Mitä fyysisiä oireita stressi on sinulle aiheuttanut?
Mitä oireita stressistä voi tulla? Itsellä ollut viimeisen vuoden aikana kaikenlaisia oireita, sitä ennen olen ollut terve. Mitään muuta eroa ei ole entiseen, kuin kova stressi. Lääkärissä käyty ja ei ole vakavaa.
Kommentit (389)
Järkyttävä närästys (refluksi), epämääriset pistelyt ja puutumiset raajoissa, univaikeudet, lihominen, aivosumu, asioiden unohtelu...
miten ootte selättäneet stressin?
kuinka nopeasti oireet menee pois?
Liikahikoilu. Tosi kiusallinen vaiva.
Ihottumaa käsissä ja jaloissa. Ja mun stressi ei johdu työstä, vaan työttömyydestä ja rahahuolista ja miehen rajusta juomisesta. Onneksi ei ole lapsia tähän kurjuuteen tehty.
Päänsärky, vapina, ripuli, tiuha pissahätä, jano, ruokahaluttomuus, oksettava olo, lihasjumit, uniongelmat, levottomat unet, painajaiset, hikoilu, itkuisuus, rytmihäiriöt
Vierailija kirjoitti:
Verenpainetaudin paheneminen, refluksitauti, unettomuus. Varmaan pitkällä tähtäimellä muutakin.
Lisään vielä tinnituksen kun joku toinenkin mainitsi. Myös muistiongelmia ja keskittymiskyvyttömyyttä.
Heräilyä aamuyöstä, rytmihäiriöitä, keskittymisvaikeuksia, muistiongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Tuuhenevatko hiukset, kun stressi helpottaa? Vai jäävätkö hiukset ohuiksi?
Mulla tuli noin 2 vuodessa takaisin.
Vieläkin on stressiä ja unettomuutta, mutta ei sellanen totaalinen kaaos tällä hetkellä.
Erittäin kivuliaita suolikouristuksia ja muita vatsavaivoja, päänsärkjä, muistiongelmia, keskittymiskyvyttömyyttä.
Minua vähän jopa hävettää se kuinka "heikko" olen ja saan stressiä sellaisesta mistä moni selviää. Ei pitäisi voida näin huonosti. Tosin minulla vuosien kuormaa kiusaamisen, ahdistuksen ja yksinäisyydenkin muodossa. Olen alle 30. Viime talvena kaikki sitten paheni. Sitä ennen elämä meni aika sumussa ja sellainen epätodellinen olo on minulle tuttua jo monien vuosien takaa yläkoulusta. Sitten ennen joulua menetin ruokahaluni täysin ja laihduin. En pystynyt enää nukkumaan. Kasvojen ja pään lihakset niin kireät kuin olisi ollut naamio tai kypärä päässä. Hymyilyyn en oikein pystynyt kun tämä "naamio" kiristi. Poskiin oikein sattui, kun lihakset jumissa. Tämän kaiken lisäksi sain jonkinlaisia Tic oireita kasvoihin ja sellaista elohiiri tyyppistä nykimistä. Silmät tekivät silmänisku liikettä ja poskien ja otsan lihakset nykivät aina välillä. Jopa koko kasvot melkein välillä ja huulet myös.
Minulla on videoita noista hetkistä ja kamalaa katsoa, kun kasvot nykivät. Pystyin jotenkin tuota hillitsemään, mutta heti kun yritin rentouttaa lihaksia niin tuo nykinä alkoi. Meni sitten viimein ohi parin kuukauden jälkeen. Asiaan voi liittyä se, että kävin hieronnassa ennen tuota kaikkea ja ehkä se oli paha juttu ja pisti lihaksia jopa enemmän jumiin eli en oikein kestänyt hierontaa tuolloin ja en olisi mennyt jos olisin sen tiennyt. Hieronta oli ehkä liian rajua jotenkin ja huomasin rytmihäiriötä sydämessä sen jälkeen. Ei ole aiemmin käynyt noin.
Epätodellista oloa ja aivosumua on ollut ennenkin, mutta nyt paheni ja keskittyminen hankalaa. Levoton olo usein ja kävellessä hutera olo ja tasapaino heikompi. Jotenkin ryhtiä vaikeampaa pitää ja minulla muutenkin alaselässä virheasento ja niskakin vähän "huonossa" asennossa joten nuokin vaikuttavat. Käteni puutuvat ja ovat voimattomat ja jalat myös aina välillä. Mielialan vaihtelua, jonkinlaista heikkoutta, päänsärkyä, korvien soimista ja kohinaa, välillä näköhäiriöitä ( muutenkin huono näkö) on ollut. Hampaiden narskuttelu on ollut tuttua jo kauan.
Nyt viimein kesällä voin paremmin ja pystyn nukkumaan. Levoton olo on helpottanut. Jokainen päivä on silti sellainen jona mietin jaksamistani ja sitä kuinka oloni voi muuttua hetkessä. Aiemmin ei tavallaan tarvinnut miettiä sitä näin usein ja luotin siihen, että jaksan ja pärjään.
Nyt mielessä pelko jopa siitä, että todellisuuteni heikkenee ja juuri tuo epätodellinen olo syynä siihen jonka kanssa aiemmin olen silti pärjännyt ihan hyvin. Löydän itseni dissosiosaatiota ja depersonalisaatiota kuvaavista jutuista, vaikka mitään kovin pahaa traumaa ei ole. Lisäksi mietin välillä jopa ADD oireita, mutta en tiedä sitten sopivatko ne kuitenkaan minuun ja onko stressi nyt vaan lisännyt tätä pään "sumuisuutta". Pelottaakin välillä jatko ja mietin sitä miten kaikki menee. Ennen ei tarvinnut sentään jokapäivä vointia miettiä. Kaikkia kokeita tehty ja kilpirauhasarvokin parantanut sekä veriarvot hyvät, vaikka ferritiiniä en tosin tiedä.
Jatkuu
Jatkoa
Ennen tätä kaikkea viime kesällä sain ihmeellisen "kohtauksen", jossa yöllä heräsin kamalaan kovaan kipuun toisessa sääressä ja oli kuin puukolla oltaisiin pistetty. Jalka tuntui tönköltä ja turvonneelta ja ei meinannut kantaa kävellessä ja kipu paheni. Sitten alkoi tuntua siltä, ettei veri kierrä ja sellainen paineentunne levisi päähän asti. Ympäristö alkoi sumentua. Mietin oikeasti, että sain veritulpan ja kuolen, kun paineentunne niin kova ja pistävä kipu jalassa. Onneksi en ollut yksin kotona ja sai kuskin joka vei tk:hon, kun minulla ei ole edes korttia. Otettiin monet kokeet verestä ja ekg ja kaikki hyvin. Otettiin myös veren hyytymistekijään liittyvä juttu ja kuulemma arvo ei ollut sellainen, että tulppaa pitäisi tulla. En silti vieläkään tiedä mistä kyse ja onneksi ottivat kokeita paljon, mutta mysteeriksi jäi. Mietin vieläkin jotain pientä tulppaa tai vastaavaa.
Ärsyttää vähän se, että pistivät sydämentykytyksen ja huimauksen silloin paniikkikohtauksen piikkiin, vaikka ei ollut siitä kyse ja minulla ei ole edes mitään sellaista. Tuntui vaan niin kovalta se kipu. Jos joku tietää tästä tai on kokenut jotain samaa niin kertokoon. Sori nyt pitkä viesti ja toivon, että kappalejaot tulivat puhelimella kirjoittaessa.
Ennenaikaiset vaihdevuodet. Ikää 46. Ärsyttää kun en aiemmin ymmärtänyt. Stressi aiheuttaa kropassa tuhoja, mitkä voivat näkyä vasta vuosien päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla jännityspäänsärkyä, onko se kovaa tai häiritsevää? Itselläni on niska jumissa ja pantamaista puristusta, vihlontaa ja pistelyä päässä. Välillä se on kovaa ja häiritsevää, välillä lievää. Välillä oireetonta. Joskus ohimo tuntuu puutuneelta. Voikohan olla juuri jännityspäänsärkyä?
mulla toistaiseksi mt-lääkitys alkanut tuota helpottamaan.
Kiitos vastauksesta! Lääkäri ehdotti minulle mt-lääkettä tueksi, kun stressi ilmeisesti aiheuttaa minulle näitä oireita. Pitäisi varmaan kokeilla, kun oireet ovat häiritseviä.
ja hierojalle.
No nimenomaan sinne hierojalle (tai jollekin vastaavalle). Eikä mitään mt-tabuja jännityspäänsärkyyn. Herrajumala, nyt järki käteen, ihmiset!
Kaikkia edellämainittuja oireita on. Ja lisäksi pelkään syöpää, sillä luulenpa, että syöpä kasvaa stressin seurauksena. Niin monella tuttavalla on ollut stressaava elämä ja kaiken kukkuraksi vielä syöpä.
Nyt olisi pakko yrittää rentoutua, mutten voi. Pitää hakea töitä ja laittaa hakemuksia joka hetki.
Voiko stressiin kuolla? Mulla on ollut kova stressi ja ahdistus kolme kuukautta. On fyysisiä vaivoja, tosi raskas olo, ruoka oksettaa, jotenkin vaan lamaa. Ei jaksa edes itkeä. Pohdin siis, että kun kova stressi ja ahdistustila on niin rankka kropalle, niin voiko se vaikuttaa vaikkapa sydämeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla jännityspäänsärkyä, onko se kovaa tai häiritsevää? Itselläni on niska jumissa ja pantamaista puristusta, vihlontaa ja pistelyä päässä. Välillä se on kovaa ja häiritsevää, välillä lievää. Välillä oireetonta. Joskus ohimo tuntuu puutuneelta. Voikohan olla juuri jännityspäänsärkyä?
mulla toistaiseksi mt-lääkitys alkanut tuota helpottamaan.
Kiitos vastauksesta! Lääkäri ehdotti minulle mt-lääkettä tueksi, kun stressi ilmeisesti aiheuttaa minulle näitä oireita. Pitäisi varmaan kokeilla, kun oireet ovat häiritseviä.
ja hierojalle.
No nimenomaan sinne hierojalle (tai jollekin vastaavalle). Eikä mitään mt-tabuja jännityspäänsärkyyn. Herrajumala, nyt järki käteen, ihmiset!
Mä oon käynyt vuosia säännöllisesti hieronnassa, se auttaa tietyn verran. Samoin muut hoidot. Näen todella paljon vaivaa säännöllisiin elämäntapoihin, terveelliseen ruokavalioon, liikuntaan (on fyssarin tekemät ohjelmat), akupunktiossa käyn. Silti mulla niskat ja purentalihakset jumittaa. On fysiatri/neurologi tutkinut ja suositellut mt-lääkettä pienenä annoksena. Se rentouttaa ja ennaltaehkäiseevpäänsärkyä. Ja on terveellisempää kuin popsia särkylääkkeitä tai relaksantteja. Tietysti ensin kannattaa kokeilla hierontaa ja muuta, mutta vaikeisiin jännityspäänsärkyoireisiin kannattaa harkita myös lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko stressiin kuolla? Mulla on ollut kova stressi ja ahdistus kolme kuukautta. On fyysisiä vaivoja, tosi raskas olo, ruoka oksettaa, jotenkin vaan lamaa. Ei jaksa edes itkeä. Pohdin siis, että kun kova stressi ja ahdistustila on niin rankka kropalle, niin voiko se vaikuttaa vaikkapa sydämeen?
Jaksamista sinulle! Tuo on todella raskas tila, kokemusta on. Suoraan et voi onneksi kuolla, toki välillisesti rasittaa kehoa. Suosittelisin tarvittaessa vaikka täyslepoa, jos olet työssä. Ja kokeilemaan lääkkeitä. Tärkeintä olisi varmaan saada keskusteluapua, se vain on usein hankalaa. Päivä kerrallaan!
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia edellämainittuja oireita on. Ja lisäksi pelkään syöpää, sillä luulenpa, että syöpä kasvaa stressin seurauksena. Niin monella tuttavalla on ollut stressaava elämä ja kaiken kukkuraksi vielä syöpä.
Nyt olisi pakko yrittää rentoutua, mutten voi. Pitää hakea töitä ja laittaa hakemuksia joka hetki.
Tsemppiä, ja voimia työnhakuun, joka ei varmasti helpota stressiä. Syöpä on valitettavan yleinen länsimaissa, sillä enää ei kuolla nuorena sydäntauteihin niin usein. Yritä olla pelkäämättä sitä, se voi tulla kenelle tahansa, tai olla tulematta. Ja älä ota paineita rentoutumisesta. Voit yrittää ajatella, että esim. kaikki liikunta ja rauhoittuminen on hyvästä, vaikka et saisi ”rentouttavaa” oloa.
Unettomuus, vatsavaivat, hiustenlähtö, ihottuman lehahtaminen