Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltasanomien toimittajan mielestä 158 cm ja 100 kg painava nainen ei ole sairaalloisen lihava, koska toimittajan silmään hän ei näytä siltä....

Kommentit (347)

Vierailija
181/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että naisen paino nousee "lihaksista" kuukauden salitreenin vuoksi, mutta miehet pysyvät normaalipainossa vaikka lihasta on paljon enemmän. Googlettakaa huviksenne vaikka vapaaottelijoiden pituuksia ja painoja. Esim. Teemu Packalen on 185 cm ja painaa 70 kg. Miksihän paino ei ole kolminumeroinen, vaikka hänellä on lihasta?

Tämä on vaikea konsepti, mutta kuuntelepa hetki: naisilla on keskimääräisesti enemmän rasvaa, joka painaa lihasta vähemmän. Kun lihaksen suhteellinen määrä kasvaa, painoa tulee lisää. Myös treenatuilla naisilla on kuitenkin korkeampi rasvaprosenssi kuin miehillä. Tämän vuoksi jos miehellä ja naisella olisi täsmälleen sama lihasmassa, nainen painaisi enemmän.

Sinänsä totta, mutta hyvin harvassa ovat naiset, joilla on yhtä paljon lihasmassaa kuin heidän kanssaan samanpituisilla miehillä. Se kannattaisi nyt ihan oikeasti uskoa, että hyvin harvalla naisella lihasmassa on niin hurja, että se selittäisi korkean BMI:n. Heitäkin toki on, mutta harvassa. Suurin osa naisista (ja miehistä!) vain huijaa itseään, jos selittää korkeaa BMI:tä lihaksilla.

Näin on. Eva Wahlströmkin painoi aktiiviaikanaan 59 kg ja pituus on 168. Hänellä painoindeksi siis 20,90. Kun otetaan huomioon, että tuo on kisapaino, niin mainitaan vielä, että tuohon olisi saanut vetaisa vielä 10 kg läskiä ja olisi silti normaalin BMI:n rajoissa.

Ja mitä sitten? Oliko pointti kritisoida BMItä vai normaalipainoa?

Mä voin auttaa: BMItä, katsopas kun BMIllä 21 sä saatat olla huonommassa kunnossa kuin BMIllä 23. Se kun laskee vain pituus/paino. Tärkeämpää on rasvaprosentti ja sopusuhtaisuus. Mä olen 170/63, mun BMI on 21,7. Näytänkö Evalta? No en. Olenko läski? En. Olenko hyvässä kunnossa? En, koska en ehdi liikkua tarpeeksi. Sit, kun lapset on koulussa, ehdin liikkua ja olen paremmassa kunnossa, BMI tuskin laskee, enkä haluakaan.

Ei täällä sallita tollasta. Täällä sun täytyy joko haukkua kaikki läskiksi tai sit sä olet itse läski ja selittelet vaan. BMI on näille raamattua tai lakikirjaa vastaava.

Sulla on nyt hei lääkkeet ottamatta. Meepä ottamaan ja jätä sitten tuo jankutus vaikka huomiselle. Ei näitä sinun muiden ajatusten ja tarkoitusperien täysin sekopäisiä tulkintoja enää tarvita tänne yhtään enempää. 90 % kommeteista oli asiaa ja  neutraaleja, mutta sinä aloit sitten repiä niistä jotain ihan ihme omia tulkintojasi ja haukkua muita BMI-uskovaisiksi, lahoiksi läskeiksi, kehon vihaajiksi ja ties miksi. Ei ole sinulla nyt henkisesti selvästikään kaikki kunnossa, kun noin pahasti ylireagoit siihen, että muut keskustelevat asiallisesti faktoista.

Asiallisesti faktoista? Sitä mieltä varmasti on myös hän, jonka pahaan oloon alunperin tuon laiha läski termin vastasin.

Vierailija
182/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää lukea mitä kirjoitatte näistä naisista.

Kunnon koulukiusaamiset menossa. En enää ihmettele miksi minua kiusattiin painosta koulussa, kun aikuisetkin kokevat oikeudekseen kutsua toisia läskeiksi ja vaikka millä muilla rumilla nimityksillä.

Surullista.

Tulee kanssa omat kokemukset mieleen. Lihoin kouluaikana väliaikaisesti vaikean sairauden vuoksi. Tuolloin kohtasin säälimätöntä kiusaamista sekä aikuisilta että lapseita. En ollut muuttunut ihmisenä miksikään, mutta silti minusta tuli vapaata riistaa jatkuvalle kiusaamiselle. Ylipainoisena minulla ei ollut enää ihmisarvoa. Laihduttuani takaisin normaalipainoon, halusin varmistaa, ettei minua enää koskaan kiusattaisi painon vuoksi. Sairastuin vaikeahoitoiseen anoreksiaan, jota olen sairastanut nyt lähes 15 vuotta. Kiitosta vaan kiusaajille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että naisen paino nousee "lihaksista" kuukauden salitreenin vuoksi, mutta miehet pysyvät normaalipainossa vaikka lihasta on paljon enemmän. Googlettakaa huviksenne vaikka vapaaottelijoiden pituuksia ja painoja. Esim. Teemu Packalen on 185 cm ja painaa 70 kg. Miksihän paino ei ole kolminumeroinen, vaikka hänellä on lihasta?

Tämä on vaikea konsepti, mutta kuuntelepa hetki: naisilla on keskimääräisesti enemmän rasvaa, joka painaa lihasta vähemmän. Kun lihaksen suhteellinen määrä kasvaa, painoa tulee lisää. Myös treenatuilla naisilla on kuitenkin korkeampi rasvaprosenssi kuin miehillä. Tämän vuoksi jos miehellä ja naisella olisi täsmälleen sama lihasmassa, nainen painaisi enemmän.

Sinänsä totta, mutta hyvin harvassa ovat naiset, joilla on yhtä paljon lihasmassaa kuin heidän kanssaan samanpituisilla miehillä. Se kannattaisi nyt ihan oikeasti uskoa, että hyvin harvalla naisella lihasmassa on niin hurja, että se selittäisi korkean BMI:n. Heitäkin toki on, mutta harvassa. Suurin osa naisista (ja miehistä!) vain huijaa itseään, jos selittää korkeaa BMI:tä lihaksilla.

Näin on. Eva Wahlströmkin painoi aktiiviaikanaan 59 kg ja pituus on 168. Hänellä painoindeksi siis 20,90. Kun otetaan huomioon, että tuo on kisapaino, niin mainitaan vielä, että tuohon olisi saanut vetaisa vielä 10 kg läskiä ja olisi silti normaalin BMI:n rajoissa.

Ja mitä sitten? Oliko pointti kritisoida BMItä vai normaalipainoa?

Mä voin auttaa: BMItä, katsopas kun BMIllä 21 sä saatat olla huonommassa kunnossa kuin BMIllä 23. Se kun laskee vain pituus/paino. Tärkeämpää on rasvaprosentti ja sopusuhtaisuus. Mä olen 170/63, mun BMI on 21,7. Näytänkö Evalta? No en. Olenko läski? En. Olenko hyvässä kunnossa? En, koska en ehdi liikkua tarpeeksi. Sit, kun lapset on koulussa, ehdin liikkua ja olen paremmassa kunnossa, BMI tuskin laskee, enkä haluakaan.

Ei täällä sallita tollasta. Täällä sun täytyy joko haukkua kaikki läskiksi tai sit sä olet itse läski ja selittelet vaan. BMI on näille raamattua tai lakikirjaa vastaava.

Sulla on nyt hei lääkkeet ottamatta. Meepä ottamaan ja jätä sitten tuo jankutus vaikka huomiselle. Ei näitä sinun muiden ajatusten ja tarkoitusperien täysin sekopäisiä tulkintoja enää tarvita tänne yhtään enempää. 90 % kommeteista oli asiaa ja  neutraaleja, mutta sinä aloit sitten repiä niistä jotain ihan ihme omia tulkintojasi ja haukkua muita BMI-uskovaisiksi, lahoiksi läskeiksi, kehon vihaajiksi ja ties miksi. Ei ole sinulla nyt henkisesti selvästikään kaikki kunnossa, kun noin pahasti ylireagoit siihen, että muut keskustelevat asiallisesti faktoista.

Asiallisesti faktoista? Sitä mieltä varmasti on myös hän, jonka pahaan oloon alunperin tuon laiha läski termin vastasin.

Ja sä varmaan nyt sekoitat mut tuohon mun sanojen ylitulkitsijaan? Laiha läski ja omaa kroppaansa vihaaja viittasi muita haukkujiin, nää tulkinnat sit ei ollut mun.

Vierailija
184/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju on kyllä törkyä ns. kumpaankin suuntaan. Lapsellista läskittelyä ja toisaalta hoikkien haukkumista laihaläskeiksi.

Vierailija
185/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on kyllä törkyä ns. kumpaankin suuntaan. Lapsellista läskittelyä ja toisaalta hoikkien haukkumista laihaläskeiksi.

🤦‍♀️ Sanoiko joku hoikkia laihaläskeiksi? Ei sanonut. Toinen pahoitti mielensä haukkujen vuoksi, totesin heidän olevan laihaläskejä. Lapsellisesta läskittelystä olen samaa mieltä.

Vierailija
186/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lihavampi, kuin yksikään noista artikkelin naisista. Näytän myös lihavammalta, kuin he.

Kun luen näitä ihmisten kommentteja tässä ylipainoisista ihmisistä, tulee minulle sellainen tunne, että en ole minkään arvoinen enkä haluaisi enää elää tässä maailmassa.

Olen masentunut ja elämäni on ollut haastavaa aina.

Älähän nyt. Moni on kutsunut heitä kauniiksi, mutta eiväthän he mitään vähärasvaisia voi millään olla noilla määrätyillä painoilla.

Kaikilla meillä on arvo, eikä se ole riippuvainen ulkonäöstä. Vai halveksitko itse lihavia tai rumia ihmisiä, koska luulet, että kaikki muut tekevät niin? Moni on oikein tyytyväinen sekä omiin, että muiden kehonrasvoihin, vaikka sitä olisi paljonkin. Hakeudu sellaisten seuraan, jotka ovat itsekin lihavia. He kyllä hyväksyvät toiset lihavat.

Elämä on ollut kaikille haastavaa viimeaikoina, mutta nyt tulee kesä ja uudet kuviot. Ruoka ei ole lääke, ei ainakaan määrällisenä. Eli mitä enemmän söisit sen terveellisemmin voisit. Ei, vaan ruoka on energialähde, eikä ylitankkaaminen auta mitään.

Jos uskot, että laihduttaminen parantaa oloasi, niin laihduta. Jos taas lihoaminen, niin lihota.

Vierailija
187/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo bodarilikka oli kyllä aika nami.

Vierailija
188/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nuo kaikki oli ihan hoikan ja normaalin oloisia.

Jos nuo on hoikkia, niin pistää miettimään kuinkahan laihalta minä sitten näytän muiden silmissä, kun olen myös 158 cm mutta 100 kg sijaan painan 44 kg :D

No , eikö tuo tarkoita sitä, ettei sinulla ole yhtään lihaksia, koska nehän eivät paina yhtään? Eli 100kg on pelkkää lihasta ja sinulla pitäisi olla pelkkää rasvaa luiden päällä. Muuten olette tietenkin molemmat yhtä hoikkia.

Vierailija
189/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää lukea mitä kirjoitatte näistä naisista.

Kunnon koulukiusaamiset menossa. En enää ihmettele miksi minua kiusattiin painosta koulussa, kun aikuisetkin kokevat oikeudekseen kutsua toisia läskeiksi ja vaikka millä muilla rumilla nimityksillä.

Surullista.

Tulee kanssa omat kokemukset mieleen. Lihoin kouluaikana väliaikaisesti vaikean sairauden vuoksi. Tuolloin kohtasin säälimätöntä kiusaamista sekä aikuisilta että lapseita. En ollut muuttunut ihmisenä miksikään, mutta silti minusta tuli vapaata riistaa jatkuvalle kiusaamiselle. Ylipainoisena minulla ei ollut enää ihmisarvoa. Laihduttuani takaisin normaalipainoon, halusin varmistaa, ettei minua enää koskaan kiusattaisi painon vuoksi. Sairastuin vaikeahoitoiseen anoreksiaan, jota olen sairastanut nyt lähes 15 vuotta. Kiitosta vaan kiusaajille.

Lähetän sulle halauksen rakas kanssakulkija.

Vierailija
190/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuutta normalisoiva journalismi on edesvastuutonta.

Vierailija
191/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempien kuvien lisäksi muut mitat kertoisi enemmän. Esimerkiksi vyötärönympärys. Toki tiimalasiksi lasketaan, jos vyötärö on 25% kapeampi kuin lantio ja rintojen tai hartoiden ympärys. Mutta jos se vyötärö on 100cm ja lantio 130cm, niin ihan varmasti on reilusti ylipainoinen. Ja 100kg paino alle 160cm on todella paljon. Minun kaveri on 2m ja 110kg ja on hänkin jo ylipainoinen bmin mukaan. Ja hieman onkin vyötäröllä ylimääräistä, ei paljon kuitenkaan. Kun lihasta kuitenkin löytyy. Minä en tuomitse ketään painon mukaan, mutta ylipainon normalisoiminenkin on väärin. Ja samalla tavalla hoikkia haukutaan myös. Jos täälläkin kerrot, että oon vähän alipainoinen, mutta näytän ihan normaalilta ja on muodotkin, niin alapeukut vaan viuhuu. Vaikka luulisi että samalla tavalla se vartalon muoto vaikuttaa myös meillä siroilla. Jos on kapea rintakehä, pienet kädet ja jalat, ei silloin luonnostaan vaan paina yhtä paljon kuin joku isompi rakenteinen. Ja omaa vartalon rakennetta ei voi valita.

Vierailija
192/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen näyttää melko terveeltä, mutta onhan tuossa silti aika paljon massaa. Lihas on aina parempi kuin läski, mutta tuossa voi olla jo liikaakin. Mitähän elimistö tykkää.

Toka ei mielestäni ole tiimalasi. Hänen "vyötärö" eli kapein kohta on suoraan rintojen alapuolella. Ei siinä, missä sen oikeasti pitäisi olla. Kuvakulma hämää. Vyötärö pullistuu ihan selkeästi paljon eteen. On tuossa aivan liikaa painoa. Mutta en minäkään ihan BMI 40 uskoisi tuon naisen olevan. Eli joo ei näytä niin pahalta kuin kuulostaa. Ja on löytänyt vartalolleen sopivan pukeutumistyylin.

Kolmas on silmääni ihan selvästi lihava, enkä ymmärrä mitä hän tuossa artikkelissa tekee. Näyttää ihan siltä, mitä mitat sanovat.

Kaksi alinta osaa pukeutua ja poseerata. Ei noiden kuvien perusteella uskoisi tuollaisia painolukemia. Vaikka kyllähän he kumpikin näyttävät lievästi lihavilta (BMI 25-30).

Kaiken kaikkiaan suomalaisilla on aika hämärtynyt käsitys siitä, mikä on hoikka tai normaalipainoinen.

Vierailija
193/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartalomalli vaikuttaa paljon asiaan.

Minä ja ystäväni olemme about saman pituisia ja painoisia, mutta aivan eri mallisia. Ystävälläni on kapeat hartiat, pienet rinnat, todella kapea vyötärö sekä hoikat kasvot. Läskiä löytyy käsistä sekä jaloista ja perseestä. Jalat ja takapuoli hänelle siis aivan eri kokoa ylävartalon kanssa.

Itse olen leveäharteinen ja isorintainen ja -vatsainen, jolla on normaalin kokoinen takapuoli ja jaloissa ja käsissä vaan vähän ylimääräistä ja kasvot ovat pyöreämmät. Mielestäni ystäväni näyttää huomattavasti hoikemmalta ja esim maximekkojen kanssa hän saa peitettyä lihavat jalkansa todella hyvin. Vaikka mulla aikanaan oli vain pari hassua kiloa ylipainoa, näytin silti todella ylipainoisella. Toi vatsa on ärsyttävä alue, kun vyötärö on vaan leveämpi kuin lantio, niin näyttää isommalta.

Kun kilot kertyy ekana keskivartaloon (tai ei edes hoikkana saa littanaa mahaa) niin silloin näyttää aina todellistakin tuhdimmalta. Saati sitten jos vielä on rintava ja roteva niin aina näyttää tanakalta tädiltä.

Samasta syystä nämä "näytän ihan normipainoiselta"-esimerkkinaiset tuossa jutussa ei itseään pahemmin ole sivusta päin ole kuvanneet vaan nimenomaan ylhäältä etuviistosta jolla saa kuvasta enemmän tukea omille puheille.

Vierailija
194/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa huomaa hyvin nykyajan vitsauksen: ajatellaan, että yksilö ei itse ole vastuussa mistään. Aina voi syyttää jotakin muuta, vähintäänkin lapsuuden traumoja.

Sitten jos joku kannattaa sitä ajatusta, että aikuiset ihmiset ovat itse vastuussa itsestään, alkaa volina. Koska niin ei saa ajatella, ihminen on aina uhri!

En tajua, miksi kukaan haluaa valita ajatella olevansa heikko ja uhri, kun voi valita ajatella olevansa aktiivinen toimija, joka on itse asiansa joko hoitanut tai sotkenut.

Psykologia tuntuu olevan vieras tieteen haara. Jos joskus avasit psykologian oppikirjan, muistele mikä oli siinä ensimmäinen virke.

Vierailija
195/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sonja kirjoitti:

Minä olen kehopositiivinen ja hei...pirun ylpeä siitä!

Läski.

Vanhempasi epäonnistuivat kohdallasi.

Vierailija
196/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toka vika on ainoa joka näyttää liki normipainoiselta.

Vierailija
197/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa on yksi lihaksikas, yksi kunnon plösö ja muut tuhteja, mutta yrittää poseerata niin ettei sitä huomaisi. Olisi kunnon kuvat niin ei olisi epäselvää onko ylimääräistä vai ei.

Vierailija
198/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai, seksikkäitä naisia. Kyllä suomalainen nainen on kaunis.

M44.

Vierailija
199/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijai, seksikkäitä naisia. Kyllä suomalainen nainen on kaunis.

M44.

Tarkoitat että ylipainoinen suomalainen nainen on kaunis? Sääli että ylipaino lisää merkittävästi riskiä sairastua ja siten vähentää kauniinkin yksilön elinajanodotetta.

"Lihavuus altistaa monille sairauksille. Liikalihavuus on Euroopan toiseksi suurin syy kuolla ennen 70 ikävuotta. Jos painoindeksi on 30–40, lihavuus voi vähentää elinajanodotetta jopa kolmella vuodella."

Vierailija
200/347 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saman painoinen, 10 cm pitempi ja rotevarakenteinen mies. Ja mielestäni läskiä minussa on liikaa ainakin 25kg.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän