Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rauhoitelkaa mua. Hirveä huoli lapsen oudoista kohtauksista.

Vierailija
01.06.2021 |

Huolissani olen. Lääkäri ensi viikolla vasta ellei pahene. Lauantaina treeneissä oli valittanut että on paha olo. Oli mennyt ihan valkoiseksi ja pulssi oli noussut. Kävin hakemassa pojan ja käytiin päivystyksessä kun pelästyin niin paljon. Kaikki oli hyvin. Eilen illalla pomppi trampoliinilla ja oli taas tullut huono olo. Poika oli taas ihan valkoinen ja pulssi oli kova. Ei oksentanut mutta yökki.. kesti joku 5min ja meni ohi. Hoitaja sanoi että ihan voi rauhallisin mielin olla kun lauantaina on sydän kuunneltu ja sähkökäyrä otettu. Tänään koulussa oli taas tullut samanlainen kohtaus. Meni terkkarille lepäämään ja lähti kotiin. Tuo kohtaus tulee aina yllättäen mutta menee myös ohi yhtä nopeasti. Huolissani olen kun alle viikon sisään jo kolme samanlaista kohtausta. Pojalle en ole näyttänyt mutta miehen kanssa ollaan kyllä googlailtu ja pelottaa. Ei mitään perussairauksia.

Kommentit (242)

Vierailija
201/242 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nestehukka?

Tämä tuli minullekin ekana mieleen.

Vierailija
202/242 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia! kirjoitti:

Tsemppiä ap! 

Minusta on ihan hyvä, että jaat täällä omaa huoltasi. Se varmasti rauhoittaa, kun saa näkökulmia ja kokemuksia. Toivon, että osaat sivuuttaa nuo ilkeiden ihmisten sairaat kommentit. Älä välitä niistä, niillä ihmisillä täytyy olla todella paha olo oman itsensä kanssa, kun kehtaavat tuollaisia kirjoitella. 

En osaa arvata mitään diagnoosia, mutta jokatapauksessa minulle tulee sinun kirjoituksistasi hyvä ja rauhallinen olo. Teillä rakastetaan ja huolehditaan lapsesta, etsitään syy ja huolehditaan, että saa hoitoa. 

Olet hyvä äiti ja ihanaa, että lapsella on myös yhtä huolehtiva isä. 

Kaikkea hyvää teille. Kyllä kaikki järjestyy parhain päin. 

En ole ap, mutta tästä tuli hyvä mieli ❤️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/242 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se iski taas. Aamulla kun poika oli yksin kotona. Soitti mulle ihan hysteerisenä. Musta tuntu että sai samalka jonkinlaisen paniikkikohtauksenkin. Oon vaan noin viiden minuutin päässä kotoa töissä ja kun pääsin kotiin niin tilanne oli ohi mutta sitten alkoi haukkomaan happea ja kiljui että ei saa henkeä. Soitin 112. Ambulanssi tuli paikalle. Alkuun hätäkeskuksessa oltiin että vie omin kyydein päivystykseen mutta mulla ei oo autoa.

Mentiin ambulanssilla päivystykseen ja taas kerran siellä todettiin että kaikki oli hyvin. Verikokeet otettiin ja sydän kuunneltiin, käyrät otettiin ja ultrattiin. Kaikkia verikoetuloksia ei olla vielä saatu. Verensokeri ja hemoglobiini otettiin sormesta ja molemmat oli ok. Verenpaine oli myös ok. Toki sitä en tiesä mikä se ennen sitä paniikkikohtsusta oli. Pojan vointia seurattiin kolmisen tuntia mutta oli ok niin pälstivät meidät kotiin. Huomenna tulee verikokeiden tulokset. Mä jään lapsen kansaa kotiin. Enää ei tarvitse jäädä yksin. Se pojan paniikli mikä iski kun oli yksin ja kävi noin oli sydäntä särkevä. Mun huilitasokin on jissain pilvissä. Tää on painajainen. On itku herkäsdä. Ap

Nyt lopetat sen pillittämisen. Heti. Lapsi ahdistuu vielä enemmän.

Ei voinut mitään. Oli tosi paha mieli. Nyt parempi kun pojan olo ollut taas täysin normaali, kaveri kävi kylässä ja pelasivat jotakin. Mies tuli kotiin ja juteltiin.

Enkä mä usko että poika siitä ahdistui vaikka mulla tulikin kyyneleet silmiin. Lääkärikin kertoi pojalle että mitään vakavaa ei oo löytynyt ja joskus nuorilla kasvavilla pojilla voi esiintyä tuollaisia kohtauksia eikä mistään vakavasta ole kyse. Ap

Kyllä se on pahalta tuntunut kun on nähnyt äidin itkevän. Ehkä seuraavat kohtaukset salaa sulta...

Höpö höpö

Vierailija
204/242 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhainen ferritiini?

Vierailija
205/242 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poika seurannut koronauutisia ja pelkääkö hän koronaoireita? Tuli vaan mieleen, jos kerran tunsi ettei saisi henkeä.

Kannattaa tasapainoilla sen välillä että pyritte saamaan pojan kaikkiin tutkimuksiin ja sen välillä, että ellei mitään löydy, oireet olivat joku ohimenevä juttu eikä mitään vakavaa.

Allergia tulee mieleen, koska tänä keväänä on ollut niin valtavasti siitepölyä, että jopa ei-allergisille on tullut oireita. Tai siis kyse voisi olla allergian tapaisista oireista, mutta ilman varsinaista allergiaa. Silloin ei saa kunnolla henkeä ja voi olla hyvinkin huonovointinen.

206/242 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia vuosia taaksepäin samanikäisellä pojallamme iski sairastumiskierre ja kolme kuumetautia ja yksi keukoputkentulehduskin hoidettiin. Poika ei vaan tullut kuntoon, oli hengitysvaikeuksia yms. Käytiin päivystyksissä, käytiin yksityisellä ja keuhkokuvissa, allergiatesteissä ja verikokeissa yms. Kunnes yksi lääkäri lähetti taas uusiin verikokeisiin ja pojalta löytyi verikokeiden myötä hinkuyskä, johon oli rokotuksenkin saanut. Kuumeen yhteydessä oli yskä, mutta ei paha. Hinkuyskä oli kuitenkin jo paranemaan päin ja uusissa kokeissa käytiin, jotta nähtiin että lukemat menee alaspäin. Pojalla kun oli kurja olla, ahdisti hengitys jne niin siihen päälle tuli paniikkihäiriö ja tavallaan pojan hengitystapa oli liian pinnallinen ja sitten iski paniikkihäiriö päälle. Kaiken kaikkiaan ekasta kuumeesta meni lähes 5 kk, että poika tervehtyi kokonaan.

Vierailija
207/242 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

206. jatkaa: oliko trampoliinilla paljon koivun siitepölyä? Siellähän muistaakseni poika sai yhden kohtauksen.

https://yle.fi/uutiset/3-11948003

Vierailija
208/242 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on syönyt ennen treenejä? Energiavaje?

Aamupalan oli syönyt paria tuntia ennen. Ennen on ollut hyvä väli. Maha on tullut kipeäksi jos on liian täydellä vatsalla mennyt treeneihin. Ap

Onko muuten vatsaoireita? Itselle tuli mieleen, että kannattaa hemoglobiinin lisäksi pyytää tutkia ferritiiniarvot. Jos jompikumpi on matalalla kannattaa pyytää keliakian vasta-ainetesti vaikka vatsa ei juurikaan oireilisikaan. Keliakia voi oireilla kovin monella eri tavalla ja aiheuttaa matalia rauta-arvoja koska vitamiinit ja hivenaineet eivät pääse imeytymään.

Ei ole ollut mitään vatsaoireita. Ei ramppaa vessassa ja en nyt varmaksi tiedä mutta luulisin että kerran päivässä tulee kakkakin. Hemoglobiini oli 148. Hyvä huomio kuitenkin. Ap

Hyvä hemoglobiini, mutta silti varastorauta=ferritiini voi olla matala, se kannattaisi mittauttaa. Keliakiakaan ei läheskään aina aiheuta vatsaoireita/ vessassa ramppaamista, tiedän tapauksen jossa löytyi aivan "vahingossa" kun ei oireillut vatsassa lainkaan, lääkäri onneksi kiinnitti huomiota matalaan ferritiiniin ja sitä kautta jatkotutkimuksissa löytyi keliakia... perhe ei lainkaan osannut ajatella tätä mahdollisuutta.

Vierailija
209/242 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se iski taas. Aamulla kun poika oli yksin kotona. Soitti mulle ihan hysteerisenä. Musta tuntu että sai samalka jonkinlaisen paniikkikohtauksenkin. Oon vaan noin viiden minuutin päässä kotoa töissä ja kun pääsin kotiin niin tilanne oli ohi mutta sitten alkoi haukkomaan happea ja kiljui että ei saa henkeä. Soitin 112. Ambulanssi tuli paikalle. Alkuun hätäkeskuksessa oltiin että vie omin kyydein päivystykseen mutta mulla ei oo autoa.

Mentiin ambulanssilla päivystykseen ja taas kerran siellä todettiin että kaikki oli hyvin. Verikokeet otettiin ja sydän kuunneltiin, käyrät otettiin ja ultrattiin. Kaikkia verikoetuloksia ei olla vielä saatu. Verensokeri ja hemoglobiini otettiin sormesta ja molemmat oli ok. Verenpaine oli myös ok. Toki sitä en tiesä mikä se ennen sitä paniikkikohtsusta oli. Pojan vointia seurattiin kolmisen tuntia mutta oli ok niin pälstivät meidät kotiin. Huomenna tulee verikokeiden tulokset. Mä jään lapsen kansaa kotiin. Enää ei tarvitse jäädä yksin. Se pojan paniikli mikä iski kun oli yksin ja kävi noin oli sydäntä särkevä. Mun huilitasokin on jissain pilvissä. Tää on painajainen. On itku herkäsdä. Ap

Onko ap mahdollista että kohtaukset olisi alunperinkin olleet psyykkisiä? Onko jotain sellaista käynyt mikä voisi lasta vaivata?

Ja vielä lisäkysymyksenä, eihän lasta kiusata koulussa/harrastuksissa/kavereiden keskuudessa? Voisi sopia hyvin myös paniikkikohtaukseen.

Ei ole mitään muutoksia ollut tai edes tulossa. Kaveripiiri on sama ja kotonakaan ei mitään draamaa ole. Treeneihin menee mielellään ja usein on kaveri kylässä. Nyt näiden kohtausten jälkeen on ollut huolestunut. Tänään muun muassa sairaalassa pohti voiko tuollaiseen kohtaukseen kuolla ja iskää oli kova ikävä. Ap

Huolestuttavaa että on noin isää ikävä vaikka äiti on vierellä...

Voi johtua osittain siitäkin, että viimeksi kohtauksen tullessa iskä rauhoitti ja otti syliin. Nyt kun äiti oli tukena joutui sairaalaan --> koki isän turvallisemmaksi 'isi suojelee mua'

Vierailija
210/242 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmetyttäå että kukaan ei ole ehdottanut paniikkikohtausta. Oireet ainakin täsmää todella hyvin.

Vierailija
211/242 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ap mahdollista että kohtaukset olisi alunperinkin olleet psyykkisiä? Onko jotain sellaista käynyt mikä voisi lasta vaivata?

Ja vielä lisäkysymyksenä, eihän lasta kiusata koulussa/harrastuksissa/kavereiden keskuudessa? Voisi sopia hyvin myös paniikkikohtaukseen.

Ei ole mitään muutoksia ollut tai edes tulossa. Kaveripiiri on sama ja kotonakaan ei mitään draamaa ole. Treeneihin menee mielellään ja usein on kaveri kylässä. Nyt näiden kohtausten jälkeen on ollut huolestunut. Tänään muun muassa sairaalassa pohti voiko tuollaiseen kohtaukseen kuolla ja iskää oli kova ikävä. Ap

Huolestuttavaa että on noin isää ikävä vaikka äiti on vierellä...

Mua huolestuttaa sun mielenterveys.

Vierailija
212/242 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hei,

Minusta tuo vois olla astmakohtaus, naama menee valkoiseksi, ei saa henkeä, hirveä paniikki ja hätä, kun ei saa happea ja sitten yökkiminen. Elimistö yrittää saaha röörejä auki yökkimällä limaa vähemmäksi.

Itellä on astma ja 3 astmalasta ja minusta nuo on aika perusoireita astmakohtauksessa.

Vierailija
213/242 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmetyttäå että kukaan ei ole ehdottanut paniikkikohtausta. Oireet ainakin täsmää todella hyvin.

Joo ei ainakaan vielä yli kymmentä kertaa

Vierailija
214/242 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie heti lääkäriin. Jollei muualle, niin päivystykseen. Kerro sama, mitä kirjoitit ja ole tiukkana. Ei niillä hoitajilla ole minkäänlaista lääkärin pätevyyttä. Itsekin törmännyt vastaaviin ”tippatätiin, -setiin, -henkilöihin”, jotka eivät tahtoisi päästää akuutisti lääkärin vastaanotolle.

Vierailija
215/242 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epilepsia

Vierailija
216/242 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että elimistön lämmönsäätelyssä se haaste.

Voi liittyä yliherkkyyteenkin. Allergia/hengitys.

Toivittavasti on osaava lääkäri.

Vierailija
217/242 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni korkea verenpaine aiheutti tuollaisia. Vuosikausia kärsin siitä, kunnes tajusin mennä lääkäriin ja verenpainelääkityksellä nuo kohtaukset ovat loppuneet.

Tosin noin nuorella lapsella tuskin on korkea verenpaine.. Minulla oli jotain 230/120 ja olin siis aikuinen kun lääkityksen aloitin.

Vierailija
218/242 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä niin paljon rytmihäiriökohtaukselta, esim. just se SVT, jonka seurauksena myös paniikkikohtaus. Ite menisin lapsen kanssa heti yksityiselle kardiologille, että saataisiin mielenrauha. Tsemppiä!

Vierailija
219/242 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti AP:n poika voi jo paremmin ja sitä yksityislääkäriä minäkin kannattaisin. Voihan siltä pyytää lähetettä julkkaripuolen tutkimuksiin jos ei raha riitä sydänpuolen tutkimuksiin yksityisellä puolen. (voi tulla useita satasia)

Vierailija
220/242 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasitusastma

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän