Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautissuojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveyssiteitä”
Vihreiden kaupunginvaltuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautissuojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautisvälineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.
ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.
Kaupunginvaltuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.
”Nyt kun on muutenkin viherajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.
Kommentit (1345)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan tytöille kustantaa kuukupit jos jotain on pakko kustantaa ne lienee järkevimmät vaikka maksavatkin 20e kipale.
Ei se oikein ole vaihtoehto nuorille tytöille, ei edes kaikille naisille. Harva pystyy käyttämään tamponejakaan heti kuukautisten alkaessa.
Tamponihan on ihan eri asia kuin kuppi. Kuppia voi käyttää ihan jokainen (pl. epämuodostumat) ja minkä ikäinen vain.
Höpö höpö. Pienenkin tamppoonin käyttäminen kuukautisten alkaessa voi olla vaikeaa, epämiellyttävää tai jopa mahdotonta. Immenkalvo saattaa kiristää sen verran, että käyttö ei ole ongelmatonta.
vihreää siteiden vaihtoa kirjoitti:
upeaa niitä onkin sitten KIVA vaihtaa yhteis vessoissa
Eikö vessoissa ole ovia? Ei kai niitä siteitä tartte kelleen näytellä ja ovi auki olla, vai? Mitä muita ongelmia sulla on, mitä kaikkea muutakaan et voi tehdä?
Pervot kuolaa kun lukevat näitä avautumisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan tytöille kustantaa kuukupit jos jotain on pakko kustantaa ne lienee järkevimmät vaikka maksavatkin 20e kipale.
Ei se oikein ole vaihtoehto nuorille tytöille, ei edes kaikille naisille. Harva pystyy käyttämään tamponejakaan heti kuukautisten alkaessa.
Tamponihan on ihan eri asia kuin kuppi. Kuppia voi käyttää ihan jokainen (pl. epämuodostumat) ja minkä ikäinen vain.
Höpö höpö. Pienenkin tamppoonin käyttäminen kuukautisten alkaessa voi olla vaikeaa, epämiellyttävää tai jopa mahdotonta. Immenkalvo saattaa kiristää sen verran, että käyttö ei ole ongelmatonta.
Niin? Sekö tarkoittaa, että ei sovi jollekin ryhmälle lähtökohtaisesti lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta voisi hyvin ottaa opetusuunnitelmaan pehmeiden materiaalien käsityötunneille kestositeiden ja -vaippojen, sekä erilaisten muiden kestotuotteiden kuten kestotalouspaperin tai mehiläisvahakääreiden tekemisen - pojat voivat tehdä noita muita tuotteita. Se ehkä voisi osaltaan lievittää myös muita kuukautisiin liittyviä ahdistuksia. Se ei kuiltenkaan tarkoita etten minä kannattaisi siteiden jakelua koulussa.
Vaikka ei useimmilla olisikaan rahastakiinni, joillakin se on.
Tuo nyt vain lisäisi köyhien häpeää, kun varmasti keskituloisten ja rikkaiden lapset nauraisi noille siteille, kun köyhien pitäisi ehkä jopa niitä käyttää.
Että joo, tehdään vaan isompi kuilu vähävaraisten ja rikkaiden välille..Minun kouluaikanani sai vessan oven kiinni, enääkö sellaista vaihtoehtoa ei ole?
Minun kouluaikanani käytetyn siteen sai heittää vessan roskikseen. Mihin t-paidasta askarreltu kestoside laitetaan loppupäiväksi? Muovipussiin ja reppuun? Mahtaa olla kiva tuoksu loppupäivästä.
Kangaspussukkaan, kestoside ei muuten haise yhtään samalla lailla kuin muovinen hautova side.
Missäs semmonen syrjäytynyt ja köyhä tytönrääpäle sen sitten saa pestyä ja kuivattua?
Eikö ne siteet ollu tarkoitettu semmosille sosiaalitapauksille?
Näiltä sivuilta olen lukenut, kuinka vessakaan ei saa vetää Tia suihkussa sai käydä 5 min/viikko, koska kuluu vettä. Aika monessa paikassa pesuaine on viimeinen hankinta. Sitä ennen hankitaan jotain vanhemmille "elintärkeää". On lapsia, jotka ei saa edes poistua huoneesta muuta kuin vessaan. Jos sinä et ole nähnyt maailman kauneutta, niin se ei tarkoita etteikö sitä ole.
Juuri tästä syystä koulussa siteitä noutavat tytöt tulee erikseen rekisteröidä ja yhdessä sossun kanssa miettiä pääsy pois kotoa.
Vai niin. Mitäs muuta laitonta sinulla on mielessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Sekö tarkoittaa, että ei sovi jollekin ryhmälle lähtökohtaisesti lainkaan?
En sanonut niin. Vastasin kommenttiin, jossa todettiin kuppia voivan käyttää ihan jokainen. Kuppia ei voi käyttää ihan jokainen. Tamppoonia ei voi käyttää jokainen.
Mulla se kuukuppi ei vaan mahdu oikein, joten pakko käyttää muita tuotteita. Ja olen aikuinen synnyttänyt nainen. Joten kaikille se ei vaan käy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kotona puhuta kuukautisista ja varauduta siihen että kun tulee niin on siteet valmiina. Äitikin on vielä siinä iässä että tarvii itsekin. Ei hyvää päivää.
Haloo! Täällä on jo monta kertaa mainittu, ettei siteitä anneta, niistä ei saa puhua ja kuukautisia pitää salailla. Siteitä pitää varastaa äidiltä ja käytettyjä siteitä piilotellaan komeroihin ja laatikoihin. Käytetään vessapaperi- ym. viritelmiä.
Ihan tavallisissa suomalaisissa perheissä.No ei voi olla ihan tavallinen suomalainen perhe tuollainen.
Missä takapajulassa täällä eletään? Itse olen eläkeikäinen ja lasteni kanssa aikanaan puhuttu kuukautiset ja ehkäisyt ja hommattu mitä tarvii, yksin maksanut. Ei tullut mieleenikään että jonkun muun pitäisi maksaa. Jos tämä on kulttuurikysymys niin paljon muutakin taitaa olla vinksallaan niissä perheissä, se ei ilmaisilla siteillä korjaannu. Kohta taas luetaan lehdestä kun jonkun kunnialle on käynyt nuorten seurustelut ja muut. Suomesta on tullut ikävä paikka.
Kiva, että teillä näin. Omat suomalaiset vanhempani olivat toisenlaisia, ylihäveliäitä ja siteitä pihtaavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kotona puhuta kuukautisista ja varauduta siihen että kun tulee niin on siteet valmiina. Äitikin on vielä siinä iässä että tarvii itsekin. Ei hyvää päivää.
Haloo! Täällä on jo monta kertaa mainittu, ettei siteitä anneta, niistä ei saa puhua ja kuukautisia pitää salailla. Siteitä pitää varastaa äidiltä ja käytettyjä siteitä piilotellaan komeroihin ja laatikoihin. Käytetään vessapaperi- ym. viritelmiä.
Ihan tavallisissa suomalaisissa perheissä.No ei voi olla ihan tavallinen suomalainen perhe tuollainen.
Missä takapajulassa täällä eletään? Itse olen eläkeikäinen ja lasteni kanssa aikanaan puhuttu kuukautiset ja ehkäisyt ja hommattu mitä tarvii, yksin maksanut. Ei tullut mieleenikään että jonkun muun pitäisi maksaa. Jos tämä on kulttuurikysymys niin paljon muutakin taitaa olla vinksallaan niissä perheissä, se ei ilmaisilla siteillä korjaannu. Kohta taas luetaan lehdestä kun jonkun kunnialle on käynyt nuorten seurustelut ja muut. Suomesta on tullut ikävä paikka.
Kiva, että teillä näin. Omat suomalaiset vanhempani olivat toisenlaisia, ylihäveliäitä ja siteitä pihtaavia.
No mitä käy jos ottaa näinkin vaikean asian puheeksi? Pyörtyilyä sydänkohtauksia vai mitä käy? Kokeilkaa ihmiset ottaa asiat puheeksi kai äidillä on menkat tai ollut ainakin. Outoja jotkut kun ei saa sanaa suustaan.
Vaikuttaako tähän miten sitten hmmmm kuldyyri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä käy jos ottaa näinkin vaikean asian puheeksi? Pyörtyilyä sydänkohtauksia vai mitä käy? Kokeilkaa ihmiset ottaa asiat puheeksi kai äidillä on menkat tai ollut ainakin. Outoja jotkut kun ei saa sanaa suustaan.
äidin täytyy ottaa asia puheeksi, mitä ihmeellistä siinä on. eletään sentään 2000 lukua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen edustajilla ei taatusti ole vanhoista t-paidoista tehtyjä kuukautissuojia jalkoväleissään. Edes kuukautissuojia ei köyhimmillä lapsilla saisi olla,vaan nämäkin täytyisi ITSE kouluissa tehdä.TODELLA ala-arvoinen kommentti köyhien perheiden lapsille. EROA ARJA KARHUVAARA!!!!!!!!!
Vihreiden kestävää kehitystä on kestovaipat, miksei sitten kestositeetkin? Halutaanko sitä maailmaa pelastaa vai ei?
Aikuiset voi omassa kodissaan keitellä ja pestä kestositeitä ja kuukuppeja, mutta se ei onnistu kaikilta vanhempien kanssa asuvilta lapsilta. Kuukautiset on teineille ihan hirveä riesa, miksi se on niin suuri synti, jos he pääsisivät sen suhteen edes muutaman vuoden helpommalla?
No ei ole ihme, jos häpeävät ja piilottelevat, kun aikuinen ihminenkin pitää kuukautisia hirveänä riesana. Ja miksi kuukupin keittely ei onnistuisi ihan jokaiselta, joka osaa vettä keittää?
Minulla kuukautiset tuli miten sattuu, yleensä huomasin alkamisen vessareissulla. Kiva oli olla päivä verisissä pikkuhousuissa. Kivut iski vasta sitten. Kohtu kramppasi, sattui, oksetti, vatsa oli sekaisin. Kuukautiskipuun ei saanut särkylääkettä. Nukkuminen oli huonoa kun pelotti, että sänkyyn menee verta, siitä seurasi huutoa kotona. Mihin ja miten minä sen kuukupin olisin tunkenut? Tamponikaan ei onnistunut.
Kysytkö tosissasi että mihin kuukuppi tungetaan? Jos taas kysyt, että missä sä olisit pitänyt silloin, kun et sitä käytä, niin kuukupille on oma pussinsa, jossa sitä voi säilyttää ja pikkupurkin voi aina laittaa koulureppuun. Kai sä nyt niitä siteitäkin kuljetit varulta mukanasi? Kuukuppia voi sitä paitsi pitää myös ihan ilman kuukautisvuotoakin, esim. valkovuodon vuoksi tai just siksi ettei tiedä milloin vuoto alkaa.
Ahaa, nyt minä ymmärrän. Sinä taisit aloittaa seksielämän ennen kuin sinulla edes oli kuukautisia. Minä en, enkä onnistunut käyttämään edes tamponia. Laittaminen sattui liikaa.
Miten seksielämä tähän asiaan liittyy? Ja tamponi onkin hankalampi käyttää kuin kuppi, koska se asetetaan syvälle emättimeen.
Mietipä sitä, ehkä keksit.
No en keksi, koska immenkalvo ei estä kupin käyttöä, tamponi saattaa olla hankalampi.
Älä usko kaikkea miten leffoissa kerrotaan immenkalvosta😁
😂 Kyllä se nyt olet sinä, joka ei immenkalvosta mitään tiedä.
Noh, kuule ihan gynekologin tyttärenä olen kuullut seikkaperäisen luennon naisen anatomiasta. Iskäni on gyn. ja meillä on todella avoimet keskustelut kaikesta. Tosin en käynyt hänen vastaanotollaan😁
Hyi mikä isukki 🤢 Ja tiedoksi, tämän keskustelun kohteena olevat tytöt eivät käy gynellä, vaan korkeintaan lastenlääkärillä.
Taitaa sulla olla luetun ymmärtämisessä vaikeuksia? Ja kyllä 16 vuotias lapsi voi jopa käydä ekan kerran gynellä.466
Menkat taas alkavat 8-12 vuoden iässä. Siinä on monta vuotta ennen kuin ollaan 16. Ja ne 16-vuotiaat ei ole enää peruskoulussa, jota taas tuo aloite koskee.
Kyllä 16 vuotias on vielä ysillä jos nimittäin syntynyt alkuvuodesta.
Pointti oli tosin se, että 16-vuotias ei niinkään kärsi tästä ongelmasta, vaan nuoremmat. Sillä 16-vuotiaalla on ollut menkat jo 3-7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut niin. Vastasin kommenttiin, jossa todettiin kuppia voivan käyttää ihan jokainen. Kuppia ei voi käyttää ihan jokainen. Tamppoonia ei voi käyttää jokainen.
Ihan jokainen on yleisilmaus naisista, ei tarkoita, että yksilötasolla kaikki oppisivat käyttämään. Miten muuten asian voisi ilmaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äidin täytyy ottaa asia puheeksi, mitä ihmeellistä siinä on. eletään sentään 2000 lukua
Ei kukaan väitä, ettei vanhempien pitäisi puhua kuukautisista ja ostaa siteitä lapsilleen. Kaikki vanhemmat eivät silti ota asiaa puheeksi tai hanki lapselle siteitä. On hyvä, että lapsi saa jostain muualta siteitä, jotta hänen elämänsä ei entisestään vaikeutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaako Arja ommella vanhoista t-paidoistaan itselleen Tenat tulevaisuudessa, koska se on niin ekoa?
Käsittämätöntä millaista nais- ja tyttövihaa Suomesta löytyy.
Mitä ihmeen vihaa kestositeisiin liittyy? Ihan normisettiä tänä päivänä, joten kuvittelisi nuorten ensisijaisesti haluavan kestositeitä muovilla kyllästettyjen sijaan.
Niitä haisevia verisiä rättejäkö sitten kanniskelet kokopäivän koulurepussa. Hyi helvetti mitä ehdotuksia. Onnee vaan kaikille ökyrikkaille edustusrouville. Jos ei kotoo löydy vanhoja t-paitoja niin hakekaa vaikka pelastusarmeijan kirpputorilta. Ja sitten vaan singerit laulamaan. Terveyssiteiden ompelukerho voipi kokoontua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisenä varmaan ymmärrät elämänkokemuksellasi, että se, mitä on tapahtunut sinulle ja kuinka elämäsi on mennyt, ei ole universaali kokemus. Se on sinun elämäsi. Ei tarkoita, että kun minulla oli asiat näin, niin kaikilla muillakin on ollut ja jos ei ole, ovat jotain takapajulajuntteja.
Häiriintyneitä vanhempia on edelleen. Ei ole kyse edes junttiudesta. Kokkari-Arja tuskin pitää itseään junttina tai elää junttimaisesti, mutta kuulostaahan tuo nyt ihan juntilta, että lasten pitäisi kärsiä kuukautisista, koska ei voi olla perheitä, jossa tyttölapset eivät saa siteitä. Kun Arja ei tällaisia tunne, heitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Peronpuo kirjoitti:
Tuos jo aikaisemmin sanoin, jotta äitee vainaa käytti sanomalehtiä siteinä.
Käyttäkää hyvät ihmiset sanomalehtiä siteinä, ne imee nestettä hyvin.
Käytännössä ne on ilmaisia, jos käytät ilmaisjakelu lehtiä tai haet lehtikeräyksestä.Käytetty kierrätykseen. Kierrätystä parhaimillaan.
Eli sinun mielestäsi naisten kuukautiset on niin ala- arvoinen asia?!? Kuule jätkä, seuraavan kerran kun sulla on ripuli, hoidan se sanomalehdillä housuissasi. Keskustellaan sen jälkeen uudelleen asiasta.
Ei naisten ns.rekikeli mua oo ikinä häirinnyt, vähän ehkä hidastanut. esim. Helsingin sanomat on ihan valtakunnallisesti arvostettu lehti luulis sen kelpaavan. Ripuliin käytän bideetä.
Kun olen lukenut täältä tarinoita nuorista jotka eivät ole saaneet vanhemmiltaan rahaa kuukautissuojiin, niin todellakin kannatan tätä. Harvalla kouluikäisellä on omat tulot mitenkään oleelliset.
Vierailija kirjoitti:
Alaikäiset saa lapsilisää ja niillä rahoilla siteitä. Ei kai kuukuppi käy lapsille, neitsyitä ovat.
Ei saa alaikäiset lapsilisää, vaan heidän vanhempansa saavat. Sepä juuri on se ongelmakohta, että vaikka vanhemmalla olisi kuinka paljon rahaa, hän ei välttämättä käytä sitä lapsen tarpeisiin tai anna rahaa lapselle.
Sama ongelma on toimeentulotuessa, ei sitäkään makseta 8-16v lapselle vaan vanhemmille.
Niitä on eri kokoja. Ei se holahda mihinkään.