Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkija listasi 3 syytä, miksi ”eivät kaikki miehet” -väite on misogyninen

Vierailija
10.06.2021 |

Keskustelua?

Minua kanssa naisena ärsyttää kun puhutaan jostai rikostapauksesta tms. jossa tekijänä mies ja sitten siihen tulee sata kommenttia, että "EI KAIKKI MIEHET!!!"
Joo, ei niin.

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000008025285.html

Kommentit (188)

Vierailija
141/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voitaisi palata takaisin 80-90-luvuille, jolloin maailma ei ollut näin kauhean vaikea paikka elää?

Vierailija
142/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen muuttui ketju JOIDENKIN miesten uhriutumiskeskusteluksi.

Juuri näin. Miehet (eivät kaikki!) raiskaavat ja hakkaavat, mutta se ei ole ongelma. Ongelma on se että miehiä (ei kaikkia miehiä!) loukkaa käydyn keskustelun sävy.

Miehet ovat tässä todellisia uhreja! Miehiä pitää sääliä!

Tällaisilla kommenteillako kuvittelet saavasi asiallista keskustelua aikaiseksi?

Kysyn ihan tosissani. 

2. tai 3. sivulla on kommentti: "Itse olen misogynisti ja sitä mieltä, että nainen on miehen alapuolella koska ei avuton pikkuinen pärjää ilman miestä ja jo teinipojatkin ahdistelevat ja hakkaavat kadulla."

Mikset häneltä kysynyt samaa asiaa? Kysyn myös tosissani.

Voitko vastata kysymykseeni? 

Tuo "voitko vastata kysymykseeni" oli itse asiassa ensimmäinen kysymys mitä minulta kysyit, koska lainaamasi kohta oli ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun. =)

Opettele tyttöpieni jatkossa ilmaisemaan olevasi eri kirjoittaja, jos tulet väliin huutelemaan femspleinauksiasi. Jooko kultapieni? 

Siis mitä, oletko sinä sitten sama hahmo, joka nimenomaan kyseli "Tällaisilla kommenteillako kuvittelet saavasi asiallista keskustelua aikaiseksi? Kysyn ihan tosissani.", sitten alat tytöttelemään ja kullittelemaan muita? En toki tiedä, oletko sama henkilö, päättelin vain kiihtymyksestäsi, kun joku ohis kehtasi tulla vastaamaan nimimerkittömään kommenttiisi. On tää yks hullu keskustelu taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätköhän kaikki lähtökohtaisesti ymmärrä, että jokainen mies ei ole rai s kari, väkivaltainen alistaja, naisten vi ha aja tms.

Tuo "ei kaikki miehet" -lausahdus, jota itsekin myönnän (miehenä) käyttäneeni, ei ole oikein validia keskustelua. Juuri siksi, että siinä ongelmaa vähätellään ja siirretään se pienen marginaalijoukon tekemäksi. Käytännössä kuitenkin naisten väkivaltainen ja alistava kohtelu läpäisee aivan kaikki yhteiskuntaluokat, kaikki sosiaaliryhmät, kaikki ikäryhmät jne.

Naisia huonosti kohtelevia miehiä on loppujen lopuksi niin paljon, että kyllä, rakenteellisesta ongelmasta tosiaan on kyse. Ja kukaan ei elä rakenteiden ulkopuolella, joten on siinä mielessä joutavaa hokea tuota fraasia.

Uteliaisuudesta kysyn, että onko sitten parempi kommentti.- Joo kyllä sitä minäkin olisin voinut raiskasta ja olla julma ja eritavoin loukkaava ja satuttava samalla tavoin kuin tuo (mies) jos vain tilaisuus olisi osunut omalle kohdalleni. - Joten varo vain jokainen mies voi olla loukkava ja satutava. [Elä ja pysy pelossa ja suhaudu kaikkiin miehiin torjuvasti ja tai ainakin ennakkoluulosiesti].

Parempi olla liian varovainen kuin tulla r ai s ka tuksi. Sori siitä.

Ja siitä, että jos toiset miehet oikeasti paheksuisi noita kuspäämiehiä, niin ilmiö ei olisi niin yleinen. 

Mutta mikä on oikea tapa paheksua? Ei saa "ylentää" itseään sanomalle, että en minä mutta muut tai jotkut.

Kuulosaako paremmalta jos sanoo, että kyllä minä ja niikuin kaikki muutkin miehet, vaikka tiedämme tai ainakin osa meistä tietää tekevänsä väärin; minkä sitä luonnolleen ja "miehuudelleen" voi

Vai toimimme koska minä en iedä, eikä kukaan mies ei oikeasti tiedä ja vaikka luulemme ja uskomme vain tietävämme, että ei toimi loukaavasti ja satuttavasi, vaikka varmasti näin tekisimme vain ja ainoastaan siksi, että on tai olemme miehiä. Näin siis aina silloin kun vain tilasiuus ja mahdollsuus tulee, koska olemme miehiä, emmekä esimerkiksi naisia.

Varovaisuus on hyvä. mutta millainen olisi ketään loukkaamaton malli?  Vai pitäsikö minun epäillä omaa "miehekkyyttäni" kun en tunnista tai löydä itsestäni miesä, joka haluaisi aina loukata ja satuttaa naista; tai vähintäänkin päästä hyötymään hänestä  (naisesta) kunhan vain tilaisuus tai mahdollsiuus sellaiseen olisi olemassa; sen sijaan, että antaisin hänen olla ja tehdä ja toimia niinkuin minua ei olisi lainkaan. 

Nyt en ole ihan varma sainko kiinni kysymyksestä, mutta jos sain, niin entäpä jos et käyttäisi aikaasi sen todisteluun puhumalla, että et ainakaan sinä? Entä jos toimisit niitä miehiä kohdatessasi, jotka nimenomaan ovat "niitä miehiä", jotka ovat juuri ongelman ydin? Sillä voisit ainakin paheksua terveellä tavalla, ja voisit saada jotain konkreettista aikaan. 

Voi tulla sinulle yllätyksenä mutta ainakaan minä en miehenä jatkuvasti törmää kanssamiehiin jotka raiskaisivat naisia tai puhuisivat heistä vähättelevästi. Lähipiiriini kuuluu käytännössä vain fiksuja mukavia miehiä.

En epäile etteikö olisi olemassa miesten piirejä joissa puhuttaisiin avoimesti halveksien naisista tai harrastettaisiin rajuakin hyväksikäyttöä naisia kohtaan. Mutta ne ovat ihan oikeasti melko suljettuja "äijäpiirejä" eikä niiden juttuja kerrota kaikille avoimesti. Kyllä nämäkin miehet pääsääntöisesti tajuavat sen verran tekevänsä väärin että eivät huutele mielipiteitään joka paikassa tai kaikille muille miehille.

En siis oikein ymmärrä missä minä voisi arjessani jotenkin kauhean tehokkaasti puuttua tähän ongelmaan.

ok

Vierailija
144/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Miehet (eivät kaikki!) raiskaavat ja hakkaavat, mutta se ei ole ongelma. Ongelma on se että miehiä (ei kaikkia miehiä!) loukkaa käydyn keskustelun sävy.

Tällaisilla kommenteillako kuvittelet saavasi asiallista keskustelua aikaiseksi?

Kysyn ihan tosissani. 

2. tai 3. sivulla on kommentti: "Itse olen misogynisti ja sitä mieltä, että nainen on miehen alapuolella koska ei avuton pikkuinen pärjää ilman miestä ja jo teinipojatkin ahdistelevat ja hakkaavat kadulla."

Tuo "voitko vastata kysymykseeni" oli itse asiassa ensimmäinen kysymys mitä minulta kysyit, koska lainaamasi kohta oli ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun. =)

Opettele tyttöpieni jatkossa ilmaisemaan olevasi eri kirjoittaja, jos tulet väliin huutelemaan femspleinauksiasi. Jooko kultapieni? 

Ota pappa rauhallisesti, jooko. Tämä on ihan anonyymi palsta, ei täällä muutkaan vastaa "olen sitten sama/eri kuin jolle äsken vastasit". Jos ei patu pysy menossa mukana, niin paras mennä vaikka tutimaan välillä. =)

Hupaisaa kun joku teinipissis ilman mitään elämänkokemusta tulee femspleinaamaan asioita.

Miesten rakentamassa, rahoittamassa, kehittämässä ja ylläpitämässä maailmassa, johon muuten sisältyy se pissisfeministin laitekin jolla tänne kirjoittelet. 

Vierailija
145/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ihan tosissani. 

Ota pappa rauhallisesti, jooko. Tämä on ihan anonyymi palsta, ei täällä muutkaan vastaa "olen sitten sama/eri kuin jolle äsken vastasit". Jos ei patu pysy menossa mukana, niin paras mennä vaikka tutimaan välillä. =)

Hupaisaa kun joku teinipissis ilman mitään elämänkokemusta tulee femspleinaamaan asioita.

Miesten rakentamassa, rahoittamassa, kehittämässä ja ylläpitämässä maailmassa, johon muuten sisältyy se pissisfeministin laitekin jolla tänne kirjoittelet. 

Ite oot hupaisa kun välittömästi painat yläpeukun omille kommenteillesi. :* Höpönassukka.

Vierailija
146/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ihan tosissani. 

Siis mitä, oletko sinä sitten sama hahmo, joka nimenomaan kyseli "Tällaisilla kommenteillako kuvittelet saavasi asiallista keskustelua aikaiseksi? Kysyn ihan tosissani.", sitten alat tytöttelemään ja kullittelemaan muita? En toki tiedä, oletko sama henkilö, päättelin vain kiihtymyksestäsi, kun joku ohis kehtasi tulla vastaamaan nimimerkittömään kommenttiisi. On tää yks hullu keskustelu taas.

Mitäs meinasit tytöttelylleni tehdä?  t. se raiskaajahakkaajamies, kuten ihan kaikki miehet 

Vierailija
147/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti olemassa joku joka ottaa ton tosissaan? Maailmaan mahtuu mielipiteitä, myös niitä seinähulluja.

Vierailija
148/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ihan tosissani. 

Ite oot hupaisa kun välittömästi painat yläpeukun omille kommenteillesi. :* Höpönassukka.

eikö sun pitäisi olla värjäämässä kainalokarvoja tai olla voimaantumassa onlyfanssissa perhereikääsi revittäen? 

Vierailija
149/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ihan tosissani. 

Mitäs meinasit tytöttelylleni tehdä?  t. se raiskaajahakkaajamies, kuten ihan kaikki miehet 

En mitään, ei herätä minussa mitään tunteita. Sori, jos se oli sinun yrityksesi.

Vierailija
150/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätköhän kaikki lähtökohtaisesti ymmärrä, että jokainen mies ei ole rai s kari, väkivaltainen alistaja, naisten vi ha aja tms.

Tuo "ei kaikki miehet" -lausahdus, jota itsekin myönnän (miehenä) käyttäneeni, ei ole oikein validia keskustelua. Juuri siksi, että siinä ongelmaa vähätellään ja siirretään se pienen marginaalijoukon tekemäksi. Käytännössä kuitenkin naisten väkivaltainen ja alistava kohtelu läpäisee aivan kaikki yhteiskuntaluokat, kaikki sosiaaliryhmät, kaikki ikäryhmät jne.

Naisia huonosti kohtelevia miehiä on loppujen lopuksi niin paljon, että kyllä, rakenteellisesta ongelmasta tosiaan on kyse. Ja kukaan ei elä rakenteiden ulkopuolella, joten on siinä mielessä joutavaa hokea tuota fraasia.

Uteliaisuudesta kysyn, että onko sitten parempi kommentti.- Joo kyllä sitä minäkin olisin voinut raiskasta ja olla julma ja eritavoin loukkaava ja satuttava samalla tavoin kuin tuo (mies) jos vain tilaisuus olisi osunut omalle kohdalleni. - Joten varo vain jokainen mies voi olla loukkava ja satutava. [Elä ja pysy pelossa ja suhaudu kaikkiin miehiin torjuvasti ja tai ainakin ennakkoluulosiesti].

Parempi olla liian varovainen kuin tulla r ai s ka tuksi. Sori siitä.

Ja siitä, että jos toiset miehet oikeasti paheksuisi noita kuspäämiehiä, niin ilmiö ei olisi niin yleinen. 

Mutta mikä on oikea tapa paheksua? Ei saa "ylentää" itseään sanomalle, että en minä mutta muut tai jotkut.

Kuulosaako paremmalta jos sanoo, että kyllä minä ja niikuin kaikki muutkin miehet, vaikka tiedämme tai ainakin osa meistä tietää tekevänsä väärin; minkä sitä luonnolleen ja "miehuudelleen" voi

Vai toimimme koska minä en iedä, eikä kukaan mies ei oikeasti tiedä ja vaikka luulemme ja uskomme vain tietävämme, että ei toimi loukaavasti ja satuttavasi, vaikka varmasti näin tekisimme vain ja ainoastaan siksi, että on tai olemme miehiä. Näin siis aina silloin kun vain tilasiuus ja mahdollsuus tulee, koska olemme miehiä, emmekä esimerkiksi naisia.

Varovaisuus on hyvä. mutta millainen olisi ketään loukkaamaton malli?  Vai pitäsikö minun epäillä omaa "miehekkyyttäni" kun en tunnista tai löydä itsestäni miesä, joka haluaisi aina loukata ja satuttaa naista; tai vähintäänkin päästä hyötymään hänestä  (naisesta) kunhan vain tilaisuus tai mahdollsiuus sellaiseen olisi olemassa; sen sijaan, että antaisin hänen olla ja tehdä ja toimia niinkuin minua ei olisi lainkaan. 

Nyt en ole ihan varma sainko kiinni kysymyksestä, mutta jos sain, niin entäpä jos et käyttäisi aikaasi sen todisteluun puhumalla, että et ainakaan sinä? Entä jos toimisit niitä miehiä kohdatessasi, jotka nimenomaan ovat "niitä miehiä", jotka ovat juuri ongelman ydin? Sillä voisit ainakin paheksua terveellä tavalla, ja voisit saada jotain konkreettista aikaan. 

Voi tulla sinulle yllätyksenä mutta ainakaan minä en miehenä jatkuvasti törmää kanssamiehiin jotka raiskaisivat naisia tai puhuisivat heistä vähättelevästi. Lähipiiriini kuuluu käytännössä vain fiksuja mukavia miehiä.

En epäile etteikö olisi olemassa miesten piirejä joissa puhuttaisiin avoimesti halveksien naisista tai harrastettaisiin rajuakin hyväksikäyttöä naisia kohtaan. Mutta ne ovat ihan oikeasti melko suljettuja "äijäpiirejä" eikä niiden juttuja kerrota kaikille avoimesti. Kyllä nämäkin miehet pääsääntöisesti tajuavat sen verran tekevänsä väärin että eivät huutele mielipiteitään joka paikassa tai kaikille muille miehille.

En siis oikein ymmärrä missä minä voisi arjessani jotenkin kauhean tehokkaasti puuttua tähän ongelmaan.

ok

Hienoa jos ymmärrät. En siis muutenkaan näe että minun asiani olisi toimia maailman muiden miesten poliisina ja vahtia heidän käytöstään. Toki jos jotain tulee eteen niin luonnollisestikin puutun siihen. Mutta sen vaatiminen että miehet äkkiä jotenkin aktiivisesti laittaisivat tämän asian kuntoon on kohtuuton.

Ihmistä voi vaatia elämään itse hyvin ja kunnolla ja olemaan sitä kautta esimerkkinä muille. Ja myös kasvattamaan omat lapsensa kunnollisiksi. Mutta koko sen saman sukupuolen käytöksen korjaamista ei voi sälyttää yksilöiden vastuulle.

Vierailija
151/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ihan tosissani. 

eikö sun pitäisi olla värjäämässä kainalokarvoja tai olla voimaantumassa onlyfanssissa perhereikääsi revittäen? 

Oho, sieltähän tuli kipakka, ja yllättävän henkilökohtainen fantasiasi vastineeksi. :)

Vierailija
152/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ihan tosissani. 

perhereikä :DDDDD

Vierailija
153/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset on tyhmiä kuin saappaat

Vierailija
154/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väite itsessään ei ole misogyninen vaan se, että se useimmiten esitetään tilanteissa, joissa koetaan tarpeelliseksi kääntää huomio naisten kokemista ongelmista miesten kokemiin ongelmiin.

Esim naiset pelkäävät tulevansa raiskatuksi mutta eipä puhuta nyt enempää siitä kun miehet pelkäävät että joku luulee heitä raiskaajaksi. Ikään kuin jälkimmäinen olisi olennaisempi ongelma ratkaistavaksi.

Vierailija
155/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiinejä nämä ulkomailta tulleet termit kuten whitepassing ja tone policing jne.

Niitä viljelevät laiskat kielipuolet, jotka eivät edes itse tiedä, mitä se tarkoittaa äidinkielellään, suomeksi.

Vierailija
156/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä voitte lukea mitä naiset tekee

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lapsen_vieraannuttaminen

Tutustukaa huolella. Ja tutustukaa ihmeessä psykologien ym asiantuntijoiden lausuntoihin, mitä seurauksia tuollaisesta halveksittavasta toiminnasta on! Väitän, että lähes jokainen tässä ketjussakin on törmännyt ilmiöön tavalla tai toisella. Ei ole harvinaista se, millä tavalla lähivanhempi (80-90 % äiti) vaikeuttaa asioita eron jälkeen ja laittaa kaikki kärsimään.

Tutustukaa myös tähän läheisesti liittyvään ilmiöön: kostona väsättyihin valheellisiin rikosilmoituksiin exästä.

Kriminalisointia ei kannateta "näyttövaikeuksien" vuoksi. Pliis. Eiköhän tästä ole huomattavasti helpompaa saada näyttöä kuin suostumuksen puutteesta, jossa näyttöongelmat eivät jarruta, vaikka nekin varmasti haasteellisia ovat.

Ja nyt jokainen äiti sit irtisanoutumaan ja puuttumaan hanakasti kun kaveri haukkuu lapsen kuullen exäänsä! Ja hankaloittaa tapaamisia.

N36

Ainakin kaikki tuntemani vieraannuttajat toimivat hyvin avoimesti. Sitä halveksuntaa lapsen toista vanhempaa (isää) kohtaan ei peitellä missään tai mitenkään. Olisi todistusaineistoa vaikka millä mitalla. Todella ihmettelen näitä näyttövaikeuksia. Se ei varmasti ole oikea syy.

Ja kaverit tukevat avoimesti tätä. Ei todellakaan kukaan nouse sanomaan et "hei, mieti vähän mitä teet sun omille lapsillesi ja muillekin". Ei, yhdessä ne parhaat kostot juonitaan.

Naisetkin osaavat olla todella pahoja. Siksi tämä palsta on täynnä juttuja hirviöanopeista, -miniöistä, -siskoista, -äideistä, -työpaikkakiusaajista... jne.

Vierailija
157/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väite itsessään ei ole misogyninen vaan se, että se useimmiten esitetään tilanteissa, joissa koetaan tarpeelliseksi kääntää huomio naisten kokemista ongelmista miesten kokemiin ongelmiin.

Esim naiset pelkäävät tulevansa raiskatuksi mutta eipä puhuta nyt enempää siitä kun miehet pelkäävät että joku luulee heitä raiskaajaksi. Ikään kuin jälkimmäinen olisi olennaisempi ongelma ratkaistavaksi.

Se ei ole tietenkään olennaisempi ongelma ratkaistavaksi mutta se on myös hyvin paljon helpompi ongelma ratkaistavaksi. Lopetetaan vain miesten yleistäminen niin ongelman on ratkaistu.

Mutta jos tätä äärimmäisen yksinkertaista ratkaisumallia ei millään haluta käyttää niin se kyllä herättää joitain ajatuksia.

Vierailija
158/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voitaisi palata takaisin 80-90-luvuille, jolloin maailma ei ollut näin kauhean vaikea paikka elää?

Miten saadaan internet poistettua maailmasta?

Vierailija
159/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ketjun aiheena on misogynia, niin voisiko muille aiheille, kuten lasten vieraannuttamiselle tehdä oman ketjunsa? Iso ja tärkeä aihe, mutta samassa ketjussa haastavaa monta eri aihetta käsitellä. Vai miksi ei voida puhua naisvihasta ilman, että samassa ketjussa pitää mainostaa, kuinka "kyllä ne naisetkin"?

Vierailija
160/188 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feministit vievät lapsiltakin oikeuksia. Tärkein on nainen, äiti. Kaikki muu tulee sen jälkeen, jos tulee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän