Oikeasti: kenellä keskituloisella on varaa tällaiseen asuntoon Helsingissä?
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/16180352
En voi kuin hämmästellä. 78 m2 Malmilta 368 000 €. Ja tämä on vielä olevinaan puolihitas! En vaan kerta kaikkiaan tajua kenellä keskituloisella on tuohon varaa. Parempituloinen ei varmasti halua asumaan tuollaiseen pieneen karsinaan Malmin pellolle ja vielä ison päiväkodin kylkeen.
Asunto on myös aika pieni, ehkä yhden lapsen kanssa menettelee, mutta useamman kanssa tulee jo ahdasta. Kiinnitin huomiota myös tuohon erikoiseen naulakko-/kenkätelineratkaisuun. Kaipaisin kyllä viimeistään lokakuussa kunnollista kuraeteistä. Mitään yksityisyyttähän tuossa ei ole. Piha kuin postimerkki ja naapuri kurkkii ikkunoista sisään. Mutta karmeinta on tuo hinta. Ymmärrän, että uudesta saa ja pitääkin maksaa, ja Helsinki vielä asia erikseen, mutta silti... Huhhuh.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Kunpa ihmiset tajuaisivat miten naurettavia nämä asumisratkaisut ovat. Milloin aletaan vaatia kunnolla neliöitä, väljyyttä, omaa rauhaa, omaa tonttia, järkeviä pohjia ja muuta kuin bulkkiratkaisuja?
Tuo on tosi iso summa rahaa ja ihmiset tuhlaavat sen tuollaiseen? Malmi asuinalueena aivan kauhea. En tunne ketään joka sinne vapaaehtoisesti muuttaisi.
Ymmärtäkää hyvät ihmiset että tuolla rahalla saa muista Suomen kaupungeista oikeasti rahalle vastinetta palveluiden ääreltä!
Ymmärrä nyt hyvä ihminen, että jos me helsinkiläiset haluaisimme asua muissa Suomen kaupungeissa, me asuisimme siellä. Mä en pysty käsittämään tätä muualla Suomessa asuvien jatkuvaa ihmettelyä - miksi teitä kiinnostaa näin paljon, kun asia ei teitä kuitenkaan kosketa 😄?
Itse asun Vantaan puolella rivitalossa noin kilometri Helsingin rajasta. Tästä taloyhtiöstä on myyty näitä 100 neliön asuntoja noin 350000. Kun ylitetään kilometri Helsingin raja, tämä asunto maksaisi 450000. Siksi asun Vantaan puolella. Helsingissä, varsinkin keskustan ikivanhoissa taloissa on ylitetty kaikki kohtuuden rajat. Mieluisat kadut ja hinnat pilvissä. Miksi pitäisi muuttaa Malmille, jos säästää 100000 euroa asumalla Vantaan puolella. Matka Helsingin keskustaan kestää yhtä kauan ja maksaa saman verran.
Muuten mukava ja hintakin ihan sopiva, mutta vuokratontti on iso miinus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en todellakaan ymmärrä Helsingin hintoja. Onneksi ei tarvitse asua siellä.
Terveisiä itä-Suomesta, 175neliötä oma autotalli ja iso tontti järvenrannalla 260 000 :)
Onneksi ei tarvitse asua Itä-Suomessa, hyi helvetti, vaikka jossain Rääkkylässä eikä taloa sais ikinä myytyä 😩😰.
Miksi pitäis myydä koti jos sen on saanu? Asuntosijoittajat sit erikseen. Koti on koti..loppuun asti. Vaikka rääkkylässä tai vastaavaa.
Ei kaikille. Monelle koti on koti niin kauan kuin siinä asutaan. Moni ei kaipaa loppuelämän kotia vaan tavoitteena voi olla ostaa myöhemmin jotakin muuta, mahdollisesti jostakin muualta.
Tämä asunnon hinnan taivastelija ei taida itse olla Helsingistä? Helsingissä tuo on uudeksi asunnoksi edullinen. Ja Malmin taivastelijoille suosittelen, että käytte tuolla alueella, voitte yllättyä. Peltoa, pientaloa, rauhallista ja luonnonläheistä seutua. Fallkullan eläintila siinä ihan lähellä. Mielestäni oikein kiva asuinalue lapsiperheillekin. Malmin aseman/keskustan tunnelmasta ei tuolla tietoakaan.
Ihan kohtuullisen hintainen tuo on uudeksi asunnoksi, vaikka minun makuuni vähän pieni ja vastike turhan suuri. Parin kilometrin säteellä löytyy parempia edullisemminkin, mutta menettelee silti. Alue on itseasiassa ihan kiva, sitä alettiin rakentamaan vasta vuosi, pari takaperin, mukavan näköistä arkkitehtuuria. Ikkunasta näkyvä rakennus on päiväkoti, muistaakseni erikoistunut luomuruokaan, Malmin lentokentän ulkoilupaikat ja Haltialan kotieläintila ihan lähellä, samoin tuossa hoodeilla on useampikin koulu, joihin kulku turvallisesti puistoalueen läpi. Ei siis välttämättä huono valinta lapsiperheelle.
Joku tuolla kauhisteli Malmia asuinalueena, veikkaan että ovat korkeintaan käyneet sitten asemalla, joka on sellainen kuin asema-alueet yleensä ovat. Tuolla on aika paljon hyvin hoidettuja pientalo-alueita. Plussana toki se, että sillä parjatulla asemalla on tosi hyvät liikenneyhteydet. Käsittääkseni myös uusi pikaratikka tulisi kulkemaan Malmin lentokentältä Viikin kautta stadiin, eli yhteydet tulevat paranemaan ja asunnon arvo nousee.
Kohta on kuntavaalit. On taas loistava tilaisuus äänestää poliitikkoja, jotka haluavat rajoittaa asuntojen tarjontaa, mutta eivät tehdä mitään asuntojen kysynnän hillitsemiseksi. Sellaisilla lupauksilla saa eniten ääniä. Ilmeisesti asunnot ovat järjettömissä hinnoissa, koska äänestäjät sitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka jumaliste viitsii asua tuommoisessa kopissa? Ja tuommoisella paikalla.
Asun yksin 86 m2 rivarin päätykolmiossa ja tämäkin tuntuu välillä ahtaalta, ostin tämän eläkekodikseni kun myin taloni pois. Uommoiseen loukkuun en lähtisi. Lapsillani on talot n. 200 m2 isolla tontilla. Ei tulis8 mieleenkään, että olisimme rakentaneet elämämme lähellekään Helsinkiä, mammmujen, troskaväen ja köyhien joukkoon ahtaasti. Hyi!
Olen olot velaton yli 30 v, lapsetkin maksoivat isot talonsa perintojensä turvin alle 10 vuodessa.
Morjesta pöytään vaan. Miksi muiden asumiskuviot herättävät sinussa, onnellisesti muualla asuvassa ihmisessä, näin suuria tunteita 😅? Ei tarvitse lähteä tällaiseen ”loukkuun”, ei hätää! Mutta miten sinun lastesi asuminen liittyy siihen, että joku oikeasti haluaa asua Helsingissä?
Luulin otsikon perusteella, että kyseessä jokin kaupungin arvoalueista.
Mutta Malmi? Malmi? Ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Luulin otsikon perusteella, että kyseessä jokin kaupungin arvoalueista.
Mutta Malmi? Malmi? Ei koskaan.
Olen käynyt Malmilla myös todella miljoonataloissa. Ei se kaikki ole siinä asemalla Novassa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä asunnon hinnan taivastelija ei taida itse olla Helsingistä? Helsingissä tuo on uudeksi asunnoksi edullinen. Ja Malmin taivastelijoille suosittelen, että käytte tuolla alueella, voitte yllättyä. Peltoa, pientaloa, rauhallista ja luonnonläheistä seutua. Fallkullan eläintila siinä ihan lähellä. Mielestäni oikein kiva asuinalue lapsiperheillekin. Malmin aseman/keskustan tunnelmasta ei tuolla tietoakaan.
Hirveä läävä ja paikka on yksin paskimmista. Mutta köyhälle ihan h6vä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä itä-Suomesta, 175neliötä oma autotalli ja iso tontti järvenrannalla 260 000 :)
Onneksi ei tarvitse asua Itä-Suomessa, hyi helvetti, vaikka jossain Rääkkylässä eikä taloa sais ikinä myytyä 😩😰.
Miksi pitäis myydä koti jos sen on saanu? Asuntosijoittajat sit erikseen. Koti on koti..loppuun asti. Vaikka rääkkylässä tai vastaavaa.
Voisiko olla, että he jotka arvostavat kodin jälleenmyyntiarvoa, ostavat kodin jonka jälleenmyyntiarvo on hyvä. Ei tässä sen kummempaa mystiikkaa ole taustalla.
Nauti sinä Itä-Suomesta ja autotallillisesta loppuelämän sijainnistasi, niin me muut nautimme omista valinnoistamme…
Poikani ja miniäni möivät just 65 neliön kolmion Töölöstä 540.000 eurolla Kauhistelin hintaa, mutta ilmeisesti se oli halpa, koska halukkaita ostajia olisi ollut kymmeniä. Oli markkinoilla yhden päivän.
Onpa surkea pohja! Miksi sauna on keittiön vieressä ja yläkerrassa makuutilojen+vaatesäilytyksen lähellä on vain pikkukylppäri? Tuohan on ihan väärin päin. Toisessa makuuhuoneessa hukkatilaa: ensin on aula ja kun oven avaa, on makuuhuoneessakin vielä erillinen "aula". Pitäisi olla järkevämpiä tilaratkaisuja tämän hintaluokan asunnossa!
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka jumaliste viitsii asua tuommoisessa kopissa? Ja tuommoisella paikalla.
Asun yksin 86 m2 rivarin päätykolmiossa ja tämäkin tuntuu välillä ahtaalta, ostin tämän eläkekodikseni kun myin taloni pois. Uommoiseen loukkuun en lähtisi. Lapsillani on talot n. 200 m2 isolla tontilla. Ei tulis8 mieleenkään, että olisimme rakentaneet elämämme lähellekään Helsinkiä, mammmujen, troskaväen ja köyhien joukkoon ahtaasti. Hyi!
Olen olot velaton yli 30 v, lapsetkin maksoivat isot talonsa perintojensä turvin alle 10 vuodessa.
OK?
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa asun ihan lähialueella pientalossa. Vuokratontti ja vanha talo, minkä vuoksi tämä asumismuoto on paitsi taloudellisesti mahdollinen, myös realistinen vaihtoehto puolisoni ja minun yhteenlasketuilla tuloilla. Ehkä muotoilin aloitukseni väärin. Pääpointti oli hämmästellä ihan vain tuota absoluuttista eurohintaa ja ihmetellä, MIKSI joku tuollaisen lainan ottaisi tai tuon kohteen ostaisi, vaikka "varaa" (=lainakelpoisuutta) olisikin. Minusta tuossa ei ole mitään houkuttelevaa: ei sijainti, ei pohja, ei materiaalit, ei huonejärjestys, ei piha.
Tätä sitä saa, kun äänestää vihreitä.
Ei kai tässä ollut tarkoitus keskustella asunnon koosta ja laadusta?
Minusta on ihan kiva ja vielä uusi asunto. Hitusen isompi, niin se olisi ihan unelma. Pihakin on passeli erillistaloksi.
Helsingin hinnoista olen kyllä samaa mieltä. Tuon kokoiseen keskituloisilla olisi juuri ja juuri varaa. Onneksi itse asun muualla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en todellakaan ymmärrä maalaisten neliömäärähehkutusta.
Onks teillä niin paljon rojua vai mihin te tarvitsette vähintään sen parisataa neliötä asuintilaa?
Ps. Jostain juukasta saa järvenrantatontin alkaen 30 tonnia, kuivanmaan tontit alkaen 5 donaa, eli mikä rehvastelun aihe sekään on...
Mun veli asuu maalla, 350 neliön omakotitalossa, lapset muuttaneet pois kotoa.
Pihatilaa löytyy hehtaarikaupalla.
Kerroksia 3, joista 1 on aktiivikäytössä.
Meillä 120 neliötä, 5 henkeä ja on kuulemma niin pieni, ettei edes kunnolla mahdu kääntymään.
Ei meistä.
Harvoin olen nähnyt noin rumaa asuntoa ja sisustusta. Uutta siis. Ja ahdasta. Pesukone oli tosi ahtaasti lavuaarin vieressä aivan kiinni. Ja eteinen oli järkyttävä. Ja hinta ihan karsea.
Ei mulla olisi varaakaan mutta ei käy kateeksi tuohon muuttavia. En edes pidä Malmista alueenakaan yhtään.