Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koetko ahdistusta ja pelkoa työkkärin ja kelan kanssa asioidessa?

Vierailija
01.06.2021 |

Koetko ahdistusta ja pelkoa työkkärin ja kelan kanssa asioidessa?

Olen nyt ensimmäisiä päiviä työttömänä ja kuumottaa ihan v*tusti kun tajuaa että koko ajan on vaakalaudalla syönkö ensi kuussa ja mihin mut pakotetaan.

Kommentit (179)

Vierailija
61/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuuma tapaus työmarkkinoilla on työtön n. 50-vee vailla vakituista osoitetta? Miten työkkärissä suhtaudutaan, jos on poste restante -osoite?

Vierailija
62/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä se ahdistaa ja ärsyttää odotella puhelua. Mielestäni sähköpostilla/netissä hoituisi paljon kätevämmin nämä, mutta kai siihen on syynsä miksi soittelevat. Pelottaa että tuet viedään pois jos teen jonkin virheen. Siksi luenkin tietysti aina tarkkaan säännöt ennenkun teen mitään, mutta se tulkinnanvaraisuus virkailijan puolelta pelottaa. Kaikki virkailijani ovat tähän mennessä olleet onneksi ihan asiallisia, ei siinä. Mutta ei ole kivaa että toimeentulo on tavallaan muiden käsissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä se ahdistaa ja ärsyttää odotella puhelua. Mielestäni sähköpostilla/netissä hoituisi paljon kätevämmin nämä, mutta kai siihen on syynsä miksi soittelevat. Pelottaa että tuet viedään pois jos teen jonkin virheen. Siksi luenkin tietysti aina tarkkaan säännöt ennenkun teen mitään, mutta se tulkinnanvaraisuus virkailijan puolelta pelottaa. Kaikki virkailijani ovat tähän mennessä olleet onneksi ihan asiallisia, ei siinä. Mutta ei ole kivaa että toimeentulo on tavallaan muiden käsissä. 

Itse koen täysin samoin. Minulla on todella tarkka ja huolellinen luonne, joten todennäköisyys että tekisin virheen jossain prosessissa on äärimmäisen pieni.

Silti pelkään joka kerta kun lähetän työmarkkinatukihakemuksen tms. Koska kun se oma toimeentulo on kuitenkin viime kädessä jonkun muun käsissä, ja niitä tarinoita mielivaltaisista päätöksistä on kuultu niin paljon.

Itselläni on vielä hiukan traumaa taustalla. Minulla on haettu kahdesti pysyvää eläkettä, ja kummallakin kerralla sekä vakuutusyhtiö, kela että kaikki muutoksenhakutuomioistuimet olivat sitä mieltä että olen täysin työkykyinen, koska kyllähän ne nyt paremmin tietää kuin useampi erikoislääkäri ja esim. Kelan ammatillinen kuntoutustyöryhmä. On ironista, että Kela lähettää minut ammatilliseen kuntoutusselvitykseen, ja sitten sen moniammatillisen tiimin lausunto ei hetkauta Kelan lääkäriä mihinkään suuntaan.

Minulla on siis kokemusta siitä, että vaikka tekisin kaiken ns. oikein, tarkistuttaisin kaiken tekemäni toisella, useampi ammattilainen olisi puolellani, järjestelmä voi silti heittää noppaa ja todeta että ähäkutti. Me pelataan lassipalloa, vitut sinun todistuksistasi.

Typerintä tässä on, että sitten kun sinut on tuomittu työkykyiseksi, et meinaa päästä mihinkään oikeasti kuntouttavaan toimenpiteeseen! Kuntouttavaa työtoimintaa toki tarjotaan, ja niissä kyllä pikemminkin saa aivovaurion kuin kuntoutuu mistään. Lusin sellaisessa muutamia kuukausia osoittaakseni miten toimenpidemyönteinen olen ja sain sitä kautta työkkärin näyttämään vihreää valoa omaehtoiselle opiskelulle. Taivaalle kiitos siitä, nyt minulla on peliaikaa melkein kaksi vuotta ja jotain oikeasti kuntouttavaa ja mielekästä tekemistä.

Vierailija
64/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 3 pv/vko:ssa kuntouttavassa, etänä. Ei paljon purista, aamulla Teamsissa n puoli tuntia, etäpäivä kirjaan kirjottelen. Ja ei soittele työkkäri!

Vierailija
65/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä kuntouttava duuni on? Onko antaa esimerkkejä? Tuetko säilyy?

Vierailija
66/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo koen. Saa pelätä mitä ne milloinkin saa päähänsä, jotta en vaan saisi toimeentulotukea. Olen siis työssäkäyvä mutta ollut pitkään ulosotossa. Nyt viimeisemmässä päätöksessä käsittelijä keksi hoksata, että tulorekisterin mukaan olen osa-aikatyössä. No, niin olen, sillä kaupan alalla työsopimukset usein ovat osa-aikaisia. Käytännössä teen kuitenkin tunteja enemmän kuin sopimuksen minimimäärä. Lisäksi saan lisät ja suoritepalkkiota välillä. Palkkani on siis todellisuudessa suurempi kuin monessa perustason kokoaikatyössä (enhän minä kylmiltään mihinkään korkeaan virkaan pääsisi). Tämän kun vielä saisi menemään Kelan käsittelijän päähän. Uhkasivat nimittäin, että minun on ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi ja oltava tt-palveluiden käytettävissä, muutoin tekevät toimeentulotuen alennuksen. 

No, luojan kiitos ulosotto päättyy kohta, luultavasti en saa enää kertaakaan tt-tukea.

Vierailija
67/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristä soitetaan pari kertaa vuodessa ja kysellään suunnitelmia. Minulla on osa-aikatyö (teen yleensä muutaman vuoron viikossa) ja pidän sekä työstä että siitä, miten paljon vapaa-aikaa jää. En haluaisi tilanteeseen muutosta, mutta kuten työkkärin täti viimeksi totesi: "Kaikkien meidän tavoitteenahan on kokoaikatyö." No, ei minulla, mutta eihän sitä saa ääneen sanoa. Teen sen verran, minkä jaksan, mutta ilman mitään diagnoosia on huono selitellä että ei pysty enempään. (Ja siis mielestäni en ole pelkästään laiska, vaan ihan oikeasti on todella kuormittavaa olla ihmisten kanssa tekemisissä ja siirtymätilanteet ovat hankalia, työpaikalle lähteminen takkuaa aina, vaikka perille päästyäni olenkin ihan tyytyväinen. Jotain paperinpyörittelyduunia yksin kotona jaksaisin kyllä varmasti 8h/päivä.)

Ja siis vastauksena kysymykseen, kyllä ahdistaa ja pelottaa. On niin hyvä olla nyt, mutta pelkään että pakotetaan hakemaan jotain sellaista työtä, mitä en kestä.

Vierailija
68/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä et menetä mitään tukia. toimintaa järjestää eri tahot, kysy työkkäristä. te-toimistoilla on myös ostopalveluja jotka ovat myös kunt. työtoimintaa mutta kun se maksaa heille muutaman kympin niin eivät niistä yleensä puhu. riippuu paikkakunnastasi mitä kuntouttavaa heillä on, kursseja on yleensä myös.

Vierailija
69/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin kanssa kyllä, mutta Kela on aina kohdellut hyvin. Työkkäri on kohdellut todella rumasti aina ja yritän sentään olla mahdollisimman helppo asiakas. Kelan kanssa asiointi on aina mennyt hyvin. Jos on ollut jotain epäselvyyksiä niin ne on aina selvinnyt. En ole koskaan joutunut edes soittamaan Kelaan vaan netin kautta on kaikki asiointi tapahtunut. 

Vierailija
70/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi työskentelyä kierrätyskeskuksessa, ompelimossa tmv. Riippuu varmaan ihan paikkakunnasta, että millaista toimintaa on tarjolla.

Työaika on 4-8h 1-5x viikossa. Tämä sovitaan työkkärissä ja oman jaksamisen mukaan mennään. Jokaiselta päivältä saa 9e ja työttömyystuki lisäksi.

Ainakin näin se toimi silloin, kun itse olin. Pakko kuitenkin sanoa, että kuntouttava on hyvä heille, jotka todella tarvitsevat kuntouttavaa esim. mielenterveydellisten syiden takia. Tavalliselle tallaajalla se ei anna oikein mitään. Ottaa vain vapaa-aikaa pois.

Vierailija
71/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäristä soitetaan pari kertaa vuodessa ja kysellään suunnitelmia. Minulla on osa-aikatyö (teen yleensä muutaman vuoron viikossa) ja pidän sekä työstä että siitä, miten paljon vapaa-aikaa jää. En haluaisi tilanteeseen muutosta, mutta kuten työkkärin täti viimeksi totesi: "Kaikkien meidän tavoitteenahan on kokoaikatyö." No, ei minulla, mutta eihän sitä saa ääneen sanoa. Teen sen verran, minkä jaksan, mutta ilman mitään diagnoosia on huono selitellä että ei pysty enempään. (Ja siis mielestäni en ole pelkästään laiska, vaan ihan oikeasti on todella kuormittavaa olla ihmisten kanssa tekemisissä ja siirtymätilanteet ovat hankalia, työpaikalle lähteminen takkuaa aina, vaikka perille päästyäni olenkin ihan tyytyväinen. Jotain paperinpyörittelyduunia yksin kotona jaksaisin kyllä varmasti 8h/päivä.)

Ja siis vastauksena kysymykseen, kyllä ahdistaa ja pelottaa. On niin hyvä olla nyt, mutta pelkään että pakotetaan hakemaan jotain sellaista työtä, mitä en kestä.

Oma käsitys on että jättävät kyllä oikeasti aika rauhaan sellaisen jolla on osa-aikatyö. Ainakin itse sain olla ihan rauhassa. He keskittyvät niihin joilla ei ole mitään näillä tukitoimilla yms.

Vierailija
72/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi yksi asiakas että hänelle ei saa lähettää paperikirjeitä, koska hän saa paniikkikohtsauksrn jos näkee työkkärin kirjeen eteisen lattialla postiluukusta tulleena.

Esimies sanoi sitten että jonkinlaista lääkärin lausuntoa pitäisi kaikista rajoitteista esittää. En sitten tiedä, että miten ja mistä tässä tapauksessa lääkäri sen todistuksen kirjoittaa.

Mietin silloin että kyllä aika herkillä täytyy olla kohtauksen käynnistyminen.

Miten pystyy sitten työelämässä olemaan?

Vierailija
73/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi työskentelyä kierrätyskeskuksessa, ompelimossa tmv. Riippuu varmaan ihan paikkakunnasta, että millaista toimintaa on tarjolla.

Työaika on 4-8h 1-5x viikossa. Tämä sovitaan työkkärissä ja oman jaksamisen mukaan mennään. Jokaiselta päivältä saa 9e ja työttömyystuki lisäksi.

Ainakin näin se toimi silloin, kun itse olin. Pakko kuitenkin sanoa, että kuntouttava on hyvä heille, jotka todella tarvitsevat kuntouttavaa esim. mielenterveydellisten syiden takia. Tavalliselle tallaajalla se ei anna oikein mitään. Ottaa vain vapaa-aikaa pois.

Nykyään on vain 1-4 pvänä viikossa, ei enää viitenä. Ja minimi 4h/pvä.

Vierailija
74/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SS-Einsatzgruppe "TYP" alkoi jo sen ensimmäisen puhelinkuulustelun jälkeen ahdistaa niin, että katkaisin työnhaun kokonaan. Edessä olisi ollut vielä toinen haastattelu sossun kanssa ja pakollinen terveystarkastus, jossa olisi tietysti ronkittu kaikki mahdolliset Kanta- ja muiden järjestelmien tiedot ihan vaan huvin vuoksi.

Näiden jälkeen olisi ollut tiedossa pitkä litania erilaisia pakkokeinoja, kuten 9 €/pv työkokeilu (entiseltä nimeltään kuntouttava, mutta nimeä muutettiin kun työkykyisiä ei voi kuntouttavaan laittaa).

Stressi alkoi jo haitata sitä varsinaista työnhakua siinä määrin, että oli pakko päästä TYP:stä eroon.

Vierailija
75/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanoi yksi asiakas että hänelle ei saa lähettää paperikirjeitä, koska hän saa paniikkikohtsauksrn jos näkee työkkärin kirjeen eteisen lattialla postiluukusta tulleena.

Esimies sanoi sitten että jonkinlaista lääkärin lausuntoa pitäisi kaikista rajoitteista esittää. En sitten tiedä, että miten ja mistä tässä tapauksessa lääkäri sen todistuksen kirjoittaa.

Niinpä! Nämä tyypit eivät saa öisin nukuttua kun ahdistaa niin paljon. Eikä kirjeitä usein edes avata! Ja Kelan mukaan työkyky ilmiömäinen...

Vierailija
76/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin voi miettiä, onko herkillä vai ovatko työkkärin tyypit oikeasti täysin sokeita omalle käytökselleen. 

Vierailija
77/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Nämä tyypit eivät saa öisin nukuttua kun ahdistaa niin paljon. Eikä kirjeitä usein edes avata! Ja Kelan mukaan työkyky ilmiömäinen...

Oikeasti ? Noiden sossujen TÄYTYY olla sadisteja jos leikkivät ihmisten mielenterveydellä. Jos on psykiatrin lausunnot ja kaikki. Ei helekuttu mitä hulluja.

Vierailija
78/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PTSD voi olla.

Kuvittele itse tilanne, että olet vallankäytön kohde. Vallankäyttäjä toimii arvaamattomasti, pelaa omilla säännöillään, jotka muuttuvat alati, joita kaikkia et ymmärrä ja kaikkia et tiedä. Silti yksikin virhe voi johtaa ankaraan rangaistukseen, joka vie sinulta toimeentulon. Koko tulopuolesi ja sitä kautta asuntosi ja ravintosi ja luottotietosi on kiinni siitä, että tuo vallankäyttäjä pysyy tyytyväisenä. Et saa myöskään tietää sääntöjä etukäteen, jos teet jotain elämälläsi, vaan jälkikäteen arvioidaan, oletko toiminut oikein vai et.

Vieläkö tuntuu pikkujutulta, kun postilaatikosta kolahtaa tuon vallankäyttäjänä kirje?

Vierailija
79/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun alkoi kuntakokeilu niin ne tarjoaa työttömille seuraavia vaihtoehtoja, minkä valitsette?

a) Kuntouttava työtoiminta

b) Työkokeilu 9e päiväpalkalla

c) Työnhakukurssi joka kestää 4kk

d) Kouluun

Kuntouttavaan työtoimintaan kai pitää täyttyä jotkin kriteerit, kuka tietää?

Vierailija
80/179 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti?! Leikitäänkö mt-potilaiden kanssa tällaisia te- ja typpi-leikkejä? Onko virkavirhe, jos tyyppi tekeekin esim. itsarin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi