Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautissuojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveyssiteitä”
Vihreiden kaupunginvaltuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautissuojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautisvälineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.
ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.
Kaupunginvaltuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.
”Nyt kun on muutenkin viherajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.
Kommentit (1345)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sitä kuuleekin. Tuulahdus jostain 50-luvulta. Vai milloin niitä kangasrättejä kuukautissiteinä käytettiin.
Kestoside on arkea vuonna 2021. Aika outoa, että ympäristötietoiset nuoret käyttäisivät mitään muuta.
Vai onko niin, että ilmastonmuutosahdistus ja mikromuovipelko katoaa silloin, kun oma helppo elämä kiinnostaa enemmän kuin ympäristö.
Jep. Ne on ne teot eikä puheet...
Ei se ole nais ja tyttö vihaa, vaan pientä piikkiä viheriäisille, jotka ovat olevinaan vihreitä
Eikös kuukuppi olisi suomalainen ja ympäruistöystävällinen ratkaisu?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pysyt käyttämään emättimen sisäisiä suojia.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei taida olla kuukautisia?
kierrätystä kokoomuksen malliin kirjoitti:
kokoomustätien kierrättäminen:
Rikkaat ostaa parasta ja kierrättä köyhille. Köyhä kiitollisena ostaa lumppua ja parsii kuukautissuojansa.
Köyhä on nukkavieru ja parsittu mutta siisti. Köyhä tietää paikkansa ja on ahkera ja nöyrä.
.
Minä olen köyhästä kodista mutta en todellakaan ole alkanut uhriutumaan vaan tehnyt asioiteni eteen hyvin paljon ihan itse. TOIMII!
Hyvä idea. Mutta mitäs jos saisi valita kuukupin tai paketin valmiita kestositeitä?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea. Mutta mitäs jos saisi valita kuukupin tai paketin valmiita kestositeitä?
Ja tarkoitin siis, että kuukautissuojien jakaminen on hyvä idea. Ei se, että lapset ompelisivat ne itse...
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole mahdollisuutta pestä kestositeitä eikä kaikilla ole mahdollista käyttää emättimen sisäisiä suojia. Ei saa sotkea ideologiaa toisten kuukautissuojiin.
Antakaa nyt vähän armoa näille koulutytöille. Ensinnäkin, kuukautisten alku voi olla hankalaa jo muutenkin, varsinkin nuorimmille jotka ovat vielä ihan lapsia. Minusta on täysin oikeus ja kohtuus, että lapset saavat käyttää ilman moraalisaarnoja mahdollisimman helppokäyttöisiä kuukautissuojia eli käytännössä kertsisiteitä. Kannatan kaikin tavoin ekologisuutta ja itsekin olen käyttänyt kuukuppia jo yli vuosikymmenen ja lapsilla kestovaippoja jne., mutta mielestäni on kohtuutonta vaatia kuukautisiin vasta totuttelevia tyttöjä käyttämään kuppia tai kestositeitä. Kuukupista ja kestositeistä voi ja pitää tytöille kertoa ja niiden käyttöön kannustaa, mutta niiden käytön ehtii opetella sitten kun itse sitä haluaa ja kokee olevansa valmis.
Ja niille, jotka sanoo että mitäs eivät pidä puoliaan, teillä ei taida paljon järki päätä pakottaa. Jos lapsi on kasvatettu niin, että vanhemmat ovat aina oikeassa eikä heitä saa vastustaa, miten joku 10v pystyisi pitämään puoliaan? Ehkä joku pystyy, mutta eivät lähimainkaan kaikki. Sitten lähempänä aikuisuutta onnistuu ehkä paremmin, kaikilta ei ehkä koskaan ilman terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole nais ja tyttö vihaa, vaan pientä piikkiä viheriäisille, jotka ovat olevinaan vihreitä
Eli täysin hyödytöntä riitelyä.
Ihan hyvä idea, että siteitä olisi vaikka koulun vessassa. Jos on unohtunut kotiin tai vanhemmat ovat sellaisia joille asiasta ei voi puhua niin voisi kuitenkin mennä kouluun. Nuo t-paita ja kuukuppi-jutut on ihan utopistisia ideoita 10-vuotiaille toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa nyt vähän armoa näille koulutytöille. Ensinnäkin, kuukautisten alku voi olla hankalaa jo muutenkin, varsinkin nuorimmille jotka ovat vielä ihan lapsia. Minusta on täysin oikeus ja kohtuus, että lapset saavat käyttää ilman moraalisaarnoja mahdollisimman helppokäyttöisiä kuukautissuojia eli käytännössä kertsisiteitä. Kannatan kaikin tavoin ekologisuutta ja itsekin olen käyttänyt kuukuppia jo yli vuosikymmenen ja lapsilla kestovaippoja jne., mutta mielestäni on kohtuutonta vaatia kuukautisiin vasta totuttelevia tyttöjä käyttämään kuppia tai kestositeitä. Kuukupista ja kestositeistä voi ja pitää tytöille kertoa ja niiden käyttöön kannustaa, mutta niiden käytön ehtii opetella sitten kun itse sitä haluaa ja kokee olevansa valmis.
Ja niille, jotka sanoo että mitäs eivät pidä puoliaan, teillä ei taida paljon järki päätä pakottaa. Jos lapsi on kasvatettu niin, että vanhemmat ovat aina oikeassa eikä heitä saa vastustaa, miten joku 10v pystyisi pitämään puoliaan? Ehkä joku pystyy, mutta eivät lähimainkaan kaikki. Sitten lähempänä aikuisuutta onnistuu ehkä paremmin, kaikilta ei ehkä koskaan ilman terapiaa.
Juuri näin.
Kyllä nyt tuntuu että oikeasti olen älykkäämpi kuin suurin osa keskustelijoista. Raha ratkaisee aina yhden ongelman, hetken päästä tulee toinen. Täällä selostetaan oman peräpään käyttäytymistä sekä vanhempien rajoittuneisuutta perusteena jollekin kuukupille joka ei edes ollut vaihtoehto. Eläköön suomalainen keskustelukulttuuri! Sitä ei ole.
On totta että kuukupit ja kestosuojat on hyviä ratkaisuja (itse käytän pääasiassa) mutta kyllähän suojia on biohajoaviakin ja voihan niitäkin vaihdella, ei kaiken käyttöä aina tarvitse lopettaa vaan vähentää.
Miten hyvin 10-vuotias osaa ommella kestositeen ja missä niin tekisi jos kotona ei mahdollista? Kuinka hyvin kuukuppi sopii 10-vuotiaalle?
Vierailija kirjoitti:
On totta että kuukupit ja kestosuojat on hyviä ratkaisuja (itse käytän pääasiassa) mutta kyllähän suojia on biohajoaviakin ja voihan niitäkin vaihdella, ei kaiken käyttöä aina tarvitse lopettaa vaan vähentää.
Ketään ei silti saa painostaa työntämään emättimeensä mitään.
Gkl kirjoitti:
Miten hyvin 10-vuotias osaa ommella kestositeen ja missä niin tekisi jos kotona ei mahdollista? Kuinka hyvin kuukuppi sopii 10-vuotiaalle?
Niinpä. Ja kuukuppi ei sovi edes kaikille aikuisille naisille.
Jotta nyt edes alkeellinen symmetria täyttyis, niin tulisi antaa myös (ensin) hammastahanaa ja hammasharjat, silmälasit tarvitseville jne. Kuukautissuojien yhteydessä pojille pitäisi antaa alushousujen pesurahaa vanhemmille vietäväksi, koska ei ole aivan tavatonta, että pojat ejakulovat nuorena ollessaan öisin.
Nyt on kesäloma, ei tarvi istua luokassa verta valuen. Ongelman ratkaisuun aikaa koko kesä.