Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koetko ahdistusta ja pelkoa työkkärin ja kelan kanssa asioidessa?

Vierailija
01.06.2021 |

Koetko ahdistusta ja pelkoa työkkärin ja kelan kanssa asioidessa?

Olen nyt ensimmäisiä päiviä työttömänä ja kuumottaa ihan v*tusti kun tajuaa että koko ajan on vaakalaudalla syönkö ensi kuussa ja mihin mut pakotetaan.

Kommentit (179)

Vierailija
121/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ap ymmärrä sinun aloitusta. Se ahdistus johon viittaa tuskin on mitään verrattuna siihen mitä ahdistus olisi jos ei tässä maassa olisi Kelaa. Oletko samaa mieltä? Oikeasti? Ahdistavaa olla maassa jossa on turva?

Sinä siis kuvittelet, että huono kohtelu on oikeutettua, koska tilanne voisi olla kaltoin kohdellun ihmisen kannalta huonompikin.

Sovit erinomaisesti TE-toimistoon töihin, jos olet lisäksi entinen alkoholisti tai narkkari tai sinulla on mielenterveydellisiä ongelmia, niin olisit erinomainen sosiaalityöntekijä. Kummaltakaan ammattiryhmältä ei näet vaadita järkevää päättelykykyä.

Mikä ihmeen huono kohtelu? Suomessa on yli 2 000 000 ihmistä töissä, ovatko he kaikki kaltoinkohdeltuja, jos TE-toimiston (lakiin perustuva) vaatimus työpaikan hakemisesta on huonoa kohtelua.

Vierailija
122/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se virkailijoiden tietoon mene onko asiakas kuollut oman käden kautta vai muuten.

Varmaan kiva tunne sossulla kun ekana on ns. kiristänyt ruuvia liian tiukalle ja seuraavaksi asiakas lähtee oman käden kautta.

Näitä tapauksia on paljon.

Mikä ihmeen tunne? Asiakkaita on yli 500, ei niitä henkilökohtaisesti tunneta. Helpottaa, kun on yksi vähemmän.

Kelan tätin salainen haave: asiakkaita nolla.

Onhan se salainen haave, kun asiakkaita Kelassa voi olla hyvinkin 2000 kpl.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä ne sielläkin ovat. Kohtele heitä kuin haluaisit itsekin tulla kohdelluksi.

Jos tarkoitat "ihmisiä ne sielläkin ovat" työvoimavirkailijoita tai sosiaalityöntekijöitä, niin saat tuta nahoissasi väärän asenteesi. Työssäkäyvä palkansaaja kun on arvoasetelmissa työttömän ja tukiatarvitsevan yläpuolella.

Vierailija
124/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti?! Leikitäänkö mt-potilaiden kanssa tällaisia te- ja typpi-leikkejä? Onko virkavirhe, jos tyyppi tekeekin esim. itsarin?

Kuka siihen puuttuisi? Ihan mielivaltaisesti saavat kiduttaa.

”virkamiehen velvollisuus”

laki kato vaatii, ei seuraamuksia

Onneksi en ole sosiaalityöntekijä! Mulla ei pää kestäsi olla vastuussa ihmisten elämästä. Ei tarvita kuin yksi virheellinen päätös vääränä päivänä... viimeinen taho josta pyydetään apua.

Sossut eivät kyllä pääsääntöisesti vaikuta yhtään siltä, että tuollaisia miettisivät.

Kannattaisi miettiä.

Miksi? Joku ei saanut rahaa, johon ei ollut oikeutettu eli päätös oli oikea, helppoa elämää hamuava vain ei kestänyt sitä, että ei saanut tahtoaan läpi.

”helppoa elämää hamuava vain ei kestänyt”?!

Rukoilen ettet ole sosiaalityöntekijä.

"Saamme 4. lapsen, pitäisi saada 1200 e maksusitoumus, jotta saamme lapselle vaunut. Me lahjoitimme ne edelliset vaunut pois, johan viimeisin lapsi on 1v 10 kk, ei se ole tarvinnut aikoihin vaunuja, mutta uudet rattaat tarvitaan, jos joskus pitää lähteä kotoa vauvan ja nyt tämän nuorimman kanssa. Ei käy nuo vuosi sitten ostetut, ne on rumanväriset. Ei, käytettyjä me ei hankita, köyhällä ei ole varaa halpaan".

Vierailija
125/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli 2 tulee eduskuntakäsittelyyn toivottavasti jo ennen kesää.

Vierailija
126/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten Kelassa ahdistavat Kelan omat lääkärit, jotka ovat erikoistuneet vakuutuslääketieteeseen. Toteavat lääkärintodistukset riittämättömiksi ihmistä ikinä näkemättä. Oireet ei riitä mihinkään, pitää olla diagnoosi, ei vaikka lääkärisi on todennut asian toisin. Syy mielellään fyysinen, mielenterveysongelmia ja vaikeita elämäntilanteita ei oteta tosissaan, aina tuntuu että toivovat asiakkaan syrjäytymistä ja luovuttamista kuin yritystä saada itsestään kunnon työtä tekevä kansalainen. Lisäksi usein mietin, moniko Kelan lääkäri on lukenut kanta-tiedoistani kaiken läpi ilman lupaa?

Vierailija
127/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista enää. Lopetin joskus työvoimakoulutuksen kesken ja sain karenssin ajalta sitten enemmän toimeentulotukea.

Suomessa ei ole mitään todellista syytä tuntea häpeää työttömyyden takia.

Vierailija
128/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ap ymmärrä sinun aloitusta. Se ahdistus johon viittaa tuskin on mitään verrattuna siihen mitä ahdistus olisi jos ei tässä maassa olisi Kelaa. Oletko samaa mieltä? Oikeasti? Ahdistavaa olla maassa jossa on turva?

Sinä siis kuvittelet, että huono kohtelu on oikeutettua, koska tilanne voisi olla kaltoin kohdellun ihmisen kannalta huonompikin.

Sovit erinomaisesti TE-toimistoon töihin, jos olet lisäksi entinen alkoholisti tai narkkari tai sinulla on mielenterveydellisiä ongelmia, niin olisit erinomainen sosiaalityöntekijä. Kummaltakaan ammattiryhmältä ei näet vaadita järkevää päättelykykyä.

Minua entistä työtöntä TE-toimisto kohteli mielestäni erittäin hyvin nähden siihen että en maksanut ollenkaan veroja ja nostin korvauksia.

Ihmiset niin kiihtyy näistä korvausasioista jos rahaa ei vain tule kun on paha mieli. Yrittäkää kääntää asia niin että jos kaveripiirissänne on joku joka vain aina haluaa itselleen jotain eikä anna mitään takaisin, tästä ymmärrätte ilmiön yhteiskunnallisen merkityksen. Minä olisin saanut suunnilleen rajattomasti elantoa valtion kassasta ihan sillä perusteella että olen korkeasti koulutettu marginaalialalle jolle ei vain ole töitä, joten olisin voinut loputtomasti rampata TE-toimistolla käymässä kehityskeskusteluja ja koulutuspohdintoja ja joo joo ja niin niin. Ongelma on se kun minulla on selkäranka ja moraali ja hahmotin tilanteeni niin että tämä polku on loputon kassankuppauspolku, joten vaihdoin suuntaa ja lopetin tukien nostamisen ja menin paskaduuniin ja etenin sillä polulla pikkuhiljaa. Kukaan ei arvosta minua mutta arvostan itse itseäni kun en kuppaa systeemiä vaan maksan sille veroja. Minua ei kiinnosta hevonhattua teidän herkkien sielujenne pohdintojen tulokset ja tuentarpeet. Minä olen raa'assa työssä ja maksan veroja, en ole nostanut mitään tukea vuosiin. Turpa kiinni. Jos haluatte itkeä olojanne itkekää niitä niille ihmisille jotka ei kustanna mitään. Niille jotka nostaa loputtomiin tukia niin kuin te itse.

Vierailija
129/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Olen jo yli 50v, joten minua ei pahemmin ahdistella. Jos uhataan jollain kyykytystoimenpiteillä, niin lopetan asiakkuuteni ja otan karenssin. Pärjään kyllä muutaman kuukauden ilman heitäkin.

Vierailija
130/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen. Olen ollut pitkähköjä jaksoja työttömänä ja joutunut useamman kerran tilanteeseen, jossa yhtäkkiä tukeni on evätty jonkin yllättävän, käsittämättömän kiemuran perusteella. On ollut myös tilanteita, joissa virkailija on neuvonut minua väärin ja olen joutunut sen takia vaikeuksiin. Kerran jouduin maksamaan ison summan asumistukia takaisin, enkä ikinä saanut perustelua siihen miksi näin tehtiin vaikka Kelan sivuilla olevien ohjeiden mukaan olin toiminut täysin oikein. Tuo oli hirvittävä tilanne, joka kuukausia jatkuessaan oli todella traumatisoiva, koska jouduin aivan puille paljaille ja näin nälkää.

Pääasiassa viime vuosina kaikki on sujunut hyvin, mutta silti aina pelkään että jostain löytyy jokin pykälä minkä perusteella tukeni voidaan evätä tai mielivaltaisia summia voidaan periä takaisin. Pätkätyöläisenä varsinkin työttömyysjaksojen alut ovat stressaavia. Mieluummin tekisin mitä työtä tahansa, josta saisin sen verran rahaa että pääsisin eroon kaikista tuista.

Yritin saada neuvoa miten toimia eräässä asiassa ja vastaus oli että minun täytyy toimia ensin ja katsoa sitten millainen päätös tulee. Päätöksen perusteita ei kerrota etukäteen eikä lopputulosta voi tietää ennen kuin kokeilee. Tämä on aivan hullua! Käsketään siis hyppäämään kielekkeeltä ja alhaalla saattaa olla turvaverkko tai sitten ei. Etukäteen ei voida kertoa. Tässä kulminoituu mielestäni koko touhun mielivaltaisuus sekä virkailijoiden ymmärtämättömyys, miten kyse on toisen koko toimeentulosta. Muistan vieläkin tuon virkailijan iloisen kannustavan äänen, kun hän kehottaa reippaasti toimimaan tietyllä tavalla ja kokeilemaan onneaan menettääkö sillä tavalla koko toimeentulonsa vai ei. 

Vierailija
131/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä ne sielläkin ovat. Kohtele heitä kuin haluaisit itsekin tulla kohdelluksi.

Jos tarkoitat "ihmisiä ne sielläkin ovat" työvoimavirkailijoita tai sosiaalityöntekijöitä, niin saat tuta nahoissasi väärän asenteesi. Työssäkäyvä palkansaaja kun on arvoasetelmissa työttömän ja tukiatarvitsevan yläpuolella.

Lähtökohtaisesti he ovat asiakkaita auttamassa. Toki joka laitokseen/työpaikkaan eksyy mätiäkin omenia. Näiden laitosten (te-toimisto, Kela) työntekijät eivät lakeja säädä vaan joutuvat toimimaan niiden puitteissa. Tuntuu olevan yleinen asenne että ajatellaan heidän tekevän tahallaan kiusaa tai olevan asiakkaan vihollinen.

Vierailija
132/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitetaanko kuntouttavaan työkokeiluun just sairaita, vaik ois sairaslomaa tai kelan kuntoutustuki?

Päinvastoin, minusta sairaasta tehtiin terve sosiaalityöntekijän päätöksellä Joensuussa että kelpaisin kuntouttavaan työtoimintaan. Todella nöyryyttävää toimintaa ja häikäilemätöntä hyväksikäyttöä.

Vierailija
133/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti he ovat asiakkaita auttamassa. Toki joka laitokseen/työpaikkaan eksyy mätiäkin omenia. Näiden laitosten (te-toimisto, Kela) työntekijät eivät lakeja säädä vaan joutuvat toimimaan niiden puitteissa. Tuntuu olevan yleinen asenne että ajatellaan heidän tekevän tahallaan kiusaa tai olevan asiakkaan vihollinen.

Vai oikein auttamassa 🤣🤣🤣 Salli mun nauraa

Vierailija
134/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua pelota. Niitä kyllä pelottaa.

Vierailija
135/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä oleminen ja työttömyysturvan saaminen myös velvoittaa.Ei työttömyysturva ole sama kuin toimeentulotuki,jonka saa tekemättä mitään. Kannattaa ilmoittautuessaan lukea ne työttömän velvollisuudet, jolloin niiden noudattaminen ei ehkä enää niin paljon ahdista. Samoin kuin työttömän on haettava niitä töitä ja osoitettava aktiivisuutensa, niin samoin se on sen työkkärin työntekijän velvollisuus tarkistaa että asiakas näitä noudattaa. Ei mitään sen kummempaa.

Olkaa onnellisia ettette ole työttömiä esim. Tanskassa, jossa työttömät oikeasti laitetaan mm. siivoamaan katuja.

Vierailija
136/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei Kela miellytä voitte toki siirtyä maihin joissa toimettomista ihmisistä ei aidosti välitetä ollenkaan.

Vierailija
137/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai oikein auttamassa 🤣🤣🤣 Salli mun nauraa

Katsopa vaikka Ylen draamasarja Sisäilmaa niin avartuu sinunkin maailmasi. Joskus kannattaa miettiä asioita toisten ihmisten kannalta. Usein valtion alaisten laitosten työntekijöiden kädet ovat sidotut vaikka olisivat henkilökohtaisesti eri mieltä asioista.

Vierailija
138/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti, mistä tämä asenne tulee, tyhjästäkö? Ei ole auttamista, kun ajetaan toinen kuilun partaalle? Auttaminen on kaukana te-toimistojen työstä.  Jouduin tekemään lausunnon Kelalle ja  te-toimisto teki omansa. Siinä ihan haukuttiin minua. Kela lähetti tämän te-vastineen minulle luettavaksi ja tyrmistyin. Kelan lakimiehen kanssa jouduin käsittelemään tätä te-toimiston vastinetta, oli niin rankkaa tekstiä. Vallankäyttöä pahimmillaan te-toimistojen touhu. Joutaisi räjäyttää maantasalle te-toimistot, että virkailijat itse ymmärtäisivät mitä tarkoittaa asiakkaan pelottelu ja alistaminen. Joutaisivat itse pelkäämään!

Vierailija
139/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrättekö te, että Kelan ja työkkärin virkailijat on ihan samanlaisia ihmisiä kuin muutkin, ja käyneet tai käymässä läpi ihan samoja ongelmia elämässä kuin asiakkaatkin? Niihin töihin hakeudutaan halusta auttaa ihmisiä, mutta siinäpä olet lakipykälien ja paperibyrokratian ja asiakkaan hädän välissä, kun teet kuten työnantaja käskee niin saat vaan lukea ainaista haukkumista ja paskamyrskyä palstoilta!

Mitään tukia ei ole pakko hakea. Ketään ei pakoteta ja kiduteta. Jos haette tukia, niin teillä on velvollisuus toimittaa kaikki pyydetyt tiedot, jopa lukeakin ne päätökset ja ilmoittaa asioista ajoissa!

Vierailija
140/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä enää te toimisto pelota . Tänään oli eka päivä TK eläkkeellä. Elämä on ihanaa kun voi olla vapaa ja rahaa tulee ilman hakemuksia kahdesti kuukaudessa. Kelankin kanssa pärjää ei ole ollut ongelmia