Paljonko teillä jää vuokran ja laskujen jälkeen ns. omaa rahaa käyttöön kuukaudessa?
Eli kun olet maksanut vuokran, vesilaskun, sähkölaskun, vakuutukset, puhelinlaskun jne.
Paljonko jää kuussa muihin kuluihin, riittääkö se, ja kuinka monta ihmistä sillä pitää elättää?
Mulla tuntuu että tuo 700e mitä jää vuokran ja laskujen jälkeen on jotenkin tosi vähän ja pieni paniikki meinaa iskeä, että miten sillä pärjään kokonaisen kuukauden.
Kommentit (135)
Noin 1 300-1 400 e jää lainan, vastikkeen, puhelimen, sähkön ja ruuan jälkeen. Ruokakuluista voisi kyllä vielä nipistää muutamia kymppejä. Säästöön menee 800-1 000 euroa kuussa muista menoista riippuen. Ensi syksynä, kun etätyöskentely (toivottavasti) vähenee, työmatkoihin alkaa mennä pari sataa kuussa.
Yksin asun ja hyvin riittää rahat.
n. 1400€, ei tunnu riittävän mihinkään.
Meidän budjetti:
- nettotulot yhteensä miehen kanssa 6 000 (siitä jo pois työpaikkalounaat)
- yhtiövastike, vesimaksut kotona, mökkilainan lyhennys ja korot yhteensä 1 300
- ruoka (4 aikuista) noin tonni
- puhelimet ja wifi, Elisa viihde, Netflix ja Disney noin 200
- mökin, kodin, kahden auton vakuutukset, neljän aikuisen jatkuvat matkavakuutukset, meidän vanhempien tapaturmavakuutukset yms. yhteensä noin 200 kuussa
- sähköt kotiin ja mökille, noin 50 e kuussa.
- Lasten kk-rahat, matkakortti, lääkkeet noin 400 e kuussa
- bensat ja omat ja miehen matkakulut noin 150 e kuussa
- lehtitilaukset noin 50 e kuussa
- kk-lahjoitukset noin 100 e kuussa
- sijoitukset eläkerahastoon noin 150
- vaatteet noin 300
- hygienia (saippuasta shampooseen, kahden naisen meikit, kampaamot ja parturit jne) noin 200
Jää siis 1900 euroa kuussa. Tosin ei jää, kyllä nuo kulutetaan, koko ajan tuntuu, että joku on vailla jotakin härpäkettä tms.
Normaalisti joku 2500, tällä hetkellä alle tonni. Miehen firma on niin pahassa jamassa, ettei saa käytännössä lainkaan palkkaa. Emme pärjäisi, ellei minun vanhempani auttaisi. Äiti antaa sen 500-1000 Euroa/kk. Sanoi, että heillä on rahaa ja me kuitenkin yritämme päästä tästä ylös + haluavat, että lapset saavat edelleen harrastaa jne.
Noin 2000e jää pakollisten kulujen jälkeen. Miehellä jää suurinpiirtein saman verran. Kahden aikuisen talous joten rahaa jää myös mukavasti säästöön ja sijoittamiseen ja kohtuulliseen kuluttamiseen.
Laskujen makselun jälkeen tilille jää 10 senttiä, joskus jopa huikeat 2e!
Muistakaas ettei rahaa ole tarkoitettu säästettäväksi vaan kierrätettävksi. Siihen perustuu mammonan mahti.
Vuokran, laskujen ja säästötilille laitetun 700 euron jälkeen mulle jää n. 1100e. Mies on tällä hetkellä työtön niin ostan molemmille ruuat. Ihan hyvin pärjään. Yleensä tilillä on n. 100e jäljellä päivää ennen kuin palkka tulee tilille.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että pariskunnan eläminen suhteessa paljon halvempaa kuin sinkun. Eivät ole vertailukelpoisia
Noin minäkin ajattelin vielä sinkkuna. Karu todellisuus iski vasten kasvoja, parisuhteessa ollessani se määrä ruokaa mikä riitti sinkkuna itselleni kolmelle tai neljälle päivälle menikin päivässä. Vuokra nousi kaksinkertaiseksi entisestä vaikka etsittiin halvin mahdollinen asunto ja maksettiin vuokra puoliksi. Mies vinkui jos kaupasta osti halvinta merkkiä. Aina piti olla ostamassa jotain uutta sisustussälää tai vempelettä. Ja sitten vinguttiin minua mukaan kulujen jakamiseen.
Nyt taas sinkku, onneksi.
Maksan liiton korvauksista lainan, vastikkeen, kännykän ja n summan, mitä menee sähkölaskuun, pakkaselle menen joka kk 20 euroa.
Onneksi olen lähettänyt vuoden sisällä vähänkäytettyyn vuoden sisällä 3 pakettia ja taloyhtiöllä on iso ja aktiivinen kierrätyshylly.
Ruuat tulee ruokajaosta.
Osallistun kaikkiin kilpailuihin FB.ssä. Viime kuussa pääsin kampaajalle.
1500-1800 kuusta riippuen. Vuorotyö.
1200-1300 euroa kuukaudessa yhtiövastikkeen ja pakollisten laskujen (sähkö, vakuutukset, puhelin) jälkeen. Riittää todella hyvin yhdelle hengelle, koska ei ole mitään osamaksuja tai jotain ostostilejä, eikä autoa.
Jää noin 2000 euroa, mutta laitan säästöön niin paljon kuin voin. Käytännössä raha ei jää käyttöön vaan tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
400 euroa. Olen työtön.
Tee suojaosan verran kerran viikossa mitä vaan hanttihommaa, niin jää tuplat.
n. 2000 kuussa jäisi jos maksaisin kaiken yksin, onneksi vaimokin laittaa yhteiselle maksutilille joskus jotain.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jää mieheni kanssa 2300€
ota siitä alapeukkua, porvari!
Tehän tykkäätte maksella veroja. Mitä valitatte.
Jää noin tonni ruokaan yms. kuussa.
Eipä juuri yhtään. Omistan hevosen. Ilman sitä jäisi varmaan 1500e/kk säästöön.
Aviopari, isot lapset 22 ja 18 v, kumpikaan ei asu kotona, vanhempi muualla Suomessa ja nuorempi ulkomailla. Nettotulot yhteensä n. 6 te, josta omien pakollisten kulujen jälkeen jää ehkä 4 t. Tästä menee säästöön ja sijoituslainoihin (asuntolainaa meillä ei enää ole) noin tonni kummallakin. Loppu menee enimmäkseen nuoremman koulumaksuihin ja kuluihin ulkomaille ja vanhempaa avustetaan muuten vaan, maksetaan auton huoltoja yms. Ennen koronaa matkusteltiin paljon, nyt ei niinkään joten tuppaa jäämään sukanvarteen. Ylimääräisillä olen ostellut osakkeita ja työntänyt rahastoihin extraa.
400 euroa. Olen työtön.