Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautissuojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveyssiteitä”
Vihreiden kaupunginvaltuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautissuojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautisvälineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.
ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.
Kaupunginvaltuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.
”Nyt kun on muutenkin viherajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.
Kommentit (1345)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua ainakin lähes 40v töitä tehneenä ja veroja maksaneena mitään extraa saamatta, ottaa pannuun tämä nykyinen valitus ja tyytymättömyys. Tarvitaanko jokin suurkatastrofi että ymmärrys asioiden tärkeysjärjestyksestä löytyisi?
Totta! Katastrofeista selviytyessä usein korostuu yhteisöllisyys ja heikommista huolehtiminen.
Siinä jokunen kitisijäkin saattaa tajuta ettei olekaan ihan niin autettava kun ei ole jaettavaa kuin äärimmäisessä hädässä olijoille, muut yrittävät huolehtia itsestään ja läheisistään.
Ei liity keskustelun aiheeseen mutta on täällä selitetty keski-ikäisten kuukupit ja muut jotka ei myöskään liity aiheeseen.
Ja saattaa myös jokunen yllättäen huomata olevansa sittenkin avun tarpeessa oleva kitisijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua ainakin lähes 40v töitä tehneenä ja veroja maksaneena mitään extraa saamatta, ottaa pannuun tämä nykyinen valitus ja tyytymättömyys. Tarvitaanko jokin suurkatastrofi että ymmärrys asioiden tärkeysjärjestyksestä löytyisi?
Totta! Katastrofeista selviytyessä usein korostuu yhteisöllisyys ja heikommista huolehtiminen.
Siinä jokunen kitisijäkin saattaa tajuta ettei olekaan ihan niin autettava kun ei ole jaettavaa kuin äärimmäisessä hädässä olijoille, muut yrittävät huolehtia itsestään ja läheisistään.
Ei liity keskustelun aiheeseen mutta on täällä selitetty keski-ikäisten kuukupit ja muut jotka ei myöskään liity aiheeseen.
Ja saattaa myös jokunen yllättäen huomata olevansa sittenkin avun tarpeessa oleva kitisijä.
No herranjestas sentään kun aina löytyy näitä vasta-argumentteja! Ehdotankin että kaikki Suomen kansalaiset ilmoittavat yhteisen pankkitilin mihin kaikkien palkat ja muu tulo sekä rahaksi muutettu varallisuus kasataan. Sieltä sitten kaikille, siis ihan kaikille tasapuolisesti jaetaan rahaa niin kauan kuin sitä riittää! Valitus loppuu, niin loppuu rahatkin koska ne jotka tienaavat lopettavat rahan tienaamisen. Miten sitten kaikkien avun tarvitsijoiden ja "avun tarvitsijoiden" käy?? Ihmisillä kun on tapana tehdä se minkä voivat tehdä, riippumatta siitä miten ruinataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- tarvitaan! Itse odotan sitä että ruuasta tulee ihan oikeasti pula ja kaupasta ei saakaan kaikkea mitä haluaa.
Sitten jos ja kun tuollainen tilanne koittaa, olet kaikkea muuta kyin tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- tarvitaan! Itse odotan sitä että ruuasta tulee ihan oikeasti pula ja kaupasta ei saakaan kaikkea mitä haluaa.
Sitten jos ja kun tuollainen tilanne koittaa, olet kaikkea muuta kyin tyytyväinen.
(eri) Ei nytkään olla tyytyväisiä mistään, valitetaan turhasta, vaaditaan sitä sun tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No herranjestas sentään kun aina löytyy näitä vasta-argumentteja! Ehdotankin että kaikki Suomen kansalaiset ilmoittavat yhteisen pankkitilin mihin kaikkien palkat ja muu tulo sekä rahaksi muutettu varallisuus kasataan. Sieltä sitten kaikille, siis ihan kaikille tasapuolisesti jaetaan rahaa niin kauan kuin sitä riittää! Valitus loppuu, niin loppuu rahatkin koska ne jotka tienaavat lopettavat rahan tienaamisen. Miten sitten kaikkien avun tarvitsijoiden ja "avun tarvitsijoiden" käy?? Ihmisillä kun on tapana tehdä se minkä voivat tehdä, riippumatta siitä miten ruinataan.
Jos raha jaetaan oikeasti tasapuolisesti kaikille, niin ne, jotka ovat nyt saamapuolella saavat entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos raha jaetaan oikeasti tasapuolisesti kaikille, niin ne, jotka ovat nyt saamapuolella saavat entistä enemmän.[/quote
Aivan niin, saavat entistä enemmän ja vieläkään ei tarvitsisi tehdä mitään muiden takia, koska joku muu on sen jaettavan jo tienannut. Eihän sekään oikein mene tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-sitten minulla on aikaa pitää muitakin kotitarve- eläimiä juuresmaata , marjapensaita jne. ja mitä ei itse tarvitse niin loput ruuat voi myydä mustaan pörssiin.
Kun on niin halpaa, niin se ei ole iso meno. Tällainen saisi yleistyä kaikkiin kouluihin.
Ihmeellistä parkumista.
Vierailija kirjoitti:
Saddu ;^) kirjoitti:
Montakohan vuotta nuokin siteet sitten maatuvat tai poltettuna saastuttavat ilmaa ?
Eihän kukaan ole naisvihamielinen , mutta vaan kyseenalaistavat naisten älykkyyden ... varsinkin viherpipertäjien , kö ?!?
;^D
Tässä jotenkin kiteytyy ihmisten ympäristöystävällisyyden erot. Toinen pyrkii huomioimaan omilla valinnoillaan kestävän kehityksen, jossa pyritään minimoimaan ympäristölle aiheutetut haitat. Toisille ympäristöystävuuden nimissä arvostellaan toisten valintoja, jonka jälkeen arvostelija mene kauppaan ostamaan sen ympäristöystävällisen muovirasiaan pakatun salaattiannoksen.
Minä kyllä soisin lapsille kertakäyttösiteiden käyttämisen, sillä he eivät voi vaikuttaa siihen miten kuukautisiin ja kestositeiden tai kuukuppien pesemiseen kotona suhteudutaan. Heillä on sitten vuosikymmeniä aikaa käyttää kestotuotteita, kun pääsevät asumaan omilleen. Jos vanhemmat yökkivät kaikkeen kuukautisiin liittyvään, niin siinä ei valistus auta sitä tyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne t-paitasiteet kovin käteviä ole. Liikkuvat pois paikaltaan ilman tarraa ja läpivuotovaara. Kannattaa ensin testata ja sitten vasta ehdottaa.
En ole ihan varma, mutta eikö ensimmäisten kertakäyttöisten terveyssiteiden ympärillä ollut jokin verkkoputki, joka jatkui molemmista päistä niin pitkänä, että siteen molemmat päät saatiin sidottua vyötärön ympärillä olevaan vyöhön tai kuminauhaan? Vasta myöhemmin tuli siteet, joissa oli ohut vaahtomuovilevy, joka piti sidettä paikoillaan. Myöhemmin tuli teippiraidat ja niin sanotut siivet. Samaa idea ehkä toimisi niillä, jotka haluavat käyttää t-paidoista ommeltuja kestositeitä.
Jotkut kommentoivat etteivät voisi käyttää epämiellyttäviä kertakäyttösiteitä, mutta minä en vapaaehtoisesti pesisi ainoatakaan kestosidettä. Enkä missään nimessä laittaisi niitä esipesemättä pasukoneeseen ja silloinkaan en missään tapauksessa laittaisi kestositeitä muun pyykin joukkoon. Aivan älytön vaiva kestositeistä, joiden ympäristövaikutus on melkoisella varmuudella negatiivinen (vesi, sähkö, kemikaalit ja pesukone, vaikka hyödyntäisi vanhat t-paidat).
Eräs kommentoi, että kuukupin vuotosuojaksi pitää laittaa terveysside, jota voi kuukupin ansiosta käyttää pidempään. Toisaalta, niukoissakaan vuodoissa sidettä ei voi käyttää loputtomasti. Kuukautisvuodon lisäksi side imee myös kosteutta, jolloin liian kauan pidetty side saattaa altistaa esim. virtsarakon tulehdukselle tai vähintään side alkaa tuoksahtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin nainen, niin ehdottomasti surauttaisin kuukautissuojat itse, esimerkiksi vanhoista pyjamoista. Maskit ja kertakäyttösiteet ovat ympäristörikos.
Surauttaminen on kiinni sukupuolesta? Luuletko että jokainen nainen saa syntymälahjana ompelukoneen ja hyvän ompelutaidon?
Onneksi Helsingin kuntavaalit voitti kokoomus eli järjen ääni. Loppuu veronmaksajien rahojen tuhlaaminen kaikenlaiseen hömppään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin nainen, niin ehdottomasti surauttaisin kuukautissuojat itse, esimerkiksi vanhoista pyjamoista. Maskit ja kertakäyttösiteet ovat ympäristörikos.
Surauttaminen on kiinni sukupuolesta? Luuletko että jokainen nainen saa syntymälahjana ompelukoneen ja hyvän ompelutaidon?
Ei tarvitse edes konetta. Neuloja ja lankaa saa jokaisen hotelliyöpymisen yhteydessä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi oikein jos kuukatissuojat voisi laittaa kotitalousvähennyksiin.
Kuukupit kunniaan, helppo käyttää ja sama kuppi menee useamman vuoden. Ekologinen ja rahaa säästävä vaihtoehto.
Kuukupit eivät sovi kaikille. Paikat voivat olla niin ahtaat ja arat ennen synnytystä ja muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse edes konetta. Neuloja ja lankaa saa jokaisen hotelliyöpymisen yhteydessä ilmaiseksi.
Uusi perheidylli. Tyttäret illalla olohuoneessa siteitään ompelemassa, kädessä neula ja lankaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos raha jaetaan oikeasti tasapuolisesti kaikille, niin ne, jotka ovat nyt saamapuolella saavat entistä enemmän.[/quote
Aivan niin, saavat entistä enemmän ja vieläkään ei tarvitsisi tehdä mitään muiden takia, koska joku muu on sen jaettavan jo tienannut. Eihän sekään oikein mene tietenkään.Miten niin ei tarvitsisi? Mitä varten muilla saisi olla turhaa ylimääräistä, jolla ei tee mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tuossa taisi olla kyse siitä, että siteiden tarve on kiinni sukupuolesta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saddu ;^) kirjoitti:
Montakohan vuotta nuokin siteet sitten maatuvat tai poltettuna saastuttavat ilmaa ?
Eihän kukaan ole naisvihamielinen , mutta vaan kyseenalaistavat naisten älykkyyden ... varsinkin viherpipertäjien , kö ?!?
;^D
Tässä jotenkin kiteytyy ihmisten ympäristöystävällisyyden erot. Toinen pyrkii huomioimaan omilla valinnoillaan kestävän kehityksen, jossa pyritään minimoimaan ympäristölle aiheutetut haitat. Toisille ympäristöystävuuden nimissä arvostellaan toisten valintoja, jonka jälkeen arvostelija mene kauppaan ostamaan sen ympäristöystävällisen muovirasiaan pakatun salaattiannoksen.
Minä kyllä soisin lapsille kertakäyttösiteiden käyttämisen, sillä he eivät voi vaikuttaa siihen miten kuukautisiin ja kestositeiden tai kuukuppien pesemiseen kotona suhteudutaan. Heillä on sitten vuosikymmeniä aikaa käyttää kestotuotteita, kun pääsevät asumaan omilleen. Jos vanhemmat yökkivät kaikkeen kuukautisiin liittyvään, niin siinä ei valistus auta sitä tyttöä.
Ideahan on nimenomaan siinä, että kertakäyttösiteistä aiheutuu ympäristölle pienempi haitta kuin esim. muoviin pakatusta salaattiannoksesta tai jostakin muusta noutoruoasta.
Ei ne t-paitasiteet kovin käteviä ole. Liikkuvat pois paikaltaan ilman tarraa ja läpivuotovaara. Kannattaa ensin testata ja sitten vasta ehdottaa.