Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vapaaehtoisesti työtön mutta minulla on hyvä selitys. Ymmärrättekö tätä?

Vierailija
02.06.2021 |

Olen yksinhuoltaja ja saan kelan tukia ja ruokkoja yhteensä 1900 eur. kuussa. Lapsen takia en voi ottaa vuorotyötä enkä viikonlopputyötä vastaan. Minulla ei ole mitään järkevää koulutusta. Joten jos ottaisin vastaan vaikka siivoojan tai myyjän työn, palkka ei olisi sen suurempi kuin nykyiset tulot. Joten niin kauan kuin en saa tehdä unelmaduunia en ota mitään duunia vastaan. Olen pahoillani että olen tällainen luuseri, ja en ole ylpeä itsestäni. Mutta tyhmähän olisin jos menisin johonkin matalapalkkaiseen epämiellyttävään työhön. Eikö?

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se "unelmaduuni" sit ois?

Taidemaalari. Maalaan noin 3-4 tuntia päivässä. Harrastus on tosin tuore, aloitin maaliskuussa. 

t. ap

oisko kuitenkin "taivaanrannan maalari" ja meni vaan termit sekaisin :)

Äskettäin johduttiin ystäväpiirissä ihmettelemään, mistä on peräisin kuvailmaus taivaanrannan maalari. Arveltiin, että lainaahan se tietysti on, ja ruvettiin selaamaan sanakirjoja. Esikuvaa ei kuitenkaan löytynyt ruotsista, englannista eikä saksasta, ei edes venäjästä. Esimerkiksi Suomi-ruotsi-suursanakirja ehdottaa vastineeksi ilmausta han svävar mest i det blå.

Kuvailmaus on tunnettu ja suosittu, ja suosio näyttää vain kasvavan: kun Kansallisarkiston sanomalehtikorpuksesta löytyi 1950-luvulta viisi esiintymää, niitä oli vuosilta 2000–2009 yhteensä 94 ja tältä vuosikymmeneltä jo 53. Aikakauslehdissä taivaanrannan maalareita ei ole esiintynyt yhtä usein, mutta sieltä ovat peräisin ensimmäiset esiintymät: kuusi kappaletta 1930-luvulta.

Alkuperän jäljille ei pääse edes kurkistamalla vanhemman nykysuomen sanatiedon aarreaittaan eli Nykysuomen sanakirjaan. Sanonta esitetään siellä ilman lähdetietoa, mutta sieltä löytyy myös yllätys. Kielitoimiston sanakirjassa merkitys selitetään sanoin ’haihattelija, haaveilija, epärealistinen ihminen’. Nykysuomen sanakirja sen sijaan kertoo, että taivaanrannan maalari on ’epämääräinen kulkumies’. Sanakirjan lähdeaineistostakaan ei löydy tietoa siitä, mistä esimerkki on poimittu.

Ensihämmästyksen jälkeen merkitys ei tuntunutkaan vieraalta: muistin kätköistä pulpahti pintaan kohtaus 1930-luvun elokuvasta Juurakon Hulda. Siinä maalta tullut Hulda kertoo, kuinka hänet oli jätetty yksin odottelemaan Esplanadille. Kotipitäjässä kierrellyt maalari oli vienyt eväskorin ja kukkaron ja sanonut lähtevänsä kysymään yösijaa sisareltaan. ”Ei se ollut mies eikä mikään, sellainen taivaanrannan maalari vaan”, tivahtaa Hulda säälittelijöille.

Vuonna 1937 valmistunut elokuva perustuu samana vuonna ensiesityksen saaneeseen näytelmään, jonka kirjoitti Hella Wuolijoki. Parhaalta selitykseltä alkoi tuntua, että hän olisi keksinyt sanonnan. Juurakon Hulda oli oman aikansa elokuvista suosituin, ja sitä katsoivat televisiosta myöhemminkin vielä monet polvet. Kuvailmauksella oli vuosikymmenten kuluessa ollut aikaa sekä levitä että muuttua merkitykseltään.

Mutta sitten taivaanrannan maalarin ensiesiintymä osoittautuikin Juurakon Huldaa vanhemmaksi. Kymi-yhtiön henkilöstölehdessä kerrotaan vuonna 1936 työstä Jumalniemen sahalla. Kun kaikki muut ammattiryhmät on käsitelty, päästään merkkaajiin. ”He ovat kaikkein nuorimmat tarhalla, ja siksi jokainen heitä neuvoo ja holhoo, syyttää ja toruu. – –. Sutarit ja tunarit, kuranskit ja taivaanrannan maalarit ja monta muuta vähemmän kaunista nimeä he saavat. Mutta kun kesän pari kärsivät – – pääsevät he muihin töihin ja voivat vuorostaan kiusata seuraavia.”

Vierailija
102/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitetaan kelan tuet nollaan

ongelma on ratkaistu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaat kotona ja odotat että unelmaduuni tulee hakemaan sinua tekijäkseen? Yksi kaunis päivä vaan saat tehdä sitä mistä tykkäät ja palkka on hyvä? Mieti jos muutkin ajattelisivat yhtä lyhytnäköisesti ja itsekkäästi kuin sinä.

Minä olen tällä hetkellä unelmaduunissa ja palkka on hyvä. Arvaapa mitä tein tätä ennen? Aloitin mansikanpoiminnasta, sitten olin siivoja, kaupankassa, pikaruokatyöntekijä, varastolla pakkaajana, jaoin lehtiä...

Vierailija
104/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaat kotona ja odotat että unelmaduuni tulee hakemaan sinua tekijäkseen? Yksi kaunis päivä vaan saat tehdä sitä mistä tykkäät ja palkka on hyvä? Mieti jos muutkin ajattelisivat yhtä lyhytnäköisesti ja itsekkäästi kuin sinä.

Minä olen tällä hetkellä unelmaduunissa ja palkka on hyvä. Arvaapa mitä tein tätä ennen? Aloitin mansikanpoiminnasta, sitten olin siivoja, kaupankassa, pikaruokatyöntekijä, varastolla pakkaajana, jaoin lehtiä...

Mitä jos, entä jos?

Mutta kun eivät ajattele.

Sitten kun duuni kiinnostaa niin voin sinne hakea. Minulla on ammatti josta saisi ihan hyvää palkkaa sitten kun rupeaa kiinnostamaan. Sen sijaan ei kiinnosta pätkääkään tuo mansikanpoiminta, McDuuni, siivous, kassa, varasto, ja lehtien jako (vaikka en kyllä edes usko tätä kun näin kattavasti oltiin listattu kaikki mahdolliset kouluttamattoman ekat duunipaikat).

Miksi helvetissä pitäisi käydä läpi tuollainen "urapolku" kaikkien pashkaduunien läpi kahlaten?

-eri

Vierailija
105/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole luuseri vaan järkevä. Systeemiä kannattaa käyttää hyväkseen niin paljon kuin voi. Tuo on vielä aika pientä, verrattuna esimerkikiksi rikkaiden kikkailuihin. Keskituloinen ei Suomessa kannata olla jos ei tykkää työnteosta, ennemmin jää työttömäksi.

Aika ankeaa tuollainen elämä kuitenkin on. Ei koskaan huoletonta oloa, varaa harrastaa, matkustella, tilata pizzaa hetken mielijohteesta, käydä kahviloissa monta kertaa viikossa, hankkia uusia kodinkoneita jos vanha menee rikki (sellaisia jotka eivät kuulu vuokra-asuntoon) jne jne.

En vaihtaisi omaani tuollaiseen elämään.

No ei ole ankeaa. Meillä 4-hengen perhe ja tulot 100e enemmän kuin aloittajalla.

Pitsoja voi hakea millon vaan ja ei ole ongelma maksaa pesukoneita tms.

Vierailija
106/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos, entä jos?

Sitten kun duuni kiinnostaa niin voin sinne hakea. Minulla on ammatti josta saisi ihan hyvää palkkaa sitten kun rupeaa kiinnostamaan. Sen sijaan ei kiinnosta pätkääkään tuo mansikanpoiminta, McDuuni, siivous, kassa, varasto, ja lehtien jako (vaikka en kyllä edes usko tätä kun näin kattavasti oltiin listattu kaikki mahdolliset kouluttamattoman ekat duunipaikat).

Miksi helvetissä pitäisi käydä läpi tuollainen "urapolku" kaikkien pashkaduunien läpi kahlaten?

Et tietenkään usko ja ymmärrä, se on sanomattakin selvää.

Olen kaltaistasi katsellut lähipiirissä. Kun minä lähdin siivoamaan vessoja hän jäi sohvalle huutelemaan että lähtee sitten töihin kun palkka on tarpeeksi suuri. Kun minä lähdin duuniin, jossa palkka on 7000€/kk hän huuteli edelleen sieltä sohvalta lähtevänsä töihin kunhan palkka on tarpeeksi suuri.

Vierailija
107/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elä rauhassa, ja anna innokkaampien tehdä työt.  Kehtaisitko kuitenkin opiskella tai muuten kehittää itseäsi ?

Kehtaisin! Maalaan tauluja ja haaveena olisi että voisin tulevaisuudessa myydä niitä. Siis että tulisin niin hyväksi että joku ostaisi niitä. 

t. ap

Hyvin harva taiteilija tSuomessa tulee toimeen pelkästään taiteellaan - useimmilla on siinä sivussa toinen työ, esim kuvaamataidon opettaja. Lisäksi hyvin harva taiteilija on täysin itseoppinut, joten kyllä sinun taidealaakin  täytyisi opiskella!

Vierailija
108/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokaisen meistä kannattaisi pitää huoli omista ja lähipiirinsä asioista eikä tulla tänne haukkumaan ja kiusaamaan jotain yksinhuoltajaa?

Tuo yksinhuoltaja teki itse tänne omista asioistaan keskustelunavauksen, ja siinä on silloin se riski, että vastauksissa on muutakin kuin komppaamista ja päänsilittelyä. 

Vierailija
109/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkaa vain vapaaehtoisesti ilman työtä jos haluatte. Mutta ei teillä ole oikeutta nostaa työttömyyskorvausta. Se kuuluu ihmisille, jotka haluavat ja hakevat töitä, mutta eivät ole saaneet. Jos ei halua työtä, ei pidä ilmoittautua työnhakijaksi vain rahaa saadakseen.

Se on kuitenkin mahdollista, joten miksen tekisi niin?

Siksi, että hankit silloin rahaa valheeseen perustuen. Ihmisellä pitäisi olla sen verran selkärankaa, ettei ryhdy huijariksi.

Vierailija
110/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos, entä jos?

Et tietenkään usko ja ymmärrä, se on sanomattakin selvää.

Olen kaltaistasi katsellut lähipiirissä. Kun minä lähdin siivoamaan vessoja hän jäi sohvalle huutelemaan että lähtee sitten töihin kun palkka on tarpeeksi suuri. Kun minä lähdin duuniin, jossa palkka on 7000€/kk hän huuteli edelleen sieltä sohvalta lähtevänsä töihin kunhan palkka on tarpeeksi suuri.

Onneksi olkoon. Minulle se on kuitenkin realismia, kun on sellainen ammatti että voin päästä suoraan hyville palkoille sitten kun kiinnostaa, eikä tarvitse lähteä siivoamaan vessoja sitä ennen. Mutta tällä hetkellä lusmuilen hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
111/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkaa vain vapaaehtoisesti ilman työtä jos haluatte. Mutta ei teillä ole oikeutta nostaa työttömyyskorvausta. Se kuuluu ihmisille, jotka haluavat ja hakevat töitä, mutta eivät ole saaneet. Jos ei halua työtä, ei pidä ilmoittautua työnhakijaksi vain rahaa saadakseen.

Siksi, että hankit silloin rahaa valheeseen perustuen. Ihmisellä pitäisi olla sen verran selkärankaa, ettei ryhdy huijariksi.

Muutkin huijaa, eikä se ero ole suuri. Osoitan selkärankaa sitten muissa asioissa.

Vierailija
112/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutkin huijaa, eikä se ero ole suuri. Osoitan selkärankaa sitten muissa asioissa.

Vierailija
113/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, eikö näille elämäntapatyöttömille tule mieleen ajatella edes hiukan pidemmällä aikavälillä?

Jos nyt voisit työllistyä työhön, jossa käteen jäävä ansio ei juuri ylitä tukipottia, ja päätät siksi mieluummin jatkaa makaamista, mitäs vaikka 5 vuoden päästä? Jos valitsit työnteon, olet voinut edetä, olet saanut taitoja ja kokemusta ja kenties päässyt eteenpäin ja palkkakin on jo parempi, pystyt kunnioittamaan itseäsi ja olemaan lapsillesi kunnon ihmisen malli. Jos jäit kotiin, kynnys mihin tahansa aktiivisuuteen on paljon korkeampi, taitosi ja mahdollisuutesi työllistyä ikinä rapautuvat koko ajan, köyhyytesi pitkittyy, oma mielialasi voi olla matala ja itsearvostuksesi on voinut mennä.

Ei töitä tehdä vain riistäjäkapitalistia varten vaan simppelistäkin työstä tulee palkan lisäksi tunne, että osaa jotain ja on hyödyllinen ja kuuluu joukkoon ja yhteiskuntaan. Kyllä laiskottelu on lyhyellä tähtäimellä mukavaa, mutta ihmisyyteen kuuluu myös jonkin tarkoituksen tavoittelu ja siitä saatu tyydytys.

Vierailija
114/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajaa täysin, mutta en ymmärrä, miten voi saada noin paljon tukia. Siis se, että miten voi olla mahdollista, kun helposti kokoaikaisesta työstäkään et saa noin paljoa käteen. Jos saisin itse tuon verran käteen tukina, en itsekään tekisi töitä (en ole yksinhuoltaja, joten en saisi samanlaisia tukia).

Vierailija
115/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kommentoivat, että miksi käydä töissä, kun tuilla pärjää. Vastaan siihen, että miksi palkastani elättäisin muita, koska haluan ne rahat itselleni. En ole eläkkeitä vastaan enkä sitä, että sairas saa edes jonkinlaisen elannon enkä sitä, että joku on työttömäksi joutunut eikä yrityksistä huolimatta saa töitä. Heitä mielelläni autan.

Voin sairastua itse tai jäädä työttömäksi milloin tahansa ja se on ainakin satavarmaa, että vanhenen.

Vastustan sitä, että työkykyinen heittäytyy eikä edes yritä. Näitä en haluaisi elättää.

Vierailija
116/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kommentoivat, että miksi käydä töissä, kun tuilla pärjää. Vastaan siihen, että miksi palkastani elättäisin muita, koska haluan ne rahat itselleni. En ole eläkkeitä vastaan enkä sitä, että sairas saa edes jonkinlaisen elannon enkä sitä, että joku on työttömäksi joutunut eikä yrityksistä huolimatta saa töitä. Heitä mielelläni autan.

Voin sairastua itse tai jäädä työttömäksi milloin tahansa ja se on ainakin satavarmaa, että vanhenen.

Vastustan sitä, että työkykyinen heittäytyy eikä edes yritä. Näitä en haluaisi elättää.

Miksikö elättäisit muita? Samasta syystä kuin elätät sairaita, vanhuksia, ja kustannat julkisia palveluita mitä et itse käytä: koska valtio pakottaa.

Eivät ihmiset vapaaehtoisesti ja hyvää hyvyyttään maksa veroja ainakaan niin paljoa mitä maksavat. Jos olisi vaihtoehto saada koko bruttopalkka nettona, niin aika moni tekisi niin. Tai maksaisi paljon vähemmän veroja.

Ero on siinä, että siinä ei ole paljoa (laillisia) vaihtoehtoja, veroja on maksettava. Vaan työnteko ei ole pakollista - sellaista kutsutaan orjuudeksi.

Vierailija
117/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, eikö näille elämäntapatyöttömille tule mieleen ajatella edes hiukan pidemmällä aikavälillä?

Jos nyt voisit työllistyä työhön, jossa käteen jäävä ansio ei juuri ylitä tukipottia, ja päätät siksi mieluummin jatkaa makaamista, mitäs vaikka 5 vuoden päästä? Jos valitsit työnteon, olet voinut edetä, olet saanut taitoja ja kokemusta ja kenties päässyt eteenpäin ja palkkakin on jo parempi, pystyt kunnioittamaan itseäsi ja olemaan lapsillesi kunnon ihmisen malli. Jos jäit kotiin, kynnys mihin tahansa aktiivisuuteen on paljon korkeampi, taitosi ja mahdollisuutesi työllistyä ikinä rapautuvat koko ajan, köyhyytesi pitkittyy, oma mielialasi voi olla matala ja itsearvostuksesi on voinut mennä.

Ei töitä tehdä vain riistäjäkapitalistia varten vaan simppelistäkin työstä tulee palkan lisäksi tunne, että osaa jotain ja on hyödyllinen ja kuuluu joukkoon ja yhteiskuntaan. Kyllä laiskottelu on lyhyellä tähtäimellä mukavaa, mutta ihmisyyteen kuuluu myös jonkin tarkoituksen tavoittelu ja siitä saatu tyydytys.

Mutta se joku tarkoitus voi olla jotain muutakin kuin työtä, ja siitäkin voi saada tyydytystä ja itsearvostusta.

Vierailija
118/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäkää PS niin saadaan APn kaltaiset loiset risusavottaan.

Vierailija
119/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokaisen meistä kannattaisi pitää huoli omista ja lähipiirinsä asioista eikä tulla tänne haukkumaan ja kiusaamaan jotain yksinhuoltajaa?

Kummallinen kommenttti - tämähän on keskustelupalsta, asioista tule esiin mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Ehkä Putin ja Kiinan johtaja olisivat ilopisia keskinäisen kehumisen kerhosta!

Vierailija
120/122 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksikö elättäisit muita? Samasta syystä kuin elätät sairaita, vanhuksia, ja kustannat julkisia palveluita mitä et itse käytä: koska valtio pakottaa.

Eivät ihmiset vapaaehtoisesti ja hyvää hyvyyttään maksa veroja ainakaan niin paljoa mitä maksavat. Jos olisi vaihtoehto saada koko bruttopalkka nettona, niin aika moni tekisi niin. Tai maksaisi paljon vähemmän veroja.

Ero on siinä, että siinä ei ole paljoa (laillisia) vaihtoehtoja, veroja on maksettava. Vaan työnteko ei ole pakollista - sellaista kutsutaan orjuudeksi.

Työnteko ei tosiaan ole pakollista. Jos et halua töitä, niin poista itsesi työtä etsivien kirjoilta ja lakkaa nostamasta työtä haluaville työttömille tarkoitettuja tukia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme