Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koetko ahdistusta ja pelkoa työkkärin ja kelan kanssa asioidessa?

Vierailija
01.06.2021 |

Koetko ahdistusta ja pelkoa työkkärin ja kelan kanssa asioidessa?

Olen nyt ensimmäisiä päiviä työttömänä ja kuumottaa ihan v*tusti kun tajuaa että koko ajan on vaakalaudalla syönkö ensi kuussa ja mihin mut pakotetaan.

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanoi yksi asiakas että hänelle ei saa lähettää paperikirjeitä, koska hän saa paniikkikohtsauksrn jos näkee työkkärin kirjeen eteisen lattialla postiluukusta tulleena.

Esimies sanoi sitten että jonkinlaista lääkärin lausuntoa pitäisi kaikista rajoitteista esittää. En sitten tiedä, että miten ja mistä tässä tapauksessa lääkäri sen todistuksen kirjoittaa.

Mietin silloin että kyllä aika herkillä täytyy olla kohtauksen käynnistyminen.

Miten pystyy sitten työelämässä olemaan?

PTSD voi olla.

Kuvittele itse tilanne, että olet vallankäytön kohde. Vallankäyttäjä toimii arvaamattomasti, pelaa omilla säännöillään, jotka muuttuvat alati, joita kaikkia et ymmärrä ja kaikkia et tiedä. Silti yksikin virhe voi johtaa ankaraan rangaistukseen, joka vie sinulta toimeentulon. Koko tulopuolesi ja sitä kautta asuntosi ja ravintosi ja luottotietosi on kiinni siitä, että tuo vallankäyttäjä pysyy tyytyväisenä. Et saa myöskään tietää sääntöjä etukäteen, jos teet jotain elämälläsi, vaan jälkikäteen arvioidaan, oletko toiminut oikein vai et.

Vieläkö tuntuu pikkujutulta, kun postilaatikosta kolahtaa tuon vallankäyttäjänä kirje?

Kafkamaista - monille valitettavasti todellisuutta. Jos oot jo muutenkin heikoilla (mt-ongelmia jne.), ei tota jaksa.

Vierailija
82/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti?! Leikitäänkö mt-potilaiden kanssa tällaisia te- ja typpi-leikkejä? Onko virkavirhe, jos tyyppi tekeekin esim. itsarin?

Kuka siihen puuttuisi? Ihan mielivaltaisesti saavat kiduttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti?! Leikitäänkö mt-potilaiden kanssa tällaisia te- ja typpi-leikkejä? Onko virkavirhe, jos tyyppi tekeekin esim. itsarin?

”virkamiehen velvollisuus”

laki kato vaatii, ei seuraamuksia

Vierailija
84/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelasta,harmia,ensi askel ongelmiin.Piupaut muusta,työpaikka sairastutti.Karensseja satanut.Ei mihinkään ole enää.Kyrsii...Olisin töissä jos terve.Kaikki käyty..odotan mitähän nyt?!

Vierailija
85/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanoi yksi asiakas että hänelle ei saa lähettää paperikirjeitä, koska hän saa paniikkikohtsauksrn jos näkee työkkärin kirjeen eteisen lattialla postiluukusta tulleena.

Esimies sanoi sitten että jonkinlaista lääkärin lausuntoa pitäisi kaikista rajoitteista esittää. En sitten tiedä, että miten ja mistä tässä tapauksessa lääkäri sen todistuksen kirjoittaa.

Mietin silloin että kyllä aika herkillä täytyy olla kohtauksen käynnistyminen.

Miten pystyy sitten työelämässä olemaan?

PTSD voi olla.

Kuvittele itse tilanne, että olet vallankäytön kohde. Vallankäyttäjä toimii arvaamattomasti, pelaa omilla säännöillään, jotka muuttuvat alati, joita kaikkia et ymmärrä ja kaikkia et tiedä. Silti yksikin virhe voi johtaa ankaraan rangaistukseen, joka vie sinulta toimeentulon. Koko tulopuolesi ja sitä kautta asuntosi ja ravintosi ja luottotietosi on kiinni siitä, että tuo vallankäyttäjä pysyy tyytyväisenä. Et saa myöskään tietää sääntöjä etukäteen, jos teet jotain elämälläsi, vaan jälkikäteen arvioidaan, oletko toiminut oikein vai et.

Vieläkö tuntuu pikkujutulta, kun postilaatikosta kolahtaa tuon vallankäyttäjänä kirje?

Kafkamaista - monille valitettavasti todellisuutta. Jos oot jo muutenkin heikoilla (mt-ongelmia jne.), ei tota jaksa.

Ei niin. En ymmärrä, miksei tästä puhuta. Kun valmiiksi heikoilla olevat ihmiset uupuvat kafkamaisen byrokratian pyörteeseen ja kamppailevat samalla köyhyyden kanssa, niin sehän on täysin epärealistinen ajatus, että ihmisellä jäisi voimavaroja parantaa omaa tilannettaan/parantua. Hemmetin kallis systeemi yhteiskunnalle.

Vierailija
86/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa, mikä vain aiheuttaa paniikkia.

Vierailija
87/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin tehdä juuri pahan virheen.

Ei voi tietää mitä miettivät.

Vierailija
88/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen. Vaikka terveyteni on pysyvästi huono, kuntouksista yms. pitää jaksaa tapella. Nyt vointini Kelan asiantuntijalääkärin mukaan kuulemma kohentunut merkittävästi, vaikka kaikki hoitavat tahot sanovat päinvastoin. En jaksa.

Vierailija
89/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen. Olen ollut pitkähköjä jaksoja työttömänä ja joutunut useamman kerran tilanteeseen, jossa yhtäkkiä tukeni on evätty jonkin yllättävän, käsittämättömän kiemuran perusteella. On ollut myös tilanteita, joissa virkailija on neuvonut minua väärin ja olen joutunut sen takia vaikeuksiin. Kerran jouduin maksamaan ison summan asumistukia takaisin, enkä ikinä saanut perustelua siihen miksi näin tehtiin vaikka Kelan sivuilla olevien ohjeiden mukaan olin toiminut täysin oikein. Tuo oli hirvittävä tilanne, joka kuukausia jatkuessaan oli todella traumatisoiva, koska jouduin aivan puille paljaille ja näin nälkää.

Pääasiassa viime vuosina kaikki on sujunut hyvin, mutta silti aina pelkään että jostain löytyy jokin pykälä minkä perusteella tukeni voidaan evätä tai mielivaltaisia summia voidaan periä takaisin. Pätkätyöläisenä varsinkin työttömyysjaksojen alut ovat stressaavia. Mieluummin tekisin mitä työtä tahansa, josta saisin sen verran rahaa että pääsisin eroon kaikista tuista.

Vierailija
90/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen. Olen ollut pitkähköjä jaksoja työttömänä ja joutunut useamman kerran tilanteeseen, jossa yhtäkkiä tukeni on evätty jonkin yllättävän, käsittämättömän kiemuran perusteella. On ollut myös tilanteita, joissa virkailija on neuvonut minua väärin ja olen joutunut sen takia vaikeuksiin. Kerran jouduin maksamaan ison summan asumistukia takaisin, enkä ikinä saanut perustelua siihen miksi näin tehtiin vaikka Kelan sivuilla olevien ohjeiden mukaan olin toiminut täysin oikein. Tuo oli hirvittävä tilanne, joka kuukausia jatkuessaan oli todella traumatisoiva, koska jouduin aivan puille paljaille ja näin nälkää.

Pääasiassa viime vuosina kaikki on sujunut hyvin, mutta silti aina pelkään että jostain löytyy jokin pykälä minkä perusteella tukeni voidaan evätä tai mielivaltaisia summia voidaan periä takaisin. Pätkätyöläisenä varsinkin työttömyysjaksojen alut ovat stressaavia. Mieluummin tekisin mitä työtä tahansa, josta saisin sen verran rahaa että pääsisin eroon kaikista tuista.

Minuakin Kela on neuvonut väärin useita kertoja. Viimeksi sanottiin, ettei kuukauden kestävä keikkaluontoinen, osa-aikainen työ vaikuta eläkkeeseeni ja tukeeni. Jouduin kuitenkin maksamaan ison summan asumistukea takaisin. En siis hyötynyt työnteosta kuin muutaman kympin...

Vierailija
91/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se virkailijoiden tietoon mene onko asiakas kuollut oman käden kautta vai muuten.

Vierailija
92/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se virkailijoiden tietoon mene onko asiakas kuollut oman käden kautta vai muuten.

Varmaan kiva tunne sossulla kun ekana on ns. kiristänyt ruuvia liian tiukalle ja seuraavaksi asiakas lähtee oman käden kautta.

Näitä tapauksia on paljon.

Vierailija
93/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole sosiaalityöntekijä! Mulla ei pää kestäsi olla vastuussa ihmisten elämästä. Ei tarvita kuin yksi virheellinen päätös vääränä päivänä... viimeinen taho josta pyydetään apua.

Vierailija
94/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole sosiaalityöntekijä! Mulla ei pää kestäsi olla vastuussa ihmisten elämästä. Ei tarvita kuin yksi virheellinen päätös vääränä päivänä... viimeinen taho josta pyydetään apua.

Sossut eivät kyllä pääsääntöisesti vaikuta yhtään siltä, että tuollaisia miettisivät.

Vierailija
95/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä pelosta tai ahdistuksesta, mutta itseäni vtutttaa tuo asenne jossa jo lähtökohtaisesti asiakasta pidetään jotenkin epärehellisenä puliveivarina johon ei ole luottamista.

Vierailija
96/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota, kun on tietoinen oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Kuntouttavaan työtoimintaan ei ole pakko kenenkään mennä, olit sitten työkykyinen tai -kyvytön.

Vierailija
97/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossut eivät kyllä pääsääntöisesti vaikuta yhtään siltä, että tuollaisia miettisivät.

Kaupungin sossu haukkui mulle Kelan touhua: kasvotonta ja ammattitaidotonta byrokratiaa, joka johtaa moniin virheisiin.

Vierailija
98/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi miettiä.

Vierailija
99/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minua on pelottanut töissä kuin työttömänä ollessa. T: ex-työpaikkakiusattu, nykyinen työtön

Vierailija
100/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä pelosta tai ahdistuksesta, mutta itseäni vtutttaa tuo asenne jossa jo lähtökohtaisesti asiakasta pidetään jotenkin epärehellisenä puliveivarina johon ei ole luottamista.

Sama. Tämä on outo tapa kohdata ihminen.

Joku kommentoija kirjoitti, että vankejakin arvostetaan enemmän kuin työttömiä. Minusta tuntuu, että tässä pätee totuuden siemen.

Vuosia sitten luin tutkimuksesta, jonka mukaan suomalaiset sosiaaliviranomaiset olivat Euroopan kylmimpiä. Tämä oli tutkijoillekin yllätys. Oma kokemukseni vahvistaa tämän havainnon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän