Jos lapsi saa kymppejä kokeesta, voiko huono tuntiaktiivisuus mielestäsi laskea tasoa niin, että todistukseen tulee numero 8?
Kommentit (115)
Juuri tässä mietin, että minne tuollaisesta voisi valittaa. Erään aineen opettaja ei pidä lapsestani ja nyt päästötodistuksessa arvosana kaksi numeroa alempi kuin kokeen numerot. Kokeesta 8 ja todistuksessa 6.
Läksyt yms aina tehtynä ja tuntiaktiivisuus tietääkseni ihan yhtä hyvä kuin muissakin aineissa.
Tiedän, että kyseisen koulun rehtoria ei kiinnosta ja kun teen valituksen tästä niin tuskin edes lukee viestiäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään se, että ei esim. viittaa ei saisi vaikuttaa enää arvosanaan muuten kuin korottavasti.
Asenne sen sijaan voi vaikuttaa arvosanaan: jos tunnilla häiriköi, myöhästelee, ei tee tehtäviä, työvälineet ovat usein hukassa jne.
Siis mitä tarkoitat? Oletko sitä mieltä, että passiviinen opiskelija olisi yhtä hyvä kuin aktiivinen oppilas?
Toivottavasti et ole opettaja.
Tuntiaktiivisuus (esim. juuri viittaaminen ja muu ns. esillä oloa vaativa osallistuminen) on pitkälti temperamenttikysymys. Koulussa ei arvioida oppilaan temperamenttia vaan osaamista ja oppimista, ne voi osoittaa muillakin keinoin esim. kokeessa.
Eikä muuten ole mielipidekysymys vaan löytyy ihan opsista tämä.
Nyt herää kysymys sinun kommentistasi ja näistä opseista, että kirjallisesti osoitettu osaaminen on siis tämän opsin mukaan jotenkin huonommin osoitettu kuin hyvä vuorovaiikutus opettajan kanssa? Tuollaisia sairaita perverssejä oli omanakin aikana opettajana ja poliitikkoina, jotka päättävät näistä opseista ja muusta hölynpölystä. Maistereita, osa ei sitäkään, mutta mielivaltaisuus kuuluu vahvasti osaamisalaan.
Suosittelen valittamista, jos 10 kirjallisten kokeiden jälkeen annetaan 8-9 todistukseen jonkin epäselvän perusteen nojalla. Vaatikaa kirjallisia perusteita.
Siis täh? Luitkohan nyt näitä kommentteja kunnolla?
Kirjallinen osaaminenhan nimenomaan on se ensisijainen tapa osoittaa osaamistaan, ellei oppilaalla ole vaikeuksia kirjoittamisessa/lukemisessa jne.
Tuntiaktiivisuus saattaa nostaa arvosanaa, mutta ujoa oppilasta ei voida rangaista ujoudesta laskemalla arvosanaa.
Tiedätkö muuten mikä ”hölynpöly” ops on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, mitä tarkoitat huonolla tuntiaktiivisuudella?
- ei viittaa
- ei tee annettuja tehtäviä
- ei osallistu ryhmätöihin??
Ei kai tehtävien teko liity tuntikatiivisuuteen.
Eli tunnilla voi vaikka nukkua ja jättää kaiken tekemättä kunhan saa 10 kokeesta? ei tietenkään voi ja jos ei tee tunnilla tehtäviä, tuntiaktiivisuus on 4.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tässä mietin, että minne tuollaisesta voisi valittaa. Erään aineen opettaja ei pidä lapsestani ja nyt päästötodistuksessa arvosana kaksi numeroa alempi kuin kokeen numerot. Kokeesta 8 ja todistuksessa 6.
Läksyt yms aina tehtynä ja tuntiaktiivisuus tietääkseni ihan yhtä hyvä kuin muissakin aineissa.
Tiedän, että kyseisen koulun rehtoria ei kiinnosta ja kun teen valituksen tästä niin tuskin edes lukee viestiäni.
Aluehallintavirastoon jos rehtoria ei kiinnosta.
Minä opettajana arvioin oppilaan osaamista suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin. Siitä se numero muodostuu. Tuntiaktiivisuus on häilyvä käsite. Osaamisen arviointi pitäisi olla monipuolista, ja jos oppilaalla on tehostetun tai erityisen tuen tarpeita, pitää kokeita ym näyttöjä eriyttää. Esimerkiksi S2-oppilaille pitäisi antaa mahdollisuus kirjallisten kokeiden suulliseen täydentämiseen ym ym. En pihtaa kymppejä, mutta en ihan hövelisti niitä jakele. 8 on oikeasti hyvä numero. Opettajalta voi pyytää perusteluita arvioinnille. Käyttäytymistä ei pitäisi arvioida oppiaineen numeroon mukaan, vaan käytösnumero tulee erikseen. Toki oppiaineiden arvioinnissa otetaan huomioon myös työskentelytaidot ja esim nepsyoppilailla voi olla näussä haasteita jotka pitää jotenkin huomioida. Arviointi ei ole ihan helppoa, ja usein opettaja miettii pitkään kahden numeron välillä. Toisaalta arvioinnin pitää olla kannustavaa, toisaalta myös realistista. Täyteen objektiivisuuteen tuskin koskaan päästään, kun jo saman koulun sisällä on ihan erilaisia arviointikäytänteitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä opettajana arvioin oppilaan osaamista suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin. Siitä se numero muodostuu. Tuntiaktiivisuus on häilyvä käsite. Osaamisen arviointi pitäisi olla monipuolista, ja jos oppilaalla on tehostetun tai erityisen tuen tarpeita, pitää kokeita ym näyttöjä eriyttää. Esimerkiksi S2-oppilaille pitäisi antaa mahdollisuus kirjallisten kokeiden suulliseen täydentämiseen ym ym. En pihtaa kymppejä, mutta en ihan hövelisti niitä jakele. 8 on oikeasti hyvä numero. Opettajalta voi pyytää perusteluita arvioinnille. Käyttäytymistä ei pitäisi arvioida oppiaineen numeroon mukaan, vaan käytösnumero tulee erikseen. Toki oppiaineiden arvioinnissa otetaan huomioon myös työskentelytaidot ja esim nepsyoppilailla voi olla näussä haasteita jotka pitää jotenkin huomioida. Arviointi ei ole ihan helppoa, ja usein opettaja miettii pitkään kahden numeron välillä. Toisaalta arvioinnin pitää olla kannustavaa, toisaalta myös realistista. Täyteen objektiivisuuteen tuskin koskaan päästään, kun jo saman koulun sisällä on ihan erilaisia arviointikäytänteitä.
Mutta eikö sinustakin ole aika kova päätös antaa arvosanaksi 8, jos kokeista on tullut kymppejä? Toki emme tiedä, mitä tässä on taustalla.
T. Toinen ope
Kokeissa testataan vain osa perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteista. Käykääpä kurkkaamassa, miten paljon kaikkea muuta lapsenne pitää osata saadakseen kasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että kyseisen koulun rehtoria ei kiinnosta ja kun teen valituksen tästä niin tuskin edes lukee viestiäni.Aluehallintavirastoon jos rehtoria ei kiinnosta.
Kiitos. Sinne sitten jos ja kun rehtori jättää asian ö-mappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, mitä tarkoitat huonolla tuntiaktiivisuudella?
- ei viittaa
- ei tee annettuja tehtäviä
- ei osallistu ryhmätöihin??
Ei kai tehtävien teko liity tuntikatiivisuuteen.
Totta kai se on tuntiaktiivisuutta, että tekeekö tai edes yrittää tehdä tunnilla annettuja tehtäviä vs. että räpläisi puhelinta.
Miten se vaikuttaa osaamisen?
Vierailija kirjoitti:
Minä olin tällainen oppilas, kokeista pääasiassa 9-10 ja numerot todistuksessa 1-2 alle tämän, yhdestä aineesta jopa 6, vaikka kokeesta 9 1/2. Syynä huono käytös, turhautuminen, myöhästymiset ja poissaolot. No päädyin lukioon ja yliopistoon joka tapauksessa.
Sama minulla mutta ilman huonoa käytöstä, myöhästymisiä ja poissaoloja. Olin aktiivinen kausittain kun muut huolet välillä helpottivat. Kokeista enimmäkseen kymppejä, todistukseen seiskat. Koulusta jäi epäoikeudenmukaisuuden tunne. Olen vasta jälkeenpäin tajunnut että minun olisi kannattanut suorittaa koulu yksityisesti, jo nuorena toimin parhaiten kun otin ohjat kokonaan omiin käsiini.
Vierailija kirjoitti:
Kokeissa testataan vain osa perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteista. Käykääpä kurkkaamassa, miten paljon kaikkea muuta lapsenne pitää osata saadakseen kasin.
Nämäkö kokeista 6-7 saavat sitten muka kuitenkin osaavat enemmän kuin kokeista 9-10 saavat. Tuntiosaaminen ei kerro todellisesta osaamisesta tai tietämisestä mitään. Se kertoo vain siitä, miten ulospäinsuuntautunut oppilas on ja tykkää tehdä ryhmätöitä. Luonteesta se kertoo enemmän. 10 kokeista saavat voivat aristella tai jännittää ja varsinkin jos huomaavat, että opettaja suosii aktiivisia.
Itse koulua käydessäni (kirjoitin 1983) pohdin tuota jonkin verran. Osoittautui kuitenkin, että opettajat antoivat (ainakin minulle) kokeiden perusteella arvosanat, vaikka en monenkaan aineen tunneilla turhia viittaillutkaan. Olen ollut aina matemaattisesti suuntautunut, joten lukiossa sovin kaltaiseni kaverin kanssa, että emme vilkaisekaan (pitkän) matematiikan, fysiikan emmekä kemian kotitehtäviä kotona emmekä koulussa, mutta viittaamme joka tehtävään ja laskemme tehtävät "livenä" taululla. Joskus tuli fysiikassa hieman paineita, kun ei taululla kehdannut käyttää laskinta. Sen sijaan kielten oppiminen oli vaikeaa, joten käytin niihin suurimman osan muiden reaaliaineiden tunneista ja matematiikan-, fysiikan- ja kemiantuntien teoriaosuuksista. Erään reaaliaineen opettaja tästä moitti usein ja uhkaili alentaa aineensa numeroa, mutta kyllä se sen kympissä aina piti.
Itse lukion opettajana ainakin kerron kurssin alussa selkeästi, että jos tunnit räpeltää puhelinta, kirja on isoveljen/siskon peruja ja mitään ei ole kumitettu vaan kaikki valmiiksi tehty niin kiitettävää arvosanaa ei voi saada. Nytkin oli viimeisessä jaksossa yksi poika joka ei mielestäni koko kurssin aikana tehnyt yhtään tehtävää, esitelmän piti niin "sieltä mistä aita on matalin" -tyylillä kun vaan voi... Ja sitten sai kokeesta 10 - ... Kurssin loppuarvio: 8 ja sekin oli hilkulla koska kaikki muut osiot olivat käytännössä 4.
En kielten opettajan suostu siihen, että kiitettävän eteen ei tarvisi puhua sanaakaan kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa kymppejä kokeista niin 8:n antaminen todistukseen on idioottimaista opettajalta. 9 pitäisi antaa ainakin. Se että antaa vain 8 kertoo vain introverttien syrjinnästä. Koetulosten pitää vaikuttaa enemmän kuin tuntiaktiivisuus. Yleensä ekstrovertit on eniten äänessä tunneilla.
Kyllä introvertitkin voivat tehdä läksyt kotona ja osallistua tunnilla edes tekemällä niitä tehtäviä mitä pitää. Eikä introvertti välttämättä ole yhtään ujokaan, että voi se kysymyksiin vastaaminenkin luonnistua siinä missä ekstroverteillakin.
Itse sain aikoinaan englannista kasin, vaikka vetelin kymppejä kokeista. En vaan ollut tunneilla yhtään ns. kartalla, en seurannut opetusta enkä tehnyt läksyjä kuin ehkä pari kertaa koko lukuvuoden aikana. Tää tapahtui ysillä ja lukioon mennessä olin oppinut läksyni; aloin seuraamaan opetusta tunneilla ja tein läksytkin pääosin. Kokeisiin en kyllä jaksanut hirveästi lukea ja sain sitten ysejä ja pari kymppiä. Todistukseen arvosanaksi 9. Petrasin vielä viimeisenä lukiovuotena ja sain lukion päästötodistukseen enkusta 10 ja kirjoitin laudaturin. Toinen vanhemmistani on britti, joten englanti oli mulle lapsena kotikieli siinä missä suomikin. Se sai mut sitten luulemaan, että saisin aina kymppejä, vaikken tekisi asian eteen juuri mitään.
Kymppiin pitää osoittaa jo koulun ulkopuolista aktiivisuutta - eli on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö sinustakin ole aika kova päätös antaa arvosanaksi 8, jos kokeista on tullut kymppejä? Toki emme tiedä, mitä tässä on taustalla.
T. Toinen ope
Kyllä on. Tässä tapauksessa pyytäisin opettajalta perusteluita arvosanaan. Mitä olisi pitänyt tehdä enemmän, että saisi kiitettävän, jos kokeet ovat kymppejä. Onkohan kyseessä joku kieli? Niissä tierysti myös suullinen taito on tärkeää ja se olisi pitänyt jollakin tavalla osata näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kymppiin pitää osoittaa jo koulun ulkopuolista aktiivisuutta - eli on oikein.
Mielestäni koulussa arvioidaan nimenomaan sitä, miten oppilas on suoriutunut koulussa suhteessa koulun opetuksen tavoitteisiin, ei sitä mitä oppilas tekee vapaa-ajalla. Välillisesti oppilaan oma harrastuneisuus voi vaikuttaa arviointiin, mutta sen ei pitäisi olla kympin kriteeri!
Hei kiitos kaikille. Kannattaako tästä valittaa rehtorille vai opettajalle? Tuleeko jatkossa ongelmia?
Osa opettajista ei oikeasti tunne arvioinnin perusteita. Jos kyse on ysiluokkalaisesta, tee pyyntö oikaisusta.
Itse asiassa se ei ole idioottimaista vaan myös väärin tehty arviointi, josta voi valittaa.