Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautissuojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveyssiteitä”
Vihreiden kaupunginvaltuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautissuojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautisvälineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.
ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.
Kaupunginvaltuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.
”Nyt kun on muutenkin viherajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.
Kommentit (1345)
Odotan kauhulla kun tytöllä alkaa kuukautiset. En saa tomeentulotukea enkä asumistukea. Tulot todella pienet. Myyn jo nyt kaikkea mitä nurkista löytyy selvitäksemme. Itse käytän samaa sidettä koko päivän. Ei riitä rahat. Loppupäivinä on talouspaperiside.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomusrouva tais varmistaa putoamisensa valtuustosta
todella törkee ehdotus, tunkekoot rätit sinne minne ei päivä paista.
Peronpuo kirjoitti:
Tuos jo aikaisemmin sanoin, jotta äitee vainaa käytti sanomalehtiä siteinä.
Käyttäkää hyvät ihmiset sanomalehtiä siteinä, ne imee nestettä hyvin.
Käytännössä ne on ilmaisia, jos käytät ilmaisjakelu lehtiä tai haet lehtikeräyksestä.Käytetty kierrätykseen. Kierrätystä parhaimillaan.
Eli sinun mielestäsi naisten kuukautiset on niin ala- arvoinen asia?!? Kuule jätkä, seuraavan kerran kun sulla on ripuli, hoidan se sanomalehdillä housuissasi. Keskustellaan sen jälkeen uudelleen asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tulenarka aihe ja kuumentaa erityisesti "henkilöt".
tarkoitatko........ hmmm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan tytöille kustantaa kuukupit jos jotain on pakko kustantaa ne lienee järkevimmät vaikka maksavatkin 20e kipale.
Ei se oikein ole vaihtoehto nuorille tytöille, ei edes kaikille naisille. Harva pystyy käyttämään tamponejakaan heti kuukautisten alkaessa.
Tamponihan on ihan eri asia kuin kuppi. Kuppia voi käyttää ihan jokainen (pl. epämuodostumat) ja minkä ikäinen vain.
No kuule kyllä se vaan on hiton vaikeaa nuorella jolla se pienin tamponikin sattuu. Ei sitä ny joku 12 v ole ehkä halukas venyttelemään emättimen aukkoa riittäväksi.
Voi luoja entäs se side? Hiertää prsettä on epämukava? Miten ihmeessä minä siskoni sekä tyttäreni ollaan pärjätty kun täällä kompuroidaan jo alkumetreillä?
Teillä on varmaan ollut sen verran väljät paikat koko suvussa, kun heti kuukautisten alettua tamponit ovat olleet käytössä.
Teillä varmaan yksinkertaisia koko suku kun ei oikein mene jakeluun. Typerää alkaa haukkumaan työntäkää mitä huvitta sinne läpeenne ja maksakaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta voisi hyvin ottaa opetusuunnitelmaan pehmeiden materiaalien käsityötunneille kestositeiden ja -vaippojen, sekä erilaisten muiden kestotuotteiden kuten kestotalouspaperin tai mehiläisvahakääreiden tekemisen - pojat voivat tehdä noita muita tuotteita. Se ehkä voisi osaltaan lievittää myös muita kuukautisiin liittyviä ahdistuksia. Se ei kuiltenkaan tarkoita etten minä kannattaisi siteiden jakelua koulussa.
Vaikka ei useimmilla olisikaan rahastakiinni, joillakin se on.
Tuo nyt vain lisäisi köyhien häpeää, kun varmasti keskituloisten ja rikkaiden lapset nauraisi noille siteille, kun köyhien pitäisi ehkä jopa niitä käyttää.
Että joo, tehdään vaan isompi kuilu vähävaraisten ja rikkaiden välille..Minun kouluaikanani sai vessan oven kiinni, enääkö sellaista vaihtoehtoa ei ole?
Minun kouluaikanani käytetyn siteen sai heittää vessan roskikseen. Mihin t-paidasta askarreltu kestoside laitetaan loppupäiväksi? Muovipussiin ja reppuun? Mahtaa olla kiva tuoksu loppupäivästä.
Kangaspussukkaan, kestoside ei muuten haise yhtään samalla lailla kuin muovinen hautova side.
Missäs semmonen syrjäytynyt ja köyhä tytönrääpäle sen sitten saa pestyä ja kuivattua?
Eikö ne siteet ollu tarkoitettu semmosille sosiaalitapauksille?
Näiltä sivuilta olen lukenut, kuinka vessakaan ei saa vetää Tia suihkussa sai käydä 5 min/viikko, koska kuluu vettä. Aika monessa paikassa pesuaine on viimeinen hankinta. Sitä ennen hankitaan jotain vanhemmille "elintärkeää". On lapsia, jotka ei saa edes poistua huoneesta muuta kuin vessaan. Jos sinä et ole nähnyt maailman kauneutta, niin se ei tarkoita etteikö sitä ole.
Juuri tästä syystä koulussa siteitä noutavat tytöt tulee erikseen rekisteröidä ja yhdessä sossun kanssa miettiä pääsy pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kestovaipatkin ole ainakin vihreiden suosiossa, ainakin mitä minä olen niistä joutunut kuuntelemaan paikallisen ehdokkaan paasatessa. Joten ihan loogista eikö ?
Mitähän muuten tekee hedelmällisyydelle kun vauvan genitaalit kääritään muoviin?
Vauvoilla oli ennen sideharsovaipat ja muovisuoja ainakin jostain 50-luvulta asti, joten tutkimustuloksia löytyy jos asiaa on tutkittu. Nykyvaipat on mahtavia, kun pissa imeytyy vaippaan ja vaipan pinta jää kuivaksi. Märässä vaipassa hautunut iho on tuskallista vauvalle. Ihna yhtä tuskallista se on teinille ja aikuiselle, jos alapää hautuu verisessä siteessä.
Nykyvaipat on aiheuttanut sen että lapset ei opi enää kuivaksi. Vaipat on niin mukavia ettei lasta edes kiinnosta kuivaksioppiminen. Nykyään on täysin tavallista että 3-vuotias on vaipoissa, ennen se oli paljon harvinaisempaa. Eikä tee varsinkaan pojille hyväksi että kivekset hautuu vaipoissa vuosikausia. Liekö miesten spermanlaadun huonominen juuri vaippojen syytä. Ainakin sopisi hyvin vaippojenkäytön lisääntymiseen ja käytön pidentymiseen ja huono spermanlaatu on nimenomaan kehittyneissä maissa missä kuivaksi opitaan myöhään ja missä käytetään superimukykyisiä vaippoja.
Ei johdu vaipoista huono skeema laatu. Otanpa selvää.asioista.
Kui lapset pärjää lomat ilman ilmasia siteitä?
Eiks nää prsaukiset vois olla syyttelemättä muita? Itse tässä muutkin ongelmansa ratkoo eikä ulise aina muita hätiin. Yksinkertaista on ottaa sinn koulureppuun jotain millä tukkia vuoto ja myös särkylääkettä. Uusavuttomat prsaukiset on niin rasittavia kaikki pitäis kustantaa heille omien menojen lisäksi. Tämä jos mikä kannustaa lähtemään muualle tästä KelaGoldin luvatusta maasta. Ei mitään ymmärrystä siitä että itsekin voi tehdä asioilleen hyvin paljon, ja rahat ei vain riitä, kohta vielä vähemmän kiitos Marinin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen edustajilla ei taatusti ole vanhoista t-paidoista tehtyjä kuukautissuojia jalkoväleissään. Edes kuukautissuojia ei köyhimmillä lapsilla saisi olla,vaan nämäkin täytyisi ITSE kouluissa tehdä.TODELLA ala-arvoinen kommentti köyhien perheiden lapsille. EROA ARJA KARHUVAARA!!!!!!!!!
Vihreiden kestävää kehitystä on kestovaipat, miksei sitten kestositeetkin? Halutaanko sitä maailmaa pelastaa vai ei?
Aikuiset voi omassa kodissaan keitellä ja pestä kestositeitä ja kuukuppeja, mutta se ei onnistu kaikilta vanhempien kanssa asuvilta lapsilta. Kuukautiset on teineille ihan hirveä riesa, miksi se on niin suuri synti, jos he pääsisivät sen suhteen edes muutaman vuoden helpommalla?
No ei ole ihme, jos häpeävät ja piilottelevat, kun aikuinen ihminenkin pitää kuukautisia hirveänä riesana. Ja miksi kuukupin keittely ei onnistuisi ihan jokaiselta, joka osaa vettä keittää?
Minulla kuukautiset tuli miten sattuu, yleensä huomasin alkamisen vessareissulla. Kiva oli olla päivä verisissä pikkuhousuissa. Kivut iski vasta sitten. Kohtu kramppasi, sattui, oksetti, vatsa oli sekaisin. Kuukautiskipuun ei saanut särkylääkettä. Nukkuminen oli huonoa kun pelotti, että sänkyyn menee verta, siitä seurasi huutoa kotona. Mihin ja miten minä sen kuukupin olisin tunkenut? Tamponikaan ei onnistunut.
Kysytkö tosissasi että mihin kuukuppi tungetaan? Jos taas kysyt, että missä sä olisit pitänyt silloin, kun et sitä käytä, niin kuukupille on oma pussinsa, jossa sitä voi säilyttää ja pikkupurkin voi aina laittaa koulureppuun. Kai sä nyt niitä siteitäkin kuljetit varulta mukanasi? Kuukuppia voi sitä paitsi pitää myös ihan ilman kuukautisvuotoakin, esim. valkovuodon vuoksi tai just siksi ettei tiedä milloin vuoto alkaa.
Ahaa, nyt minä ymmärrän. Sinä taisit aloittaa seksielämän ennen kuin sinulla edes oli kuukautisia. Minä en, enkä onnistunut käyttämään edes tamponia. Laittaminen sattui liikaa.
Miten seksielämä tähän asiaan liittyy? Ja tamponi onkin hankalampi käyttää kuin kuppi, koska se asetetaan syvälle emättimeen.
Immenkalvo on emmättimen suulla, ei syvällä. Ja kuule kyllä se vaan on hankala laittaa kumpaa tahansa emättimeen jos immenkalvo on kireä.
Niin on ja saattaahan kupin asettaminen tuntua aluksi hankalalta, mutta ei se mikään este todellakaan ole. Immenkalvo ei ole mikään seinämä vaan rengasmainen kudos ja se venyy. Jos immenkalvo on tiukka tai osin peittää emättimen suuaukkoa, se saattaa kuppia asettaessa rikkoutua, mitä sitten?
Tamponin asettaminen on siis yleisesti vaikeampi oppia, koska se täytyy saada syvälle, kuppi jää emättimen suulle.
Niin, että mikä se sun pointti nyt sit oli? Miten edelleenkään seksin harrastaminen sun mielestä liittyy asiaan?
No ei se liitykään, kunhan yritti olla näppärä.
Vierailija kirjoitti:
Odotan kauhulla kun tytöllä alkaa kuukautiset. En saa tomeentulotukea enkä asumistukea. Tulot todella pienet. Myyn jo nyt kaikkea mitä nurkista löytyy selvitäksemme. Itse käytän samaa sidettä koko päivän. Ei riitä rahat. Loppupäivinä on talouspaperiside.
Anna laskujen mennä ulosottoon, niin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sitä kuuleekin. Tuulahdus jostain 50-luvulta. Vai milloin niitä kangasrättejä kuukautissiteinä käytettiin.
Niitä oli vielä 1960-luvulla, niitä kangasrättejä, ja oli virkattuja siteitä. Aina sai pelätä, että läpi vuotaa, eivätkä ne varsinaiset terveyssiteetkään olleet mistään kotoisin.
Kyllä on joku taas ollut ääliö.
Minulle ei kotona ostettu ikinä kuukautissuojia. Ei yhtä ainutta pakettia. Äidillä oli omat. Säästin rahaa kun sain lahjaksi joskus mummilta jonkin verran a kesäisin poimin marjoja myyntiin. Töihin heti kun laki salli.
Katkerana muistelen tuotakin. Normiperhe eikä raha mennyt viinaan tai tupakkaan.
Ihan hyvä tietää milloin köyhien perheiden lapsilla on kuukautiset. Niiden aikana ne eivät voi tulla raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisilla harvoin on ylimääräisiä paitoja, joista tehdä rättejä, mitkä eivät kestä edes paria tuntia, ennen kuin pitää jo vaihtaa.
Oikeissa kestositeissä, joita itsekin käytän, on mukana kosteudensuojat ym. jotta ei vuoda läpi. T-paitarätit moneen kertaan taiteltunakaan eivät auttaisi puolta tuntia omassa vuodossa. Joskus joutuu pitämään kahta kestosidettä päällekkäin. Taikka päällekkäin kahta normi Always, libresse sidettä tms.
Kannattaisiko harkita siteistä luopumista? Kaksi sidettä päällekkäin ei vaan ole mukavaa. Siksi toisekseen kestosidekin hautoo. Kuukupin hankintaan mars!
Kuukuppi ei sovi kaikille.
ohis
en ole edes nähnyt kuukuppia, luulis olevan nuorelle teinille liian iso ja kypsemmälle naiselle liian pieni ts vielä holahtaa alas.
upeaa niitä onkin sitten KIVA vaihtaa yhteis vessoissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sitä kuuleekin. Tuulahdus jostain 50-luvulta. Vai milloin niitä kangasrättejä kuukautissiteinä käytettiin.
Kestoside on arkea vuonna 2021. Aika outoa, että ympäristötietoiset nuoret käyttäisivät mitään muuta.
Vai onko niin, että ilmastonmuutosahdistus ja mikromuovipelko katoaa silloin, kun oma helppo elämä kiinnostaa enemmän kuin ympäristö.
Niinpä. Ihmiset ei taida oikein ymmärtää ironiaa nykyään.
Erittäin ironista nimittäin, että kasvisruokapäiviä kouluun ajava liike haluaa myös valkaistua kertakäyttömuovia kouluhin, ihan ilmaiseksi jaettavaksi vielä.
Ottaen huomioon miten suunnattoman muovijätemäärän kertakäyttövaipat ja -siteet tuottavat, en oikein ymmärrä vihreiden logiikkaa?
Ja muutenkin, jos ei ole rahaa ostaa siteitä, kassavirtaongelmat on niin syvällä ettei sitä vuotoa parilla ilmaisella siteellä paikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kotona puhuta kuukautisista ja varauduta siihen että kun tulee niin on siteet valmiina. Äitikin on vielä siinä iässä että tarvii itsekin. Ei hyvää päivää.
Haloo! Täällä on jo monta kertaa mainittu, ettei siteitä anneta, niistä ei saa puhua ja kuukautisia pitää salailla. Siteitä pitää varastaa äidiltä ja käytettyjä siteitä piilotellaan komeroihin ja laatikoihin. Käytetään vessapaperi- ym. viritelmiä.
Ihan tavallisissa suomalaisissa perheissä.
No ei voi olla ihan tavallinen suomalainen perhe tuollainen.
Missä takapajulassa täällä eletään? Itse olen eläkeikäinen ja lasteni kanssa aikanaan puhuttu kuukautiset ja ehkäisyt ja hommattu mitä tarvii, yksin maksanut. Ei tullut mieleenikään että jonkun muun pitäisi maksaa. Jos tämä on kulttuurikysymys niin paljon muutakin taitaa olla vinksallaan niissä perheissä, se ei ilmaisilla siteillä korjaannu. Kohta taas luetaan lehdestä kun jonkun kunnialle on käynyt nuorten seurustelut ja muut. Suomesta on tullut ikävä paikka.
Jostain luin ikivanhan kehotuksen pysyä piilossa niinä päivinä. Voisi olla hyvä nykyäänkin.