Mitä iän tuomia muutoksia olette havainneet itsessänne?
Aloitan. Harmaita suortuvia. En ole värjännyt koska ei haittaa.
Naururyppyjä silmäkulmissa, ja otsassa vaakasuoria ryppyjä.
Olkapäät tuntuu välillä raskailta jos joutuu nostaa käsivarret.
Polvissa välillä tuntemuksia. Ihan uus juttu. Kuluma tulossa? Mitenköhän vois välttää?
Oon siis 47.
Kommentit (772)
Nivelrikkoa peukaloissa. En voi enää käyttää kännykkää näppärästi yhdellä kädellä peukaloliikkeillä.
Peukalon nivelrikko on lisääntynyt kännykän käytön takia.
Vierailiia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailiia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavuudenhalu kasvaa vuosi vuodelta.
Tietynlainen joustamattomuus epämiellyttäviin asioihin kasvanut.
Yleinen miellyttämisentarve vähentynyt.
Aamut vaikeampia herätä.
Yleinen jaksaminen hiipunut.
Lihaksisto jumii ja prakaa kirveshommissa, lumitöissä, jne paljon helpommin, kuntosalikäynneistä huolimatta.
Kotiruoka on oikeasti hyvää.
Kohmelot ovat massiivisia, ennen ei ollut ollenkaan.
Kyllä sitä iskelmääkin voi kuunnella.
Yökerhon sijasta voin käydä torillakin oluella. Mökki-illanvietot ovat kuitenkin parhaita.
Huomaa itsekin olevansa väärässä, eikä aina syytä muita.
Sitä välillä pysähtyy miettimään elämäntarkoitusta, elämänlangan pituutta ja elettyä elämää.
Näyttämmisen tarve radikaalisti vähentynyt.
Ei kiinnosta enää uusimmat puhelimet, tietokoneet, autot, televisiot, jne ja näiden ominaisuudet. Pärjää vanhemmillakin.
Tietynlainen hosuminen on vähentynyt ja asioita tekee harkitummin.
Ei puhu nuoruuden törttöilystä isoon ääneen ja lähde tällaiseen puheeseen mukaan, varsinkaan nuorison keskuudessa. Ainakin raakaa pahimmat pois =)
Naisia katsoo eri linssin läpi.
- M40 -
Ootko oikeasti 40?
Ajattelen monista listaamisistasi prikulleen samalla lailla... tosin naisia ei tule vilkuiltua...Huomaa vielä, että vaatteissa kuminauha vyötäröllä tuo mukavuutta joskaan ei istuvuutta... ja lippis, huivi yms korvaa hiustenpesun tai kampaamisen
N60Jep.
40 tuli täyteen kuukausi sitten.
20v Sitten mentiin tukka putkella ja kohta tuli mukaan lapset.
30v Alkoi uraputki, jonka katkaisin oma-aloitteisesti jokin aika sitten. Raha & tittelit eivät kiinnosta enää, vaan työn mielekkyys + vapaa-aika, jota rahalla ja titteleillä ei saa.
- M40 -
Hienosti ja ajoissa oot huomannut elämänlaatuun vaikuttavat asiat. Moni hokaa ihan liian myöhään, että"käärinliinoissa ei ole taskuja". Paahdetaan vaan maallisen mammonan perässä ja unohdetaan elää.
Olishan se tietysti kiva, jos tää eka olis sellainen koe-elämä, niin seuraavassa kai osaisi paremmin, MUTTA kun tämä on ainoamme. Antoisaa jatkoa! 🌝
Jep. Kiitokset.
Kyllähän usea tuttu ihmetteli, miksi lähdin kävelemään hyväpalkkaisesta työstä ja tittelipaikalta. Osa luuli minun saaneen potkutkin, varsinkin alaiset 🌝.
Meillä on vain yksi elämä ja noin parikymmentä vuotta on menty ruuhkavuosien ja omakohtaisen nousukauden ehdoilla.
Olen huomannut elämässäni myös sen, että mitä enemmän elät työlle, sitä enemmän saat perussairauksia. Onneksi minulla näitä ei vielä ole.
Loppuelämän pyrin nauttimaan elämästä muuten, kuin materian ja kiireen sävyttämänä.
Antoisaa jatko myös sinulle!
- M40 -
Akai kirjoitti:
Voi miten ihana 🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
Toi haikea olo, joku mainitsi. Tai kaiho.
Mietin nuoruutta, muistelen, hymyilen. En todellakaan haluaisi olla nuori, mutta voisiko aika kulua hiukan hitaammin, että ehtisi. Kun tuo askel tuntuu hidastuneen...
Ennen syksy, loka-marraskuun räntäsateet kesti ikuisuuden. Nyt puolukoiden jälkeen on joulu - vappu - juhannus ja taas puolukat punertaa.Omaa vanhenemista paremmin huomaan ajan kiitävän, kun vastasyntynyt kummityttäreni viettää lakkiaisia yms
Ja miksi huomaan sanovani: ei sitä ennen tai että ennen oli paremmin...
Aikaisemmin ajattelin, että loka- marraskuun voisi poistaa, huhti-toukokuu voisi kestää tuplasti. Nyt mietin lisäksi, että 30-40 vuotiaana voisi olla vaikka vuoden tai viisi " eläkkeellä" ja touhuta kaikkea mieluista, matkustella, harrastaa yms.
Silloin olis intoa. Enää ei niinkään.
Kiva olla röntsyvaatteissa mökillä ja käpsehtiä.No tsemppiä kaikille, kirjotelkaa ahkerasti ja toivotaan ettei kauhiasti tuu älämölöjä!
Huomaan aina enemmän nauttivani yksin olosta. Myös menneiden muisteleminen on mukavaa... ihan kun siitä olisi iän kaiken, kun kolikkoautomaatista puhelinkopista soiteltiin. Vaikka vielä 80 luvun lopulla tein niin. Ja mihin h...ttoon ne hävisivät nuo kaikki kopit? Ja kaikki lankapuhelimet? Siis ne koneet?
Mulla on yks ihana musta painava puhelin, oli soiva peli vielä 90 luvun lopulla...
Akai kirjoitti:
Akai kirjoitti:
Voi miten ihana 🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
Toi haikea olo, joku mainitsi. Tai kaiho.
Mietin nuoruutta, muistelen, hymyilen. En todellakaan haluaisi olla nuori, mutta voisiko aika kulua hiukan hitaammin, että ehtisi. Kun tuo askel tuntuu hidastuneen...
Ennen syksy, loka-marraskuun räntäsateet kesti ikuisuuden. Nyt puolukoiden jälkeen on joulu - vappu - juhannus ja taas puolukat punertaa.Omaa vanhenemista paremmin huomaan ajan kiitävän, kun vastasyntynyt kummityttäreni viettää lakkiaisia yms
Ja miksi huomaan sanovani: ei sitä ennen tai että ennen oli paremmin...
Aikaisemmin ajattelin, että loka- marraskuun voisi poistaa, huhti-toukokuu voisi kestää tuplasti. Nyt mietin lisäksi, että 30-40 vuotiaana voisi olla vaikka vuoden tai viisi " eläkkeellä" ja touhuta kaikkea mieluista, matkustella, harrastaa yms.
Silloin olis intoa. Enää ei niinkään.
Kiva olla röntsyvaatteissa mökillä ja käpsehtiä.No tsemppiä kaikille, kirjotelkaa ahkerasti ja toivotaan ettei kauhiasti tuu älämölöjä!
Huomaan aina enemmän nauttivani yksin olosta. Myös menneiden muisteleminen on mukavaa... ihan kun siitä olisi iän kaiken, kun kolikkoautomaatista puhelinkopista soiteltiin. Vaikka vielä 80 luvun lopulla tein niin. Ja mihin h...ttoon ne hävisivät nuo kaikki kopit? Ja kaikki lankapuhelimet? Siis ne koneet?
Mulla on yks ihana musta painava puhelin, oli soiva peli vielä 90 luvun lopulla...
☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️
Vierailija kirjoitti:
Kankeus. Varpaankynsien leikkaus käy nykyään työstä. Ei näe kunnolla eikä taivu enää kuten nuorempana. Lisänä vielä ettei tasapaino ole enää hyvä eikä enää uskalla kiivetä jakkaralle, jos pitäisi päästä ylähyllyltä jotain ottamaan. Tästä syystä lamppujen tai verhojen vaihto ei onnistu. Lisäksi aamuisin kroppa on niin kankea että aamutoimet kestää sekä liikkeelle lähtö kotoa. Tuntuu välillä että olen hidas kuin etana, jopa ajatus ei kulje kuten nuorempana.
siis mitä? onko nyt ylipiano syynä vai mikä?
Ei kukaan ole niin kankea ettei varpaisiin ylettys jotenki.
m37 kirjoitti:
Saamattomuus
K'ärsimättömyys, joskin se on erilaista kuin lapsena: Aika menee liian joutuin mutta asiat tapahtuvat ärsyttävän hitaasti: puolen minsan paikallaan seisominen ja oottelu kun kastelukannu täyttyy vedellä, on TUSKAA, joka saa parahtelemaan: vauhtia nyt, hoppoppop, joko joko jo, T-Ä-Y-T-Y, tanakelettuvettimalauta
Tunteeni sensuroin herkemmin ja varastoin niihin liittyvän nörtsin myöhempää tarvetta varten, en halua siis tunteilla reaaliajassa.
itku ja nauru on tiukassa, itku lähellä vain jos vihastuu kyllin tai kuuntele herkkismusaa ja sattuu ajattelemaan jotain passelia saman aikaan, naurattaa lähinnä yksin ollessa ja rättiväsyneenä.
Vaikea keskittyä siihen mitä toinen keskustellessa sanoo, miettii koko ajan mitä omia asioita mun piti muistaaakan toiselle kertoa
Illalla tulee tunne että kaikki hommat tekemäti vaikka haukottaa niin että kyyneleet virtaavat Amatsonin lailla, sitten vaan lähtenhommiin ja valpastun vaikka aluksi luulin etten jaksa enää mitään tälle päivää
vähänen unentarve
ei tee pahhaakaan olla käymäti saunassa vaikka pariin viikkoon
nälänkesto parempi
en siedä mekkalaa, varsinkaan radio-sellaista kun nykyisten pissis-kanavien juontajat huutakikattavat kuin päiväkodikkat
radiouutisten tunnarimusat ovat minsuta järkyttävän syvältä ja kamalaa rempomista
Apua, toi "mekkalan" alhainen sietokyky..! M37? Mulla on kyllä sama ja oon vuotta nuorempi nainen..
Mikä siinä on, ettei nykyään osata asiallisesti keskustella?!
En tiedä pitäiskö itkee vai nauraa tälle? Ei siitä kauaa ole, kun itse ihmettelin miksi vanhemmat ihmiset valittaa tuollaisesta
Aika tuntuu nopeutuneen, ensin on juhannus ja kohta jo halloween. Vuosi kuluu vauhdilla.
Mukavuudenhalu. Kolmekymppisenä luovuin rintaliiveistä, nelikymppisenä meikistä. Pitkä hame on mukavampi kuin farkut.
Kankeus ja rutina kropassa. Mies joutuu leikkaamaan varpaankynteni kun ei vaan taivu, samoin jalkojen sheivaaminen on haastavaa. Ja juustoa höylätessä tai leipää voidellessa kuuluu ranteesta naks naks!
Päikkärit maistuu. Teininä kuittailin isälle alituisesta sohvalla nukkumisesta, nyt olen itse samanlainen.
Minusta on tullut jonkinsortin hippi. Pitkä mekko päällä, paljasjaloin, ilman tissiliivejä ja ehostusta hoidan pientä takapihaani, siemailen teetä ja luen kirjoja. Viihdyn kotona. Silmäkulmiin on ilmestyneet naururypyt joita rakastan, leukahelttaa en niinkään mutta sen kanssa en voi elettävä kun ei ole varaa mennä kirurgillekaan. Ikää 49.
Sitä viisastuu huomattavasti, mutta sillä viisaudella alkaa olla myöhäistä enää tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Aika tuntuu nopeutuneen, ensin on juhannus ja kohta jo halloween. Vuosi kuluu vauhdilla.
Mukavuudenhalu. Kolmekymppisenä luovuin rintaliiveistä, nelikymppisenä meikistä. Pitkä hame on mukavampi kuin farkut.
Kankeus ja rutina kropassa. Mies joutuu leikkaamaan varpaankynteni kun ei vaan taivu, samoin jalkojen sheivaaminen on haastavaa. Ja juustoa höylätessä tai leipää voidellessa kuuluu ranteesta naks naks!
Päikkärit maistuu. Teininä kuittailin isälle alituisesta sohvalla nukkumisesta, nyt olen itse samanlainen.
Kuinka vanha olet ? 120?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha olet ? 120?
52
Ei sitten yhtään mitään. Sama tyttönen kun parikymppisenä.
Mut mä tiedän yhden henkilön, jolla on joku pakkomielle saada toiset tuntemaan ja miettimään että vanha olet ja vanhaks tulossa. Esittää sen muka hyvällä et pitäis pitää paremmin huolta itsestä jne. mut väkisinkin siinä on joku dissaus tvisti mukana. Tuntuu kun haluaa tahalleen että toinen tuntisi itsensä vanhemmaksi mitä on. Ja luonnollisesti dissaaja on itse vanhempi leidi.
- Huolimatta aurinkovoiteesta poskiin ilmestyi maksaläikkiä, pitää lisätä kesävarustukseen myös lierihattu
- Otsaan ja tissiväliin kasvoi ns "mummoluomet" eli rasvaluomet, lääkäri ei olisi poistanut kun vain kosmettinen haitta mutta ylipuhuin
- Kulmakarvat ovat alkaneet rehottaa, hajakarvoja kasvaa melkein silmäluomissa asti
- Meteli käy korviin, mopojen pärinä ja haukkuvat koirat ja huutavat teinit
- Nukuttaa aikaisemmin mutta myös herään aikaisemmin
Hampaita vihloo koko ajan ja ikenistä vuotaa herkästi verta, hammaslääkärin mukaan ihan normaaleja ikääntyvän suun ongelmia ja käski ostaa jotain kallista suuvettä
- Ei tee mieli enää käyttää korkokenkiä. Tai rintaliivejä.
- Himottaa hitosti koko ajan ja olen olla valmis menemään baariin ja iskemään kenet tahansa että saisin oikeaa munaa enkä vain "pupujussia"
-
Enedesvitsaile kirjoitti:
Ei sitten yhtään mitään. Sama tyttönen kun parikymppisenä.
Mut mä tiedän yhden henkilön, jolla on joku pakkomielle saada toiset tuntemaan ja miettimään että vanha olet ja vanhaks tulossa. Esittää sen muka hyvällä et pitäis pitää paremmin huolta itsestä jne. mut väkisinkin siinä on joku dissaus tvisti mukana. Tuntuu kun haluaa tahalleen että toinen tuntisi itsensä vanhemmaksi mitä on. Ja luonnollisesti dissaaja on itse vanhempi leidi.
Esimerkkinä esim. vihjaili rypyistä joita kohteella ei edes ollut (ei ole vain oma arvio) tuon tyyppisen ihmisen voisi kuvitella vaikka tahalleen sabotoida toisen ulkonäköä ihan opetuksen vuoksi, jos mahdollista.
Mieluiten harvoin seksiä, mutta laadukasta.
Naisen elämä on ohi, kun nainen ei voi enää tulla luonnonmukaisesti raskaaksi ja synnyttää lapsia. Yli 45-vuotiaalla naisella elämä on pelkkää alamäkeä, ankeutta ja kurjuutta. Vaihdevuosista alkaa vanhuus. Peilistä näkyy ruma ja kurttuinen noita-akka. Monilla yli 50-vuotiailla alkaa vapaaehtoinen selibaatti. Naisilla syynä on haluttomuus ja miehillä eturauhasvaivat ja impotenssi.
Ihmiset haluavat yleensä elää kauan, mutta kukaan ei halua tulla vanhaksi. Vanhuus, sairaudet, raihnaisuus, kyvyttömyys huolehtia itsestä ja omista asioista, itsemääräämisoikeuden menettäminen ja ja muitten ihmisten armoille joutuminen on pahinta.
+ Olen hoikistunut itsekseen 12 kg. Osaan kokata huippu ruokia. Rahat riittävät paremmin. Osaan hemmotella itseni pilalle. Itsetunto on huipussaan, ymmärrän mitä osaan ja mitä en osaa ja hyväksyn sen. Pidän ulkonäöstäni, nukun riittävästi, ulkoilen riittävästi. - Sosiaalinen elämä ei ihan skulaa koronan vuoksi.
Nainen vanhenee ja mies pysyy nuorena. Mies voi tulla isäksi vaikka 70-vuotiaana. Yli 45-vuotiaalla naisella biologinen tehtävä on ohi ja juna meni jo.
Vierailija kirjoitti:
Naisen elämä on ohi, kun nainen ei voi enää tulla luonnonmukaisesti raskaaksi ja synnyttää lapsia. Yli 45-vuotiaalla naisella elämä on pelkkää alamäkeä, ankeutta ja kurjuutta. Vaihdevuosista alkaa vanhuus. Peilistä näkyy ruma ja kurttuinen noita-akka. Monilla yli 50-vuotiailla alkaa vapaaehtoinen selibaatti. Naisilla syynä on haluttomuus ja miehillä eturauhasvaivat ja impotenssi.
Ihmiset haluavat yleensä elää kauan, mutta kukaan ei halua tulla vanhaksi. Vanhuus, sairaudet, raihnaisuus, kyvyttömyys huolehtia itsestä ja omista asioista, itsemääräämisoikeuden menettäminen ja ja muitten ihmisten armoille joutuminen on pahinta.
Olen alkanut herätä aamulla klo 5 tai 5.30, kuten edesmenneet vanhempani. Nukkumaan on pakko mennä aikaisin, koska joka tapauksessa herätys on aina samaan aikaan.
Huomasin 50-kymppisenä etten välitä enää meikkaamisesta. Samalla lopetin hiusten värjäämisen. Vaatteet on nykyään sellaisia mitkä tuntuu hyvältä, sellaisia väljiä ja venyviä, kiristämisen tunne tuntuu epämukavalta.