Kehopositiivisuudesta
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000008040959.html
Oli aika sekavaa settiä.
Nyt kehopositiivisuus ei kuulukaan kaikille, koska osa tarvitsee sitä enemmän, mutta jos käsittelet termiä oikein voit olla kehopositiivinen. Kuka oikean tavan määrittää?
Kommentit (209)
Ihmistä ei tarvitse tai pidä haukkua ulkonäkönsä vuoksi. Ei ole kuitenkaan minusta järkevä kannustaa epäterveellisiin tapoihin. Harvempi varmaan pitäisi järkevänä tapapositiivisuutena tupakoinnin nostamista hienoksi asiaksi.
Vierailija kirjoitti:
On helpompi toitottaa sanaa kehopositiivisuus kuin laihduttaa.
Ylipainoisten naisten hömpötys jolla voidaan uhriutua lisää eikä tarvitse tehdä sitäkään vähää mitä ennen.
Miksi pitäisi tehdä jotain?
T
Ulipainoinen mies
Ymmärrän hyvin mitä asialla on alunperin tarkoitettu: olit sitten läski tai laiha tai muuten "ruma" niin olet sellainen kun olet ja kun olet sinut asian kanssa, ei muillakaan pitäisi olla muille ongelmaa.
Nyky kehopositiuvisuus ei tarkoita tätä
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä ei tarvitse tai pidä haukkua ulkonäkönsä vuoksi. Ei ole kuitenkaan minusta järkevä kannustaa epäterveellisiin tapoihin. Harvempi varmaan pitäisi järkevänä tapapositiivisuutena tupakoinnin nostamista hienoksi asiaksi.
Näin juuri, ketään ei pitäisi haukkua ulkonäkönsä vuoksi, mutta sen pitäisi olla selvää, että esim. ylipaino on vakava terveysriski. Ei narkkariakneakaan ole syytä haukkua, mutta ei se narkkaamisesta sen terveellisempää tee.
Jenny hakemalla hakee oikeutusta omille syömisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Jenny hakemalla hakee oikeutusta omille syömisilleen.
Joku toinen puolustaa palkankorotustaan, että Jennyn olisi paha olla.
Itse hoikkana saan säännöllisesti kuulla veetuilua painostani tyyliin;
"Ethän sä edes tiedä onko sulla selkä vai maha kipeä, kun olet noin laiha"
"Mitä säkin muka voit syödä"
"Miten voit syödä noin paljon, aiotko oksentaa kohta?"
Että ei kuulu kehopositiivisuus kaikille. Mulle vinoilijat olleet järjestään vähintään tukevia ja itse en siis toisten painoa kommentoi mitenkään.
T: urheilullinen nainen, joka siis oikeasti myös urheilee.
No nyt oli kyllä outo ulostulo. "Yhteiskunnallinen läskiviha" tai mistä hän nyt puhuukaan on varmasti todellinen ilmiö, mutta normaalipainoisten kehonkuvaongelmat eivät suinkaan juonnu ainoastaan "henkilökohtaisesta kipuilusta". Kyllä normaalipainoisillekin tyrkytetään aivan valtavasti kehon syynäystä ja muokkausta. Onko selluliittia? Arpia? Karvoja? Väärän muotoinen lantio? Väärän muotoiset jalat? Oletko laihaläski vai läskilaiha? (Osta tuote XYZ niin sinäkin voit olla kaunis kuin tämä photoshopattu malli, vain hintaan 39,99!)
Samoin kuin hän kritisoi normaalipainoisia ihmisiä siitä, että he "vievät tilaa" kehopositiivisuudesta, voisi häntä kritisoida siitä, ettei kehopositiivisuuden pointti pitäisi olla läskipositiivisuus. Entä jos on vammautunut, mutta hoikka? Koko keho palovammojen peitossa, mutta hoikka? Eikö kehopositiivisuus kuulukaan heille?
Juu, meni tunteisiin. Mielestäni mauton ja itsekäs ulostulo.
Niin että vain ylipainoiset saa olla kehopositiivisia???
Pitääkö siis kaikkien muiden hävetä itseään vai mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Itse hoikkana saan säännöllisesti kuulla veetuilua painostani tyyliin;
"Ethän sä edes tiedä onko sulla selkä vai maha kipeä, kun olet noin laiha"
"Mitä säkin muka voit syödä"
"Miten voit syödä noin paljon, aiotko oksentaa kohta?"
Että ei kuulu kehopositiivisuus kaikille. Mulle vinoilijat olleet järjestään vähintään tukevia ja itse en siis toisten painoa kommentoi mitenkään.
T: urheilullinen nainen, joka siis oikeasti myös urheilee.
Tämä. Lasten saannin myötä ihmisten kommentointi hoikasta ulkomuodostani on lisääntynyt, myös negatiivissävytteinen kommentointi.
"Tuleeko sulta edes tarpeeksi maitoa kun oot noin laiha?" - juu, kiitos vaan, kaikkia lapsia olen imettänyt vähintään vuoden, ja hyvin ovat kasvaneet...
"Sä sit otat kauheesti paineita ulkonäöstäsi, miks äidin tarttee muka olla noin tikissä?" - Ööööö, liikunta ja terveellinen ruokavalio pitävät minut elinvoimaisena ja jaksan näin paremmin pikkulapsiarkea ja vauvojen yöheräilyjä, nautin urheilusta, se ei ole mulle mitään pakkopullaa
N32
Ilman normaaleja ylipainoisten ei tarttis tuoda itseään esille kokoaikaa.
Mies76 kirjoitti:
Kehopositiivisuus on järjettömän ylipainon hyväksymistä! Tämä ei ole millään tavoin järkevää saati terveellistä!
Itseinho ja toisten pilkka ei saa ketään laihtumaan. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Niin että vain ylipainoiset saa olla kehopositiivisia???
Pitääkö siis kaikkien muiden hävetä itseään vai mitä ihmettä?
Ei kun se tarkoittaa, ettei normaalipainoisten tarvitse hävetä läskejä eikä tulla holhotuksi läskien vuoksi "kehopositiivisuudella".
"Kehopositiivisuus" on markkinoinnissa "ratkaisu" lihavuuden ongelmaan, josta normaalipainoinen ei kärsi.
Kuka haluaa olla pulska, se on oma valinta , ja hyvä niin. Rasittaa jonkunverran terveydenhuoltoa, mutta muutkin valinnat tekevät sitä.
Mies76 kirjoitti:
Kehopositiivisuus on järjettömän ylipainon hyväksymistä! Tämä ei ole millään tavoin järkevää saati terveellistä!
Ihmiset nyt vaan ovat ylipainoisia nykyisten elintapojen seurauksena. Niin miehet kuin naisetkin. Mitä hyötyä ajattelet olevan heidän arvostelemisesta, pilkkaamisesta ja lyttäämisestä?
Kehopositiivisuus tarkoittaa että saa olla piittaamatta epäterveistä elintavoista. Ja yli puolet aikuisista Suomessa on jo ylipainoisia, niin sehän sopii.
Mies76 kirjoitti:
Tosiasiat kannattaa aina hyväksyä. Se on edellytys sille, että muutos on mahdollinen. Ulkoapäin ketään ei pystytä pakottamaan laihtumaan. Motivaatio pitää olla ihmisellä itsellään
"Kehopositiivisuus on aate, joka tarkoittaa jokaisen kehon hyväksymistä riippumatta koosta, fyysisestä toimintakyvystä, sukupuolesta, etnisestä taustasta tai ulkoisesta olemuksesta. Erityisesti se pyrkii tekemään yhteiskunnassa tilaa kehoille, jotka ovat syrjittyjä tai jopa näkymättömiä.
Sittemmin myös hoikat ihmiset ovat ottaneet kehopositiivisuuden ilosanoman omakseen."
Voi helv mitä pskaa. :D Eikö muka hoikka voi olla syrjitty tai näkymätön jonkin kehollisen ominaisuuden vuoksi?
No hienosti rivien välistä annettu ymmärtää että läskit ovat poikkeuksetta syrjittyjä ja "näkymättömiä".