Paljonko teillä jää vuokran ja laskujen jälkeen ns. omaa rahaa käyttöön kuukaudessa?
Eli kun olet maksanut vuokran, vesilaskun, sähkölaskun, vakuutukset, puhelinlaskun jne.
Paljonko jää kuussa muihin kuluihin, riittääkö se, ja kuinka monta ihmistä sillä pitää elättää?
Mulla tuntuu että tuo 700e mitä jää vuokran ja laskujen jälkeen on jotenkin tosi vähän ja pieni paniikki meinaa iskeä, että miten sillä pärjään kokonaisen kuukauden.
Kommentit (135)
N. 400e, kaikki menee ruokaan, hygieniaan ja muihin välttämättömyyksiin.
Pakollisia säännöllisiä laskuja ovat vuokra, sähkö, kotivakuutus, puhelin ja netti, joihin menee kuukausittain noin 700e. Nettotuloni ovat tänä vuonna vaihdelleet välillä 1750-2900e, keskiarvo on 2200e luokkaa. Teen osa-aikatyötä ja asun kunnan vuokra-asunnossa.
Pakollisten menojen jälkeen käyttööni jää siis keskimäärin 1500e/kk ja tuolla minun on elätettävä itseni lisäksi kaksi kissaa, joilla molemmilla on säännöllistä hoitoa vaativa sairaus. Säästö-/sijoitustahtini tänä vuonna on ollut noin 1000e kuukautta kohden.
Hyvätuloisena sinkkumiehenä lyhennyksen ja laskujen jälkeen jää noin 3000 löyhää kuukaudelle. Tosin tuosta noin tonni menee päihteisiin, jotta jaksaa elämää.
Hirmu vähällä mammat tulevat toimeen.
N. 2000e. Itse hoidan kotona lapsia (4kpl) ja mies töissä. Tuosta pitää maksaa ruuat, bensat ja muut mitä nyt tarvitseekaan. Kyllähän se riittää ja varmasti jäisi säästöön enemmän, jos vain jättäisi turhat ostokset pois.
Nettotulot n. 2000e/kk
Tästä lainanlyhennys (oma osuus) -400
Siirto ruokarahatilille (miehen kanssa yhteinen tili josta maksetaan päivittäiset / arkimenot kuten ruuat, työmatkabensat, ravintolat, jne) -300
Siirto taloustilille josta maksetaan talon kulut (lämmitys, sähkö, jne) ja pidetään puskuria talon yllättäviin menoihin -250
Opintolaina ja muut luotot -200
Vakituiset säästöt -120
Muut menot (puhelin, hbo, vakuutukset, jne) n. -100 e
Tästä jää n. 600e kuussa "vapaaseen käyttöön".
Asutaan kaksin, OKT, miehen lapset joka toinen viikonloppu käymässä.
Nettotuloni 1100 e/kk.tästä maksan 520 e vuokraan ,sähkö,ouh.laskut jne. Yleensä jää n.500 e elämiseen, vaatteet kirpparilta, ei varaa matkustaa, mitään ei jää säästöön. Asun yksin.
N55v
280 euroa. Saan asumistukea ja kuntoutusrahaa. Toimeentulotuen ylijäämä on 4 euroa eli useissa kuukausissa saan myös toimeentulotukea. Toimeentulotuen peruosasta maksan vielä opintolainan lyhennyksen, puhelinlaskun ja matkakortin ja sen jälkeen jää tuo 280. Puolitoista vuotta ollut tämä tilanne ja ei ole päivää jolloin en kadu opintolainan ottamista. Periaatteessa rahaa on ihan riittävästi mutta vaatii melkoista miettimistä välillä näin pienillä rahoilla pelailu. Välillä on melkoista taitelua jos ei ole maksusitoumus apteekkiin voimassa ja pitää hakea sadalla eurolla lääkkeitä. Sekin on kuitenkin helpompaa kuin saada Kelasta maksusitoumus ennen lääkkeiden hakemista. Mielummin olen syömättä jonkin aikaa kuin että olen ilman lääkkeitä kun Kela miettii saanko neljällä eurolla sadan euron lääkkeet.
Aika hyvin porukalla on rahaa vaikka Suomessa on Euroopan kovimpiin kuuluva verotus.
Tuohon kyllä voi lyödä sosialistihallitus lisää verokiilaa progressiivisella kuntaverolla ja uudella maakuntaverolla.
Nettotulot noin 10.000 €, kaksi lasta, okt ns "hyvällä alueella" . Asumiskulut noin 4000 € (sis laina, kiinteistövero, lämmitys, vesi, sähkö, netti jne). Ruokaan ja lasten vaatteisiin n 1000 € (ostetaan melko paljon vaatteista käytettynä). Lasten päivähoitomaksut lähemmäs 600 €. Eli noin 4000 € jää käteen.
Pahimmillaan toimeentulotuen verran, parhaimmillaan 1000 euroa. Menoina asuntolaina ja yhtiövastike, sähkö, vesi, vakuutus, netti-ja puhelinlaskut. Ei autoa, ei lehtitilauksia ym.
Yli 20 vuoden työkokemus, kolmivuorotyö, sosiaaliala, yhden palkan talous.
Vierailija kirjoitti:
Pariskunta ja asumme omakotitalossa. Laskujen (lainan lyhennys, sähkö, kiinteistövero, vakuutukset, vesi, jätemaksut, netti, puhelimet ym.) jälkeen käytettäväksi jää noin 7.500 euroa kuukaudessa.
Onpas paljon alapeukkuja. Eivät he välttämättä ole esimerkiksi ahneita lakimiehiä, vaan esimerkiksi lääkäreitä. Pitäisikö kaikkien olla töissä matala- tai keskipalkkaisilla aloilla ja lääkärit pitäisi korvata roboteilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariskunta ja asumme omakotitalossa. Laskujen (lainan lyhennys, sähkö, kiinteistövero, vakuutukset, vesi, jätemaksut, netti, puhelimet ym.) jälkeen käytettäväksi jää noin 7.500 euroa kuukaudessa.
Onpas paljon alapeukkuja. Eivät he välttämättä ole esimerkiksi ahneita lakimiehiä, vaan esimerkiksi lääkäreitä. Pitäisikö kaikkien olla töissä matala- tai keskipalkkaisilla aloilla ja lääkärit pitäisi korvata roboteilla?
Kiitos tästä kommentista, arvostan, vaikka ei olla lakimiehiä tai lääkäreitä. ICT-alalla ylempää keskijohtoa molemmat.
n. 3000 euroa., tuosta vielä nappastaan tonni ruokalaskuun. Ja ihmettelen, miksei meillä ole säästöjä tai puskuria. Mihin hittoon tuo raha häviää? Olenkohan mä liian hölläkätinen teinien suhteen?
kun olen maksanut kaikki laskuni + laittanut sijoituksiin (2100 €) jää minulle elämiseen kuussa sellaisen 750€. En tunne tarvetta jättää yhtään enempää. Ihan hyvin tuolla pärjää.
Oma rahaa? Siis huvituksiin? Siis kaikkien ruoka- ja vaateostosten ja bensojen ym. jälkeen ylimääräistä rahaa?
Minä siirrän säästötilille joka kuukausi 300 euroa, joka siis lienee nyt sitten tuollaista "omaa rahaa". Useimpina kuukausina joudun kuitenkin kaivamaan sen sieltä käyttöön. Nyt kun on menossa kiinteistöveron maksukuukaudet (minulla ei ole varaa maksaa sitä kertaheitolla vaan on maksettava kolmessa erässä), en voi siirtää mitään säästöön.
Tuon 300 euron lisäksi kaikki loput rahat menevät laskuihin + lainoihin (noin 1500 e), bensaan + lapseen + ruokaan ja mihin sitä nyt arjessa rahaa normaalisti kuluu (1000 e). Kasvava lapsi tarvitsee koko ajan uusia vaatteita ja kenkiä. Toukokuussa meni hupsistakeikkaa parisataa lapsen kaverisynttäreihin, kesäkuussa menee sama summa sukulaissynttäreihin. Toivon, että pääsen lapsen kanssa kuitenkin jonnekin huvipuistoon kesäloman aikana, ettei tarvitse vain kotona kököttää. Sitten on parit rippijuhlat ja yhdet häät, ja niihin menee ne kesän "omat rahat". Onneksi heinäkuussa tulee lomarahat, saan ehkä tilattua pianonvirittäjän.
Perheeseen kuuluu kaksi aikuista ja yksi lapsi sekä iso koira. Toinen aikuinen nettoaa pari tonnia, toinen päälle tonnin. Onneksi mies käy pari kertaa kuussa ruokakaupassa, ettei se kaadu ihan kokonaan minun tililleni. Muutoin mies käyttää kaikki rahansa harrastuksiinsa.
No niin rikkaat tuli tänne pätemään. Missä ok oikeasti köyhät?
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin jäi käyttärahaa 1500e eikä jäänyt mitään säästöön nyt jää 900e josta säästän joka kuukausi. Se on ihan sama paljon sitä rahaa tulee kyllä sille aina käyttöä löytyy ennenkuin löytää minimalistisen elämäntavan.
Ja ennen kuin lapset on muuttaneet omilleen...
Jään tappiolle. Pyydän vaimolta rahaa oluisiin ja osaan vuokrasta ja laskuista.
Oikein mitään en palkallani saa itselleni hankittua. Perheelle nyt sen vuokran saan maksettua ja ylitöitäkin joudun tekemään, vaikken oikeastaan haluaisi yhtään tehdä halvalla toiselle voittoa.
Tulot kuussa 1400e.
Ehkä 500-600 euroa. Menot vaihtelee. Mulle esim. sähkölasku tulee joka toinen kuukausi. Yhden hengen talous joten vain oma suu ruokittavana. Jonkin verran rahaa menee säästöön ja sijoituksiin, ei kuitenkaan joka kuukausi. Joskus vaan nautin ja laitan rahaa menemään hauskoihin asioihin, ostan jotain vain siksi että haluan, en siksi että tarvitsen.
n. 1600e ja olen yh vanhempainvapaalla, joten töitä tehdessä jää enemmän. Tuosta laitetaan 1 000 euroa joka kuukausi säästöön ja 600 euroa on sitten kolmelle ihmiselle käyttörahana.