Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten se työpaikalta ulos "savustaminen" oikein käytännössä tapahtuu?

Vierailija
09.06.2021 |

Kiinnostaisi. Palsta on täynnä avautumisia jostakin epämääräisestä työpaikkakiusaamisesta, mutta käytännön esimerkit tuppaavat puuttumaan. On jotakin epämääräistä "kyyläystä, supattelua, pois sulkemista".

Tuntuu, että useimmiten tulkinnat syntyvät siellä korvien välissä eikä työyhteisö ole normaalia kummempi. Kertokaapa siis, miten teidät on onnistuttu supattelun avulla savustamaan ulos työpaikasta?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä olen. Tosin olen ollut aikoinani puoli vuotta työttömänä. Tosin ei savustettu ulos, vaan firma meni konkkaan. Saisinko nyt kuulla sinun viiltävät kiusaaamiskokemuksesi? AP

Vierailija
2/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On keksitty tarinoita, jotka eivät ole totta. Niitä sitten levitelty, esim puoli tuntia päivässä esimiehelle itkien.

Esimies sitten jättänyt kaikenlaisia heippalappuja postilaatikkoon, ihan höpön löpö varoituksia jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan siten että pomo yritti kaikin keinoin saada kammettua ulos: ensin verkostopalaverit= ei muka kykene työhön. Sitten lopulta kutsu kuulemistilaisuuteen, jossa potkut. Samalla tavalla teki useiden ihmisten kohdalla.

Myös muita savustsnut pihalle hankaloittamalla työn tekemistä- lähettänyt työterveyteen arvioitavaksi, kun ei muka kykene töihin, vihjaillut, että työt eivöt jatku täällä, siirto toiseen yksikköön, työnkuvan muutoksilla- hankalaksi, ei kerro asioista.

Pommilla on rajaton valta. Varsinkin kun meillä pääluottamusmies pomon hyvä ystävä.

Lakimies kannattaa palkata.

Vierailija
4/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankaloitetaan ihmisen työpaikalla olemista ja työn tekemistä niin paljon, että toinen lähtee.

Miten lapset tai nuoret kiusaa toisiaan? Siirrä sama aikuisten maailmaan.

Vierailija
5/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa selittää. Sellainen tunne vain ettet ole enää tervetullut minnekään, eikä sinun mielipidettä tai osaamista arvosteta/kaivata. Jätetään sähköpostien ulkopuolelle, ei kerrota asioista, ei kysytä mielipidettä, työtehtäviä alkaa katoamaan eikä uusia anneta.. huomaat pikku hiljaa että istut ja ihmettelet että mitä sitä tekisi päivät pitkät..

Vierailija
6/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kutsuttu kokouksiin. Ei tervehditty, koska kuulemma ”puhutaan vain kun tarkoitetaan sitä”. Siinä sitten istut huoneessa ilman kokouksia ja kukaan ei puhu mitään. Ja pomo virnuilee ivallisesti.

Vierailija
7/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustamaalausta, valheiden levittelyä. On uskomatonta kuinka ihmiset uskoo ihan mitä.tahansa kun kertoja on vakuuttava kertoja.

Vierailija
8/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä oikeitä esimerkkejä? Kyllä ne taitaa olla omassa päässä sellaiset savustamiset. Itse toimitaan väärin ja kun toiset puuttuu niin pidetään kiusaamisena.

Vierailija
9/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se just menee. Ja sitte päälle potkut jollain keksityllä syyllä, kun yrität puolustautua. Avaat suusi niin pomo kirjoittaa että ”raivostuit”.

Vierailija
10/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se savustaminen on ollut esimiehen toimesta. Kumma kyllä yhdelle ja samalle esimiehelle sattui näitä tapauksia enemmänkin..

Ensin siirretään johonkin toisiin tehtäviin. Ihan laillista, kyllä työnantaja saa vaihtaa työnkuvaa saman ammattinimikkeen sisällä. Sitten aletaan puuttua kaikkeen tekemiseen, syynätään työaikaleimaukset, mikään ei kelpaa eikä riitä. Käydään kehityskeskusteluja, kommentoidaan suoriutumista jne. Tätä jatketaan kunnes työntekijä jää nuppisaikulle ja sen jälkeen onkin helppo saada ihminen irtisanoutumaan vakuuttamalla että tämä tehtävä on ilmeisesti liian vaativa eikä muutakaan nyt ole tarjolla. Vaikka työntekijä kuuluisi liittoon ja luottamusmies olisi mukana keskusteluissa, kaikille löytyy lopulta se hintalappu millaisella kädenpuristuksella allekirjoittaa irtisanoutumisen. Tiedän jonkun saaneen 18kk palkan ja sitä summaa ei koskaan olisi oikeusteitse saanut. Koska tässä itse irtisanoutuu, menettää oikeuden myöhemmin esittää mitään vaatimuksia

Harmi että tuolle esimiehelle kävi samoin, pienistäkin hänen virheistään raportoitiin hrään eikä hänellä lopulta ollut muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoutua

Vierailija
11/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerrota työhön liittyviä asioita, esim. jos on lyhyellä varoitusajalla sovittu joku ylimääräinen tärkeä palaveri jonne kaikkien odotetaan tulevan. Sitten kun esimies ihmettelee että missä se yksi on niin muut ihmettelevät mukana että missä lie, kyllä me sille sanottiin että piti tulla tänne.

Vierailija
12/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On keksitty tarinoita, jotka eivät ole totta. Niitä sitten levitelty, esim puoli tuntia päivässä esimiehelle itkien.

Esimies sitten jättänyt kaikenlaisia heippalappuja postilaatikkoon, ihan höpön löpö varoituksia jne.

Varmaan kannattas jutella sekä esimiehen että itkijät kanssa suoraan eikä hyväksyä moista paskaa.

Vierailija
13/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä oikeitä esimerkkejä? Kyllä ne taitaa olla omassa päässä sellaiset savustamiset. Itse toimitaan väärin ja kun toiset puuttuu niin pidetään kiusaamisena.

Oikeita esimerkkejä: työntekijältä pimitetään työn kannalta olennaista tietoa, palavereissa ideat sivuutetaan tai niille pyöritellään silmiä tai huokaillaan merkitsevästi. Levitetään perusteettomia juoruja, vähätellään osaamista ja kokemusta.

Vierailija
14/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikottainen työntekijäpalaveripäivä. Minulle merkattuvapaapäiväksi. Jälkikäteen kuulen pomolta että kyseisessä palaverissa minua yritetty savustaa mustamaalaten

Vierailija
15/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä sulle Ap faktaa erään suuren kunnan työpaikalta. Sain pitkän työttömyysjakson jälkeen yksinkertaisia tehtäviä sisältävän työpaikan. Se oli vain määräaikainen ja minun piti alunperin kirjallisesti vakuuttaa, että en odotakaan mitään pysyvämpää työtä heiltä. Alussa sain pikaiset perehdytykset ja aloin iloissani työhön. Kyseessä oli sellainen naisvaltainen yksikkö ja se oli heille alunperin liikaa, kun aloin pyöriä käytävillä päivittäin. Pakko oli olla  näkyvillä, koska työ vaati liikkumista yksikön sisällä. Viikko meni hyvin. Sitten tuli ensimmäinen ongelma, kun eräs tyyppi palasi 3 viikon saikulta. Hän oli outo ja meillä ei synkannut. Tuli muutama törmäys. Sitten alettiin puhua pas kaa m inusta läpi yksikön. Sekoitettiin minulle pari työllistettyä joita piti opastaa tehtävään. Esimiestyö lähellä nollaa, se tietää aina ongelmia. Pomo alkoi vältellä. Ei koskaan vastannut kun toivotin hänelle "hyvää viikonloppua". Sitten sain yhden opastettavan jolle ei pomonsa ollut hannkinut tunnuksia, joten minun tunnuksilla avattiin yhteydet ja tehtiin töitä. Siitä poiki lisää ongelmaa. Olen tarkka, en halunnut jättää opastettavaa yksin koneelle. Hän otti siitä itseensä ja meni itkemään jotain pomolleen (ties mitä, minulle ei koskaan sanottu). Sain suullisen varoituksen. Sen jälkeen kävelinklin "pitkin seiniä". Tunnelma oli hyvin outo. Tuli perjantai, ja pomo oli tosi kummallinen. Sain tiristettyä häneltä asian ytimen. Olivat päättäneet lopettaa työsuhteeni ihan tuosta vaan seuraavalla viikolla. Eivät olisi enempää varoitelleet. Onneksi olen noita-akka, joten vedin viimeiset hetket omaan maaliin. Voi mikä hirveä kokemus, en ole unohtanut sitä nöyryytyksen tunnetta. Ikäviä nuo sisääpäin kasvaneet virkanaiset, arvaatte varmaan mikä kunta kyseessä, alkaa V:llä.

Vierailija
16/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Valkekoski? Kuulostaa kyllä raukkamaiselta tuommoinen toiminta. En minä ainakaan kestäisi.

Vierailija
17/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko koskaan sanktioita noille huonoille työpaikoille, onko tietoa?

Vierailija
18/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankaloitetaan ihmisen työpaikalla olemista ja työn tekemistä niin paljon, että toinen lähtee.

Miten lapset tai nuoret kiusaa toisiaan? Siirrä sama aikuisten maailmaan.

Koululaiset kiusaavat esimerkiksi heittelemällä jonkun lakkia toinen toiselleen tai piilottamalla tämän repun taikka koulukirjan. Tapahtuuko tällaista työelämässäkin?

Vierailija
19/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vastenmieliseltä, on niillä kunnissa vakkaripaikat pyllyn alla.

Vierailija
20/85 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa selittää. Sellainen tunne vain ettet ole enää tervetullut minnekään, eikä sinun mielipidettä tai osaamista arvosteta/kaivata. Jätetään sähköpostien ulkopuolelle, ei kerrota asioista, ei kysytä mielipidettä, työtehtäviä alkaa katoamaan eikä uusia anneta.. huomaat pikku hiljaa että istut ja ihmettelet että mitä sitä tekisi päivät pitkät..

En halua vähätellä kokemuksiasi, sinä olet ilmeisesti eteenpäinpyrkivä ja kunnianhimoinen työntekijä. Minulle tuo olisi unelmahomma, palkka juoksee eikä tarvitse osallistua palavereihin tai tehdä mitään muutakaan.