Paljonko teillä jää vuokran ja laskujen jälkeen ns. omaa rahaa käyttöön kuukaudessa?
Eli kun olet maksanut vuokran, vesilaskun, sähkölaskun, vakuutukset, puhelinlaskun jne.
Paljonko jää kuussa muihin kuluihin, riittääkö se, ja kuinka monta ihmistä sillä pitää elättää?
Mulla tuntuu että tuo 700e mitä jää vuokran ja laskujen jälkeen on jotenkin tosi vähän ja pieni paniikki meinaa iskeä, että miten sillä pärjään kokonaisen kuukauden.
Kommentit (135)
Normaalikuukautena jäisi noiden pakollisten laskujen jälkeen yli 900 e. Muutamana kuukautena vuodessa saan kannustepalkkiota sekä kesä- ja talvilomarahat parina kuukautena.
Tällä hetkellä maksan vielä ulosottovelkojani palkasta (1/3), joten tilanne on nyt tiukka, saan jopa toimeentulotukea. Onneksi parin kuukauden päästä velat on maksettu! 🙏 Sitten laitankin säästöön :) Minulla ei ole mitään ihmeempiä menoja (ei lapsia, ei lemmikkejä, ei autoa, ei lääkekuluja, ei rahaa vieviä harrastuksia), joten säästäminen ei ole ongelma. Minulla ei valitettavasti ole laajaa sosiaalista piiriä, joten menomestoihinkaan ei rahaa pala. Itseni hemmotteluun sitä aion välillä käyttää :)
Meillä jää nettona yhteensä noin 9000€ kuukaudessa tällä hetkellä. Rahat menee talonrakennusprojektiin.
Koen että ne laskutkin ovat sitä "omaa rahaa", koska esim. vesi- ja puhelinlaskun suuruus riippuu mulla niiden käyttömääristä. Mutta tällä hetkellä vuokra on 600e, vesi-, sähkö- ja puhelinlaskut yhteensä 60e, lainanlyhennys 100e.
Noiden jälkeen jää käyttörahaa vähän päälle 315e.
Jos jaan kerran vuodessa tulevat laskut (kuten kotivakuutuksen) kuukausittain, jää yhtiövastikkeen ja yhtiölainan sekä muiden laskujen (sähkö, puhelin) jälkeen käteen n. 900-1000 euroa, mistä ruokakulut sitten syövät ison osan. Säästöön saan kuitenkin yleensä joitakin satasia kuussa. Joinakin kuukausina käteen ei jää mitään, jos on tullut joku meno, kuten lasit, ylimääräinen vastike (on kerätty lähes joka vuosi ikävä kyllä) kodinkone menee rikki, käyn jossain, ostan jotain isompaa jne). Joskus elän tosi niukalla ruokapuolella tarkoituksella saadakseni rahaa säästöön, sillä olen säästämässä tavoitteellisesti työvapaata varten.
1600e saan käteen.
Vuokra, vesi 416e.
Kaasu, sähkö, netti 100e
Puhelin 10e
Kaikkeen muuhun jää 1064 e. Yritän säästää 600e kuukaudessa.
Laskin joskus, että pärjään 800e/kk. Sisältäen asumisen, ruoan ja muut pakolliset menot, mutta ei hupiostoja. Sanoisin, että jos en yritä elää säästeliäästi, niin todelliset kulut ovat noin 1000e luokkaa yhteensä. Auton kuluja en muistaakseni tuohon laskenut.
Nettona saan palkkaa about 2500-2700. Toki monet kulut (sähkö, vesi, netti, auton kustannukset) menevät puoliksi miehen kanssa, mutta "elätämme" molemmat vain itsemme ja yhteistä koiraamme.
2000€ (yleensä) jää kaikkien jälkeen. Asun yksin ja olen yrittäjä.
N21
Ehkä noin 10 000 euroa kuukaudessa jää käteen, en ihan tarkkaan tiedä tai oo laskenut. Asuminen ja perheen ruoka maksetaan verottomina etuina, jonka veronmaksajat kustantavat. Siinä säästää ihan kivasti!
T. Sanna
Perhe tulo toukokuussa ( kaksi aikuinen + lapsi 2viikkoa/ kk mun luona)
Palkka vuokra ( maksan vero keväällä) s ylijäämäpalautus
8614€
Lainalyhennys sähköä vesi vastike
-2416
Ruoka
-700
Muu -1600
En oikeasti säästää, mutta meillä on sivutuloa, säästämme 3900 toukokuussa.
1500e miehen kanssa puoliksi ja kaikki menee...
Eläkkeellä ja nettoeläke 1540 euroa kuukaudessa. Kaikkien pakollisten menojen jälkeen jää ylimääräistä 800 euroa. Pakollisissa on jo mukana asuminen, ruoka, pesuaineet, auton polttoaine ja vaatekulut.
Elän säästäväisesti, mutta en niukasti.
Vuokran, ruoan ja muiden pakollisten laskujen (vakuutukset, striimauspalvelut, puhelin, auto) jälkeen tilille jää n. 1400-1600€.
Pyrin säästämään noin tuhat euroa per kuukausi, joskus tosin menee hieman alle.
Tienasin vielä viime vuonna paljon vähemmän, silloin saattoi mennä kädestä suuhun elämiseen. Uudessa työssä palkka tuplaantui - joten olen erittäin kiitollinen tällä hetkellä. Säästän asuntoa varten parhaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Käteen jää pakollisten menojen jälkeen noin 2.500 euroa. Siitä säästöön tiettyä tarkoitusta varten 1.500 euroa tai joskus summan tasaamiseksi 2.000 euroa. 500 euroa on korvamerkitty ruokaan tai pikemminkin talousmenoihin (sis. peruskosmetiikkaa, puhdistusaineita, keittiötavaroita ym.). Lopuilla sitten tasaillaan kausimenoja, isompia vakuutusmaksuja, autohuoltoja ja muita muuttuvia kuluja.
Yhden hengen talous, tällä hetkellä ei lemmikkejä.
Valhetta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jää nettona yhteensä noin 9000€ kuukaudessa tällä hetkellä. Rahat menee talonrakennusprojektiin.
Ota yks nolla pois perästä 😂
Pakollisten kulujen jälkeen jätän tilille 50e/pv eli 1500e. Loput säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Niin laskulle saa tässä maailmassa kaiken tarvittavan, niin tekeekö se sitten laskusta jotenkin pakollisen kun aina kysellään paljonko jää rahaa asumiskulujen ja laskujen jälkeen?
Jos vaikka henkilö A ja henkilö B saa molemmat palkkaa käteen 2000 e/kk:
A) Asumiskulut 700e. Visalasku 400e (sisältää tallinnanristeilyn ja festariliput). Ruokakaupan lasku 400e (sisältää kaiken kotiin tuodun ruuan). Zalandon lasku 100e (uus huppari). Puhelinlasku 100e (sisältää myös puhelimella ostettua ruokaa yms.). Vakuutusmaksulasku 100e. Osamaksulla ostetun auton lasku 200e.
--> Voi voi, mitä köyhyyttä, ei jää laskujen jälkeen yhtään rahaa käyttöön :(
B) Asumiskulut 700e. Vakuutusmaksu 100e. Puhelinlasku 20e.
--> Kyllä kelpaa, jää yli tonni kuussa rahaa käteen!
Tämä. Lopulta on se ikioma valinta, missä ja miten asuu ja myös nämä "pakolliset laskut" on oma valinta.
Jos menoihin ei lasketa ruokakuluja, jää noin 200e. Jos lasketaan ruokakulut, ei jää kuin hiluja taskunpohjalle. Ei paljon naurata.
Käteen jää pakollisten menojen jälkeen noin 2.500 euroa. Siitä säästöön tiettyä tarkoitusta varten 1.500 euroa tai joskus summan tasaamiseksi 2.000 euroa. 500 euroa on korvamerkitty ruokaan tai pikemminkin talousmenoihin (sis. peruskosmetiikkaa, puhdistusaineita, keittiötavaroita ym.). Lopuilla sitten tasaillaan kausimenoja, isompia vakuutusmaksuja, autohuoltoja ja muita muuttuvia kuluja.
Yhden hengen talous, tällä hetkellä ei lemmikkejä.