Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten se työpaikalta ulos "savustaminen" oikein käytännössä tapahtuu?

Vierailija
09.06.2021 |

Kiinnostaisi. Palsta on täynnä avautumisia jostakin epämääräisestä työpaikkakiusaamisesta, mutta käytännön esimerkit tuppaavat puuttumaan. On jotakin epämääräistä "kyyläystä, supattelua, pois sulkemista".

Tuntuu, että useimmiten tulkinnat syntyvät siellä korvien välissä eikä työyhteisö ole normaalia kummempi. Kertokaapa siis, miten teidät on onnistuttu supattelun avulla savustamaan ulos työpaikasta?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä se savustaminen on ollut esimiehen toimesta. Kumma kyllä yhdelle ja samalle esimiehelle sattui näitä tapauksia enemmänkin..

Ensin siirretään johonkin toisiin tehtäviin. Ihan laillista, kyllä työnantaja saa vaihtaa työnkuvaa saman ammattinimikkeen sisällä. Sitten aletaan puuttua kaikkeen tekemiseen, syynätään työaikaleimaukset, mikään ei kelpaa eikä riitä. Käydään kehityskeskusteluja, kommentoidaan suoriutumista jne. Tätä jatketaan kunnes työntekijä jää nuppisaikulle ja sen jälkeen onkin helppo saada ihminen irtisanoutumaan vakuuttamalla että tämä tehtävä on ilmeisesti liian vaativa eikä muutakaan nyt ole tarjolla. Vaikka työntekijä kuuluisi liittoon ja luottamusmies olisi mukana keskusteluissa, kaikille löytyy lopulta se hintalappu millaisella kädenpuristuksella allekirjoittaa irtisanoutumisen. Tiedän jonkun saaneen 18kk palkan ja sitä summaa ei koskaan olisi oikeusteitse saanut. Koska tässä itse irtisanoutuu, menettää oikeuden myöhemmin esittää mitään vaatimuksia

Harmi että tuolle esimiehelle kävi samoin, pienistäkin hänen virheistään raportoitiin hrään eikä hänellä lopulta ollut muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoutua

"siirretään johonkin toisiin tehtäviin. Ihan laillista, kyllä työnantaja saa vaihtaa työnkuvaa saman ammattinimikkeen sisällä. Sitten aletaan puuttua kaikkeen tekemiseen, syynätään työaikaleimaukset, mikään ei kelpaa eikä riitä. Käydään kehityskeskusteluja, kommentoidaan suoriutumista jne. Tätä jatketaan kunnes työntekijä jää nuppisaikulle"

Työtehtävien määrääminen on ihan työpaikkojen perusarkea. Samoin kehitys- ja suoriutumiskeskustelut. Olen ihan rivityöntekijä ja sitä mieltä, että jokaisella on oikeus tulla johdetuksi työssään. On nähty mihin tilanne pahimmillaan menee, jos kehityskeskusteluja ei pidetä ja suoriutumista seurata. Joku on vialla ihmisessä, jos kehityskeskustelu ja suoriutimisen arviointi vie nuppitohtorille. Tässä kuultiin vain sinun kantasi, ja sekin erittäin hatara. Ei mitään yksityiskohtia. Todellisuushan on ihan oikeasti voinut olla se, että et suoriudu töissäsi joten sinulle osoitetaan työpaikalla muita tehtäviä. Tämä on normaalia. Ja kehityskeskustelut suoriutumisen arviointeineen ovat ihan normaalia, ja erityisen tärkeitä silloin kun ihminen ei työssä suoriudu hyvin.

Vierailija
62/85 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kaipaa tosielämän esimerkkejä. Ihmiset eivät halua yksityiskohtaisesti kertoa, sillä tunnistettuna jutusta voi tulla vaikeuksia.

Minä en piittaa, joten: perusturvakuntayhtymä akseli maskussa, palkattiin toimistotyöhön, sieltä oli vakituinen jäämässä piakkoin eläkkeelle. Jo haastattelussa eläkkeelle siirtyvän lisäksi läsnä ollut toinen tstotyöntekijä käänteli päätään pois päin ja väänteli naamaansa osoittaakseen kielteistä asennetta minuun päin. No, minä sen paikan kuitenkin sain. Tuohon aikaan se terv.keskus oli 7 pvnä viikossa auki, siis ilta- ja vkl-päivystys, toimipisteitä useita, työmäärä ko. työtehtävässä valtava. Eläkkeelle siirtymässä olleen lähtiessä lomalle, ja pitkälle lomalle, hän sanoi "pyydä noita muita tstotyöntekijöitä jeesaamaan, kyllä ne jeesaa", no, kokeilin pyytää, vastaus "autetaan vasta hätätilassa" ja peräkaneettina "esimies on näin sanonut, että vasta hätätilassa". En pyytänyt toista kertaa, mutta esimiehen luvalla käytin työaikaliukumaa hyväkseni. Sitten, ilman minun pyyntöjäni, minulle hankittiin tuntityöntekijä avuksi. Se työkuorma oli siis yhden hoidettavaksi aivan liian suuri, vakituinen työntekijäkin oli joutunut tekemään pitkiä päiviä, ylitöitä, ja joskus saanut ulkopuolista apua. No, minun avukseni hankitulle tuntityöntekijälle esimies oli antanut luvan lauantaityöhön, tämä esimies oli muuten myös tk:n työsuojelupäällikkö, missä ominaisuudessa hän toi sen varsinaisen työn ohessa ja jopa sitä kiireellisemmäksi luokiteltuja töitä tehtäväksi - töitä jotka olisi voinut hoitaa kopiokoneella kopioita ottaen, mutta ei, hän toi ne työnsä puhtaaksikirjoitettaviksi. No, eipä tuo tuntityöntekijä minua sitten pitkään ehtinyt jeesata, kun se tstotyöläinen, joka aiemmin oli kertonut hätätilassa avustamisesta, ilmoitti ettei sitä tuntityöntekijää tarvita vaan nyt he (mukamas) alkavat jeesata!

Minulta ei siis mielipidettä kysytty! Näillä tstotyöntekijöillä oli tapana pitää työkokouksia, joihin tuo esimieskin osallstui, kokouspaikka oli mlloin missäkin tk:n sivutoimipisteessä, viimeisimpiin minä en saanut edes mitään kokouskutsua, porukka vain häipyi jonnekin... Jos joku kysyi missä ovat, ei voinut sanoa kuin ettei ole mitään tietoa. Toistan: esimies oli siis myös tk:n työsuojelupäällikkö. Esimiehenä hän myös tarkasti ja allekirjoitti toteutuneiden työtuntien listat, hän siis oli todistetusti tietoinen työtunneistani ja liukuman käytöstä, ja oli listani hyväksynyt

Päätin itse tuolta lähteä. Työsuojelupiiriin yhteydenotto - arvaan että sieltä ei apua olisi saanut! Ei saanut tietenkään siinäkäänå vaiheessa, kun kävi ilmi, että se porukka oli esittänyt valheellisen arvion työnteostani. Se työtehtävä, johon minut palkkasivat, sen hoidin enemmän kuin hyvin! Valehtelevat kun haukkuvat! Kaiken lisäksi, kun tehty työ jäi tiedostoina tallennettuna näkyviin, ei tässä ole mitään muuta kuin tekemisestä todistetta! Mutta mitäs näistä, näkihän sen lapsellisen *minä en tuon kanssa ala" asenteen jo haastattelussa, oli sitten niin hölmö ettei sitä asennetaan valintapäätöstä tehdessä kertonut. Joten palkkasivat sitten rääkättäväksi!

Sitä samaa työtehtävää tehdään joissakin tk:issa niin että viidestä työpäivästä vähintään kahtena vaan odotetaan töitä ilmaantuvaksi. Tuolla rääkkääjien johtamassa paikassa niitä sai painaa sen minkä jaksoi ja päiviä piti venyttää. Juu, niin ja helpoissa paikoissa tekijöitä saattaa olla kolme! Palkka on kuitenkin joka paikassa täysin sama!

Autetaan vasta hätätilassa, ja halveksivalla äänellä esitetty tuo toteamus. Minä en sinua tänne halua! Sinulla ei ole oikeutta hankkia toimeentuloasi palkkatyöllä!

Yllä oleva kirjoitettu tabletin virtuaalinäppäimistöllä, kirjoitusvirheitä sen vuoksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä työpaikalta ulossavustusjutuissa voi todellakin olla aivan toinenkin näkökulma. Olen melko varma, että eräs entinen työkaveri voisi sanoa, että hänet savustettiin pihalle ja antaa tässäkin ketjussa olevia esimerkkejä. Tässä se toinen puoli:

"Mikään mitä teki ei kelvannut." = Sooloilee ja yrittää korostaa itseään uusilla, huonoilla, toteuttamiskelvottomilla ideoilla. Ei arvosta kenenkään muun tekemää työtä tai ideoita.

"Pidettiin pimennossa, ei kutsuttu" = Jatkuvasti käy ilmi, että ei lainkaan seuraa Teamsissa olevaa keskustelua, eikä huomioi kalenterikutsuja. Ei kysy mitään neuvoja, vaikka kuinka monta kertaa sanotaan, että minä mielelläni opastan tässä ja ehdotetaan oikein tapaamisaikaa jonkun asian opetteluun.

"Määrättiin työtehtäviä, määrättiin liikaa työtä"= Niin, kun jotkut asiat vaan kuuluu ko. työtehtävään. Jos saa aikaiseksi alle 10 % siitä työmäärä, minkä jokainen muu tekee, niin se on liian vähän. Jotkut asiat vaan pitäisi oppia (ja ottaa niihin vastaan neuvoja).

"Pyöriteltiin silmiä ja huokailtiin" = Tekee jonkun koko työyhteisöä koskevan ison päätöksen, mikä vaikuttaa negatiivisesti muihin ja asiaa on hankala perua. Esim. käyttää koko tiimin koko vuoden jonkun budjetinkohdan kaikki rahat johonkin typerään kertomatta muille etukäteen. Tai tiedottaa julkisesti, että tällaista meillä olisi tarjolla, eikä meillä ole.

"Työajanseurantaa kytättiin"= Jos henkilö tulee töihin myöhemmin kuin muut ja lähtee aiemmin kuin muut, niin ei ole ihme, että pomo alkaa kysellä asiasta.

"Ei kutsuta illanviettoon" = Kyllä kutsuttiin. Mutta kun henkilö erittäin voimakkaasti vaatii, että perinteinen yhteinen kuoharipicnic illalla vaihdetaan työpaikan kahvihuoneessa nopeasti töiden päätteeksi toteutettavaan omien eväiden syöntiin, niin päädyttiin sitten tapaamaan illalla ilman häntä.

Mutta juu, savustettiin pihalle ja olen tähän tyytyväinen.

Vierailija
64/85 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustamaalaus, juorut.

Eräässä paikassa alettiin painostaa "kun tää tarvitsee tän työn".

Vierailija
65/85 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan paskaa ja eristetään porukasta. Kyllä sen huomaa ja parempi lähteä jos tuon kohteeksi joutuu. Nimerkillä been there,done that.

Vierailija
66/85 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pyydetä mukaan kokouksiin/tapaamaan yhteistyökumppaneita/kentälle, vaikka asiat liittyvät suoraan omaan työhösi. Kaikesta kuulee jälkikäteen, jos silloinkaan. Paikkoja pedataan omille ja kavereiden sukulaisille ja nämä otetaan kyllä mukaan joka paikkaan. Ylennykset toki menevät myös näille.

Kirjoititko minun entisestä työpaikastani, jossa tämä on yleinen käytäntö?

Olin esimiehenä ja sain siinä tiedon eräästä tilaisuudesta. Siinä selvisi, että henkilö N ei tiennyt siitä mitään eikä ollut saanut kutsua, vaikka hän oli kyseisen asian vastuuhenkilö yksiköstämme. Kutsu oli tullut "virastopostiimme" ja se oli sieltä välitetty aivan toiselle henkilölle. Toisella kerralla oli taas tilaisuus, johon kutsu olisi kuulunut työni vuoksi minulle, mutta esimieheni ilmoitti itse lähtevänsä sinne. Eipä sitten ollutkaan lähtenyt, mutta myöhemmin tuli alaiseltani matkalasku siitä tilaisuudesta. Olinko minä esimiehenä kiusaaja, kun en sitä hyväksynyt, sillä oli erikseen moneen kertaan ilmoitettu, että kaikki matkat sovitaan etukäteen? Onneksi työni oli määräaikainen ja luultavasti isopomo sen laskun sitten hyväksyi, kun pääsi minusta eroon.

Vierailija
67/85 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki elävästä elämästä: alettiin kerätä opiskelijoilta selän takana erikseen kyselemällä kaikki mahdollinen kritiikki (esimerkiksi opettaja oli tutustumisleikin aikana liian kauan piilossa), otettiin opetustunnit pois, lohdutushalaus tahallaan väärinymmärrettiin ahdisteluksi, alettiin vaihtaa työhuonetta jatkuvasti, uusissa työhuoneissa oli aina esimerkiksi rikkinäinen tuoli jne. Tämä kyllä esimiesten taholta, syynä se, että opettaja ei suostunut palkattomiin töihin.

Vierailija
68/85 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tulkinnat korvien välissä synny, jos esimieheltä tai työkaverilta tulee selväsanainen viesti. Laitanpa pari esimerkkiä, vaikka joku tunnistaisi (terveisiä tutuille).

Aamulla on työpaikan ovi auki ja siitä metakkaa, kuka tämän jätti auki. Maija: "en minä, lähdin jo kahdelta." Tiina: "kyllä se olit sinä, minä olin lähtenyt jo kahdelta." Näistä Tiina oli hän, joka istui suljetun oven takana ilmoittamatta menoistaan. Maija oli tavanomaiseen tapaan lähtiessään huikannut "heippa, minä lähden nyt" saamatta vastausta. Oli ohje laittaa aina lappu oveen poislähtiessä mahdollisia asiakkaita varten. Niitä tämä Tiina ei laittanut ja tästä seurasi toinen kiusallinen tilanne. Tuli vieras kysymään, missä Tiina. En minä vaan tiedä - ja sitten selvisi, että tämä vieras oli hänen äitinsä ja yhteinen työvapaalla oleva esimiehemme. Oveen liittyi myös hänen myöhemmin lähettämä viesti: " ovi pidetään aina auki klo 9-15, kun joku on paikalla." Niinpä, mutta kun ei sitä tiedetty, onko siellä omassa huoneessaan joku vai ei, kun ei ilmoitellut itsestään.

Noloja tilanteita tuli aika usein. Olin työkaverin kanssa menossa erääseen tilaisuuteen, johon työnantaja oli meidät ilmoittanut ja menosta oli asianmukaisesti sovittu. Mutta ei siellä meidän nimiä ollutkaan. Seuraavana päivänä siellä piti olla esimies ja toinen työkaveri, kun käsiteltiin nimenomaan meidän työpaikkaan liittyvää asiaa. Kun sitten kysyin, mitä siitä sanottiin, selvisi että eivät he siellä olleetkaan vaan aivan jossakin muualla.

Muita esimerkkejä on se, että ei tervehditä,  ei vastata kysymyksiin eikä kerrota muutoksista, esimerkiksi postin käsittelyn muutoksesta. Työtehtävistä kysytään vasta jälkeen päin, miksi ei ole tehty tai tehty väärin, mutta ei ole aiemmin ollut tietoa, että se työ olisi pitänyt tehdä.

Tarinassa ei savusteta ketään pois töistä vaan ollaan ajattelemattomia tai leväperäisiä. Jotain oli pitänyt tehdä mutta ei tehtykään. Ketään ei savusteta vaan moni jättää noudattamatta sovittuja asioita.

Vierailija
69/85 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa selittää. Sellainen tunne vain ettet ole enää tervetullut minnekään, eikä sinun mielipidettä tai osaamista arvosteta/kaivata. Jätetään sähköpostien ulkopuolelle, ei kerrota asioista, ei kysytä mielipidettä, työtehtäviä alkaa katoamaan eikä uusia anneta.. huomaat pikku hiljaa että istut ja ihmettelet että mitä sitä tekisi päivät pitkät..

En halua vähätellä kokemuksiasi, sinä olet ilmeisesti eteenpäinpyrkivä ja kunnianhimoinen työntekijä. Minulle tuo olisi unelmahomma, palkka juoksee eikä tarvitse osallistua palavereihin tai tehdä mitään muutakaan.

Yhdelle tutulle tehtiin juuri noin. Häneltä otettiin työtehtäviä pois siten, ettei pariin vuoteen ennen eläkettä ollut enää mitään työtehtäviä, mutta työpaikalle piti vain tulla tyhjän panttina istuskelemaan. Kyseessä oli julkinen työnanataja ja tehtävät teknisen puolen suunnittelutehtäviä.

Vierailija
70/85 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa pvastenmieliseltä, on niillä kunnissa vakkaripaikat pyllyn alla.

Kunnilla ei ole enää olemassa mitään vakkari paikkoja.

Suurin osa kuntien ja valtion töissä olevilla on työsuhde.

Virkapaikat ovat kokonaan erikseen, koska virkoihin liittyy aina julkisen vallan käyttöä, siis oikeus tehdä virkapäätöksiä, joista voi päätöksen saaja valittaa.

Kunnillakin on yt-neuvotteluja.

Säästöjen takia palvelupisteitä lopetetaan ja hlökuntaa siirretään eri toimipisteisiin tai jopa erilaiseen työhön, jos vastaavaa työtä ei enää löydy.

Kunnissa työnkuvat muuttuu ja niihin lisäillään uusia töitä.

Etenkin kun joku jää eläkkeelle, niin uutta ei palkata, vaan työt jaetaan muiden kesken.

Kuntien ykkösasia on jo vuosikausia ollut sana: Säästöt.

Ja se näkyy kyllä jokaiselle kunkin kunnan asukkaalle, monin tavoin.

Vierailija
71/85 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa selittää. Sellainen tunne vain ettet ole enää tervetullut minnekään, eikä sinun mielipidettä tai osaamista arvosteta/kaivata. Jätetään sähköpostien ulkopuolelle, ei kerrota asioista, ei kysytä mielipidettä, työtehtäviä alkaa katoamaan eikä uusia anneta.. huomaat pikku hiljaa että istut ja ihmettelet että mitä sitä tekisi päivät pitkät..

En halua vähätellä kokemuksiasi, sinä olet ilmeisesti eteenpäinpyrkivä ja kunnianhimoinen työntekijä. Minulle tuo olisi unelmahomma, palkka juoksee eikä tarvitse osallistua palavereihin tai tehdä mitään muutakaan.

Yhdelle tutulle tehtiin juuri noin. Häneltä otettiin työtehtäviä pois siten, ettei pariin vuoteen ennen eläkettä ollut enää mitään työtehtäviä, mutta työpaikalle piti vain tulla tyhjän panttina istuskelemaan. Kyseessä oli julkinen työnanataja ja tehtävät teknisen puolen suunnittelutehtäviä.

Tämä on hyvä esimerkki siitä

ns. savustamisesta.

Toisaalta voi olla niinkin, että tuo henkilö ei ollut pitänyt itseään ajan tasalla, omalla ammattialallaan.

Kehitys on huimaa jo pelkästään erilaisten suunnitteluohjelmien käytössä ja niiden hyvässä hallinnassa.

Iäkkäämmät työntekijät eivät edes viitsi aina opetella uusia it-ohjelmistoja kunnolla, jolloin työ väkisinkin hidastuu ja hommat kangertelee.

Mutta väärin on pitkäaikainen työntekijä noin vaan potkaista ulos työtehtävistä ja työyhteisöstä.

Olis ollut esimiehen tehtävä järkätä jotain töitä, siihen saakka kun eläke alkaa.

Paitsi tietenkin, jos töitä ei enää kunnolla todellakaan riitä kaikille työntekijöille.

Ne hommat mitkä ennen tehtiin käsin, tehdään nyt koneilla.

Vierailija
72/85 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Delegoidaan työntekijän työtehtävät toisille, ei neuvota ja oteta mukaan oppimaan vaikka olisit sitä jotakin x työtehtävää itse halunnut oppia.

Sitten on joku neitimäinen kakanjauhaja joka juoruaa kaikki sanomiset kaikille ja naureskelee ivallisesti.

Ei vastata oikein tervehdyksiinkään. Joudut siinä käsiäs levitteleen😂

Jätetään työtekijä työttömäksi. Ymmärrän kyllä jos on kiire projektissa ja työntekijälle tulee menoja jotka tilapäisesti estää työnteon. On otettava lisää työvoimaa.

Omista menoista ja sairauksista ei pitäs mennä kertoo kellekään koskaan. Tehnyt joskus senkin virheen ja vierestä nähnyt mihin vaikuttaa. Olet poissa minkä tarvii, piste. Muiden ei tarvi tietää mitään koska vaikuttaa miten muut sinut käsittää.

Työelämä on mennyt kilpailuksi. Omalla alallani käytetään paljon vuokravoimaa nykyisin. Kauhea kilpailu. Työelämä muutenkin on joko niin että ylikuormitetaan tai sitten tehdään näin. Minusta pahempaa arvottomuuden tunnetta tulee tehtävättä jättämisen takia. Se on tunnolliselle tyypille myrkkyä joka on saanut kehuja työstään ja asenteestaan paljon aiemmin. On nöyryyttävää seisoa tumput suorina ja kävellä kuin hoomoilanen. Se luo jännitteen työntekijöiden väliin niin ei välttämättä uskalla mennä ees juttelee enää.

Ei voida sanoa sit vaikka suoraan että sulle ei enää oo töitä?

Tää on minusta tosi outoa jos alkuun on mennyt hyvin ja tulee toimeen muiden kanssa. Tapahtuu vain jotain myllerrystä, ehkä väärinkäsityksiä, 1 ivallinen neitimäinen mies 🤣 poissaolo joka nyt vaan on pakollinen itselle, valitset väärin sanas, unohdat tehdä jonkun jutun tai se lykkääntyy välihommien takia..

Väsyin suhteettomasti, niin ettei aivotkaan enää pelitä. Olen kuin hidastetusta filmistä. Hyvä mennä muualle. Hyvä firma ja pomot sentään muuten. Mutta kattos ny vähä mitä pellejä omassa rivissä on.

Onneks tekevälle löytyy töitä tässä sirpaloituneessakin yhteiskunnassa. Hyviä kivoja yhteisöjä valitettavasti ei riitä kaikille. Olosuhteiden pakko pilaa monia työpaikkoja..

Tsemppiä! Löydän se minäkin vielä sen kivan pitkäaikaisen työpaikan.

Vierailija
73/85 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi työntekijä oli aina naama väärin päin joka asiasta. Kaikki muut tiimissä olivat tyytyväisiä ja oikeastikin meidän firmassa asiat oli ja on hyvin. Tämä yksi pyysi siirtoa toiseen tiimiin. Ok, järjestin tiiminvetäjänä siirron hänelle. Kun olin saanut koko asian hoidettua siirtoa varten, hän ilmoitti, ettei haluakaan siirtyä. Hänet kuitenkin siirrettiin, koska oli sitä pyytänyt eikä vaikuttanut viihtyvän nykyisessä tiimissä, vaan myrkytti koko ilmapiirin. Hän siirtyi toiseen tiimiin ja jokin aika sen jälkeen lähti talosta.

Uskon, että oli kaikille parempi näin, myös hänelle itselleen, kun ei kerran tykännyt meillä olla. Haukkui vain koko firmaa ja levitti myrkkyä ympärilleen. Mutta on todennäköisesti sentyyppinen persoona, että kertoo muille tarinaa savustamisesta.

En tiedä, mikä olisi ollut parempi tapa, koska ei olisi ollut mihinkään ratkaisuun tyytyväinen kuitenkaan. Jääminen tähänkin tiimiin olisi todennäköisesti vain kärjistänyt tilannetta.

Ei savustaminen oikein monestikaan ole, mutta toisaalta tarinoilla on aina vähintään kaksi puolta. Tai että oliko ylipäätään kyse "savustamisesta".

Vierailija
74/85 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä varmaan lisääntyy jatkossa.

Vierailija
75/85 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta tosiaan tuo sama asia nyppi minua työssäni muutama vuosi sitten. Olin kuitenkin hyvässä tehtävässä ja palkka juoksi, niin tutkin omia motiivejani ja prioriteetteja, niin tulin lopputulokseen, että nykytila on paras ja jos joskus tarjotaan lisää töitä niin tiristän sitten lisää palkkaa. Näin lopulta sitten kävikin ja tekemällä "ei mitään" sain ylennyksen. Olisin voinut tehdä monin verroin enemmän töitä koko työssä oloni ajan, mutta se ei estänyt minua kehittämästä itseäni ja oli enemmän työnantajan häviö kuin minun.

Vierailija
76/85 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ja yllättävän pitkään tätä voidaan tehdä. Todellakin odotetaan, että henkilö itse ymmärtäisi lähteä.

Vierailija
77/85 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ainakin voi savustaa työntekijän pois laittamalla niin kurjiin työtehtäviin, että lopulta itse lähtee.

Vierailija
78/85 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On keksitty tarinoita, jotka eivät ole totta. Niitä sitten levitelty, esim puoli tuntia päivässä esimiehelle itkien.

Esimies sitten jättänyt kaikenlaisia heippalappuja postilaatikkoon, ihan höpön löpö varoituksia jne.

Tää on just sitä henkistä kiduttamista ja jos huono osaamaton esimies ja pomo niin ei ollenkaan kuuntele kiusattua ja ajattele että jutut on keksittyä ja vääristettyjä

Vierailija
79/85 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja soitti että työvaatteet ja avaimet huomenna konttorille .syitä ei kerrottu mädäntynyt työyhteisö ei naama miellyttänyt vissiin. Mutta eipä tarvitse kyseiseen kauppakeskukseen enää mennä.

Vierailija
80/85 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytteitä asioista jotka eivät kaikki pidä paikkaansa. Selkään puukottaja "työkaverit" asialla. Ja kun ne selkäänpuukottajat ovat sattumoisin esimiehen hännystelijöitä. "tarkkaavaisia" pikku pirulaisia jotka hymyilevät ja juttelevat sinulle rennosti ja seuraavaksi kuulet sitä sun tätä mitä itse olet kuulemma tehnyt. Pistää miettimään, jos jollain pikku pirulaisella on aikaa kertoa kaikki pienimmätkin rikkeet tmv. esimiehelle/-hille, missä vaiheessa he keskittyvät työhönsä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan