Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien sosiaalinen hyvinvointi

Johanna_sos
05.06.2021 |

Työttömyyden hoidossa on enemmän panostettava sosiaaliseen hyvinvointiin ja terveydellisiin näkökulmiin

https://www.soste.fi/valityomarkkinat-ja-tarvelahtoiset-tyollisyyspalve…

Esimerkiksi Sepponen ym. (2012) ovat puhuneet pitkäaikaistyöttömyyden taustalla vaikuttavasta utuisesta ongelmavyyhdistä, josta kumpuaa välityömarkkinoilla olevalle hyvin erilaisia tarpeita. Ihmisten tilanteet ovat usein monimutkaisia ja vaikeaselkoisia, minkä vuoksi edes perustarpeita ei ole välttämättä aluksi helppoa havaita ja hahmottaa.

Tärkeän suomalaista työttömyyttä käsittelevän tutkimuksen (Kortteinen & Tuomikoski 1998a) mukaan pitkäaikaiseen työttömyyteen liittyy sairastavuuden lisääntymistä, sosiaalisen luottamuksen murenemista, sosiaalisten suhteiden sirpaloitumista, yhteiskunnallisen kiinnittymisen heikentymistä, toimeentulo-ongelmia sekä yleistä merkityksellisyyden menetystä. Tarpeiksi käännettynä nämä ongelmat näyttäytyvät riittävän terveyden turvaamisena, sosiaalisten suhteiden ja sosiaalisten taitojen vahvistumisena, osallisuuden ja luottamuksen vahvistumisena, riittävän toimeentulon turvaamisena sekä positiivisen tulevaisuuden näkymän vahvistumisena.

”Riittävän terveyden saavuttaminen on keskeinen tarve, joka vaikuttaa edelleen moniin muihin tekijöihin työttömyyden taustalla.”

Työttömyyden ja terveyden välisestä suhteesta on olemassa runsaasti tutkimusta. Vaikka edelleen kiistellään siitä, johtaako työttömyys terveysongelmien lisääntymiseen vai terveysongelmat työttömyyteen ja sen pidentymiseen, on selvää, että työttömillä vajeita terveydessä esiintyy työssäkäyviä enemmän. Kuten Peppi Saikku (2011) on todennut, työttömyyden ja terveyden välillä vallitsee moniulotteinen vaikutussuhde, josta voi syntyä jopa itse itseään vahvistava kierre. Toisin sanoen työttömyys heikentää terveyttä ja heikentynyt terveys puolestaan heikentää työllistymisen mahdollisuuksia. Siksi riittävän terveyden saavuttaminen on keskeinen tarve, joka vaikuttaa edelleen moniin muihin tekijöihin työttömyyden taustalla.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien osallisuutta yhteiskuntaan voidaan lisätä kuntouttavan työtoiminan avulla

Vierailija
2/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä postaus ap!

Mikähän siinä on että tässäkin jutussa käytetyt tutkimuslähteet on kaikki niin vanhoja?

Eikö työttömien asioita tutkita enää? Vai onko kaikki tutkittava jo tutkittu? Mutta kuitenkin päättäjät tekee päätöksiä työttömiin liittyen ihan toisten tutkimusten perusteella.

Työttömien osallisuutta yhteiskuntaan voidaan lisätä kuntouttavalla työtoiminnalla jos kyseinen työtön ei kykene hakemaan töitä tai koulutusta tai osallistumaan mihinkään muuhun työllistämistoimeen. Kuntouttava työtoiminta on aikuissosiaalityötä vaikka on tiiviissä yhteydessä myös työkkäriin/kuntakokeiluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä hyvä postaus ap!

Mikähän siinä on että tässäkin jutussa käytetyt tutkimuslähteet on kaikki niin vanhoja?

Eikö työttömien asioita tutkita enää? Vai onko kaikki tutkittava jo tutkittu? Mutta kuitenkin päättäjät tekee päätöksiä työttömiin liittyen ihan toisten tutkimusten perusteella.

Työttömien osallisuutta yhteiskuntaan voidaan lisätä kuntouttavalla työtoiminnalla jos kyseinen työtön ei kykene hakemaan töitä tai koulutusta tai osallistumaan mihinkään muuhun työllistämistoimeen. Kuntouttava työtoiminta on aikuissosiaalityötä vaikka on tiiviissä yhteydessä myös työkkäriin/kuntakokeiluun.

otitko huomioon että kaikki eivät hae määrättyä työtä..?

Vierailija
4/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla kuntouttava työtoiminta parantaa työttömien osallisuutta? Olet karenssin uhalla joko puuhastelemassa tai työssä, jonka tekijää ei arvosteta edes palkan verran, otsassa leima "kuntoutettava", vaikka sinulla ei ole mitään sairautta, vaan olet ainoastaan työtön ja verkostoitumismahdollisuudet rajoittuvat toisiin samassa jamassa oleviin. Kuntouttava työtoiminta pikemminkin syrjäyttää työttömän lopullisesti.

Ongelma on pikemminkin siinä, että ihminen ja ihmisarvo määritellään vain työelämän kautta. Ihan kuin osallisuutta yhteiskuntaan ei muuten olisi. Häpeä ja arvottomuuden tunne aiheuttaa terveysongelmia.

Vierailija
5/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla kuntouttava työtoiminta parantaa työttömien osallisuutta? Olet karenssin uhalla joko puuhastelemassa tai työssä, jonka tekijää ei arvosteta edes palkan verran, otsassa leima "kuntoutettava", vaikka sinulla ei ole mitään sairautta, vaan olet ainoastaan työtön ja verkostoitumismahdollisuudet rajoittuvat toisiin samassa jamassa oleviin. Kuntouttava työtoiminta pikemminkin syrjäyttää työttömän lopullisesti.

Ongelma on pikemminkin siinä, että ihminen ja ihmisarvo määritellään vain työelämän kautta. Ihan kuin osallisuutta yhteiskuntaan ei muuten olisi. Häpeä ja arvottomuuden tunne aiheuttaa terveysongelmia.

Riippuu ihmisestä sillä minun arvoani ei alenna työttömyys ja kuntouttavassa käyminen. En ole sellaisten ihmisten kanssa missään tekemisissä jotka arvottavat arvoni vain sen perusteella olenko palkkatyössä. En koe mitään terveysongelmia ns. häpeän ja arvottomuuden takia. Hirveä väsymys, vaihdevuodet ja muut terveysongelmat rassaa. Mitenkä muka kuntouttava syrjäyttää lopullisesti? Jos ei työnantajille kelpaa mutta itselleni kuntouttava on arjen hallinnan kannalta tärkeää sen sijaan jos ei olisi mitään. Pääsee juttelemaan samanlaisten työttömien ihmisten kanssa enkä häpeä ollenkaan työttömyyttäni. Hyvä että on ilmaisia sosiaalisia kontakteja sillä työttömällä ei ole rahaa kalliisiin harrastuksien kautta sosiaalisiin kontakteihin. Onko se ainoa työelämä joka muka ihmisen pitää syrjäytymättömänä. Minä halusin syrjäytyä oravanpyörästä kun pakotettiin työhön 17v tienaamaan rahaa kotiin tai muuten ei ollut ruokaa. Meillä ei ollut ikinä ruokaa tarpeeksi ja ihmettelen ettei meitä huostaanotettu. Kotiasioita ei saanut puhua kenellekkään ja se opetettiin heti ensimmäisenä. Hävettävintä oli lapsuus ja kavereita ei saanut tuoda koskaan kotiin. Olin nuorena vähän aikaa välillä työtön ja sisareni sanoi heti kuinka kehtaat olla työttömänä. No hän on itse ollut nyt 25- vuotta työttömänä ja maksatuttanut koko perheensä veronmaksajilla. Yhtäkään lastaan ei ole itse elättänyt. Minun hetkittäinen työttömyys vain kaiversi sitä. 

Vierailija
6/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muistan yhden työttömän joka alkoi sättimään minua rumaksi ämmäksi, kun käskin hänen mennä työkokeiluun

Aikuisia ei käsketä.

Vierailija
7/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kukas sä oot ketään käskemään

Vierailija
8/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mikä vaan parantaa elämänlaatua kun ei tarvitse elättää näitä tänne tulevia loisia eikä kotimaan loisia joita ei kiinnosta työnteko pätkääkään. 

Vierailija
9/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muistan yhden työttömän joka alkoi sättimään minua rumaksi ämmäksi, kun käskin hänen mennä työkokeiluun

Aikuisia ei käsketä.

Työtön voi joko totella, tai sitten kärsiä seuraamukset...

Vierailija
10/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt aluksikin päästettäisiin työkyvyttömyyseläkkeelle ne työttömät, jotka sinne kuuluisivat. Mutta kun se tuppaa olemaan, että työkykyä aina uskotaan olevan, nimenomaan työttömien eläkehakemusten kohdalla.

Vierailija
11/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaan ei voi pakottaa. En tiedä onko kuntakohtaista mutta ainakin jkl sain päättää menenkö vai en.

Vastaus: En.

Vierailija
12/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisia ei käsketä.

Työtön voi joko totella, tai sitten kärsiä seuraamukset...

Ehei mene noin. Ota asioista selvää.. on paljon tapoja vältellä nöyryytyksiä.

Vierailija
13/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mikä vaan parantaa elämänlaatua kun ei tarvitse elättää näitä tänne tulevia loisia eikä kotimaan loisia joita ei kiinnosta työnteko pätkääkään. 

Loinen on jo niin kuultu. Keksikää joku uusi nimitys. Rottakaan ei käy tai pummi. Hmm, kutsukaa meitä torakoiksi? Tai käki. Siinä vasta onkin lintumaailman loinen.

Vierailija
14/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä muka kuntouttava syrjäyttää lopullisesti? Jos ei työnantajille kelpaa mutta itselleni kuntouttava on arjen hallinnan kannalta tärkeää sen sijaan jos ei olisi mitään. Pääsee juttelemaan samanlaisten työttömien ihmisten kanssa enkä häpeä ollenkaan työttömyyttäni. Hyvä että on ilmaisia sosiaalisia kontakteja sillä työttömällä ei ole rahaa kalliisiin harrastuksien kautta sosiaalisiin kontakteihin.

Hienoa, jos kuntouttava toimii sinun kohdallasi. Älä kuitenkaan yleistä omaa kokemustasi kaikkiin muihin työttömiin. 

Vierailija
15/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen sosiaalinen hyvinvointi kyllä paranee, kun pääsee pois koulusta tai työpaikasta jotka on täynnä hulluja kiusaajia. 

Vierailija
16/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"-- pitkäaikaiseen työttömyyteen liittyy sairastavuuden lisääntymistä, sosiaalisen luottamuksen murenemista, sosiaalisten suhteiden sirpaloitumista, yhteiskunnallisen kiinnittymisen heikentymistä, toimeentulo-ongelmia sekä yleistä merkityksellisyyden menetystä."

Minä jäin työttömäksi, eikä kuuteen vuoteen ole löytynyt ketään tai mitään, joka maksaisi palkkaa siitä, mitä osaan tehdä. Ap:n lainaama teksti pitää paikkansa tällä tavalla:

- sairastavuuden lisääntymistä: häätö aiheutti suoraan minulle vamman, jonka vuoksi olen viime syksystä lähtien ollut vain sisätiloissa; pystyn kävelemään, mutten pitkiä matkoja, ja aina on uuden kipukohtauksen vaara; olisin varmaan kuntoutettavissa, mutta miksi minua kuntoutettaisiin? Töihinkö, joita en saanut edes terveenä ja hyvämaineisena?

- sosiaalisen luottamuksen murenemista: parinsadan euron laskusta käynnistyi maksuhäiriömerkintöjen kierre, jonka vuoksi maineeni on mennyttä ja esimerkiksi kaikenlainen freelance-työ on mahdotonta. Eivätpä työnantajatkaan riemastune, kun syöttävät nimeni hakukoneeseen.

- sosiaalisten suhteiden sirpaloitumista: harvatkin kaverit häipyivät, enkä ole kuullut yli puoleen vuoteen perheenjäsenistäkikään. En tapaa ihmisiä lainkaan.

- yhteiskunnallisen kiinnittymisen heikentymistä: ensimmäistä kertaa yli kolmeenkymmeneen vuoteen jätän äänestämättä; tämän maan asiat eivät enää kuulu minulle.

- toimeentulo-ongelmia: asuntolapaikan maksamisen jälkeen jää 400 euroa kuukaudessa kaikkeen. Onneksi ei tarvitse uusia vaatteita; kengät minulla olivat viimeksi jalassa syyskuussa, kun matkustin ambulanssilla päivystykseen ihmeteltäväksi.

- yleistä merkityksellisyyden menetystä: miltäpä kuulostaa? Jos pystyisin liikkumaan ja minulla olisi rahaa ja suhteita, lähtisin ostamaan käsias*en tai ison pussillisen unilääkkeitä, jotka katson ainoiksi tavoiksi ratkaista tämä ongelma. (Jos olisi rahaa ja suhteita, löytyisi varmaan terveyttä ja työtäkin, mutta turha toivoa.)

Vierailija
17/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole yhtään nöyryyttävää se kuntouttava vaan tykkään siitä sillä siellä ei ole suoritus pakkoa eikä kiusaamista. On ollut jossain kuntouttavassa paha olla riippuen paikasta mutta tällä hetkellä ole oikein mukavassa kuntouttavassa. Sitä on hyvää sekä huonoa kuntouttavaa. Kunnan työpaikan kuntouttava oli kaikkein pahinta. En kuulunut siihen työyhteisöön ja minulle ei edes juteltu siellä työpaikalla. Olin täysin ulkopuolinen joutoihminen jolla teetätettiin kaikki paskahommat. Työntekijöiden sukulaiset saivat sieltä työpaikan ja minulle ei tarjottu töitä vaikka tein kaikki tauotkin töitä niin että en laiskotellut yhtään. Ei auttanut vaikka olisi ollut kuinka hyvä työntekijä eikä ole sairauslomilla. Olin opiskellessa työharjoittelussa ja ihan kamalaa hyväksikäyttöä ja ilmatteeksi sai raataa. Sain korvata sairauslomittajat vuokrafirmasta ja alettiin haukkumaan kun en pystynyt sen työntekijän kaikkia tehtäviä tekemään. Tällä järjellä en lähtisi mihinkään työharjoitteluun ikinä. Aivan täysin tyhmä olin että lähdin niihin yleensäkkään. En suosittele kenellekkään että lähtee työharjoitteluun jos ei ole ihan pakko. Siellä käytetään vain hyväksi ja se firma saa ilmaista työvoimaa.

Vierailija
18/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä muka kuntouttava syrjäyttää lopullisesti? Jos ei työnantajille kelpaa mutta itselleni kuntouttava on arjen hallinnan kannalta tärkeää sen sijaan jos ei olisi mitään. Pääsee juttelemaan samanlaisten työttömien ihmisten kanssa enkä häpeä ollenkaan työttömyyttäni. Hyvä että on ilmaisia sosiaalisia kontakteja sillä työttömällä ei ole rahaa kalliisiin harrastuksien kautta sosiaalisiin kontakteihin.

Hienoa, jos kuntouttava toimii sinun kohdallasi. Älä kuitenkaan yleistä omaa kokemustasi kaikkiin muihin työttömiin. 

Työttömällä on velvollisuus työllistää ja tehdä sen korvauksen eteensä jotain. Mitä muita nämä muut työttömät ovat joita ei kiinnosta mitään tehdä ilmaisen rahan eteen. 

Vierailija
19/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen sosiaalinen hyvinvointi kyllä paranee, kun pääsee pois koulusta tai työpaikasta jotka on täynnä hulluja kiusaajia. 

Tämä on ihan totta että aikuiskoulutuksessa opettajat olivat kamalia kiusaajia enkä menisi ikinä enää aikuiskoulutukseen. Jos ei heti osannut niin haukuttiin lyttyyn. Verrattiin nuoriin että nuoretkin oppivat nopeasti. Oli elämäni karmein kokemus kokeilla viiskymppisenä vielä uudelleen koulutusta. Ikää ei otettu ollenkaan huomioon. Jos oli hidas niin vittuiltiin vain että mitäs tänne tulit. 

Vierailija
20/37 |
05.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaan ei voi pakottaa. En tiedä onko kuntakohtaista mutta ainakin jkl sain päättää menenkö vai en.

Vastaus: En.

Hyvä kun saat karenssin. Et tarvitse työttömyyskorvausta ja pärjäät ilmankin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän