Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koetko ahdistusta ja pelkoa työkkärin ja kelan kanssa asioidessa?

Vierailija
01.06.2021 |

Koetko ahdistusta ja pelkoa työkkärin ja kelan kanssa asioidessa?

Olen nyt ensimmäisiä päiviä työttömänä ja kuumottaa ihan v*tusti kun tajuaa että koko ajan on vaakalaudalla syönkö ensi kuussa ja mihin mut pakotetaan.

Kommentit (179)

Vierailija
41/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Työkkäriä on yllättävän helppo mielistellä, kunhan annat keskustelussa sellaisen vaikutelman että olet sosiaalinen ja aktiivinen työhakuprosessissa. Kelan kanssa taas riippuu tilanteesta. Jos esim. teet työttömyyslapun ja tietosi ei muutu mitenkään ja joka kohdassa lukee "Työtön" niin silloin sen paperin käsittelee robotti eikä ihminen. Saat yleensä samantien päivämäärän koska rahat kilahtaa tilille (yleensä parin päivän päästä).

Mutta heti jos jokin muuttuu tai menee monimutkaisemmaksi niin voi tulla selvityspyyntöjä, puheluita, tai vähintään sitä että käsittelyssä menee kauemmin koska sen joutuu tarkistamaan ihminen eikä algoritmi. Esim jos sulla on vaikka osa-aikaduunia ja tunteja viikossa on niin vähän että saat osan työkkärituesta (Osa-aikaistamistuki), niin silloin niillä menee vähän kauemmin käsitellä ja tarvit tietty työsopimuksen liitteeksi.

Vierailija
42/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä koen suurta v*tutusta molempia laitoksia kohtaan. Työkkäri ei ole saanut kahdessa kuukaudessa laitettua kelalle lausuntoa, että olen oikeutettu työttömyysturvaan, asiaa käsitellään ja kela junnaa tt-tuen kanssa, liitteet laitettu jo kahteen kertaan, ja sitäkin käsitellään jo kolmatta viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkää kuntouttavaan työtoimintaan se on työttömälle paras. ette menetä muita tukia ja saatte matkarahat. 4 tuntia päivässä ja 2 päivää viikossa riittää. työkeilussa joudutte itse maksamaan matkat ja tekemään pitempää päivää ja viikkoa.

Vierailija
44/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri on pahempi - paljon pahempi. Vierestä olen seurannut ja sarvia päähän kasvatellut, kun puolisoni on työttömänä. Sieltä on saatu lokaa niskaan. Ja tämä tietysti on vaikuttanut yhteiseen talouteemme ja toisinaan on oltu minun palkan varassa. Ei ole järin kannustavaa tehdä töitä pitkän päivän jos saa nurkan takaa sontaa niskaan vaikka se ei suoraan olisikaan itselle osoitettu. Mutta rapa roiskuu läheistenkin syliin. Nähty on.

Kelan kanssa asiat hoituva, kun näkee sen vaivan että toimittaa kaikki liitteet joita siellä pyydetään. Ja sähköisen asioinnin viestitoimito on keksitty. Sieltä voi kysyä.

Vierailija
45/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossut ja Kelan tädit voivat luulla olevansa erikoislääkäreitä, mut ovat SOSSUJA. He eivät voi antaa terveydentilaa koskevia lausuntoja.

Kelan lääkäri ei ole hoitava lääkäri, joten hänenkään lausuntoihin ei voi aikuisten oikeasti luottaa.

Jos Kelan tai vakuutusyhtiön lääkäri toteaa että oot työkykyinen niin sitä ei ohita edes sairautesi erikoislääkäri. Niin se vaan menee! Tiedän tapauksia jotka ovat hakeneet työkyvyttömyyseläkettä, mutta em. lääkärien mielipide jyrää alan asiantuntijalääkärin mielipiteen että ko. tapaus on työkyvytön.

Vierailija
46/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista, tosin nyt olen nk. ikikarenssilla (5v.) ellen saa työssäoloehtoa täytettyä, ja se vaatii vähintään 18h/vko työtunteja 3 kuukauden aikana. Sain tuon karenssin vaikka toimitin lääkärintodistuksen ja irtisanouduin palkkatukityöstä ja vielä yhteistuumin työkkärintädin kanssa tähän päädyttiin. Onneksi toimeentulotukena saan saman rahan mitä työmarkkinatuki olisi. Ainoa vaan että nyt ei kannata ottaa vastaan mitään osa-aikatyötä, kun taas työmarkkinatukeen oikeutettuna saisin soviteltua päivärahaa ja tienata 300e menettämättä etuutta (korona-aikaan 500e/kk). Mutta mitäpä noita stressaamaan, elämä kantaa ja rahat riittää kun ne laittaa riittämään.

Vierailija
47/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kelan kanssa taistelu on erittäin, erittäin uuvuttavaa. Ei paljoa auta tähän masennukseen, ahdistuneisuushäiriöön ja ADHD:n kun mietin että syönkö ensi kuussa vai en ja millä maksaa vuokra. Niin monta kertaa tehty virheellinen päätös ja sitten oikaisuun mennyt monta kuukautta. Onneksi vuokranantaja on tosi ymmärtäväinen, olen kuitenkin maksanut jokaisen vuokran heti kun tuet tulleet. Välillä sitten tehnyt pätkätöitä, mutta ne taas pistävät tuet sekaisin moneksi kuukaudeksi. 

Juuri näin. Ja onko sunkin kohdalla näin, että sama taho ihmettelee, että mikä on kun et kuntoudu? Se on kyllä arvoitus, vaikka niin paljon on autettu.

Vierailija
48/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri on pahempi - paljon pahempi. Vierestä olen seurannut ja sarvia päähän kasvatellut, kun puolisoni on työttömänä. Sieltä on saatu lokaa niskaan. Ja tämä tietysti on vaikuttanut yhteiseen talouteemme ja toisinaan on oltu minun palkan varassa. Ei ole järin kannustavaa tehdä töitä pitkän päivän jos saa nurkan takaa sontaa niskaan vaikka se ei suoraan olisikaan itselle osoitettu. Mutta rapa roiskuu läheistenkin syliin. Nähty on.

Kelan kanssa asiat hoituva, kun näkee sen vaivan että toimittaa kaikki liitteet joita siellä pyydetään. Ja sähköisen asioinnin viestitoimito on keksitty. Sieltä voi kysyä.

Se sähköinen asiointi on täysi vitsi, olen laittanut ystävälliseen sävyyn viestiä ja sitten myös vähemmän ystävälliseen sävyyn, enkä ikinä oo saanut vastausta. Ainoat viestit mitä kelalta oon saanut, on ollut pyyntö toimittaa liitteet jotka olen toimittanut jo.

Vierailija
49/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistin taas, että yksitoikkoinen ja turhauttava tuotantotyöni 2000 kk on sittenkin niin paljon parempi vaihtoehto, kuin tuo sadistinen pallottelu kasvottomien ja virkatätien tiskeillä.

Ei virkamiehet voi sadistisesti pallotella ketään. He joutuvat helposti ongelmiin, jos tämä tulisi ilmi esim. hallinto-oikeudessa.

Vierailija
50/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossut ja Kelan tädit voivat luulla olevansa erikoislääkäreitä, mut ovat SOSSUJA. He eivät voi antaa terveydentilaa koskevia lausuntoja.

Kelan lääkäri ei ole hoitava lääkäri, joten hänenkään lausuntoihin ei voi aikuisten oikeasti luottaa.

Jos Kelan tai vakuutusyhtiön lääkäri toteaa että oot työkykyinen niin sitä ei ohita edes sairautesi erikoislääkäri. Niin se vaan menee! Tiedän tapauksia jotka ovat hakeneet työkyvyttömyyseläkettä, mutta em. lääkärien mielipide jyrää alan asiantuntijalääkärin mielipiteen että ko. tapaus on työkyvytön.

Kyllä näitä asioita on puitu ihan oikeudessa ja erikoislääkärien lausunnot on otettu huomioon.

Ei se Kelan lääkärin lausunto, joka perustuu enemmänkin taloudellisiin seikkoihin, ole mikään laki.

Vierailija
51/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistin taas, että yksitoikkoinen ja turhauttava tuotantotyöni 2000 kk on sittenkin niin paljon parempi vaihtoehto, kuin tuo sadistinen pallottelu kasvottomien ja virkatätien tiskeillä.[/quote

Kyllä niillä tädeillä ihan kasvot on kaikilla!

Pullukoita voivat olla ja rumiakin, mutta sadisteja ovat vain pomot.

Vierailija
52/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistin taas, että yksitoikkoinen ja turhauttava tuotantotyöni 2000 kk on sittenkin niin paljon parempi vaihtoehto, kuin tuo sadistinen pallottelu kasvottomien ja virkatätien tiskeillä.

Kyllä niillä tädeillä ihan kasvot on kaikilla!

Pullukoita voivat olla ja rumiakin, mutta sadisteja ovat vain pomot.

Vierailija
53/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitten instanssien mielestä työtön ei ole edes ihminen.

Vangeillakin parempi ihmisarvo.

Tää on totta! Vangit saa rahaa, kaupungin kämpän, kuntoutusta jne. mut tavallinen työtön tai sairas ei saa mitään apua. Pelkkää vittuilua.

Vierailija
54/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ahdistu. Harjoita vagushermoa tai jotain. Ohjeet oli tän aamun hesarissa.

Vierailija
55/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitten instanssien mielestä työtön ei ole edes ihminen.

Vangeillakin parempi ihmisarvo.

Tää on totta! Vangit saa rahaa, kaupungin kämpän, kuntoutusta jne. mut tavallinen työtön tai sairas ei saa mitään apua. Pelkkää vittuilua.

Kuumat miesvangit vetoavat täteihin magneetin lailla..

Vierailija
56/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ahdisti. Oon luonteeltani kiltti ja vastuuntuntoinen ja työkkärin mammat saivat mut tuntemaan itseni suorastaan rikolliseksi, kun kahden alle kouluikäisten lapsen autottomana yksinhuoltajana en voinut ottaa kaikkia tarjottuja paikkoja vastaan. (Koska julkisilla ei pääse joka paikkaan)

Multa jopa kysyttiin miksi mulla ei ole ajokorttia, ikään kuin olisin ryypännyt ja narkannut korttini. Sanoin että ei vaan ole, vaikka olisi tehnyt mieli kysyä että sinäkö sen maksaisit. Ja auton myös.

Mutta siitä ahdistuksesta oli hyvät seuraukset. Otin vastaan pienipalkkaisen osa-aikatyön päästäkseni työkkärin ahdistelusta, vaikka moni sanoi mulle että olen hullu kun otan sen, kun saisin enemmän rahaa kotiin. Se oli kiva paikka, sain sieltä kokemusta, itseluottamusta ja suhteita, ja loistavan työtodistuksen. Sittemmin olen siirtynyt aina vähän parempaan työpaikkaan ja nykyään saan ihan hyvää palkkaa.

Vierailija
57/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaikka joutuisit töihin - ihan kamalaa

Vierailija
58/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ahdisti. Oon luonteeltani kiltti ja vastuuntuntoinen ja työkkärin mammat saivat mut tuntemaan itseni suorastaan rikolliseksi, kun kahden alle kouluikäisten lapsen autottomana yksinhuoltajana en voinut ottaa kaikkia tarjottuja paikkoja vastaan. (Koska julkisilla ei pääse joka paikkaan)

Multa jopa kysyttiin miksi mulla ei ole ajokorttia, ikään kuin olisin ryypännyt ja narkannut korttini. Sanoin että ei vaan ole, vaikka olisi tehnyt mieli kysyä että sinäkö sen maksaisit. Ja auton myös.

Mutta siitä ahdistuksesta oli hyvät seuraukset. Otin vastaan pienipalkkaisen osa-aikatyön päästäkseni työkkärin ahdistelusta, vaikka moni sanoi mulle että olen hullu kun otan sen, kun saisin enemmän rahaa kotiin. Se oli kiva paikka, sain sieltä kokemusta, itseluottamusta ja suhteita, ja loistavan työtodistuksen. Sittemmin olen siirtynyt aina vähän parempaan työpaikkaan ja nykyään saan ihan hyvää palkkaa.

Wau! Onneksi sulla ei ole mitään sairauksia tai muuta.

Vierailija
59/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mit vittttt mut typpi pakotti suoraan kuntouttavaan tosin en suostunut ja taas tuli uus pakotus aika josta kieltäydyin jyrkästi. Sanoin että nyt riittää heihei!

Vierailija
60/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wau! Onneksi sulla ei ole mitään sairauksia tai muuta.

Totta. Onneksi. Tosin varmaan olisin työkkärissä ja kelassa saanut enemmän ymmärrystä jos mulla olisi ollut sairauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi