Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotilieden juttu ison perheen rahankäytöstä

Vierailija
17.04.2023 |

https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/talous/miten-rahat-riittavat-kun…

Olipa outo juttu. Vähät rahat menivät ihan urpoihin hankintoihin ja johonkin pizzoihin, lahjoihin ja lehtiin.

Kommentit (247)

Vierailija
1/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne rahat sitten pitäisi käyttää? Jos ne riittävät ja perhe on tyytyväinen niin mitä se muille kuuluu paljonko syövät pitsaa ja lukevat lehtiä.

Vierailija
2/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalilta kuulostaa, eihän tuo ollut mikään "rahat ei riitä mihinkään" -valitusjuttu. Jos on varaa maksaa 100e lehtitilauksista niin mikäs siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin saman jutun ja ihmettelin mm. miehen työpaikkalounaita. Itse olen yrittäjä ja hyvin pärjään eväillä päivän. Ruokatermarissa pysyy ruoka lämpimänä, kylmälaukussa kylmäkuulien kanssa taas viileänä.

Meillä ei myöskään ole aina hedelmiä tarjolla, mutta vihanneksia ja juureksia on joka ruuan lisukkeena.

Vierailija
4/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne rahat sitten pitäisi käyttää? Jos ne riittävät ja perhe on tyytyväinen niin mitä se muille kuuluu paljonko syövät pitsaa ja lukevat lehtiä.

Mitä muille kuuluu?

Tuota - miksi tämä juttu on tehty, jos heidän asiansa ei kuulu muille?

Vierailija
5/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni vähän surullista, että eivät ainakaan tuon jutussa kuvatun viikon perusteella oikein minnekkään niiden kesälomareissujen lisäksi lapsiaan vie tai tee heidän kanssaan mitään. Itse vaan käyvät lounailla ja muissa aktiviteeteissä. Tietysti noin ison lapsilauman kanssa kotoa pois lähteminen varmasti hankalaa ja kallista mutta pitääkö niitä lapsia sitten tehdä niin monta jos resurssit riittävät vaan pelkkään minimiin?

Vierailija
6/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, joku suuttui. :)

Vierailija
7/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, joku suuttui. :)

En tiedä miten tuosta voisi suuttua, mutta onhan se ihmeellistä miksi aapeetä ihmetyttää tuntemattoman perheen rahankäyttö, kun perheellä itsellään ei ole ongelmaa asian kanssa.

Vierailija
8/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kun perheen isille kohtaan yt-t, se on sitten sitä suurempaa veronkorotusta kaikille veronmaksajille, ennakkotapauskia kyllä riittää.

Vierailija
9/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni vähän surullista, että eivät ainakaan tuon jutussa kuvatun viikon perusteella oikein minnekkään niiden kesälomareissujen lisäksi lapsiaan vie tai tee heidän kanssaan mitään. Itse vaan käyvät lounailla ja muissa aktiviteeteissä. Tietysti noin ison lapsilauman kanssa kotoa pois lähteminen varmasti hankalaa ja kallista mutta pitääkö niitä lapsia sitten tehdä niin monta jos resurssit riittävät vaan pelkkään minimiin?

Samaa mietin. Niillä lehtirahoilla, pizzoilla ja työpaikkalounailla, joihin vuoden aikana menee ilmeisesti paljon rahaa, pääsisi porukka reissuun jo hyvin. Jos viikon aikana jo pari sataa turhuuksiin, niin mitä se on vuositasolla?

Vierailija
10/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vain yksi teini eikä mekään kesäisin tehdä kuin ilmaisia juttuja.

Vierailija
11/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et lukenut juttua? Kun nimenomaan oli kyse siitä että rahat on tiukassa. Jutun alussa kerrottiin että rahaa menee paljon ruokaan mutta eineksiä heillä ei syödä. Kerran puolessa vuodessa voi syödä roskaruokaa.

Ja sitten kun juttua luki pidemmälle niin melkein joka päivä söivätkin ulkona lounasta yms.

Vierailija
12/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme syö ulkona, koirat trimmaamme itse, käymme kaupassa harkitusti vain kerran viikossa. Ei lehtitilauksia, kaiken voi lukea lauantaisin kirjastossa ilmaiseksi.

Tuliaisiksi kyläpaikkoihin yritän aina viedä jotain itsetehtyä, itsekasvatettua tai itse leivottua.

Tuossakin meni perheellä liki 200 ihan kankkulan kaivoon.

Vierailija
13/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et lukenut juttua? Kun nimenomaan oli kyse siitä että rahat on tiukassa. Jutun alussa kerrottiin että rahaa menee paljon ruokaan mutta eineksiä heillä ei syödä. Kerran puolessa vuodessa voi syödä roskaruokaa.

Ja sitten kun juttua luki pidemmälle niin melkein joka päivä söivätkin ulkona lounasta yms.

Totta kai rahat on tiukassa kun lapsia tehdään kuin liukuhihnalta. Siitä huolimatta vaikuttavat olevan jutun perusteella ihan sinut taloutensa kanssa.

Vierailija
14/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa roskaruokaa ja tosiaan koiran trimmaamiseen kannattaa hankkia kerran välineet ja trimmata itse. Netti on täynnä ohjeita.

Vierailija
15/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vain yksi teini eikä mekään kesäisin tehdä kuin ilmaisia juttuja.

Ihan turhat alapeukut. Ei ole varaa mihinkään reissuihin.

Vierailija
16/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyttäisin rahaa vähän eri asioihin, mutta meillä ei olekaan kuin 6 lasta ja ja 50 neliötä pienempi talo (sis. mun työhuone) sekä puulämmitteinen sauna. Aku Ankkaa on meilläkin tilattu, mutta tämän vuoden jälkeen ajattelin sen lopettaa.

Vierailija
17/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi kerta ulkona syömistä yhden viikon aikana. Niillä rahoilla saisi jo lapsille jotain ostettua. 🤷

Vierailija
18/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa tuhlausta.

Lasten harrastuksista ei pidä säästää. Vanhemmat voi olla ilman ulkona syömistä.

Vierailija
19/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa roskaruokaa ja tosiaan koiran trimmaamiseen kannattaa hankkia kerran välineet ja trimmata itse. Netti on täynnä ohjeita.

Kopioin tähän perheen menot:

Ruoka: 231,97 e

- ruokakaupassa on käyty 4-5 kertaa ja lasten karkit ovat maksaneet siitä jo 15 e. Eikö ruokia voisi suunnitella viisaammin, niin ei tarvitsisi juosta kaupassa joka päivä?

Bensa ja pysäköinti: 112,84 e

Lehdet: 95,63

-pois, ei tarvitse, kirjastosta löytyy ja aika usein jonkun paikallislehden saisi halutessaan naapurilta myöhemmin, kun naapuri on lehden lukenut jo itse

Lounaat kodin ulkopuolella: 58,75 e

-mielestäni summa on todella iso viikossa, eväillä pärjää kyllä, jos haluaa. Pizzat pizzeriassa jättäisin syömättä täysin, jos raha olisi tiukalla, samoin Kiinalaiset ravintolat.

Lemmikki: 65 e

- koiran voibtrimmata oikein hyvin itsekin, joku isommista lapsista voisi sen tehdä vaikka

Kirpparit: 30 e

Lahjat ja tuliaiset: 25,60 e

-9 vuotiaalle kummitytölle 20 e seteli, toivottavasti kummilapsia ei ole enempää.. Miksi ystävälle pitää ostaa jogurttia ja appelsiineja?

Laskut: 175,59 e

-

Yhteensä: 795,39 e

- fiksusti eläen ja hieman ajatellen tästä summasta olisi saanut siis pois heti n. 250 e ja se on paljon rahaa ainakin minun mielestäni.

Vierailija
20/247 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelin myös, kun kehuttiin isännän ostaneen kokonaisen sian jouluksi. Sika ei ole terveellistä millään tavoin, vaan punaista lihaa, jota ei kannattaisi syödä kuin enintään kerran viikossa. Seuraavaksi isäntä ostaa varmaan lehmän pakastimeen.

Miksi lapsille maksetaan kotitöistä? Ymmärrän hyvin, jos heille maksetaan isännän polkupyöräfirman fillareiden pesemisestä, mutta muuten kotityöt kuuluvat kaikille ja automaattisesti. Kun ne tehdään myös porukalla, niin kaikille tulee vain pieni siivu puuhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä