Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla keski-ikäisillä oikeasti kymppitonneja säästössä?

Vierailija
08.06.2021 |

Olen nelikymppinen, ja mulla on säästötilillä n.6000 e, ja tämänkin summan kerryttäminen on ollut työlästä.

Ei vaan yksinkertaisesti jää kovin paljon ylimääräistä rahaa, josta säästää.

Asuntolainaa on makseltu n.10 vuotta, joten seinissä on toki kiinni sitten hieman enemmän.

Tuli vaan mieleen toisesta ketjusta, jossa todettiin että 20 000e säästöt on vaatimaton summa nelikymppiselle. Itse saan vaan haaveilla tuosta - ehkä eläkkeeseen mennessä on saman verran säästössä!

Kommentit (326)

Vierailija
221/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjakassana vain yksi, tosin olen osan-vuodesta-siivooja. Velaton asunto, tavaraa tarpeeksi ja lapsi maailmalla, isoimmat rahareiät jo historiaa.

Vierailija
222/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin minulla ja lapsillani. Lisäksi on velattomat kodit, minä olen ollut velaton jo yli 30 v, nykyään kotina uusi rivarin päätykolmio 86 m2, olen eläkkeellä, asun yksin.

Vanhempi lapseni (41 v) on jo velaton, hänellä on miehensä kanssa talo 190m2 isolla tontilla, mökki ja uusi Audi pihassa, lukion lehtoreita molemmat, yksi aikuinen lapsi.

Nuorempi on 38 v ja neljä lasta, hänellä on lainaa kuulema vielä 3 v, mutta perheellä on sijoitusasunto jossa vuokralainen. Perheessä kaksi autoa, hän on maanrakennusinsinööri, vaimo on sairaanhoitaja, ei nyt töissä, mutta virka on.

Mutta me emme asu apinaringin sisällä, taivaalle kiitos.

Niin totta, kun elää elämänsä täällä pohjoisemmassa osassa Suomea on paljon helpompaa kartuttaa omaisuutta. Olemme pankin palveluksessa molemmat, vuosiansiot yhteensä n. 180 000 €, ikää 43 ja 44 v, talo, mökki, ja vene ovat jo velattomia ja sijoituksia on n. 90000 €. Molemmilla n. 3 v ikäiset laatuautot. Lomamatkoja ennen koronaa vähintään 2/vuosi. Huvittaa opiskelukavereiden kärvistellyt Helsingissä 80 neliön luukuissa joista maksaneet enemmän kun me 180 neliön talostamme.

Kateelliset ovat alapeukuttaneet, kateus täytyy aina ansaita!

En laita minkäänsuuntaista peukkua, mutta täytyy kommentoida, että mahdolliset alapeukut voi tulla siitä, miten koppava kirjoitustyyli sinulla on. Hienoa, että teillä on asiat mallillaan, mutta ettette nyt vain olisi kateellisia opiskelukaverien asunnoille kun asuvat tyyriimmällä alueella kuin jossain Muonion perämettässä? Siellä ei paljon lohduta halvat tönöt, kun niitä ei saa samalla hinnalla kaupaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

41v nainen Helsinki, sijoitusasunnoissa noin 900 000e, lainaa vielä jonkin verran. noin 100 000 e osakkeissa, 2 velatonta yritystä. En osaa sijoittaa, enkä muutenkaan edes ole kovin hyvä missään. Olen aina pettynyt itseeni, kun en tässä elämässä tehnyt mitään tosissaan.

Vierailija
224/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä kyllä takuuvarma palsta .Otsikossa puhutaan säästöistä, niin porukka luettelee varallisuutensa arvoja.

Jotkut jopa sen, paljonko heillä on ”autoissa kiinni”. Mutta eivät kerro nettovarallisuuttaan eli varallisuus miinus velat = nettovarallisuus. Ja ennen kaikkea, eivät säästöjä. Todella harva palstailija oikeasti kykenee tänään iltapäivällä menemään pankkiin ja nostamaan vaikkapa 5.000 euroa omalta tililtään. Ja se on tosi juttu se.

Mutta täällähän pyörii kansakuntamme rikkain 1 %, joille kodinkoneen hajoaminen on kuitenkin katastrofi, kuten joku tuolla aikaisemmin jo kirjoitti.

En osaa sanoa, itkeäkö vai nauraisiko.

Jos puhutaan varallisuudesta niin ne vastaa joilla sitä on, jos lainoista, ne joilla on lainaa. Jos koirista, ne joilla on koiria ja jos kissoista, ne joilla on kissoja.

Pitää olla vähän yksinkertainen jos tällaisten ketjujen vuoksi luulee että jokaisella on koira, kissa, lainaa tai säästöjä, kun vastaajajoukko on jo valmiiksi valikoitunut niihin joita asia koskee.

Ps. Useimmat pankkikonttorit eivät enää tarjoa nostopalveluja. Joten on ihan totta ettei moni kovin helposti saisi viittä tonnia käteistä nostettua. Itsellä ainakaan ei ole hajuakaan miten kauas sitä varten pitäisi lähteä, ja todennäköisesti käteinen pitäisi tilata sinnekin etukäteen.

Pääkaupunkiseudulla on konttoreita, joissa käsitellään käteistä rahaa tiettyinä kellonaikoina ja päivinä. Haluamansa summan voi tilata pankkiin etukäteen. Muoniossa ehkä ei.

Vierailija
225/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole säästöjä, olen aina elänyt kädestä suuhun. Olin pitkään yksinhuoltaja ja rahasta on ollut todella tiukkaa. Kesäkuun alussa toinenkin lapseni muutti omaan kotiinsa ja asumiskulut laskivat 110€/kk, kun muutin pienempään asuntoon. Ehkä minullekin pikkuhiljaa alkaa nyt jäämään rahaa säästöön?

Vierailija
226/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli eka kymppitonni säästössä 27-vuotiaana. Nykyään olen 31-vuotias ja minulla 60 000 euron osakesalkku ja 1 sijoitusasuntokin löytyy. Oma tausta: alkoholistiperheestä, en todellakaan saanut kaikkea mitä halusin ja sain kuulla koko lapsuuden, että rahaa ei ole. Se motivoi. Myös kahdella lapsellani on omat salkut ja säästötilit, joihin säästän. Kaikki on mahdollista, kun uskoo ja on suunnitelma, jossa pysyy.

Vierailija
227/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 42..ei yhtään säästöjä, mutta ei kyllä velkaakaan🤷‍♀️

Vierailija
228/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin minulla ja lapsillani. Lisäksi on velattomat kodit, minä olen ollut velaton jo yli 30 v, nykyään kotina uusi rivarin päätykolmio 86 m2, olen eläkkeellä, asun yksin.

Vanhempi lapseni (41 v) on jo velaton, hänellä on miehensä kanssa talo 190m2 isolla tontilla, mökki ja uusi Audi pihassa, lukion lehtoreita molemmat, yksi aikuinen lapsi.

Nuorempi on 38 v ja neljä lasta, hänellä on lainaa kuulema vielä 3 v, mutta perheellä on sijoitusasunto jossa vuokralainen. Perheessä kaksi autoa, hän on maanrakennusinsinööri, vaimo on sairaanhoitaja, ei nyt töissä, mutta virka on.

Mutta me emme asu apinaringin sisällä, taivaalle kiitos.

Niin totta, kun elää elämänsä täällä pohjoisemmassa osassa Suomea on paljon helpompaa kartuttaa omaisuutta. Olemme pankin palveluksessa molemmat, vuosiansiot yhteensä n. 180 000 €, ikää 43 ja 44 v, talo, mökki, ja vene ovat jo velattomia ja sijoituksia on n. 90000 €. Molemmilla n. 3 v ikäiset laatuautot. Lomamatkoja ennen koronaa vähintään 2/vuosi. Huvittaa opiskelukavereiden kärvistellyt Helsingissä 80 neliön luukuissa joista maksaneet enemmän kun me 180 neliön talostamme.

Kateelliset ovat alapeukuttaneet, kateus täytyy aina ansaita!

Minä en haluaisi asua muualla kuin pks:lla. Muutin tänne muualta kauan sitten. Asun pienessä asunnossa, mutta ei se haittaa. Autoakaan ei ole. Vuokraan, jos joskus tarvitsen.

Vierailija
229/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisen kiloa kultaa vaan.

Kolikoina ja pikku levyinä,jostain syystä nuita hauska ostella viimevuosina.

Jos elän 500 vuotiaaksi niin tuleehan sitä voittoakin reilusti.

on yli 800grammaa ,piti tarkistaa papereista.  Kullat on tallelokerossa siis.

Vierailija
230/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ymmärrä miksi Helsingissä pitäisi asua pienissä ahtaissa asunnoissa? Sijoitusasunnon ostan ehkä jossakin vaiheessa sieltä, jos hinnat tulevat alas..

On niin kiva, kun on oma piha, jokaisella lapsella omat huoneet, meidän tontti on sellainen, ettei joka suunnasta näy meille, koska tontti on osittain metsän reunassa. Isoon kauppakeskukseen on 7 minuutin automatka.

Jos oltaisiin muutettu Helsinkiin en olisi koskaan pystynyt saamaan sellaisia säästöjä ja sijoituksia alle 30-vuotiaana mitä minulla nyt on. Ehkä siksi osa ihmisistä ei ymmärrä ”miten joku voi saada säästöön niin paljon ja niin nuorena”, kun me ei olla valittu Helsinkiä asuinpaikaksemme 🤔 Eri asia on, jos opiskelut ovat vaatineet asumista Helsingissä, mutta tiedän tapauksia, joissa sinne on muutettu, koska Helsinki.

Vierailija
231/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on niin hölmö, että makuuttaa rahaa tilillä? Sen arvo tippuu joka ikinen päivä.

todennäköisesti minunkaltainen hölmö joka haluaa pitää pienet säästönsä heti käyttövalmiina kun se paha päivä tulee ja sehän tulee, jokaiselle.

Vierailija
232/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on syntynyt köyhäksi ei todellakaan ole keski-iässä säästöjä. Ei asuntoja, ei venettä, ei mitään luksusta elämässä, palkka riittää jos riittää kuukaudeksi, jos ei, niin sitten 2-3 viikkoa kärvistellään rahattomana. Ja ihan turhaa on sanoa, että saisi säästöön, jos yrittäisi, mut kun ei, lääkekulut ja surkeaakin surkeammat tulot on sellainen kombinaatio, jolla ei säästöjä kerry. Millään. Ikinä. Perintöä tuli, mutta verot meni ulosottoon. Pitkä prosessi, mutta nyt luottotiedot palautuneet. Eikä ikinä enää. Mutta säästöjä, niitä on vain rikkailla ja hyvätuloisilla. Tai sitten tukien saajilla. Minä en tukia saa, olen kokeillut.

Vierailija
233/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai säästäjiä  taas  haukutaan. Sanon suoraan  että upeeta kun on maksettu  500 000 e koti ja rahaa 200 000 pankissa. eikä velkaa. Ei se raha  siellä  tilillä häviä mihinkään. Suomesa on talletussuoja  ja  nyt on pieni  inflaattio. Tuhlaaminen on oma idiotismin muoto.. Aivan  sama vaikka tuhlari voittaisi lotossa. ei hänellä  ole vuoden kuluttua mitään.  He ovat niitä  ikiköyhiä  monessa polvessa.

Vierailija
234/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuttavapiirini ainoa jolla EI ole. Ihan keskituloiset pariskunnat ja yksin elävät ovat hankkineet sijoitusasuntoja ja heillä on satojen tuhansien osakesalkut. Tuntemani lähihoitaja + asentaja -pariskunta on harrastanut osakesijoittamista teini-ikäisestä lähtien. Nyt ovat 45 ja 46 ja aikovat jäädä 50-vuotiaana oloneuvoksiksi elämään koroilla ja osingoilla.

Vierailija
235/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-( kirjoitti:

Jos on syntynyt köyhäksi ei todellakaan ole keski-iässä säästöjä. Ei asuntoja, ei venettä, ei mitään luksusta elämässä, palkka riittää jos riittää kuukaudeksi, jos ei, niin sitten 2-3 viikkoa kärvistellään rahattomana. Ja ihan turhaa on sanoa, että saisi säästöön, jos yrittäisi, mut kun ei, lääkekulut ja surkeaakin surkeammat tulot on sellainen kombinaatio, jolla ei säästöjä kerry. Millään. Ikinä. Perintöä tuli, mutta verot meni ulosottoon. Pitkä prosessi, mutta nyt luottotiedot palautuneet. Eikä ikinä enää. Mutta säästöjä, niitä on vain rikkailla ja hyvätuloisilla. Tai sitten tukien saajilla. Minä en tukia saa, olen kokeillut.

Opiskele ja hae parempipalkkaista työtä tai aloita toinen työ ja säästä kaikki mitä siitä tulee. Näin minä tein, siis molemmat: uusi työ ja sivutyö.  Kahta työtä olen tehnyt nyt liki 20v ja saanut jotain säästöönkin vaikka asuntolainaa lyhensin vuosia etuajassa.

Vierailija
236/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai säästäjiä  taas  haukutaan. Sanon suoraan  että upeeta kun on maksettu  500 000 e koti ja rahaa 200 000 pankissa. eikä velkaa. Ei se raha  siellä  tilillä häviä mihinkään. Suomesa on talletussuoja  ja  nyt on pieni  inflaattio. Tuhlaaminen on oma idiotismin muoto.. Aivan  sama vaikka tuhlari voittaisi lotossa. ei hänellä  ole vuoden kuluttua mitään.  He ovat niitä  ikiköyhiä  monessa polvessa.

Mutta onko sillä tuhlarilla sitten kuitenkin lopussa kivoja muistoja eletystä elämästä eikä vain isot säästöt tilillä josta perikunta tappelee verissäpäin? Taito on siinä että osaa yhdistää molemmat.

Vierailija
237/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaan ei kulu rahaa niin paljon kuin tulee, ja ihan keskituloinen olen. Ei velkaa, yksi velaton sijoitusasunto, salkku noin 120000€ ja tileillä n. 50000€ odottamassa sijoituskohteita tai rahan tarvetta. Asun nyt vuokralla, koska olen muuttanut just, joten asuntoon saattaa mennä myös, jos päädyn ostamaan

Vierailija
238/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä ei ole kovinkaan paljoa, mutta sijoituksissa tuottamassa. Sijoitusten arvo on nyt jotain 140 tuhatta.

Vierailija
239/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-(  Vastaa tuolle kommentoijalle, ei ole mahdollista kouluttautua enää, ikää jo yli 50 v, eikä toista työpaikkaa saa ihan noin vain hakemalla, koska liian vanha ja vasta saanut tämänkin paikan, pitkän työttömyyden jälkeen.

Vierailija
240/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vaan ei kulu rahaa niin paljon kuin tulee, ja ihan keskituloinen olen. Ei velkaa, yksi velaton sijoitusasunto, salkku noin 120000€ ja tileillä n. 50000€ odottamassa sijoituskohteita tai rahan tarvetta. Asun nyt vuokralla, koska olen muuttanut just, joten asuntoon saattaa mennä myös, jos päädyn ostamaan

Lapseton? Mullakin olis varmaan 100 000 sijoituksissa tai tilillä jos olisin jättänyt lapset tekemättä. Eipä kuitenkaan ole sen arvoista, ei sitä rahaa saa hautaan mukanaan ja lapset ovat tuoneet moninkertaisesti enemmän iloa elämääni kuin raha.

T. Kahden nuoren äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme