Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautis­suojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveys­siteitä”­

Vierailija
03.06.2021 |

Vihreiden kaupungin­valtuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautis­suojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautis­välineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.

ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.

Kaupungin­valtuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.

”Nyt kun on muutenkin viher­ajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.

Kommentit (1345)

Vierailija
521/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen edustajilla ei taatusti ole vanhoista t-paidoista tehtyjä kuukautissuojia jalkoväleissään. Edes kuukautissuojia ei köyhimmillä lapsilla saisi olla,vaan nämäkin täytyisi ITSE kouluissa tehdä.TODELLA ala-arvoinen kommentti köyhien perheiden lapsille. EROA ARJA KARHUVAARA!!!!!!!!!

Vihreiden kestävää kehitystä on kestovaipat, miksei sitten kestositeetkin? Halutaanko sitä maailmaa pelastaa vai ei?

Aikuiset voi omassa kodissaan keitellä ja pestä kestositeitä ja kuukuppeja, mutta se ei onnistu kaikilta vanhempien kanssa asuvilta lapsilta. Kuukautiset on teineille ihan hirveä riesa, miksi se on niin suuri synti, jos he pääsisivät sen suhteen edes muutaman vuoden helpommalla?

No ei ole ihme, jos häpeävät ja piilottelevat, kun aikuinen ihminenkin pitää kuukautisia hirveänä riesana. Ja miksi kuukupin keittely ei onnistuisi ihan jokaiselta, joka osaa vettä keittää?

Minulla kuukautiset tuli miten sattuu, yleensä huomasin alkamisen vessareissulla. Kiva oli olla päivä verisissä pikkuhousuissa. Kivut iski vasta sitten. Kohtu kramppasi, sattui, oksetti, vatsa oli sekaisin. Kuukautiskipuun ei saanut särkylääkettä. Nukkuminen oli huonoa kun pelotti, että sänkyyn menee verta, siitä seurasi huutoa kotona. Mihin ja miten minä sen kuukupin olisin tunkenut? Tamponikaan ei onnistunut.

Kysytkö tosissasi että mihin kuukuppi tungetaan? Jos taas kysyt, että missä sä olisit pitänyt silloin, kun et sitä käytä, niin kuukupille on oma pussinsa, jossa sitä voi säilyttää ja pikkupurkin voi aina laittaa koulureppuun. Kai sä nyt niitä siteitäkin kuljetit varulta mukanasi? Kuukuppia voi sitä paitsi pitää myös ihan ilman kuukautisvuotoakin, esim. valkovuodon vuoksi tai just siksi ettei tiedä milloin vuoto alkaa.

Ahaa, nyt minä ymmärrän. Sinä taisit aloittaa seksielämän ennen kuin sinulla edes oli kuukautisia. Minä en, enkä onnistunut käyttämään edes tamponia. Laittaminen sattui liikaa.

Miten seksielämä tähän asiaan liittyy? Ja tamponi onkin hankalampi käyttää kuin kuppi, koska se asetetaan syvälle emättimeen.

Mietipä sitä, ehkä keksit.

No en keksi, koska immenkalvo ei estä kupin käyttöä, tamponi saattaa olla hankalampi.

Älä usko kaikkea miten leffoissa kerrotaan immenkalvosta😁

😂 Kyllä se nyt olet sinä, joka ei immenkalvosta mitään tiedä.

Noh, kuule ihan gynekologin tyttärenä olen kuullut seikkaperäisen luennon naisen anatomiasta. Iskäni on gyn. ja meillä on todella avoimet keskustelut kaikesta. Tosin en käynyt hänen vastaanotollaan😁

Hyi mikä isukki 🤢 Ja tiedoksi, tämän keskustelun kohteena olevat tytöt eivät käy gynellä, vaan korkeintaan lastenlääkärillä.

Taitaa sulla olla luetun ymmärtämisessä vaikeuksia? Ja kyllä 16 vuotias lapsi voi jopa käydä ekan kerran gynellä.466

Menkat taas alkavat 8-12 vuoden iässä. Siinä on monta vuotta ennen kuin ollaan 16. Ja ne 16-vuotiaat ei ole enää peruskoulussa, jota taas tuo aloite koskee.

Kyllä 16 vuotias on vielä ysillä jos nimittäin syntynyt alkuvuodesta.

Vierailija
522/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle koululaiselle jaetaan lahjakortti (esimerkiksi S-ryhmään). Lahjakorttiin rajaus että sillä voi ostaa vain hygieniatuotteita, siteitä, parranajovälineitä, deodoranttia, hammastahnaa, shampoota yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teininä kuukautiset on usien runsaammat ja kierto lyhyempi kuin myöhemmin. Esim meidän 14-vuotiaalla menee helposti 30-40 sidettä per kk. Eikä ne ohuimmat käy. Ei todellakaan pari euroa riitä.

Jep. Itselläni seilasi teininä kuukautiskierto ihan miten sattuu, välillä kuukautiset kesti 2 vko putkeen, välillä kierto oli vain 20 päivää jne. Vasta joskus 18-v kierto säännöllistyi ja vuoto niukentui. 

Vierailija
524/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäiset saa lapsilisää ja niillä rahoilla siteitä. Ei kai kuukuppi käy lapsille, neitsyitä ovat. 

Vierailija
525/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuos jo aikaisemmin sanoin, jotta äitee vainaa käytti sanomalehtiä siteinä.

Käyttäkää hyvät ihmiset sanomalehtiä siteinä,  ne imee nestettä hyvin.

Käytännössä ne on ilmaisia, jos käytät ilmaisjakelu lehtiä tai haet lehtikeräyksestä.

Käytetty kierrätykseen. Kierrätystä parhaimillaan.

Vierailija
526/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on jo heitteillejättöä jos huoltaja ei huolehdi alaikäisen tyttärensä hyvinvoinnista. Sidepaketti koululaukkuun vakiovarusteeksi.

Eikös täällä juuri ollut kova keskustelu 70-luvun äitien tyttäristä, jotka ei saaneet rahaa siteisiin, ja osa oli nuorempaakin väkeä vielä ja toiset ei saa nytkään.

Vierailija
527/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä siirtymä tekee Helsingistä autottoman muslimikaupungin jossa teineille jaetaan huivit.

Vierailija
528/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle koululaiselle jaetaan lahjakortti (esimerkiksi S-ryhmään). Lahjakorttiin rajaus että sillä voi ostaa vain hygieniatuotteita, siteitä, parranajovälineitä, deodoranttia, hammastahnaa, shampoota yms.

Ai lahjakortti? Vähän niin kuin ruoka-apuun? Ja sitten kassa huutaa toiselle kassalle:

"Hei Pirjo! Meille tuli taas tällainen kuukautissuojalahjakortti! Tää kone ei huoli sitä!"

Vierailija
529/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on jo heitteillejättöä jos huoltaja ei huolehdi alaikäisen tyttärensä hyvinvoinnista. Sidepaketti koululaukkuun vakiovarusteeksi.

Kuulin, että hyvinkin yleistä Suomessa.

Vierailija
530/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti oli asiaton mutta ymmärrän perusidean.

Vierailija
531/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tää vähä sama ku että saa poikalapsen ympärileikata verovaroin?

Vierailija
532/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouvan ehdotus oli kai sarkasmia, mutta ei se oikein onnistunut.

Vierailija
533/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiselle aikuiselle normaali ratkaisu alakouluikäisen lapsen kohtaamiin ongelmiin on kehoittaa keräämään pulloja?

Tässä maassa on varmasti joku tyttö, joka pullorahoilla ostaa siteensä, mutta olisiko tyttöjen koulunkäynnin kannalta asiallisempaa, että voivat keskittyä koululaisen tehtäviin, kuten läksyt.

Vierailija
534/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kotona puhuta kuukautisista ja varauduta siihen että kun tulee niin on siteet valmiina. Äitikin on vielä siinä iässä että tarvii itsekin. Ei hyvää päivää. 

Vierailija
535/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua mutta sanon vaan sen että ei se aina ole KÖYHYYS.

Vielä nykyään voi olla samanlaisia perheitä kun mun perhe lapsuudessa. Minäpä kuvailen asiaa.

Vanhemmat oli ihan hyvissä alemman keskiluokan töissä, säännölliset tulot. Vanhemmat oli vaan huonoja, kylmiä ja ilkeitä vanhempina, ja minä en saanut kuukautissiteitä. Tämä tapahtui siis v.-88 eli ei siis missään talvisodan aikana.

Kun menkat alkoi, äiti karjui mulle että nytkö se hu0raaminen alkaa, hoida ongelmasi itse, mulle et puhu asiasta ikinä! En saanut siteitä, en saanut rahaa siteisiin, en saanut puhua asiasta.

Vessaperisiteillä piti pärjätä ja jos tuli ohivuoto niin siitä äiti raivosi ja häpäisi minut esittelemällä veristä lakanaa isälle ja sisaruksille, haukkumalla samalla minut miten epäsiisti ja oksettava olen kun en hoida hygieniaa. Ja siis siteitä en saanut joten vaikea oli hoitaa.

Vanhemmat oli normivanhemmat ulkoisesti, ei ollut mitään lasua tuolloin eikä kukaan olisi uskonut jos olisin kertonut.

Pienellä sisaruksella oli aikanaan sama kohtalo, kuukautisten alusta raivottin ja siteitä ei ostettr. Minä olin onneksi tuolloin sitten 17 ja kesätöissä ollut ja maksoin siteet siskolleni.

Mutta itse jouduin ikävuodet 13-16 olemaan vessapperi/sanomalehti siteissä. En saanut viikkorahaa eikö vanhemmat vaan haluneet auttaa. Äiti osti ITSELLEEN siteet ja piti omassa kaapissa, ja vielä sähisten varoitti että jo joku ottaa niistä yhdenkin niin katkoo sormet lapsilta.

Häiriintyneitä nuo oli tietenkin, mutta tuollaisia on vielä tänäänkin. En ole enää vanhempieni kanssa tekemisissä. Lapsuus oli täynnä väkivaltaa ja kaltoinkohtelua.

Et siis mistään saanut yhtään rahaa ikävuosina 13-16 että olisit itse voinut siteet ostaa? Et viitsinyt kerätä tyhjiä pulloja? Minä muistan kyllä kuinka lapsena pulloja keräämällä sai jopa kymmeniä markkoja per päivä. Niillä olisi ostanut jo monta sidepakettia.

Olen eri, mutta en lapsena saanut päättää omaa asuinpaikkaani. Olisin asunut kaupungissa, kuten kotoa muutettuani olenkin aina asunut. Vanhempien päätöksestä asuttiin maaseudulla, jossa oli 15 muuta taloa ja koulussa yhteensä 9 oppilasta. Siellä korpimetsissä ei hirveästi pulloja näkynyt. Tämä siis 90-2000-luvulla.

Vierailija
536/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Halla-aho ostanut tyttärilleen siteitä vai mennääkö siellä t-paidoilla?

Vierailija
537/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen edustajilla ei taatusti ole vanhoista t-paidoista tehtyjä kuukautissuojia jalkoväleissään. Edes kuukautissuojia ei köyhimmillä lapsilla saisi olla,vaan nämäkin täytyisi ITSE kouluissa tehdä.TODELLA ala-arvoinen kommentti köyhien perheiden lapsille. EROA ARJA KARHUVAARA!!!!!!!!!

Vihreiden kestävää kehitystä on kestovaipat, miksei sitten kestositeetkin? Halutaanko sitä maailmaa pelastaa vai ei?

Aikuiset voi omassa kodissaan keitellä ja pestä kestositeitä ja kuukuppeja, mutta se ei onnistu kaikilta vanhempien kanssa asuvilta lapsilta. Kuukautiset on teineille ihan hirveä riesa, miksi se on niin suuri synti, jos he pääsisivät sen suhteen edes muutaman vuoden helpommalla?

No ei ole ihme, jos häpeävät ja piilottelevat, kun aikuinen ihminenkin pitää kuukautisia hirveänä riesana. Ja miksi kuukupin keittely ei onnistuisi ihan jokaiselta, joka osaa vettä keittää?

Minulla kuukautiset tuli miten sattuu, yleensä huomasin alkamisen vessareissulla. Kiva oli olla päivä verisissä pikkuhousuissa. Kivut iski vasta sitten. Kohtu kramppasi, sattui, oksetti, vatsa oli sekaisin. Kuukautiskipuun ei saanut särkylääkettä. Nukkuminen oli huonoa kun pelotti, että sänkyyn menee verta, siitä seurasi huutoa kotona. Mihin ja miten minä sen kuukupin olisin tunkenut? Tamponikaan ei onnistunut.

Kysytkö tosissasi että mihin kuukuppi tungetaan? Jos taas kysyt, että missä sä olisit pitänyt silloin, kun et sitä käytä, niin kuukupille on oma pussinsa, jossa sitä voi säilyttää ja pikkupurkin voi aina laittaa koulureppuun. Kai sä nyt niitä siteitäkin kuljetit varulta mukanasi? Kuukuppia voi sitä paitsi pitää myös ihan ilman kuukautisvuotoakin, esim. valkovuodon vuoksi tai just siksi ettei tiedä milloin vuoto alkaa.

Ahaa, nyt minä ymmärrän. Sinä taisit aloittaa seksielämän ennen kuin sinulla edes oli kuukautisia. Minä en, enkä onnistunut käyttämään edes tamponia. Laittaminen sattui liikaa.

Miten seksielämä tähän asiaan liittyy? Ja tamponi onkin hankalampi käyttää kuin kuppi, koska se asetetaan syvälle emättimeen.

Immenkalvo on emmättimen suulla, ei syvällä. Ja kuule kyllä se vaan on hankala laittaa kumpaa tahansa emättimeen jos immenkalvo on kireä.

Niin on ja saattaahan kupin asettaminen tuntua aluksi hankalalta, mutta ei se mikään este todellakaan ole. Immenkalvo ei ole mikään seinämä vaan rengasmainen kudos ja se venyy. Jos immenkalvo on tiukka tai osin peittää emättimen suuaukkoa, se saattaa kuppia asettaessa rikkoutua, mitä sitten?

Tamponin asettaminen on siis yleisesti vaikeampi oppia, koska se täytyy saada syvälle, kuppi jää emättimen suulle.

Niin, että mikä se sun pointti nyt sit oli? Miten edelleenkään seksin harrastaminen sun mielestä liittyy asiaan?

Vierailija
538/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaikäiset saa lapsilisää ja niillä rahoilla siteitä. Ei kai kuukuppi käy lapsille, neitsyitä ovat. 

No käy, neitsyys ei liity asiaan mitenkään. Eikä neitsyys mene immenkalvon rikkoutuessa.

Vierailija
539/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten voi olla niin tyhmä että kuvittelee t-paidan pystyvän olemaan kuukautissiteen korvike? Se ei paljon pidä, se on sama kuin kulkisi kuukautisten aikaan ilman sidettä ja tamppoonia, itsellä olisi ainakin housut ihan veressä ja se olisi hirveä häpeä... Joillain vuotaa nimittäin runsaasti.

T-paita ja kuukautisside on eri materiaaleista tehtyjä, kuukautisside on huomattavasti paksumpi ja tehty imemään sitä verta, t-paita ei. Mulla käy jopa kuukautissiteen kanssa välillä niin että vaikka ois just vaihtanut niin yhtäkkiä lurahtaa tulla verta niin paljon että tapahtuu ohivuoto siteen reunasta ja joutuu mennä vaihtamaan housut.

Miten Arja on pärjännyt tähän päivään asti, ymmärtämättä sellaista faktaa että toisilla on runsaat kuukautiset ja t-paidasta tehty rätti ei silloin paljoa estä housujen likaantumista?

Vierailija
540/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kotona puhuta kuukautisista ja varauduta siihen että kun tulee niin on siteet valmiina. Äitikin on vielä siinä iässä että tarvii itsekin. Ei hyvää päivää. 

Haloo! Täällä on jo monta kertaa mainittu, ettei siteitä anneta, niistä ei saa puhua ja kuukautisia pitää salailla. Siteitä pitää varastaa äidiltä ja käytettyjä siteitä piilotellaan komeroihin ja laatikoihin. Käytetään vessapaperi- ym. viritelmiä.

Ihan tavallisissa suomalaisissa perheissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi