kautta, mitta tällöin se kokemus on hyvin pintapuolinen.
Miksi helsinkiläisellä pitäisi olla mielipide vaikkapa Kihniöstä? Pitäisikö myös jyväskyläläisellä tai lappeenrantalaisella olla mielipide näistä paikoista?
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Asuin myös kauan Keski-Euroopassa ja muutin Suomeen takaisin. Pk-seudulla ei näkynyt yhdessäkään kaupassa tällaista tapaa; jos siellä pk-seudulla joku harva tänä päivänä sellaista tekee niin voihan niitäkin löytyä, jotka ovat pystyneet muuttamaan ihan ulkomaille asti äidistä ja isästä kauemmaksi kuin 20 km.
Helsinki on vain liian kallis paikka asua pienituloiselle ja muutenkin Helsingin kaupunki päättäjineen ovat aika harhaista porukkaa. Ei ehkä ole niin toimiva kaupunki kuin voisi luulla.
T. Helsinkiläinen
Missä sitä Helsinki-vihaa on? En ole huomannut. Asun Espoossa ja tuttuja ympäri Suomen.