Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla keski-ikäisillä oikeasti kymppitonneja säästössä?

Vierailija
08.06.2021 |

Olen nelikymppinen, ja mulla on säästötilillä n.6000 e, ja tämänkin summan kerryttäminen on ollut työlästä.

Ei vaan yksinkertaisesti jää kovin paljon ylimääräistä rahaa, josta säästää.

Asuntolainaa on makseltu n.10 vuotta, joten seinissä on toki kiinni sitten hieman enemmän.

Tuli vaan mieleen toisesta ketjusta, jossa todettiin että 20 000e säästöt on vaatimaton summa nelikymppiselle. Itse saan vaan haaveilla tuosta - ehkä eläkkeeseen mennessä on saman verran säästössä!

Kommentit (326)

Vierailija
201/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eronnut kaksi kertaa, nämä ovat köyhdyttäneet minua. Mutta yritän säästää kuitenkin mitä pystyn. Kaikilla ihmisillä ei ole onnistuneita parisuhteita, missä voisi kerryttää varallisuutta. Olen huomannut, että nämä Hannu Hanhi pariskunnat ovat olevinaan kun ovat niin mahdottoman onnistuneita kaikessa, no, kaikki eivät ole syntyneet tuollaiseen onnen kuplaan vaan elämä kolhii. Tulee eroja sun muuta. Olen sitä mieltä että jokaisen ihmisen tulisi kohdata vaikeuksia elämän aikana, koska näin luonne jalostuu ja huomaa mikä on oikeasti tärkeää. Raha on tärkeää mutta terveys on minulle rahaa tärkeämpää.

Eivät kärsimykset jalosta todellakaan kaikkia, vaikka osaa toki jalostaakin. Osasta tulee katkeria, negatiivisia jne.

Minustakin tuntuu, että voisi olla ihan kivaa olla elänyt helpon hattaraelämän ja voisi vaan pistellä menemään.

Vierailija
202/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 vuotta ikää. 

Käyttö- ja taloustileillä on muutama tonni rahaa, säästötilillä ehkä 20€

Sijoitusvarallisuuden arvo on tällä hetkellä noin 140k€

Lisäksi velaton OKT ja kesämökki.

OKT maaseudulla  100 000+mökki 150 000 vs  kaksio Helsingin keskustassa 350 000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vain, on valtaisat 100K säästöt mutta todennäköisesti jossain vaiheessa ne häviävät kuin pieru saharaan kun tulee Great Reset ja varani jaetaan tasapuolisesti koko maailman väelle, kelläänhän ei saa olla mitään enemmän kuin toisella.

Vierailija
204/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla ja minulla on 17580€ velka 9.5 % korolla. Käyttötilillä 70e, tilipäivä onneksi tiistaina. Olin yksinhuoltaja ja jälkikasvu opiskelee. Heitä autan rahallisesti elämän alkuun, joten velkani lyhenee hitaasti. Ei säästötiliä mutta laskut ajan tasalla. Päivä kerrallaan tässä menen. Ikää 44.

Vierailija
205/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on niin hölmö, että makuuttaa rahaa tilillä? Sen arvo tippuu joka ikinen päivä.

Jaa-a, itselläni on tilin saldo tänään melko tarkkaan 105 000 €. Ei tunnu yhtään hölmöltä. Päinvastoin, olen erittäin tyytyväinen enkä jaksa stressata jostain mitättömästä inflaatiosta. Sellainen vaikuttaa persaukisten puuhastelulta.

Sama tilanne + velaton asunto hyvällä alueella.

En halua kartuttaa omaisuutta, en ostaa tavaraa, en sijoittaa, joten tilillä on liikaa rahaa. Koronan takia en ole matkustellut, mihin muuten olisi mennyt edes vähän.

Inflaatio ei pienessä määrin jaksa haitata, mutta toki jos rajuksi muuttuu? Mitäpä sitä tekisi kaikilla säästöillä? Osa hyvänteleväisyyteen..

Tätä itse pähkäilen.  En halua sijoittaa. 

Mikähän todennäköisyys on kovalle inflaatiolle? Koittaakohan vielä aika, että omia rahoja voi käyttää mm. matkusteluun jne ilman, että niitä pitäisi laittaa kiinni johonkin materiaaliseen, konkreettiseen...?

Vierailija
206/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin rahakeskusteluihin osallistuvat useimmiten he, jotka ovat kiinnostuneet rahasta, sijoittamisesta, säästämisestä... Siksi täällä on paljon heitä, joilla on talousasiat kunnossa.

Vierailija
207/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole. Itse viiskymppinen jo ja kaikki mitä olin saanut säästöön on huvennut työttömyyden kestäessä ja kestäessä. Pahan päivän varalle pienen puskurin kerryttäminen ei ollut ihan helppoa kiitos  pienpalkka-alan. Kai tämäkin on ollut jonkinlainen oma valinta ja vika mutta joku nekin työt tekee. Syystä tai toisesta.

Toivon pääseväni töihin edes muutamaksi vuodeksi ennen eläkeikää ja saavani säästöön  tonnin tai pari.

Vierailija
208/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40v ikisinkku. Varsinaisesti säästössä ei ole mitään, mutta omistusasunto ja yksi sijoitusasunto on. Lainat poislaskettuna omaisuutta on ehkä noin 120 000 e arvosta. Pari remppalainaa kun saa maksettua tässä vuoden sisällä pois, niin voi alkaa kerryttää säästötilille pottia. Sieltä voi sitten aikanaan lyhennellä ylimääräisiä lyhennyksiä, tai jotain muuta

Vierailija
209/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä säästäminen, sijoittaminen jne on ikuisuuskysymys. Milloin ne rahat on syytä käyttää? Vai kannattaako ne numerot vaan pitää siellä tilillä että niitä on kiva katsella?

No, viime keväänä tuli yllättäen koronan takia lomautus. Kyllä siinä nukkui yönsä ihan mukavasti, kun tiesi, että säästössä on vuoden nettotulot. Ei haitannut yhtään, että kassalla kesti maksaa työttömyyskorvauksia.

Vierailija
210/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
211/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä toisessa ketjussa liki nelikymppinen asui jossain pikkukaupungissa vuokralla ja säästöjä oli 20 000 euroa. Hän eli vieläpä nuukasti, eli mihinkään matkusteluun, kodin laittamiseen ym. ei mennyt rahaa, eikä lapsiakaan ollut.

Pitää tarkastella kokonaisvarallisuutta. Jos on panostanut enemmän asunnon maksamiseen, muita säästöjä on vähemmän. Suomessa on normi maksaa seinät ympärilleen, vaikka ei se asunto mitään tuota useimmiten. Silti, varat miinus velat on mittari, jota pitäisi katsoa. Asuntovelallisen ei kannata säästää rahaa mihinkään säästötilille vaan maksaa velkaa. Sijoittaminen onkin sitten eri juttu.

Ei tossa 20 000€ nyt mitään kehumista aikuisten maailmassa ole. Jos sen kerätäkseen ei ole ikinä varaa matkustella tms.

Vierailija
212/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun vuokralla ja minulla on 17580€ velka 9.5 % korolla. Käyttötilillä 70e, tilipäivä onneksi tiistaina. Olin yksinhuoltaja ja jälkikasvu opiskelee. Heitä autan rahallisesti elämän alkuun, joten velkani lyhenee hitaasti. Ei säästötiliä mutta laskut ajan tasalla. Päivä kerrallaan tässä menen. Ikää 44.

Käsittämätöntä...

Vierailija
213/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eronnut kaksi kertaa, nämä ovat köyhdyttäneet minua. Mutta yritän säästää kuitenkin mitä pystyn. Kaikilla ihmisillä ei ole onnistuneita parisuhteita, missä voisi kerryttää varallisuutta. Olen huomannut, että nämä Hannu Hanhi pariskunnat ovat olevinaan kun ovat niin mahdottoman onnistuneita kaikessa, no, kaikki eivät ole syntyneet tuollaiseen onnen kuplaan vaan elämä kolhii. Tulee eroja sun muuta. Olen sitä mieltä että jokaisen ihmisen tulisi kohdata vaikeuksia elämän aikana, koska näin luonne jalostuu ja huomaa mikä on oikeasti tärkeää. Raha on tärkeää mutta terveys on minulle rahaa tärkeämpää.

Eivät kärsimykset jalosta todellakaan kaikkia, vaikka osaa toki jalostaakin. Osasta tulee katkeria, negatiivisia jne.

Minustakin tuntuu, että voisi olla ihan kivaa olla elänyt helpon hattaraelämän ja voisi vaan pistellä menemään.

Minäkin osallistun tähän sivuraiteeseen. Itse olen kokenut koulukiusaamista 12 vuoden ajan, perheväkivaltaa ja yksinäisyyttä koko ikäni. Moni varmasti kokenut vielä pahempaa, mutta ehkä olen sitten vain heikko mutta en ole koskaan ollut terve vaan kärsinyt masennuksesta aina. Enkä minä mikään jalostunut ole, päinvastoin. En tule parantumaan ikinä ja heitän hanskat tiskiin heti kun se on mahdollista, niin kyllästynyt olen tähän elämään.

Vierailija
214/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minä en voi ymmärtää. Tulot ovat niin pienet, että ne eivät meinaa riittää jokapäiväiseen elämiseen. Kulutusluottoja (tai niihin verrattavia korkoprosentista päätellen) on niin paljon, että pelkästään korkoihin menee 150 euroa kuukaudessa. Siitä huolimatta käytetään rahaa aikuisten opiskelevien lasten tukemiseen.

Suomessa on kuitenkin opiskelijoille kohtuullisen hyvät tuet ja mahdollisuus ottaa opintolainaa lähes nollakorolla. Ymmärrän opiskelijalapsen tukemisen hätätilanteessa ja silloin, kun omat tulot ovat hyvät. Mutta siinä, että itse kituuttaa toimeentulorajalla, jotta voisi tukea aikuista opiskelevaa lasta, ei ole mitään järkeä. Käytännössä otetaan tai jätetään lyhentämättä lähes 10 % korolla olevaa velkaa, jotta opiskelijan itsensä ei tarvitse ottaa opintolainaa alle prosentin korolla.

Terv. Itsekin ilman vanhempien taloudellista tukea opiskellut

Vierailija
215/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä kyllä takuuvarma palsta .Otsikossa puhutaan säästöistä, niin porukka luettelee varallisuutensa arvoja.

Jotkut jopa sen, paljonko heillä on ”autoissa kiinni”. Mutta eivät kerro nettovarallisuuttaan eli varallisuus miinus velat = nettovarallisuus. Ja ennen kaikkea, eivät säästöjä. Todella harva palstailija oikeasti kykenee tänään iltapäivällä menemään pankkiin ja nostamaan vaikkapa 5.000 euroa omalta tililtään. Ja se on tosi juttu se.

Mutta täällähän pyörii kansakuntamme rikkain 1 %, joille kodinkoneen hajoaminen on kuitenkin katastrofi, kuten joku tuolla aikaisemmin jo kirjoitti.

En osaa sanoa, itkeäkö vai nauraisiko.

Vierailija
216/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä kyllä takuuvarma palsta .Otsikossa puhutaan säästöistä, niin porukka luettelee varallisuutensa arvoja.

Jotkut jopa sen, paljonko heillä on ”autoissa kiinni”. Mutta eivät kerro nettovarallisuuttaan eli varallisuus miinus velat = nettovarallisuus. Ja ennen kaikkea, eivät säästöjä. Todella harva palstailija oikeasti kykenee tänään iltapäivällä menemään pankkiin ja nostamaan vaikkapa 5.000 euroa omalta tililtään. Ja se on tosi juttu se.

Mutta täällähän pyörii kansakuntamme rikkain 1 %, joille kodinkoneen hajoaminen on kuitenkin katastrofi, kuten joku tuolla aikaisemmin jo kirjoitti.

En osaa sanoa, itkeäkö vai nauraisiko.

Jos puhutaan varallisuudesta niin ne vastaa joilla sitä on, jos lainoista, ne joilla on lainaa. Jos koirista, ne joilla on koiria ja jos kissoista, ne joilla on kissoja.

Pitää olla vähän yksinkertainen jos tällaisten ketjujen vuoksi luulee että jokaisella on koira, kissa, lainaa tai säästöjä, kun vastaajajoukko on jo valmiiksi valikoitunut niihin joita asia koskee.

Ps. Useimmat pankkikonttorit eivät enää tarjoa nostopalveluja. Joten on ihan totta ettei moni kovin helposti saisi viittä tonnia käteistä nostettua. Itsellä ainakaan ei ole hajuakaan miten kauas sitä varten pitäisi lähteä, ja todennäköisesti käteinen pitäisi tilata sinnekin etukäteen.

Vierailija
217/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunta 45 ja 49 c. Rahastoissa 25 000, osakkeissa 20 000 ja velaton talo (arvo 260 000). Palkat on yli keskitason, mutta asuntolainaa ollaan maksettu todella reippaassa tahdissa, eikä muutenkaan ole haluttu kituuttaa vaan myös nauttia elämästä. Säästäminen aloitettiin noin 20 vuotta sitten ja ollaan aika passiivisia säästäjiä. Laitettiin joku 150 - 200 euroa kuussa säästöön. Taloudellista apua ei olla koskaan saatu, mutta pieni muutaman tonnin perintö on ollut avuksi.

Vierailija
218/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, no ei todellakaan. Mulla ei ole säästöjä swnttiäkään ja tilillä nyt 300 ja rapiat.

49v

Vierailija
219/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä noin puoli miljoonaa

Pitäis sijoittaa..mutta ei osaa

No nostan palkkaa , asun vuokralla

rahoilla ylläpidän kivaa asuin/elintasoa

Rahaa ei saa hautaan

Vierailija
220/326 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin minulla ja lapsillani. Lisäksi on velattomat kodit, minä olen ollut velaton jo yli 30 v, nykyään kotina uusi rivarin päätykolmio 86 m2, olen eläkkeellä, asun yksin.

Vanhempi lapseni (41 v) on jo velaton, hänellä on miehensä kanssa talo 190m2 isolla tontilla, mökki ja uusi Audi pihassa, lukion lehtoreita molemmat, yksi aikuinen lapsi.

Nuorempi on 38 v ja neljä lasta, hänellä on lainaa kuulema vielä 3 v, mutta perheellä on sijoitusasunto jossa vuokralainen. Perheessä kaksi autoa, hän on maanrakennusinsinööri, vaimo on sairaanhoitaja, ei nyt töissä, mutta virka on.

Mutta me emme asu apinaringin sisällä, taivaalle kiitos.

Niin totta, kun elää elämänsä täällä pohjoisemmassa osassa Suomea on paljon helpompaa kartuttaa omaisuutta. Olemme pankin palveluksessa molemmat, vuosiansiot yhteensä n. 180 000 €, ikää 43 ja 44 v, talo, mökki, ja vene ovat jo velattomia ja sijoituksia on n. 90000 €. Molemmilla n. 3 v ikäiset laatuautot. Lomamatkoja ennen koronaa vähintään 2/vuosi. Huvittaa opiskelukavereiden kärvistellyt Helsingissä 80 neliön luukuissa joista maksaneet enemmän kun me 180 neliön talostamme.

Kateelliset ovat alapeukuttaneet, kateus täytyy aina ansaita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä