Koetko ahdistusta ja pelkoa työkkärin ja kelan kanssa asioidessa?
Koetko ahdistusta ja pelkoa työkkärin ja kelan kanssa asioidessa?
Olen nyt ensimmäisiä päiviä työttömänä ja kuumottaa ihan v*tusti kun tajuaa että koko ajan on vaakalaudalla syönkö ensi kuussa ja mihin mut pakotetaan.
Kommentit (179)
Kyllä. Pelkästään kelan logo triggeröi. Jokin aika sitten olisi pitänyt soittaa puhelinvalveluun. Jonotin n 2 minuuttia ja sain jo paniikkikohtauksen. Jätin asian hoitamatta.
Sossut ja Kelan tädit voivat luulla olevansa erikoislääkäreitä, mut ovat SOSSUJA. He eivät voi antaa terveydentilaa koskevia lausuntoja.
Kelan lääkäri ei ole hoitava lääkäri, joten hänenkään lausuntoihin ei voi aikuisten oikeasti luottaa.
Kysyin joskus, että saanko tulla heitä katsomaan kasvotusten työkkäriin. Olisin halunnut jutellakin kun olin yksinäinen. Ei ollut resurssien takia mahdollista. Kai pelästyivät ja antoivat sitten muutenkin mun olla rauhassa :)
Minulle soittavat perjantaina klo 11.
Kyllä ahdistaa.
Mitä virkailijalle ei missään nimessä saa sanoa?!
Laittakaa neuvoja.
Nyt hieman ahdistaa ja pelottaa. Oli eilen joku soittanut ja jättänyt vastaajaan viestin:
" Mööörrnömänäpalvlhhmmnässst, soitatko mörrn kaksi jne."
? Kuntakokeilusta ilmeisesti joku uusi virkailija ensimmäsitä kertaa asiakaspalvelutehtävässä, kun ei osaa esitellä itseään ja instanssia, mitä edustaa. Ei hyvältä näytä.
Ei pelota. Ovat ihan naurettavia pellejä.
Vierailija kirjoitti:
En pelkään. Olen ollut nyt koronan takia työtön. Kaikki on sujunut molempien kanssa hyvin. Ystävällinen virkalija soittaa välillä jos löytää hyvän työpaikan mulle ja kehottaa hakemaan (siis JOS todetaan yhdessä, että mun kannattaa hakea tätä paikkaa). Haen toki ihan itsenäisestikin.
Joskus vuosia sitten mulla oli myös työttömyyspätkä ja silloin oli ongelmia. Sain 3kk karenssin koska en suostunut hakemaan autottomana erääseen työpaikkaan, joka sijaitsi noin 100km päässä ja julkisilla matkoihin olisi mennyt 4h päivässä.
Onneksi on säästöjä, niin ei karenssit pelota.
Mitä ihmettä? Kyllä se sillon on 2h max mitä saa työmatkaan mennä lain mukaan julkisilla. Ei tuollaiseen voi pakottaa ja muuten itsekin kyllä toimit hölmösti. Olisit vaan hakenut sen verran surkealla hakemuksella niin mitään karensseja ei olis tullu.
Jos sua ahdistaa, ota yhteys psyk.polin sossuun. Ne ovat erityisen ihania ja auttavat sua varmasti. Tavalliset sossut eivät välttämättä tajua ja osaa auttaa. Siksi siellä psyk.poleilla ja sairaaloissa on omat.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun alkoi kuntakokeilu niin ne tarjoaa työttömille seuraavia vaihtoehtoja, minkä valitsette?
a) Kuntouttava työtoiminta
b) Työkokeilu 9e päiväpalkalla
c) Työnhakukurssi joka kestää 4kk
d) Kouluun
Työkokeilu 9e päivä. Muistat vaan, että 4h päivässä sopii. Raha tulee verottomana, ja saat olla rauhassa työkkäristä. Helpoimmat rahat ikinä. Samalla CV saa täytettä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun alkoi kuntakokeilu niin ne tarjoaa työttömille seuraavia vaihtoehtoja, minkä valitsette?
d) Kouluun
Työnhakukurssin tottakai. Nykytilanteessa se vielä tuurilla järjestetään etänä joten riittää et pistää päivittäin jonkun ohjelmiston päälle ja äänet pois niin kuittaantuu paikalla olevaksi ja voi jatkaa elämäänsä siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ahdistaa.
Laittakaa neuvoja.
Ole oma ittes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
d) Kouluun
Työkokeilu 9e päivä. Muistat vaan, että 4h päivässä sopii. Raha tulee verottomana, ja saat olla rauhassa työkkäristä. Helpoimmat rahat ikinä. Samalla CV saa täytettä.
Juu, sama.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ahdistaa.
Laittakaa neuvoja.
Esität olevas kiinnostunu ja et kieltäydy mistään suoraan, mut et myöskään oo vapaaehtonen mihinkään etkä myöskään oikeesti kiinnostunu. Jos sanot et "ei kiinnosta" johonkin mitä se ehdottaa niin se voidaan tulkita kieltäytymiseks, jos oot silleen et "en tiiä pitää miettiä ehkä voi olla en tiiä" nii voit tehdä valituksen virkailijasta joka mahdollisesti lukee rivien välistä jotain mitä siellä ei oo ja tulkitsee sun puheita miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ahdistaa.
Laittakaa neuvoja.
- Älä auo päätä, ainakaan heti kättelyssä. Haistele tilannetta ja toimi sen mukaan.
- Et ole töissä etkä koulussa, vapaahetoistominnassa tai harrastuksissa arkisin 8-16 välisenä aikana. Olet täysin työmarkkinoiden käytettävissä.
- Terveys hyvä (jos on ja kysyy), ei ongelmia. Ei mt- eikä päihdeongelmaa.
- Olet kartoittanut omaa osaamistasi omatoimisesti ja etsinyt työpaikkoja myös oman alasi ulkopuolelta ja tutkinut eri koulutusmahdollisuuksia, joko lisä- tai uudelleenkoulutuksen muodossa.
Laitetaanko kuntouttavaan työkokeiluun just sairaita, vaik ois sairaslomaa tai kelan kuntoutustuki?
Vierailija kirjoitti:
Jos sua ahdistaa, ota yhteys psyk.polin sossuun. Ne ovat erityisen ihania ja auttavat sua varmasti. Tavalliset sossut eivät välttämättä tajua ja osaa auttaa. Siksi siellä psyk.poleilla ja sairaaloissa on omat.
No ei sinne ihan niin vain oteta yhteyttä, jos ei ole asiakas. Jos nyt saa lähetteen psyk puolelle, tuurilla 8 kk päästä saa ajan. Ja puhelu pitäisi tehdä huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
d) Kouluun
Työnhakukurssin tottakai. Nykytilanteessa se vielä tuurilla järjestetään etänä joten riittää et pistää päivittäin jonkun ohjelmiston päälle ja äänet pois niin kuittaantuu paikalla olevaksi ja voi jatkaa elämäänsä siinä samalla.
Vuodenvaihteessa järjestettiin ihan paikan päällä mutta max. 10 henkilöä paikalla joten tilanne tuskin on muuksi muuttunut.
Kyllä. Kelan kanssa taistelu on erittäin, erittäin uuvuttavaa. Ei paljoa auta tähän masennukseen, ahdistuneisuushäiriöön ja ADHD:n kun mietin että syönkö ensi kuussa vai en ja millä maksaa vuokra. Niin monta kertaa tehty virheellinen päätös ja sitten oikaisuun mennyt monta kuukautta. Onneksi vuokranantaja on tosi ymmärtäväinen, olen kuitenkin maksanut jokaisen vuokran heti kun tuet tulleet. Välillä sitten tehnyt pätkätöitä, mutta ne taas pistävät tuet sekaisin moneksi kuukaudeksi.
Ei sairaita kuntakokeiluun laiteta!
t. sossu