Mitä iän tuomia muutoksia olette havainneet itsessänne?
Aloitan. Harmaita suortuvia. En ole värjännyt koska ei haittaa.
Naururyppyjä silmäkulmissa, ja otsassa vaakasuoria ryppyjä.
Olkapäät tuntuu välillä raskailta jos joutuu nostaa käsivarret.
Polvissa välillä tuntemuksia. Ihan uus juttu. Kuluma tulossa? Mitenköhän vois välttää?
Oon siis 47.
Kommentit (772)
Ja kun koukkuselkä ruostuu, ei kaik oo mielissään
Arvojen kirkastuminen, ymmärrys että kaikki on rajallista ja lopulta katoaa, tukan harmaantuminen, kärsimättömyys
Sairaudet alkavat kun kuukautiset loppuvat. Vaivoista et pääse.
Täytin tammikuussa 48v ja nyt ihan puolen vuoden aikana ovat hiukset alkaneet voimakkaasti harmaantua. Ekat harmaat tulivat jo 33v mutta tosiaan nyt ihan selvä "tupsu" etuhiuksissa. Kuukautisetkin olleet epäsäännölliset vuoden verran (tosin kilpparinkin kanssa onmgelmaa joten saattaa vaikuttaa). Olemn vuoden aikana ollut kyllä stressaantunut ja alakuloinen, ehkä sekin vanhentaa.
Iho
Niin ohut, kurttuinen, sekaiho, joka hilseilee ja rasvoittuu, huokoset suurina
Täällä on suhteellisen nuoria keskustelijoita.
Hiukset hieman harmaantuneet. Erektio ei tule niin helposti, kuin nuorempana, mutta orgasmin saaminen kestää selvästi kauemmin kuin ennen, tulee kuitenkin. Ei mitään lääkitystä. M72.
Luomet lisääntyneet ja suurin osa on ns. mummoluomia eli rasvaluomia
Posket ovat valuneet ja niihin on ilmestyneet hamsterinpussit
Ihon kuulas kalpeus on muuttunut sameaksi punotukseksi
Kuukautiset ovat muuttuneet epäsäännöllisisiksi ja niukentuneet
Olen alkanut tarvita päiväunia
Olen 42vuotias.
Olen kestävämpi. Nuorempana laukesin
nopeammin.
Otsaan ilmestyi iso litteä ulkoneva luomi ja lääkäri sanoi ettei ole ihosyöpää vaan näitä ilmestyy vanhemmille ihmisille. Herranjumala, en mä mikään vanhus ole vaan vasta.. öö.. 47v.
Poskeen tuli maksaläiskä, käytän yleensä lierihattua ja olin luullut ettei silloin tarvitse aurinkorasvaa naamaan. Näköjään tarvitsee!
Kuukautiset ovat lyhyemmät ja niukemmat kuin ennen, öisin hikoiluttaa. Luin että olisi esivaihdevuodet.
Tissien väli on kurttuinen. Yäk.
Karvoitus lisääntyy naamassa, säärien lisäksi pitää sheivata leuan alus ja tästä ei muuten sitten puhuta miehelle mitään!
Karvoista puhuen kulmat rehottaa, ne olivat ennen nyppimättä kauniit.
Harmaita hiuksia ja kulmakarvoja. Painon lisääminen on paljon helpompaa eli aineenvaihdunta hidastunut joka oli nuorena tosi nopea, on koko ajan myös nälkä mitä ei ollut nuorempana ja ruoka maistuu paremmalta. Väsyttää useammin ja töistä palautuminen on käsite. Treeneistä palautuminen on hitaampaa. Lihasjumeja tulee paljon helpommin ja ne kestävät kauemmin, vaikka venyttelen yms enemmän kuin koskaan. Erektio ei tule niin helposti (varsinaisia häiriöitä ei ole) kuin ennen eikä tee mieli niin usein kuin nuorempana. Silloin teki päivittäin mieli ja nyt vain muutaman kerran viikossa. Näistä asioista aina naljaillaan, mutta tottahan se on, että vanhetessa voi tälläisiä tulla.
Mieheni kestävyys seksissä on heikentynyt, laukeaa melkein heti kun sisään pääsee tai mikä pahempaa, ei seiso kunnolla! Vaikka miten imisin, se kovenee ja löystyy. Mies on vasta 51-vuotias ja ollaan aika järkyttyneitä tästä. Ja minulla kun on seksihalut iän myötä lisääntyneet! Nyt kun lapset on muuttaneet pois kotoa, voisin n"a pitkin päivää ympäri taloa.
Ajattelin pitkään, että onneksi kehon toiminnallisuudessa ei vielä näy iän tuomia muutoksia, onnistuu kuperkeikat ja hyppelyt ja roikkumiset. Sitten tajusin, että enhän minä herran jestas ole tehnyt niitä enää vuosiin! En edes tiedä onnistuvatko ne, ehkä, koska muuten liikun aktiivisesti. Suurin muutos siis lienee tämän asian tiimoilta, että se liikkumisen monipuolisuus on vähentynyt. Ei enää huvita tehdä kuperkeikkoja ja kiipeillä, edes testimielessä, mutta mieli se oli jumittunut siihen hetkeen, kun vielä tein niitä onnistuneesti.
N44
Ensimmäiseen 50 vuoteen en saanut yhtään kunnon O:ta, nykyään voin saada niitä useamman saman session aikana. Ikääntyminen avartaa elämää kummasti. N
Vierailija kirjoitti:
Sairaudet alkavat kun kuukautiset loppuvat. Vaivoista et pääse.
Hormonikorvaushoito kannattaa aloittaa heti, kun kuukautiset loppuu - gynekologini suosituksen mukaan tein noin. Jostain netin syövereistä olen myös lukenut, että noin kannattaa tehdä: aiemmat tutkimukset hormonikorvaushoidoista tehtiin naisille, jotka olivat aloittaneet hormonikorvaushoidot vasta joidenkin vuosien kuluttua kuukautisten lopusta, jolloin kehossa oli jo päässyt tapahtumaan estrogeenin vähenemisestä johtuvaa rappeutumista ennen hormonikorvaushoidon aloittamista. Googlatkaa tai kysykää gynekologiltanne lisää.
Rauhoitun helpommin, kestän tylsyyttä. Nautin oleskelusta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Naururypyt silmäkulmissa on söpöt! Aaa, voisin vain katsella erään itseäni vanhemman naisen naururyppyjä, näyttää niin söpölle.
T. Ehkä hieman ihastunut
Tää on paras. Naururypyt on kertakaikkiaan ihanat. Itsellä ollut kai kolmekymppisestä. Sehän vaan kertoo, että hymyilty on. Kivasti korostuu näin kesäisin, kun kasvot hiukan ruskettuu... miehillä pilke silmäkulmissa ja naururypyt on vastustamatom yhdistelmä, onneksi omallani on.
Muistan kerran, kun lomamatkalla julmistuin, kun joku espanjan daami kadulla kauppasi ryppyvoidetta ja osoitteli silmiäni!!! Jollain kielellä hiljensin hänet, jotain kai ymmärsi, kun lopetti...
Nyt on outoja kolotuksia ja lihasten jäykkyyksiä ilmenny, hiukset on vaaleat eikä harmaata näy. En myöskään tiennyt, että lettien laittoon olemassa joku ikäraja. Siskoni sanoi kerran, ettei tuon ikäiselle letit sovi!!!
Ihastuminen on kans ihanaa -nauti tunteesta
Kaikki asiat ketuttaa vähän enemmän
Harmaita tulee tasaisesti lisääntyvään tahtiin. Nyt muutkin huomaa n. kananmunan kokoiset harmaantuneet laikut hiuksissani. Hiuksia myös irtoilee aivan älyttömästi ja ne on tosi kuivat. Tätä kestänyt jo n. 35-vuotiaasta. Nyt olen 42.
Paino noussut 4 vuodessa 12 kg vaikka minulla on lasten aikuistuttua aikaa liikkua enemmän kuin koskaan ennen. Näkyy kasvoissa vatsassa ja takapuolessa. Olen kuitenkin hoikka edelleen. Vatsavaivoja tulee nykyään monista ruoista, esim. käristetyistä. vaikuttaa siltä ettei ravintoaineet oikein imeydy.
Migreenikohtaukset ovat lieventyneet mutta niihin määrättyjä pahoinvointilääkkeitä joudun käyttämään viikoittain huonoihin oloihin joiden syytä en tiedä. Uusin reseptiä kannassa.
Akne ei ole mihinkään kadonnut, siirtynyt vaan ajansaatossa kasvojen keskiosilta ensin poskiin ja leukaperiin, nyt kaulalle ja rintaan. Iho on rasvaisuutensa lisäksi rutikuiva. Myös silmät alkaneet kuivua ja joutuu välillä laittamaan kostutustippoja.
Jalkoja turvottaa ja pakottaa eikä siihen auta oikein muu kuin liikunta hetken kerrallaan ja tukisukkia olen käyttänyt muutamia vuosia. Suonikohjuja näyttäisi olevan. Niveliä varpaissa, polvessa, lonkassa ja kyynärpäässä kolottaa usein. Suvussa nivelrikkoa niin on varmaan sitä minullakin.
Seksihalut vaan katosivat johonkin pari vuotta sitten ja jäin tietysti yksin. Uuden parisuhteen etsiminen ei joko käy mielessäkään tai tuntuu ajatuksena luotaantyöntävältä koska pitäisi seksiä jaksaa. Muuten kyllä haaveilen että olisi vielä joskus joku joka vaikka vaan silittelisi ja haluaisi olla kanssani itseni takia. Olen kuitenkin realisti ja arvostan omaa rauhaa.
Herään jo aamuyöstä vaikka olen kuolemanväsynyt, varsinkin henkisesti.
Tajusin juuri kaupassa etten pääse koskaan vaipoista kun terveyssiteitä ja inkontinenssisuojia mätin samaan koriin. Politiikka on alkanut kiinnostaa ja omat arvot selkiytyä.
Pimperoiseni on kuivunut rutikuivaksi kuin saharan autiomaa ja huulet rohtuvat.
Täällä seksi todellakin nappaa N47. Olen aina ollut aktiivinen.