Kaikki saa vaan kymppejä, älliä ym. Missä ne ihan tavalliset oppilaat oikein luuraa?
Ei ainakaan mun tuttavapiirissä. Onko teidän tuttavapiirissänne ihan tavallisia keskiverto-oppilaita tai onko jopa teidän lapsenne keskiverto-oppilas? Kuulutteko tähän pienenpieneen marginaaliseen joukkoon, jossa ei ole niitä kymppejä ja älliä kasapäin?
Kommentit (100)
No ainakin meidän lapsille tulee pääasiassa 7-8 arvosanoja. Kaksi on yläkoulussa, yksi lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokissakin on eroa. Peruskoulussa olin surkealla luokalla, jossa oli paljon erittäin huonoja oppilaita. Olin priimus, koska se oli helppoa.
Lukioluokallani neljä henkilöä kirjoitti kuusi ällää. Siihen aikaan kuutta enempää ei voinut kirjoittaa ja jokainen opiskeli saman ajan. Minulta odotettiin samaa, mutta arvosanani oli magna. Kirjoitin pari ällää, mutta mokasin mm. ruotsin.
Sisareni kirjoitti edellisvuona kuusi laudaturia.
Trollin mielikuvituksesta tuli tämäkin sössötys.
Sinulla on kummallinen käsitys toisista ihmisistä.
Kerroin omasta historiastani siinä missä sinäkin kerroit omastasi.
Minä olen todennäköisesti saman aikakauden ylioppilas, ja minunkin luokallani oli neljä kuuden ällän oppilasta. Toisilla taas meni huonommin kuin he odottivat. Joten en ainakaan äkkiä keksi, mikä tuossa tilanteessa saisi trollitutkan piippaamaan.
Itse sain yhden l:n, yhden m:n ja pari c:tä, ja lapseni saivat täsmälleen samat parin vuoden välein toisistaan kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin.
Olemme tavallinen syrjäytynyt perhe kaupungin vuokraslummista, ei ole ylioppilaita tai kympin oppilaita, 7-8 numeroita aina.
Minunpa piti kestää koko lapseni koulun ajan 7-8:n numeroita. Itse olin enemmän sellainen 9-10:n tyttö, enkä voinut tajuta, miksei toinen vaan saanut parempia numeroita. Minulle hyvät numerot olivat tulleet toki töitä tekemällä, mutta silti suht helposti. Tuntui jotenkin käsittämättömältä, että joku lukee kokeeseen, muttei silti saa kymppiä.
Lukioista taas kärjessä Etelä-Tapiolan lukio ja toisena Ressun lukio. Teknologia säätiön 1000 euron stipendin sai ensiksi mainittu 13 ja Ressun lukio 9.
Vierailija kirjoitti:
Lukioista taas kärjessä Etelä-Tapiolan lukio ja toisena Ressun lukio. Teknologia säätiön 1000 euron stipendin sai ensiksi mainittu 13 ja Ressun lukio 9.
Pitkä matematiikka.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä vastauksesi sopii mielestäsi otsikkoon?
Minusta tänä vuonna on ollut mediassa ilahduttavan monta juttua keskinkertaisimmista opiskelijoista. Oli haastateltu keskinkertaisesti kirjoittaneita, oli artikkelia kuinka jatko-opintoihin pääsee ilman laudatureja ja sitten oli löydetty todella huonosti aikoinaan kirjoittaneita ja kyselty miten heillä nykyään menee.
Siis todellakin naurattaa tuo Laudaturien hehkutus muka jonain norminumeroina :D
Todellisuudessahan ällän saa ylipäätänsä mistään todella harva, puhumattakaan että niitä olisi useampi. Yksikin Eximia on jo helkatin hyvä suoritus normaalille nuorelle.
Vierailija kirjoitti:
Siis todellakin naurattaa tuo Laudaturien hehkutus muka jonain norminumeroina :D
Todellisuudessahan ällän saa ylipäätänsä mistään todella harva, puhumattakaan että niitä olisi useampi. Yksikin Eximia on jo helkatin hyvä suoritus normaalille nuorelle.
Mun lapsen lukiossa yli 60 prossaa kirjoitti L tai E paperit.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin tosiasia sai alapeukkuja. Luin uutisista, että 80 prosentilla uusista ylioppilaista ei ole yhtään ällää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silloin muissa lukioissa pitää olla huomattavan huonommin, koska muuten pisterajoja nostettaisiin vastaavasti.
Meillä lasten keskiarvot välillä 7,5-9,5 peruskoulusta.
Jos kysellään miten teillä meni koulujutut niin tulee kertottua että kaikilla lapsilla hyvät todistukset. X sai mielettömän hyvät numerot ja muilla enemmän samaa tasoa kuin vanhemmillakin aikanaan. Ja näistä muista kertoisin sitten miten saivat kesätöitä ahkeruutensa ja harrastuksensa kautta.
Mutta onhan niitä taviksia suurin osa porukasta. Mutta yleensä lehdissä ym kerrotaan jostain muusta kuin taviksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin tosiasia sai alapeukkuja. Luin uutisista, että 80 prosentilla uusista ylioppilaista ei ole yhtään ällää.
No, jos ällän saa 5% kokelaista ja eximian 15%, ja usein vielä hyvät numerot kasautuvat samoille kokelaille, niin luku saattaisi olla vieläkin suurempi.
Itse kävin eliittilukion ja jokaisella kaveriporukassani oli vähintään yksi laudatur. Tavalliset oppilaat ovat Itä-Helsingin jämälukioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silloin muissa lukioissa pitää olla huomattavan huonommin, koska muuten pisterajoja nostettaisiin vastaavasti.
Tavallisuus on suhteellista. Mun lapsen lukiossa se E ja L on niitä tavallisia.
Minä en edes käynyt mitään lukioa ja amikseenkin menin ihan koska jotain piti kuitenkin opiskella enkä tiennyt mitä haluaisin tulevaisuudessa tehdä. Päivääkään en ole töitä tehnyt sillä alalla jota amiksessa opiskelin. Menin kyllä heti töihin raksalle apupojaksi heti amiksen jälkeen ja siitä olen ilman koulutusta sitten oppinut käytännön töissä raksahommat ja pari vuotta sitten laittoivat minut työnjohtajaksi.
m38
Itse kirjoitin C:n paperit muistaakseni. Aina koulussa ka ollut 8-9 välillä, lukiosta valmistuttua taisi olla 8.6. Opiskelemaan yliopistoon pääsin kolmannella yrittämällä, ja muutin toiselle puolen maata.
Kaikkia kiinnostaa arvosanat, muttei juuri tarinat niiden taustalla.
Kuten esim. Se, että asuin yksin lukioikäisenä ja en käynyt koulussa kuin satunnaisesti kahteen vuoteen. En opiskellut eikä kiinnostanut mikään, sillä olin pahasti masentunut ja en ajatellut, että elämälläni on tulevaisuutta. Ylioppilaskokeet kävin kirjoittamassa lukematta, jotta sain pidettyä suvun tyytyväisenä, itseäni ei kiinnostanut mikään.
Olin hyvin lähellä syrjäytymistä yhteiskunnasta ainakin väliaikaisesti.
Itse olen nykyään todella ylpeä kaikesta, jonka olen saavuttanut. Niitä saavutuksia ei ehkä koskaan hehkuteta lehtien sivuilla, mutta ne ovat henkilökohtaisia voittoja.
Koeta nyt rauhoittua hyvä ihminen! Tee omia aloituksia niin paljon kuin vain ehdit.