Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautissuojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveyssiteitä”
Vihreiden kaupunginvaltuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautissuojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautisvälineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.
ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.
Kaupunginvaltuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.
”Nyt kun on muutenkin viherajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.
Kommentit (1345)
Tää juttu on myös jenksitä kotoisin kuten blm. Bronxin julkisissa kouluissa aloitettiin aikanaan,koska oppilaiden perheet saattoivat olla todella köyhiä sosiaaliturva ollessa paljon huonompi kuin Suomessa. Suomessa perheet saavat tarpeeksi kaikenlaisia tukiasia jotka kyllä kattavat lasten hygieniatarpeet.
Enneminkin ehditan kotihoidin asiakakille vaippa-avustuksia, ovat paljn kalliinpia kuin terveyssiteen ja mummot ja vaarit makaavat märissä vaipoissa kun elöke ei riitä. Lisäksi vanhusten saanat sossutuet ovat vain murotosan siitä mitä lapsiperheet voivat saada ja vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Tää juttu on myös jenksitä kotoisin kuten blm. Bronxin julkisissa kouluissa aloitettiin aikanaan,koska oppilaiden perheet saattoivat olla todella köyhiä sosiaaliturva ollessa paljon huonompi kuin Suomessa. Suomessa perheet saavat tarpeeksi kaikenlaisia tukiasia jotka kyllä kattavat lasten hygieniatarpeet.
Enneminkin ehditan kotihoidin asiakakille vaippa-avustuksia, ovat paljn kalliinpia kuin terveyssiteen ja mummot ja vaarit makaavat märissä vaipoissa kun elöke ei riitä. Lisäksi vanhusten saanat sossutuet ovat vain murotosan siitä mitä lapsiperheet voivat saada ja vaatia.
Jos kyseessä on vanhemman ja lasten välit jotka ei toimi niin vanhemmalle annettava tuki ei kohdistu välttämättä lapsen tarpeisiin. Vanhukset saavat vaipat ilmaiseksi ainakin Helsingissä jos lääkäri todennut että tarve 3 tai enemmän vuorokaudessa.
esiteini saa 10 v menkat ja joku ahtais kuukupit 10 v koska se on halpaa. Kerran ostaa, maksaako 20-30 euroa ja sitä pesee illat pitkät. ei hyvää päivää, johan hevosetkin nauraa.
Onko meissä impivaaran asukkaissa vielä sellaisia joille kuukautiset on TABU. Ettei voida lapselle/teinille kertoa mitä se tarkoittaa ja ostetaan siteitä aimo kasa kaiken varalle ja täydennetään varastoa koko ajan tai annetaan raha.
Mitä kaikki yhteikunta pitää jakaa ilmaiseksi?
Mun aikana postissa tuli näytteitä alwaysilta, tampaxilta ym. merkeiltä ja tietolappusia miten niitä käytetään.
Terveydenhoitaja auttaa myös asiassa alkuun.
Typerää jos koulun/kaupungin pitää kustantaa oppilaan suojat. Keskityttäisin mielummin hammashoitoon paremmin.
Enemmän valistusta ja yhteispesuja yläasteelle asti.
.
Vierailija kirjoitti:
Mun aikana postissa tuli näytteitä alwaysilta, tampaxilta ym. merkeiltä ja tietolappusia miten niitä käytetään.
Terveydenhoitaja auttaa myös asiassa alkuun.
Typerää jos koulun/kaupungin pitää kustantaa oppilaan suojat. Keskityttäisin mielummin hammashoitoon paremmin.
Enemmän valistusta ja yhteispesuja yläasteelle asti.
.
Mitä ihmeen yhteispesuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarkoitukseen toimeentulo on ? Vai pitäisikö se lopettaa ja valtiolta saada lappuja oikeisiin heidän päättämiin oikeisiin hankintoihin eikä rahana ?
Ei alaikäiset kotona asuvat lapset saa toimeentulotukea. He ovat vanhempiensa rahoituksen armoilla. Kaikkien vanhemmathan eivät ole kiinnostuneita kustantamaan kuukautissuojia tyttärilleen.
Aikuiset saavat toimeentilotukea, jossa on lapsikorotus ja jokaisesta lapsesta lapsilisää, jona on tarkoitettu lapsen /lasten menoihin! Vaatteisiin, harrastuksiin ym.!
"Varmaan on kotona vanhoja T-paitoja...".
No varmaan on.
Neuvotaanko poikia partahaiventen kanssa:
haudot ensin naamaasi sappusaippualla, sitten karkealla pellavapyyhkeellä pyyhit partakarvat pois vastasuuntaan".
Ei, onneksi ei.
Muistetaan kuitenkin että sykkyröitynyt suhde seksualisuuteen, murrosikään, ihmisyyteen näin äärimmäisen epäkäytännöllisellä, elämästä vieraantuneella tavalla on pikemminkin osoitus sanojan omasta, ongelmallisesta suhteesta omaan aikuistumiseensa.
Ties miten monta sukupolvea on tuossa perhelinjassa kuullut moitteita naiseksi/mieheksi kasvamisessa ja siinä tosiasiassa että lapsuus on rajallinen aika, jonka ylittyessä etenkin tietyt uskonnolliset ryhmät kokevat aikuistumisen paitsi merkkinä omasta vanhenemisesta, myös uhkana kun sukukypsyys alkaa muodostaa uhan ihanneperheelle.
Sille, jossa jälkikasvulla on kolme akateemista tutkintoa, perheasunto ja auto ennen pariutumista.
Kuukautiset ovat olleet uhka jo vuositihansia:
Ennen ajanlaskun alkua monissa kulttuureissa pyrittiin naittamaan tytär toivottuun sukuun ennen vuotojen alkua, että kuukautisista johtuvat puhtaussäännöt täyttyisivät mutteivät koskisi muita kuin sitä perhettä johon tytär naitiin.
Kukapa nämä säännöt LAATIVAT?
Naisetko?
Ehei.
Liuhupartapatriarkaattien pelokas äänihän se sieltä kuuluu.
Tämä 3000 v. J. A. A. on ennakkoluuloineen samaa kantaa:
rangaistakoon sitä jolla tämä ikävä, muita kiusaava ominaisuus on: kehtaa vuotaa verta, epäpuhdas kurja!
Enää, näin jo postmenstruoivana, hämmästelen yhtä seikkaa:
Naiset, tytöt:
Olkaa ylpeitä, vaatikaa kunnioitusta!
Suomi kuolee omaan mahdottomuuteensa jos menstruaatio näin räikeästi demonisoidaan.
Ei veronmaksajia, ei tulevia vanhustenhoitajia.
Jpskin tämän kokoomustädin kannanotto oli mielestäni henkilökohtaisesta, monin tavoin ennakkoluuloisesta ja asenteellisesta katsantokannasta johtuvaa, kenties vahvasti ylisukupolvista scheissea, kertoo se kuitenkin pinnan alla kuohuvista, selkäytimestö nousevista, häpeään liitetyistä asenteista naiseuteen.
VASTUSTAKAAMME SITÄ!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa perheet saavat tarpeeksi kaikenlaisia tukiasia jotka kyllä kattavat lasten hygieniatarpeet.
Koska selkeästikin tiedät aiheesta paljon, kertoisitko mitkä ovat nämä mainitsemasi kaikenlaiset tukiaiset ja mikä on minimi nettosumma millä pienituloinen kolmihenkinen lapsiperhe joutuu tulemaan toimeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomusrouva tais varmistaa putoamisensa valtuustosta
Hänellä on sitten aikaa ommella suojia vanhoista t-paidoista.
Mutta vakavasti ottaen, miten ihmiset ei yhtään mieti mitä suustaan päästävät?!Nyt siellä kokoomuslainen rouva meni ääneen kertomaan yhden keinon pelastaa maapallo. Kestositeet, kyllä. Jos oikeasti itket merien mikromuoveja, niin ymmärrät, että se vanhanaikainen ekologinen keittämällä pestävä kestoside on ainoa vaihtoehto meille kaikille.
pitää myös keittää nuotiolla tuohilipissä. voi jeesus näitä maailmanpelastajia.
Montakohan vuotta nuokin siteet sitten maatuvat tai poltettuna saastuttavat ilmaa ?
Eihän kukaan ole naisvihamielinen , mutta vaan kyseenalaistavat naisten älykkyyden ... varsinkin viherpipertäjien , kö ?!?
;^D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarkoitukseen toimeentulo on ? Vai pitäisikö se lopettaa ja valtiolta saada lappuja oikeisiin heidän päättämiin oikeisiin hankintoihin eikä rahana ?
Ei alaikäiset kotona asuvat lapset saa toimeentulotukea. He ovat vanhempiensa rahoituksen armoilla. Kaikkien vanhemmathan eivät ole kiinnostuneita kustantamaan kuukautissuojia tyttärilleen.
Aikuiset saavat toimeentilotukea, jossa on lapsikorotus ja jokaisesta lapsesta lapsilisää, jona on tarkoitettu lapsen /lasten menoihin! Vaatteisiin, harrastuksiin ym.!
Ja tämäkö takaa sen, että niillä rahoilla vanhemmat oikeasti ostavat niitä kuukautissuojia lapselleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerintä mitä olen vähään aikaan kuullut. Siis tuo paidoista siteiden askartelu. On ihan hyvä jos tytöille tarjotaan ilmaiset siteet. Kuten täällä on monesti jo sanottukin niin välttämättä hyvätuloisetkaan eivät jostain syystä aina halua niitä tytöilleen tarjota.
Ja sitten offtopic: onko oikeasti normaalia/yleistä, että joku käyttää jopa 40 sidettä menkkojen aikana?
Itsellä menee noin puolikas tai max 2/3 osa pakettista+ muutama pikkuhousunsuoja.
Runsaisiin kuukautisiin on myös saatavilla lääketieteellistä apua.
Ei ole, elleivät aiheuta anemiaa. Aikuisenakin piti ihan tapella että suostuivat hormonikierukan asentamaan synnyttämättömälle naiselle. Ylirunsaat kuukautiset (6-7 päivää RUNSASTA vuotoa joka helvetin kuukausi) loppuivat kuin seinään. Mutta niistä piti silti kärsiä 10+ vuotta koska "sulla nyt vaan on semmoinen tuuri".
Enkä ihan ekana olisi tuputtamassa varhaisteinille mitään hormonaalista hoitoa (joka on se ainoa toimiva hoito ylirunsaisiin kuukautisiin) joka voi sekoittaa menkkojen toimintaa entisestään.
Ihan naprokseenilla, jota saa reseptittä apteekista, voi vähentää vuotoa 20 %. Tätä myös kuka hyvänsä gynekologi kirjoittaa 1000 mg päivässä kun pyytää.
Omia kokemuksia ei kannata hirveästi yleistää: itse olen 42-vuotias nainen, ja minulle on viimeiset 15 vuotta tyrkytetty hormonikierukkaa aina gynellä käydessä, kun vain henkäisenkin jotain sen suuntaista, että en ole täydellisen, ehdottoman ja sataprosenttisen tyytyväinen joko kuukautiisini tai ehkäisyyn.
Ne jopa tarjoutuvat kirjoittamaan sen "runsaiden kuukautisten hoitoon" (vaikkei minulla edes ole), ettei joutuisi itse maksamaan kierukkaansa. Vaikka minulla olisi siihen hyvin varaa.
Eli kokemukseni on täysin päinvastainen kuin sinun. Älä siis levittele omaa kokemustasi jonain jumalaisena totuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerintä mitä olen vähään aikaan kuullut. Siis tuo paidoista siteiden askartelu. On ihan hyvä jos tytöille tarjotaan ilmaiset siteet. Kuten täällä on monesti jo sanottukin niin välttämättä hyvätuloisetkaan eivät jostain syystä aina halua niitä tytöilleen tarjota.
Ja sitten offtopic: onko oikeasti normaalia/yleistä, että joku käyttää jopa 40 sidettä menkkojen aikana?
Itsellä menee noin puolikas tai max 2/3 osa pakettista+ muutama pikkuhousunsuoja.
Runsaisiin kuukautisiin on myös saatavilla lääketieteellistä apua.
Ei ole, elleivät aiheuta anemiaa. Aikuisenakin piti ihan tapella että suostuivat hormonikierukan asentamaan synnyttämättömälle naiselle. Ylirunsaat kuukautiset (6-7 päivää RUNSASTA vuotoa joka helvetin kuukausi) loppuivat kuin seinään. Mutta niistä piti silti kärsiä 10+ vuotta koska "sulla nyt vaan on semmoinen tuuri".
Enkä ihan ekana olisi tuputtamassa varhaisteinille mitään hormonaalista hoitoa (joka on se ainoa toimiva hoito ylirunsaisiin kuukautisiin) joka voi sekoittaa menkkojen toimintaa entisestään.
Ihan naprokseenilla, jota saa reseptittä apteekista, voi vähentää vuotoa 20 %. Tätä myös kuka hyvänsä gynekologi kirjoittaa 1000 mg päivässä kun pyytää.
Omia kokemuksia ei kannata hirveästi yleistää: itse olen 42-vuotias nainen, ja minulle on viimeiset 15 vuotta tyrkytetty hormonikierukkaa aina gynellä käydessä, kun vain henkäisenkin jotain sen suuntaista, että en ole täydellisen, ehdottoman ja sataprosenttisen tyytyväinen joko kuukautiisini tai ehkäisyyn.
Ne jopa tarjoutuvat kirjoittamaan sen "runsaiden kuukautisten hoitoon" (vaikkei minulla edes ole), ettei joutuisi itse maksamaan kierukkaansa. Vaikka minulla olisi siihen hyvin varaa.
Eli kokemukseni on täysin päinvastainen kuin sinun. Älä siis levittele omaa kokemustasi jonain jumalaisena totuutena.
Itse olen käyttänyt joka kuukausi naprokseenia kuukautisiin ja sen lisäksi mietoa opioidia. Silti siteen vaihto parin tunnin välein. Ei ne vaan kaikilla vähennä vuotoa.
Jos tytöt saavat ilmaisia kuukautissuojia, mitäs pojat saavat? Tasa-arvon vuoksi pojillekin on jaettava jotain tarviketta ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaako Arja ommella vanhoista t-paidoistaan itselleen Tenat tulevaisuudessa, koska se on niin ekoa?
Käsittämätöntä millaista nais- ja tyttövihaa Suomesta löytyy.
Mitä ihmeen vihaa kestositeisiin liittyy? Ihan normisettiä tänä päivänä, joten kuvittelisi nuorten ensisijaisesti haluavan kestositeitä muovilla kyllästettyjen sijaan.
Huh, naisten laukuissa käytettyjä ja käyttämättömiä kestositeitä. Ei ikinä!
Monet kertakäyttösiteetkin falskaavat, vaikka ovat vuosikymmenien tuotekehityksen tulosta. Mitenköhän käytännöllisiä nämä itse ommellut siteet olisivat? Runsas vuoto tulisi läpi tai ohi varmaan puolessa tunnissa. Oppitunnit menisi siinä kivasti ohi, kun pitäisi jatkuvasti ravata vessassa vaihtamassa sidettä (ja housuja), sekä pesemässä verisiä siteitä ja vaatteita käsienpesualtaassa. Sitten ne voisi kivasti sulloa esimerkiksi muoviämpäriin, kuten tehdään ilmeisesti vauvojen kestovaipoille, jotta hajuhaitoilta vältyttäisiin. Sitten vaan muoviämpärin kanssa takaisin luokkaan seuraamaan oppituntia muutamaksi minuutiksi, kunnes lisää verta valahtaa housuihin ja on pakko mennä taas vessaan tarkistamaan, ettei veri ole tullut läpi housuista. Ja jälleen pesemään ja vaihtamaan side. Toooooodella käytännöllistä.
Saddu ;^) kirjoitti:
Montakohan vuotta nuokin siteet sitten maatuvat tai poltettuna saastuttavat ilmaa ?
Eihän kukaan ole naisvihamielinen , mutta vaan kyseenalaistavat naisten älykkyyden ... varsinkin viherpipertäjien , kö ?!?
;^D
Muistutan edelleen, että tässä on kyse lapsista. Aikuiset naiset ehtivät käyttää kestositeitä ja kuukuppeja vuosikymmeniä, antaa nyt lasten edes käyttää kertakäyttöisiä muutaman vuoden ajan.
Hieno juttu varsinkin jos olet vasta käytön aloittanut 12-vuotias!