Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinki alkaa jakaa ilmaisia kuukautis­suojia kouluissa, aihe kuumensi valtuuston: ”Varmaan on kotona vanhoja t-paitoja, joista voi tehdä terveys­siteitä”­

Vierailija
03.06.2021 |

Vihreiden kaupungin­valtuutettujen Amanda Pasasen, Fatim Diarran ja Alviina Alametsän aloitteessa kuukautis­suojien jakamista perusteltiin sillä, että vähävaraisille ihmisille kuukautis­välineisiin voi kulua merkittävä osa heidän toimeentulostaan, koska terveyssiteet ja tamponit voivat tulla hyvin kalliiksi.

ALOITETTA vastustettiin muun muassa siksi, että se nähtiin vääränä keinona puuttua vähävaraisten ongelmiin.

Kaupungin­valtuutettu Arja Karhuvaara (kok) ihmetteli, miten tällaisesta aiheesta edes keskustellaan kaupunginvaltuustossa.

”Nyt kun on muutenkin viher­ajattelua, niin ruvetaan terveystiedon tunneilla opettamaan, miten tehdään itse terveyssiteitä. Varmaan löytyy kotoa vanhoja t-paitoja, joista voi tarpeen vaatiessa tehdä terveyssiteitä”, Karhuvaara ehdotti.

Kommentit (1345)

Vierailija
501/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua mutta sanon vaan sen että ei se aina ole KÖYHYYS.

Vielä nykyään voi olla samanlaisia perheitä kun mun perhe lapsuudessa. Minäpä kuvailen asiaa.

Vanhemmat oli ihan hyvissä alemman keskiluokan töissä, säännölliset tulot. Vanhemmat oli vaan huonoja, kylmiä ja ilkeitä vanhempina, ja minä en saanut kuukautissiteitä. Tämä tapahtui siis v.-88 eli ei siis missään talvisodan aikana.

Kun menkat alkoi, äiti karjui mulle että nytkö se hu0raaminen alkaa, hoida ongelmasi itse, mulle et puhu asiasta ikinä! En saanut siteitä, en saanut rahaa siteisiin, en saanut puhua asiasta.

Vessaperisiteillä piti pärjätä ja jos tuli ohivuoto niin siitä äiti raivosi ja häpäisi minut esittelemällä veristä lakanaa isälle ja sisaruksille, haukkumalla samalla minut miten epäsiisti ja oksettava olen kun en hoida hygieniaa. Ja siis siteitä en saanut joten vaikea oli hoitaa.

Vanhemmat oli normivanhemmat ulkoisesti, ei ollut mitään lasua tuolloin eikä kukaan olisi uskonut jos olisin kertonut.

Pienellä sisaruksella oli aikanaan sama kohtalo, kuukautisten alusta raivottin ja siteitä ei ostettr. Minä olin onneksi tuolloin sitten 17 ja kesätöissä ollut ja maksoin siteet siskolleni.

Mutta itse jouduin ikävuodet 13-16 olemaan vessapperi/sanomalehti siteissä. En saanut viikkorahaa eikö vanhemmat vaan haluneet auttaa. Äiti osti ITSELLEEN siteet ja piti omassa kaapissa, ja vielä sähisten varoitti että jo joku ottaa niistä yhdenkin niin katkoo sormet lapsilta.

Häiriintyneitä nuo oli tietenkin, mutta tuollaisia on vielä tänäänkin. En ole enää vanhempieni kanssa tekemisissä. Lapsuus oli täynnä väkivaltaa ja kaltoinkohtelua.

Et siis mistään saanut yhtään rahaa ikävuosina 13-16 että olisit itse voinut siteet ostaa? Et viitsinyt kerätä tyhjiä pulloja? Minä muistan kyllä kuinka lapsena pulloja keräämällä sai jopa kymmeniä markkoja per päivä. Niillä olisi ostanut jo monta sidepakettia.

Vierailija
502/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen edustajilla ei taatusti ole vanhoista t-paidoista tehtyjä kuukautissuojia jalkoväleissään. Edes kuukautissuojia ei köyhimmillä lapsilla saisi olla,vaan nämäkin täytyisi ITSE kouluissa tehdä.TODELLA ala-arvoinen kommentti köyhien perheiden lapsille. EROA ARJA KARHUVAARA!!!!!!!!!

Vihreiden kestävää kehitystä on kestovaipat, miksei sitten kestositeetkin? Halutaanko sitä maailmaa pelastaa vai ei?

Aikuiset voi omassa kodissaan keitellä ja pestä kestositeitä ja kuukuppeja, mutta se ei onnistu kaikilta vanhempien kanssa asuvilta lapsilta. Kuukautiset on teineille ihan hirveä riesa, miksi se on niin suuri synti, jos he pääsisivät sen suhteen edes muutaman vuoden helpommalla?

No ei ole ihme, jos häpeävät ja piilottelevat, kun aikuinen ihminenkin pitää kuukautisia hirveänä riesana. Ja miksi kuukupin keittely ei onnistuisi ihan jokaiselta, joka osaa vettä keittää?

Minulla kuukautiset tuli miten sattuu, yleensä huomasin alkamisen vessareissulla. Kiva oli olla päivä verisissä pikkuhousuissa. Kivut iski vasta sitten. Kohtu kramppasi, sattui, oksetti, vatsa oli sekaisin. Kuukautiskipuun ei saanut särkylääkettä. Nukkuminen oli huonoa kun pelotti, että sänkyyn menee verta, siitä seurasi huutoa kotona. Mihin ja miten minä sen kuukupin olisin tunkenut? Tamponikaan ei onnistunut.

Kysytkö tosissasi että mihin kuukuppi tungetaan? Jos taas kysyt, että missä sä olisit pitänyt silloin, kun et sitä käytä, niin kuukupille on oma pussinsa, jossa sitä voi säilyttää ja pikkupurkin voi aina laittaa koulureppuun. Kai sä nyt niitä siteitäkin kuljetit varulta mukanasi? Kuukuppia voi sitä paitsi pitää myös ihan ilman kuukautisvuotoakin, esim. valkovuodon vuoksi tai just siksi ettei tiedä milloin vuoto alkaa.

Ahaa, nyt minä ymmärrän. Sinä taisit aloittaa seksielämän ennen kuin sinulla edes oli kuukautisia. Minä en, enkä onnistunut käyttämään edes tamponia. Laittaminen sattui liikaa.

Miten seksielämä tähän asiaan liittyy? Ja tamponi onkin hankalampi käyttää kuin kuppi, koska se asetetaan syvälle emättimeen.

Mietipä sitä, ehkä keksit.

No en keksi, koska immenkalvo ei estä kupin käyttöä, tamponi saattaa olla hankalampi.

Älä usko kaikkea miten leffoissa kerrotaan immenkalvosta😁

😂 Kyllä se nyt olet sinä, joka ei immenkalvosta mitään tiedä.

Noh, kuule ihan gynekologin tyttärenä olen kuullut seikkaperäisen luennon naisen anatomiasta. Iskäni on gyn. ja meillä on todella avoimet keskustelut kaikesta. Tosin en käynyt hänen vastaanotollaan😁

Kannattaisiko sit käydä keskustelu uudelleen? Sen verran on hataralla pohjalla sun tietosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kukamitenkin kirjoitti:

ja tytöt virkata kuukautissuojia 

Siemensyöksyn tavaramäärä on pikkiriikkinen verrattuna kuukautisvuotoon. Ei noita voi verrata keskenään, sillä kuukautisvuodon tulemista ei voi mitenkään estää, se valuu ihan itsestään.

Ja tahattoman siemensyöksynkö voi estää? Ja kuukautisveri ei valu valtoimenaan ja saavista kaatamalla.

Miten niin ei valu veri valtoimenaan? Luuletko että emättimen aukossa on joku sulkijalihas?

Kokonaisvuodon määrä on 20–80 millilitraa Keskimäärin. Ei sitä tule desilitratolkulla ja moni ei edes käytä kuukautissuojia.

????😂

Oliko sulla jotain kysyttävääkin? Jos ”kommenttisi” liittyy suojien käyttämättömyyteen, niin lukaisepas tuolta: https://www.iltalehti.fi/keho/a/d34c7fc1-1333-4873-ba0e-9686482da413

Eikö ole jännä, että sitä vielä tossakin iässä oppii uutta?

Ota nyt huomioon että nyt kyse on lapsista. On aivan eri asia valita "vapaa vuotaminen" kun on aikuinen, pesee itse pyykkinsä ja uskaltaa olla oma itsensä. Lasten ja teinien tilanne on ihan eri, ja usein kuukautiset ovat juuri nuorena runsaammat ja epäsäännöllisemmät kuin aikuisena.

Lopeta jo jankkaaminen lapsista.

Koko ketjun aihehan on nimenomaan lasten kuukautisista.

Vierailija
504/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen edustajilla ei taatusti ole vanhoista t-paidoista tehtyjä kuukautissuojia jalkoväleissään. Edes kuukautissuojia ei köyhimmillä lapsilla saisi olla,vaan nämäkin täytyisi ITSE kouluissa tehdä.TODELLA ala-arvoinen kommentti köyhien perheiden lapsille. EROA ARJA KARHUVAARA!!!!!!!!!

Vihreiden kestävää kehitystä on kestovaipat, miksei sitten kestositeetkin? Halutaanko sitä maailmaa pelastaa vai ei?

Aikuiset voi omassa kodissaan keitellä ja pestä kestositeitä ja kuukuppeja, mutta se ei onnistu kaikilta vanhempien kanssa asuvilta lapsilta. Kuukautiset on teineille ihan hirveä riesa, miksi se on niin suuri synti, jos he pääsisivät sen suhteen edes muutaman vuoden helpommalla?

No ei ole ihme, jos häpeävät ja piilottelevat, kun aikuinen ihminenkin pitää kuukautisia hirveänä riesana. Ja miksi kuukupin keittely ei onnistuisi ihan jokaiselta, joka osaa vettä keittää?

Minulla kuukautiset tuli miten sattuu, yleensä huomasin alkamisen vessareissulla. Kiva oli olla päivä verisissä pikkuhousuissa. Kivut iski vasta sitten. Kohtu kramppasi, sattui, oksetti, vatsa oli sekaisin. Kuukautiskipuun ei saanut särkylääkettä. Nukkuminen oli huonoa kun pelotti, että sänkyyn menee verta, siitä seurasi huutoa kotona. Mihin ja miten minä sen kuukupin olisin tunkenut? Tamponikaan ei onnistunut.

Kysytkö tosissasi että mihin kuukuppi tungetaan? Jos taas kysyt, että missä sä olisit pitänyt silloin, kun et sitä käytä, niin kuukupille on oma pussinsa, jossa sitä voi säilyttää ja pikkupurkin voi aina laittaa koulureppuun. Kai sä nyt niitä siteitäkin kuljetit varulta mukanasi? Kuukuppia voi sitä paitsi pitää myös ihan ilman kuukautisvuotoakin, esim. valkovuodon vuoksi tai just siksi ettei tiedä milloin vuoto alkaa.

Ahaa, nyt minä ymmärrän. Sinä taisit aloittaa seksielämän ennen kuin sinulla edes oli kuukautisia. Minä en, enkä onnistunut käyttämään edes tamponia. Laittaminen sattui liikaa.

Miten seksielämä tähän asiaan liittyy? Ja tamponi onkin hankalampi käyttää kuin kuppi, koska se asetetaan syvälle emättimeen.

No en keksi, koska immenkalvo ei estä kupin käyttöä, tamponi saattaa olla hankalampi.

Noh, kuule ihan gynekologin tyttärenä olen kuullut seikkaperäisen luennon naisen anatomiasta. Iskäni on gyn. ja meillä on todella avoimet keskustelut kaikesta. Tosin en käynyt hänen vastaanotollaan😁

Hyi mikä isukki 🤢 Ja tiedoksi, tämän keskustelun kohteena olevat tytöt eivät käy gynellä, vaan korkeintaan lastenlääkärillä.

Taitaa sulla olla luetun ymmärtämisessä vaikeuksia? Ja kyllä 16 vuotias lapsi voi jopa käydä ekan kerran gynellä.466

Vierailija
505/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole sellaista kuukautisköyhyyttä, johon lääkkeeksi tulisi jakaa ilmaisia siteitä. Jokainen perhe on oikeutettu sosiaalitukiin. Jos perhe ei suostu näistä rahoista ostamaan tytöille kuukautissuojia, niin asia tulee korjata sosiaalityön keinoin, koska tuollaisessa perheessä on paljon muutakin vialla.

Ja miksi ihmeessä vihreät vastustavat tässä asiassa kestävää kehitystä, kun sitä kaikissa muissa asioissa niin voimakkaasti puolustavat?

Aika harva teini menisi kertomaan lastensuojelulle kuinka vanhemmat eivät anna rahaa kuukautissuojiin. Etenkään, jos perheen asenneilmapiiri on sellainen, ettei tyttöä tueta naiseksi kasvamisessa ylipäätään.

Teini-iässä tavallaan opetellaan elämään kuukautisten kanssa. Ainakin itsellä oli näin useamman vuoden ajan sen jälkeen kun ne alkoivat. Siinä iässä on aika työlästä alkaa säätämään kestositeiden kanssa. Itse en ainakaan olisi alaikäisenä ollut tarpeeksi kypsä tähän. Kestositeiden käytön voi aloittaa myöhemminkin, kun on jo sitoutumista ja resursseja homman toteuttamiseksi.

Lisäksi, jos asutaan ahtaasti, ja pestään koko perheen pyykki samassa koneessa, voi siteiden huoltaminen olla todella haastavaa etenkin sellaisessa perheessä, joka ei haluaisi antaa edes muutamaa euroa kertakäyttöisten siteiden ostoon.

Kestositeet ovat suositeltava asia, mutta niiden käytön tulee olla oma valinta.
Jos vähävaraisten tai asenneongelmaisten perheiden tyttärien vaaditaan käyttävän kestositeitä, se menee köyhien holhoamiseksi ja alistamiseksi, eikä se ole millään tasolla oikein.

Sitäpaitsi nykyään on olemassa biohajoavia siteitä. Vaikka nämä eivät ole yhtä ympäristöystävällisiä kuin kestositeet, ovat ne kuitenkin perinteisiä muovisia siteitä parempi valinta.

Jos vähävaraisille jaetaan kertakäyttösiteet niin eikö heitä juuri silloin logiikkasi mukaan vaadita käyttämään juuri  kertakäyttösiteitä? Miksi se olisi sitten oikein?

Vierailija
506/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta voisi hyvin ottaa opetusuunnitelmaan pehmeiden materiaalien käsityötunneille kestositeiden ja -vaippojen, sekä erilaisten muiden kestotuotteiden kuten kestotalouspaperin tai mehiläisvahakääreiden tekemisen - pojat voivat tehdä noita muita tuotteita. Se ehkä voisi osaltaan lievittää myös muita kuukautisiin liittyviä ahdistuksia. Se ei kuiltenkaan tarkoita etten minä kannattaisi siteiden jakelua koulussa.

Vaikka ei useimmilla olisikaan rahastakiinni, joillakin se on.

Tuo nyt vain lisäisi köyhien häpeää, kun varmasti keskituloisten ja rikkaiden lapset nauraisi noille siteille, kun köyhien pitäisi ehkä jopa niitä käyttää.

Että joo, tehdään vaan isompi kuilu vähävaraisten ja rikkaiden välille..

Minun kouluaikanani sai vessan oven kiinni, enääkö sellaista vaihtoehtoa ei ole?

Minun kouluaikanani käytetyn siteen sai heittää vessan roskikseen. Mihin t-paidasta askarreltu kestoside laitetaan loppupäiväksi? Muovipussiin ja reppuun? Mahtaa olla kiva tuoksu loppupäivästä.

Kangaspussukkaan, kestoside ei muuten haise yhtään samalla lailla kuin muovinen hautova side.

Missäs semmonen syrjäytynyt ja köyhä tytönrääpäle sen sitten saa pestyä ja kuivattua? 

Eikö ne siteet ollu tarkoitettu semmosille sosiaalitapauksille?

Vierailija
507/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kestovaipatkin ole ainakin vihreiden suosiossa, ainakin mitä minä olen niistä joutunut kuuntelemaan paikallisen ehdokkaan paasatessa. Joten ihan loogista eikö ?

Mitähän muuten tekee hedelmällisyydelle kun vauvan genitaalit kääritään muoviin?

Vauvoilla oli ennen sideharsovaipat ja muovisuoja ainakin jostain 50-luvulta asti, joten tutkimustuloksia löytyy jos asiaa on tutkittu. Nykyvaipat on mahtavia, kun pissa imeytyy vaippaan ja vaipan pinta jää kuivaksi. Märässä vaipassa hautunut iho on tuskallista vauvalle. Ihna yhtä tuskallista se on teinille ja aikuiselle, jos alapää hautuu verisessä siteessä.

Nykyvaipat on aiheuttanut sen että lapset ei opi enää kuivaksi. Vaipat on niin mukavia ettei lasta edes kiinnosta kuivaksioppiminen. Nykyään on täysin tavallista että 3-vuotias on vaipoissa, ennen se oli paljon harvinaisempaa. Eikä tee varsinkaan pojille hyväksi että kivekset hautuu vaipoissa vuosikausia. Liekö miesten spermanlaadun huonominen  juuri vaippojen syytä. Ainakin sopisi hyvin vaippojenkäytön lisääntymiseen ja käytön pidentymiseen ja huono spermanlaatu on nimenomaan kehittyneissä maissa missä kuivaksi opitaan myöhään ja missä käytetään superimukykyisiä vaippoja.

Vierailija
508/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin pitkiä ketjuja siitä miten siteitä ei kehdata ostaa kaupasta, miten se nolottaa. Miten tällainen nolostunut äiti ostaa lapselleen siteitä? Mieskään ei kehtaa mennä kaupasta ostamaan. Sitten rahaakaan ei välttämättä ole tai se suojiin käytetty raha on jostain muusta pois. Ihan niin pienellä asialla kuin ilmaisella sidepaketilla saataisiin naisen oloa paremmaksi.

Nolostunut äiti voi nykyään tilata siteet netistä.

Vierailija
509/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta voisi hyvin ottaa opetusuunnitelmaan pehmeiden materiaalien käsityötunneille kestositeiden ja -vaippojen, sekä erilaisten muiden kestotuotteiden kuten kestotalouspaperin tai mehiläisvahakääreiden tekemisen - pojat voivat tehdä noita muita tuotteita. Se ehkä voisi osaltaan lievittää myös muita kuukautisiin liittyviä ahdistuksia. Se ei kuiltenkaan tarkoita etten minä kannattaisi siteiden jakelua koulussa.

Tuo nyt vain lisäisi köyhien häpeää, kun varmasti keskituloisten ja rikkaiden lapset nauraisi noille siteille, kun köyhien pitäisi ehkä jopa niitä käyttää.

Minun kouluaikanani sai vessan oven kiinni, enääkö sellaista vaihtoehtoa ei ole?

Minun kouluaikanani käytetyn siteen sai heittää vessan roskikseen. Mihin t-paidasta askarreltu kestoside laitetaan loppupäiväksi? Muovipussiin ja reppuun? Mahtaa olla kiva tuoksu loppupäivästä.

Kangaspussukkaan, kestoside ei muuten haise yhtään samalla lailla kuin muovinen hautova side.

Missäs semmonen syrjäytynyt ja köyhä tytönrääpäle sen sitten saa pestyä ja kuivattua? 

Näiltä sivuilta olen lukenut, kuinka vessakaan ei saa vetää Tia suihkussa sai käydä 5 min/viikko, koska kuluu vettä. Aika monessa paikassa pesuaine on viimeinen hankinta. Sitä ennen hankitaan jotain vanhemmille "elintärkeää". On lapsia, jotka ei saa edes poistua huoneesta muuta kuin vessaan. Jos sinä et ole nähnyt maailman kauneutta, niin se ei tarkoita etteikö sitä ole.

Vierailija
510/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotonaan, kuivaus ei kauaa kestä, vaikka patterin päälle kuivumaan tai henkariin tms.

Vierailija
511/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä noita aivo-invalideja oiekin riittää... no kokomuksesta, mutta on niitä persuissakin.. Tunkekoon ite housuihinsa vanhat t-paidat kun alkaa virtsa karkailla. Ei haise, ei. 

Vierailija
512/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että rouva Arjalle ommellaan talkoilla vanhoista t-paidoista tippasuojia.

Vierailija
513/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua mutta sanon vaan sen että ei se aina ole KÖYHYYS.

Vielä nykyään voi olla samanlaisia perheitä kun mun perhe lapsuudessa. Minäpä kuvailen asiaa.

Vanhemmat oli ihan hyvissä alemman keskiluokan töissä, säännölliset tulot. Vanhemmat oli vaan huonoja, kylmiä ja ilkeitä vanhempina, ja minä en saanut kuukautissiteitä. Tämä tapahtui siis v.-88 eli ei siis missään talvisodan aikana.

Kun menkat alkoi, äiti karjui mulle että nytkö se hu0raaminen alkaa, hoida ongelmasi itse, mulle et puhu asiasta ikinä! En saanut siteitä, en saanut rahaa siteisiin, en saanut puhua asiasta.

Vessaperisiteillä piti pärjätä ja jos tuli ohivuoto niin siitä äiti raivosi ja häpäisi minut esittelemällä veristä lakanaa isälle ja sisaruksille, haukkumalla samalla minut miten epäsiisti ja oksettava olen kun en hoida hygieniaa. Ja siis siteitä en saanut joten vaikea oli hoitaa.

Vanhemmat oli normivanhemmat ulkoisesti, ei ollut mitään lasua tuolloin eikä kukaan olisi uskonut jos olisin kertonut.

Pienellä sisaruksella oli aikanaan sama kohtalo, kuukautisten alusta raivottin ja siteitä ei ostettr. Minä olin onneksi tuolloin sitten 17 ja kesätöissä ollut ja maksoin siteet siskolleni.

Mutta itse jouduin ikävuodet 13-16 olemaan vessapperi/sanomalehti siteissä. En saanut viikkorahaa eikö vanhemmat vaan haluneet auttaa. Äiti osti ITSELLEEN siteet ja piti omassa kaapissa, ja vielä sähisten varoitti että jo joku ottaa niistä yhdenkin niin katkoo sormet lapsilta.

Häiriintyneitä nuo oli tietenkin, mutta tuollaisia on vielä tänäänkin. En ole enää vanhempieni kanssa tekemisissä. Lapsuus oli täynnä väkivaltaa ja kaltoinkohtelua.

Et siis mistään saanut yhtään rahaa ikävuosina 13-16 että olisit itse voinut siteet ostaa? Et viitsinyt kerätä tyhjiä pulloja? Minä muistan kyllä kuinka lapsena pulloja keräämällä sai jopa kymmeniä markkoja per päivä. Niillä olisi ostanut jo monta sidepakettia.

Kaikki eivät asu alueella, josta saisi tuntuvat rahat keräämällä tyhjiä pulloja…

Ja esim Helsingissä nykyään pullojen keruu on ulkomailta tulleiden aikuisten vallassa, ei nuori tyttö sinne sekaan uskalla mennä eikä kannatakaan.

Vierailija
514/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt pesevät käsin kankaisia kuukautissiteitä ja kuivattavat niitä piilossa. Luulisi, että enää ei ole käytössä sata vuotta sitten olleita tapoja. Tyttöjä käy sääliksi.

Vierailija
515/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Immenkalvo on emmättimen suulla, ei syvällä. Ja kuule kyllä se vaan on hankala laittaa kumpaa tahansa emättimeen jos immenkalvo on kireä.

Vierailija
516/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokmannissa oli juuri tarjouksessa Libressen siteet 3 pakettia 5,50 euroa. 96 sidettä sai 5,50 eurolla eli yhdelle siteelle tuli hinnaksi 5,7 snt. Kuukautisköyhyyttä ei Suomessa ole, ainoastaan tyhmyyttä jos ei osaa vertailla hintoja ja hyödyntää tarjouksia.

Kaikilla lapsilla ei vaan ole 5,50 euroa, etenkään niin, ettei vanhempi sitä kontrolloisi. Eikä 12-vuotias pääse välttämättä Tokmannille, kaikilla ei ole kauppoja kävelymatkan päässä.

Moni aikuiselle helppo asia on lapselle mahdoton, jos vanhemmat eivät tue.

Aika harva suomalainen asuu niin syrjässä  ettei yhtään kauppaa olisi lähellä tai että ei koskaan käy missään missä olisi kauppa. Siteet ei paljoa maksa kaupassa, kyllä jokaisella on niihin varaa. Myös lapsella, vaikka sitten pulloja keräämällä.

Vierailija
517/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi mikä isukki 🤢 Ja tiedoksi, tämän keskustelun kohteena olevat tytöt eivät käy gynellä, vaan korkeintaan lastenlääkärillä.

Taitaa sulla olla luetun ymmärtämisessä vaikeuksia? Ja kyllä 16 vuotias lapsi voi jopa käydä ekan kerran gynellä.466

Menkat taas alkavat 8-12 vuoden iässä. Siinä on monta vuotta ennen kuin ollaan 16. Ja ne 16-vuotiaat ei ole enää peruskoulussa, jota taas tuo aloite koskee.

Vierailija
518/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhteiskunnan pitää kustantaa kaikki? Eikö työssäkäyvällä saa olla enää mitään enempää kuin sossun asiakkaalla? Vihreät siis ovat sitä mieltä että kaikki samat asiat on oltava ilmaiseksi työttömällä kuin sillä joka lähtee reippaasti töihin. Heh. Vaalipeliä ja äänestäjien mielistelyähän tuo on niin kuin kaikki politiikka.

Oot sitä mieltä että sossunasiakkaan lapsille ei kuulu kuukautissiteet, edes koulupäivän ajaksi?????

Vierailija
519/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo heitteillejättöä jos huoltaja ei huolehdi alaikäisen tyttärensä hyvinvoinnista. Sidepaketti koululaukkuun vakiovarusteeksi.

Vierailija
520/1345 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokmannissa oli juuri tarjouksessa Libressen siteet 3 pakettia 5,50 euroa. 96 sidettä sai 5,50 eurolla eli yhdelle siteelle tuli hinnaksi 5,7 snt. Kuukautisköyhyyttä ei Suomessa ole, ainoastaan tyhmyyttä jos ei osaa vertailla hintoja ja hyödyntää tarjouksia.

Kaikilla lapsilla ei vaan ole 5,50 euroa, etenkään niin, ettei vanhempi sitä kontrolloisi. Eikä 12-vuotias pääse välttämättä Tokmannille, kaikilla ei ole kauppoja kävelymatkan päässä.

Moni aikuiselle helppo asia on lapselle mahdoton, jos vanhemmat eivät tue.

Aika harva suomalainen asuu niin syrjässä  ettei yhtään kauppaa olisi lähellä tai että ei koskaan käy missään missä olisi kauppa. Siteet ei paljoa maksa kaupassa, kyllä jokaisella on niihin varaa. Myös lapsella, vaikka sitten pulloja keräämällä.

Aika moni lapsi asuu niin syrjässä, että kauppaan mennään kulkuneuvolla, jota ajaa aikuinen. Lapsia ei välttämättä oteta edes mukaan. Kaupungissa taas ala-asteikäiset eivät välttämättä saa lähteä omin päin kaupoille. Itse en ainakaan saanut.

Ja pullojen keruu ei enää ole kovin hyvä idea, jos niitä alueella on, niitä väijyy moni muukin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme