Anoppi muuttaa meille 3 kuukaudeksi, paljonko pyytäisitte rahaa hoidosta?
Anoppi siis joutuu leikkaukseen ja sen jälkeen asuu meillä 2-3 kuukautta.
Olen luvannut hoitaa kaiken (käydä kaupassa, kuskata aptekkiin, siivota, auttaa peseytymisessä, tehdä ruuat)
Itse teen etätöitä satunnaisesti kotona, ja hoidan lapsia (4.v ja 6.v) Mies on päivät töissä mutta uskon että pärjätään.
Mietin jotain sopivaa/kohtuullista summa mutta en osaa yhtään sanoa mitä tällainen palvelu maksaisi.
Joten ehdotelkaa sopivaa summaa!
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäänä juttu että toisessa ketjussa valitetaan että anopin tehtävä ei ole hoitaa lapsia tai edes ruokia tarjota.
Itse kysyin kerran mikä olisi sopiva summa anopille että hoitaa alakoululaisia kuukauden kun olen töissä, niin ehdotuksia tuli 400-1000 euroon kukaan ei puhunut mistään sellaisesta että sukulaisia autetaan ilmaiseksi.
Samaa mietin, että täällä ollaan sitä mieltä, että anoppi hoidetaan kotona täyspidolla ilmaiseksi, mutta jos anoppi tulee kotiin hoitamaan lapsenlapsia, niin siitä pitää maksaa käypä palkka. Vaikka anoppi saa jo tietenkin ruoat siellä lapsenlapsen kotona. Eli lapsista ei tule edes kustannuksia anopille. Sellaista tasapuolisuutta..
Terveet lapset on ihan eri asia kuin sairas anoppi joka ei voi huolehtia itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa mutta ehkä tavallista Suomessa, että oman perheenjäsenen auttamisesta pyydetään rahaa. Ehkä anoppi tajuaa ja tarjoaa jotakin ruokalaskuihin, mutta en todellakaan pyytäisi yhtään mitään. Mielelläni hoitaisin mieheni kanssa anoppiani, jos olisi elossa.
Samaa mieltä. Näin olen itsekkin suunnitellut, että teen, kun tulen vanhaksi. Muutan pojan kotiin asumaan. Säästyy omat rahat, kun hoitavat minut ilmaiseksi. Säästyy perintöä sitten paremmin kaikille lapsille, kun miniä hoitaa minut loppuun asti.
Ei sukulaisilta hoitoavusta rahaa pyydetä
En ottaisi anoppia tai äitiä pysyvästi meille. Sairaudesta toipumisaika olisi ok.
Laitoin anopille nyt viestin että en osaa millään sanoa summaa mutta jos osallistuu ruokakuluihin niin se riittää.
Ap
Meillä menee perheeltä jo kaksikymmentä vuotta rahaa puolison sukulaisille, koska he ovat taloudellisesti heikommassa asemassa, osittain kyllä omasta syystään. Kuulostaa aika karulta, jos sairauslomalainen joutuu maksamaan ylläpidosta.
Mun mielestä 400e ruokineen on ihan ok. Jos anoppi siis ei makaa sängyssä ja pyydä jatkuvastu passausta. Mut toki voit kysyä mitä hän oli ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee perheeltä jo kaksikymmentä vuotta rahaa puolison sukulaisille, koska he ovat taloudellisesti heikommassa asemassa, osittain kyllä omasta syystään. Kuulostaa aika karulta, jos sairauslomalainen joutuu maksamaan ylläpidosta.
Hän voi pysyä kotonaan ja maksaa palvelut yrittäjälle. Kotiin saa nykyään monenlaista apua rahalla. Jos on niin pihi, ettei halua edes ruokiaan maksaa miniälle, niin parempi sitten pysyä kotona ja maksaa yksityiselle hoivayrittäjälle hoidosta
Asustteko mahdollisesti miehn talossa jonka peri anopilta?
Vierailija kirjoitti:
Ei se anoppi nyt vielä kuollut ole pässi!
Olipas hurjia kommentteja! Ap, taisikin lähettää jo viestin. Tulin ehdottamaan samaa kuin muutama muukin, sanot anopille, että kiität tarjouksesta, ja koska nyt olette taloudellisesti tiukoilla, pyytäisit ruoka- ja bensarahoja. Sanot vaikka, että hoidatte ja autatte mielellänne, kun anoppikin on lapsia hoitanut (jos oikeasti on). Luulen, että anoppisi on tästä kiitollinen, ja jos hän vielä jotain tarjoaa, voithan ehdottaa, että mitäpä jos lapsenlapsille jotain mukavaa. Saatatte yllättyä iloisesti myös anteliaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa mutta ehkä tavallista Suomessa, että oman perheenjäsenen auttamisesta pyydetään rahaa. Ehkä anoppi tajuaa ja tarjoaa jotakin ruokalaskuihin, mutta en todellakaan pyytäisi yhtään mitään. Mielelläni hoitaisin mieheni kanssa anoppiani, jos olisi elossa.
Samaa mieltä. Näin olen itsekkin suunnitellut, että teen, kun tulen vanhaksi. Muutan pojan kotiin asumaan. Säästyy omat rahat, kun hoitavat minut ilmaiseksi. Säästyy perintöä sitten paremmin kaikille lapsille, kun miniä hoitaa minut loppuun asti.
:D
Tarkotit varmaan, että poikasi hoitaa sinua?
Vierailija kirjoitti:
Anoppi lie edelleen hengissä, joten miten mies on voinut periä äidiltään talon :D
Olen siis tuo, joka peri äidiltään 300 euroa kuussa meillä asumisesta. Kyllä se oman hommansa vaati koko perheeltä, kun äiti asui autettavana meillä. Vaikka olin hoitovapaalla, niin äidin hoito vei aikansa. Ei se niin ollut, kuten moni täällä kuvittelee, että vanha ihminen tulee toipumaan ja hoitaa lapset siinä ja tekaisee ruoat ja hoitelee itse apteekkireissunsa. Kyllä tuli ajamista ja kuskaamista ja monenlaista passaamista ja pinnakin kiristyi kummaltakin välillä. Kuten minun ja miehenikin välillä. Sairas ihminen oli välillä kärttyinen ja äreä ja vaatimukset olivat joskus mahdottoman tuntoisia siinä, kun omatkin lapset pyöri jaloissa.
Alussa hoito oli ihan vuoteeseen hoitoa ja suihkutukset yms. Siitä pikkuhiljaa kuntoutui, mutta kun aika kävi pitkäksi, niin mielialat vaihteli.
Joten ap varaudu siihen, että se homma ei mene vain siinä sivussa auringonpaisteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäänä juttu että toisessa ketjussa valitetaan että anopin tehtävä ei ole hoitaa lapsia tai edes ruokia tarjota.
Itse kysyin kerran mikä olisi sopiva summa anopille että hoitaa alakoululaisia kuukauden kun olen töissä, niin ehdotuksia tuli 400-1000 euroon kukaan ei puhunut mistään sellaisesta että sukulaisia autetaan ilmaiseksi.
Samaa mietin, että täällä ollaan sitä mieltä, että anoppi hoidetaan kotona täyspidolla ilmaiseksi, mutta jos anoppi tulee kotiin hoitamaan lapsenlapsia, niin siitä pitää maksaa käypä palkka. Vaikka anoppi saa jo tietenkin ruoat siellä lapsenlapsen kotona. Eli lapsista ei tule edes kustannuksia anopille. Sellaista tasapuolisuutta..
Terveet lapset on ihan eri asia kuin sairas anoppi joka ei voi huolehtia itsestään.
En nyt tiedä mikä on kommenttisi pointti? Ai että terveiden lasten hoitamisesta saa pyytää rahaa mutta sairaan anopin hoitamisesta ei? Ihmettelin sitä, kun palstalla on paheksuttu, jos vie lapsia eläkkeellä oleville isovanhemmille hoitoon ilman palkanmaksua, mutta nyt anoppi pitäs hoitaa omien lapsien lisäksi "siinä sivussa" ilmaiseksi.
Pyydä nyt vähintäänkin testamentti jos vaikka leikkaus epäonnistuu
Vierailija kirjoitti:
Paljonko pyytäisit omalta äidiltäsi vastaavassa tilanteessa?
Todelliset kustannukset, korolla + hoidosta 1500€/kk.
Ai niin en hoitaisi, enkä hoitanut. Oli hoitokodissa ja kuoli sinne. Eikä ikävä ole. Niin paljon tuhosi.
T. Helpottunut
Oletettavasti anoppi pääsee kuitenkin jaloilleen jo melko pian ja on seurana niin keittiössä kuin lastenkin kanssa ja tulee mukana sinne kauppaankin, sehän on parasta toipumista kun pikkuhiljaa lähtee tekemään ja osallistumaan.
Apua varmasti tarvitsee pesuissa ym ainakin alkuunsa, mutta tuskinpa mitään 24/7 apua siltikään.
Ottaisin asian niin, että anoppi tulee kesäksi kylään ja kyläilijät osallistuu omiin kuluihinsa eli ruokiinsa. Kauppaan mukaan ja ostaa mitä haluaa ostaa tai antaa osuutensa rahana.
Muuten saa olla ilmaiseksi ja sovittaisiin vaikka vastapalveluksena lastenhoitoapua anopilta tai vastaavaa, kunhan on kuntoutunut täysin.
On varmaan anopin poikakin aikanaan täysi-ikäisenäkin vielä äitinsä luona asunut ja apua saanut maksutta. Kohteliaisuudesta anoppi toki haluaa varmaan rahaa tarjota, mutta siitä kieltäytyisin kun ei se kuluja juuri ruuan lisäksi lisäisi millään tavalla kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisen laskun anoppi on aiemmin kirjoittanut, kun on hoitanut teidän lapsia?
En muutenkaan usko tätä aloitusta, sillä mistä leikkauksesta toipuminen kestää nykypäivänä noin kauan?
Minulla kesti lähes 3kk toipua hätäsektiosta ja toisesta mahaleikkauksesta.
Anoppi auttoi päivät.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä nyt vähintäänkin testamentti jos vaikka leikkaus epäonnistuu
Mihin testamenttia tarvitaan?
Poikahan perii joka tapauksessa äitinsä.
Tai saa ainakin saa pahimmissa tapauksessa lakiosansa.
Ja sekin on jo paljon.
Koko ketjun ajanhan ap on kehunut, että anopilla on todella paljon rahaa.
Sanoisin että ookoo jos ruokakuluihin osallistuu ja sitten antaisin olla.
Hankalaa kun väkisin tuossa tuntuu väärältä mitään "pyytää" mutta toisaalta myös ihan reilua jos rahallisesti myös osallistuu. Ruokakulut ja ehkä (ainakin välillä) bensarahat. Toivottavasti anoppi tajuaa itse tarjota raha-apuaan ettei sitä tarvitsisi pyytää koska se sitten vasta kiusallista onkin.
Isovanhempien ei ole kuulema velvollisuus maksaa laisensa elämää niin miksi lapsi on velvollinen maksamaan vanhempansa elämään PISTE
https://www.vauva.fi/keskustelu/4188553/lapsen-mummon-toimintatapa-mita…