Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla keski-ikäisillä oikeasti kymppitonneja säästössä?

Vierailija
08.06.2021 |

Olen nelikymppinen, ja mulla on säästötilillä n.6000 e, ja tämänkin summan kerryttäminen on ollut työlästä.

Ei vaan yksinkertaisesti jää kovin paljon ylimääräistä rahaa, josta säästää.

Asuntolainaa on makseltu n.10 vuotta, joten seinissä on toki kiinni sitten hieman enemmän.

Tuli vaan mieleen toisesta ketjusta, jossa todettiin että 20 000e säästöt on vaatimaton summa nelikymppiselle. Itse saan vaan haaveilla tuosta - ehkä eläkkeeseen mennessä on saman verran säästössä!

Kommentit (326)

Vierailija
261/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon arvo tällä hetkellä noin 420 000 euroa (pk-seutu), lainaa jäljellä 190 000 euroa. Säästötilillä jokunen tonni, rahastossa alle tonni (aloitin vastikään). Eli ei todellakaan mitään jättimäisiä säästöjä, eikä myöskään ökyelämää, vaikka olen ihan kohtuutuloinen (käteen 3500 euroa/kk). Mutta yksin kun maksaa kaiken, myös kahden aikuistuvan lapsen kulut...

Minulla aikalailla sama tilanne. Olisi kiva jos jokainen ilmoittaisi vielä kuinka monta lasta on elätettävänä. On vähän eri tilanne varallisuuden suhteen 50v lapsettomalla ja lapsellisella.

Vierailija
262/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on esim. 20ke ? Ilmoitetaanko kaikki rahaa koskevat kryptoina? Valaiskaa tyhmää pirkanmaalta.

20k€ = 20 kiloeuroa, kilo = 1000 eli siis 20000 euroa.

Tämä on joku uusi tyyli ilmoittaa rahasummia nykyään. Varmaan apinoitu jstkn somesta. En ole nähnyt missään virallisissa julkaisuissa tai esim. sanomalehdissä käytettävän tätä. 

Toimittajakouluissa ei taideta paljoa matematiikkaa tai fysiikkaa opiskella. 'k' on SI-järjestelmän kerrannaisyksikkö ja tarkoittaa tuhatta. Muistan oppineeni tämän jo 80-luvun alussa peruskoulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisen kiloa kultaa vaan.

Kolikoina ja pikku levyinä,jostain syystä nuita hauska ostella viimevuosina.

Jos elän 500 vuotiaaksi niin tuleehan sitä voittoakin reilusti.

on yli 800grammaa ,piti tarkistaa papereista.  Kullat on tallelokerossa siis.

Meinaat saada kullasta voittoa? Kulta ei tuota mitään. Sitä jopa louhitaan lisää jatkuvasti. Kulta toimii ainostaan inflaatiosuojana.

Vierailija
264/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon arvo tällä hetkellä noin 420 000 euroa (pk-seutu), lainaa jäljellä 190 000 euroa. Säästötilillä jokunen tonni, rahastossa alle tonni (aloitin vastikään). Eli ei todellakaan mitään jättimäisiä säästöjä, eikä myöskään ökyelämää, vaikka olen ihan kohtuutuloinen (käteen 3500 euroa/kk). Mutta yksin kun maksaa kaiken, myös kahden aikuistuvan lapsen kulut...

Minulla aikalailla sama tilanne. Olisi kiva jos jokainen ilmoittaisi vielä kuinka monta lasta on elätettävänä. On vähän eri tilanne varallisuuden suhteen 50v lapsettomalla ja lapsellisella.

Kuule, 50 v. parisuhteessa 25 vuotta elänyt keskipalkkainen on taatusti lapsista huolimatta saanut kerrytettyä varallisuutta enemmän kuin 50 v. 25 vuotta sinkkuna elänyt siistijä tai tarjoilija. Riippuu myös asuinpaikasta, jossain Lapualla asumiseen ei tarvitse käyttää niin suurta osaa tuloista kuin Helsingissä.

Vierailija
265/326 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin. Olen 33v perheen äiti. Meillä on n. 2000e säästötilillä. Siinäpä se. Kaikki menee asuntolainaan (1000e/kk). Pakollisten menojen jälkeen palkasta ei jää mitään. Siis ei mitään!

Vierailija
266/326 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50v pariskunta, lapset jo opiskelemassa, n. 400 000€ asunto maksettuna, tileillä ja sijoituksissa hieman alle 100 000€, ajoneuvoissa kiinni n. 40 000€.

No tulihan sieltä viimein ne ajoneuvotkin tähän säästämisketjuun.

Kukaan ei ole vielä tuonut tähän ketjuun kotinsa arvotaidetta. Joko perittyä tai itse ostettua.

Ajoneuvot kuvaavat sitä että me kuitenkin panostamme hieman elämäänkin, eikä kaikki mene vain lainojen maksuun ja säästöön. Jos et tykkää, niin anna olla.

Elämään panostamista voi olla muutakin kuin se auto. Kukin tyylillään. Toinen lataa säästöt 30t bemariin ja kokee että tämä se on elämää. Toinen ajaa rutkulla, mutta kiertää säästöillä maailman ympäri miten huvittaa. Tervehdys täältä vietnamin rannoilta sinulle sinne bemariin.

Vierailija
267/326 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up up up

Vierailija
268/326 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tätä ketjua eilen enkä päässyt vastaamaan, mutta jäin miettimään miten paljon meidän tilanne on tässä 11 vuoden aikana muuttunut.

11 vuotta sitten olin 40 ja mies 42. Minulla oli silloin osakkeissa ehkä 20000-30000€ ja miehellä sellaiset 70000€. Sitten sain 90000€ perinnön josta ostettiin meidän perheen ensimmäinen auto (10000€) ja loput laitettiin säästöön.  Asuntolainaa oli noin 80000€. 

Tässä välissä miehelle tuli YT:t ja hän aloitti uuden työn paremmalla palkalla. Ostettiin vene, johon minulta hupeni säästöistä 12000€. Autonvaihtoon meni 15000€ väliraha. Veneen vaihtoon meni 30000€ väliraha. Asuntokin on vaihtunut ja vanhan asunnon myyntirahoilla maksettiin vain vanha laina pois  ja uudesta yhtiölaina, loput meni sijoituksiin. Nyt on asuntolainaa 155000€. Viime kesänä ostettiin mökki, johon meni 100000€ omaa rahaa ja siitä on lainaa 240000€. Lapselle ostettiin asunto ja myytiin se hänelle myöhemmin vähän halvemmalla, noin 20000€ meni siihen. Tämän 11 vuoden aikana olen ollut työelämässä neljä vuotta pienellä palkalla. Mies on päässyt hyville ansioille ja viimeisen muutaman vuoden aikana, kun työnantajan osake on noussut kovasti, miehen saamat osakepalkkiot ovat olleet ihan tuntuvia, välillä jopa suurempia kuin hänen varsinainen palkkansa. 

Nyt ollaan 51 ja 53 ja lainoja on siis 395000€. Sijoituksissa minulla on 201000€ ja miehellä 730000€. Lisäksi mies on lainannut tyttären ja vävyn asunnonvaihtoprojektiin 115000€. 

Miehellä kävi työpaikan kanssa tuuri. 18 vuotta hän oli samalla työnantajalla, joka oli nihkeä palkanmaksaja (Nokia), ei hän sieltä olisi lähtenyt jos koko organisaatiota ei olisi lakkautettu. Viihtyi mielenkiintoisten tehtävien parissa. Ja edelleen viihtyy mielenkiintoisten tehtävien parissa, ei häntä managerihommat kiinnosta. Mutta työnantajan palkkapolitiikka on sellainen, että palkan pitää olla riittävä, jottei tarvitse raha-asioita murehtia ja firma tekee loistavaa tulosta. Ja osakkeen kurssinousu sataa myös työntekijöiden laariin. 

Vierailija
269/326 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudesta riippuen, säästöön jää nykyään 800-1000 euroa. Ikää on 52, joten siitä voi vähän laskeskella, paljonko sitä on kasaantunut. Kunnolla pääsin säästämään vasta n. 25-vuotiaasta lähtien, sitä ennen melkein kaikki meni mitä tulikin. Työnteon voisin rahan puolesta heittää pois vaikka heti, mutta samahan tuota mammonaa on vielä kerätä muutama vuosi, niin sitten voi heittäytyä työttömäksi ja huoletta ottaa karensseja, jos erehtyvät jotain työtä tarjoamaan.

Vierailija
270/326 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheiden voi olla vaikea kerryttää säästöjä, mutta lapsettomille sen pitäisi olla helppoa. Mäkin saan useamman satasen säästöön joka kuukausi, vaikka tienaan vain 1 330 €/kk. 

Vierailija
271/326 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita isoja rahoja saa säästöön lähinnä silloin, kun on parisuhteessa ja molemmilla on töitä. Eroaminen, lapset ja yllättävät tilanteet, kuten sairastumiset tai onnettomuudet, syövät puskurin pahimmillaan kokonaan. Itse käytän rahaa mielummin kohtuulliseen elintasoon kuin kituuttamiseen viimeisen säästösentin perässä ja silti erojen yms. jälkeen pikkuhiljaa säästössä (ja kiinteistöissä kiinni) n. 70k€. Tämä siis nelikymppisen totaaliyh:n tuloilla pikkuhiljaa kerättyä.

Vierailija
272/326 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ihminen voi kouluttautua myös aikuisena. Nuoruuden virheet voi korjata myöhemminkin kun näkee muitakin mahdollisuuksia kuin lapsuudenperheen aivopesun. Ei samaa tekosyyta voi käyttää enää 25 tai 30 vuotiaana.

Minä olen alisuoriutunut, en pystynyt nuorena opiskelemaan vaikka lukiosta kuusi laudaturia ja keskiarvo 9,7 ja pääsin Otaniemeen teknillisen fysiikan osastolle. Nyt 51-vuotiaana olen saanut ADHD-diagnoosin ja lääkityksen, joka auttaa paljon. Joudun ihan tosissani nyt miettimään, minkälaiseen korjausliikkeeseen tässä iässä on enää mahdollisuus, mitä voisin opiskella, että pääsisin tällä iällä säälliseen työhön? En tajunnut edes epäillä koko asiaa ennen kuin oma lapsi joutui/pääsi tutkimuksiin. Hän on vasta 20 ja hänen elämä on vielä ihan pelastettavissa. Omalta kohdalta tuntuu että se on game over.

Vierailija
273/326 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ihminen voi kouluttautua myös aikuisena. Nuoruuden virheet voi korjata myöhemminkin kun näkee muitakin mahdollisuuksia kuin lapsuudenperheen aivopesun. Ei samaa tekosyyta voi käyttää enää 25 tai 30 vuotiaana.

Minä olen alisuoriutunut, en pystynyt nuorena opiskelemaan vaikka lukiosta kuusi laudaturia ja keskiarvo 9,7 ja pääsin Otaniemeen teknillisen fysiikan osastolle. Nyt 51-vuotiaana olen saanut ADHD-diagnoosin ja lääkityksen, joka auttaa paljon. Joudun ihan tosissani nyt miettimään, minkälaiseen korjausliikkeeseen tässä iässä on enää mahdollisuus, mitä voisin opiskella, että pääsisin tällä iällä säälliseen työhön? En tajunnut edes epäillä koko asiaa ennen kuin oma lapsi joutui/pääsi tutkimuksiin. Hän on vasta 20 ja hänen elämä on vielä ihan pelastettavissa. Omalta kohdalta tuntuu että se on game over.

Ainakaan lääkistä ei voi suositella noin vanhalle, koska 7 vuoden koulutuksen jälkeen edessä on raskasta työtä terveyskeskuslääkärinä. 

Vierailija
274/326 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt 10K on jo käteisenä "hätävaratilillä" ja loput rahastoissa ja kiinteistöissä. N-35.

Vierailija
275/326 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri katsoin että sijoituset ylittävät nyt nippanappa velat. Piti odottaa siis 48v ikäiseksi että sai edes "minimivapauden", joskin olo olisi vähän rennompi jos sijoitusten määrä olisi se mikä nyt ja velat nolla.

Kyllä ihminen osaa olla typerä kun asettuu vapaaehtoisesti pankin maaorjaksi 20 vuoden ajaksi. 🤬

Jaa, itse ainakin ostin talon keskeltä kaupunkia kun lapsiakin on. (30 v-oli tuolloin ikää) Peltikatto kestää sen seuraavat 50 vuotta, rossipohja, tontti oma.. Pari sataa tonnia maksoi.

Kaikki eli aivan kaikki palvelut (mukaanlukien urheilupuisto, golfkenttä, hevostallit jne.) niin lähellä ettei autoa välttämättä tarvitsisi. Julkinen liikenne lähellä, mutta ääni ei tähän kuulu (bussi, juna). Lentokentälle vähän päälle tunti, toiseen 50 min. Toiseen satamaan pääsee junalla, toiseen junan jälkeen taksimatka. Yliopistelliset sairaalat.

Meren rantsuun noin viiden minsan ajo.

Vois tätä jatkaa mutta en nyt jaksa.

Terveisin,

Löysä kaupunkilainen ja 25 minsan mökkimatka

Vierailija
276/326 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla velaton asunto-osake ja säästöjä n. 140 000. En ole saanut ikinä perintöjä enkä myöskään avioerossa ja osituksessa mitään "ylimääräistä".

Kahden alaikäisen lapsen yh äiti 50v.

Vierailija
277/326 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti monella on,mutta yhtä monella ei...Kyllä esim lähes kaikilla tuntemillani konttorirotilla on ,mutta perusduunareilla ei. Samoin omistusasunnot tms.

Vierailija
278/326 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kiva jos on varallisuutta kyllä se elämään turvaa tuo, ei tosin kuolemalta, se kyllä tulee aikanaan sekä rikkaan että köyhän luo

Vierailija
279/326 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Jotkut mielummin elää täysillä ja luottaa että asiat selviää aina kuin pitää kauheata varantoa tilillä. Toki fiksua olla edes joku hätävara. Ja johan oman asunnon maksaminen on ns. säästämistä.

Vierailija
280/326 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna sai hankittua omistusasunnon pks alueelta ja matkustelusta huolimatta sai säästöön melkein 1000/kk.Nyt yh /1 lapsi niin palkka menee melkein kokonaan.Vakuurukset,harrastukset,auto,ravintolat,huvittelut tms...Mutta toki tuo lähes velaton asunto ja 50k säästöt ehti kertyä...Noista kk menoista saisi toki puolet pois helpolla jos tarvis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan