Ihmiset, jotka huutaa "taisteluhuudon" aivastaessaan
Jokainen on varmaan joskus kokenut tämän. Normaalisti kun ihminen aivastaa, tulee se tyypillinen "atshuuu" äänähdys, mutta nämä tekee sen täysin liioitellusti: "AAATHSUUU-HAJAAAA!" tai "ÄÄÄÄTSZÄÄÄÄÄ!". Tulee ihan mieleen, että samalla karatehakkaavat jotain tiiliä.
Joo, flunssa tai allergia voi olla rankkaa, muttei sentään tarvi taisteluhuutaa.
Kommentit (461)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuri taisteluaivastelee monta kertaa päivässä. Miten voikin vuoden ympäri noin aivastuttaa.
Meillä naapurin setä aivastaa joka ilta kolme kertaa aika tasan tarkkaan aina klo 20-21 aikoihin. Mitähän ihmettä siellä tapahtuu.
Iltarunkut menossa? Seksin ajatteleminen saa jotkut aivastelemaan.
Oma lajinsa myös nämä, jotka niistävät tyhjääkin nokkaansa täällä kuvatulla norsutöräyksellä. Näyttäisi kulkevat suvussa, minun suvussani kukaan ei ole koskaan tröötännyt eikä nenä ole sen tukkoisempi kuin kellään muullakaan. Miehen suvussa tröötätään vähintäin kolme kertaa päivässä, jotenkin olettavat että se on ainoa tapa pitää nenäontelot puhtaana. Hotellissa tai kylässä yöpyessä olen ehdottamasti kieltänyt tämän , ja tästä aina keskustellaan. Mielestäni trööttäys ei todellakaan ole välttämätöntä terveydellisesti vaan joku käsittämätön kotona opittu tapa.
Minä huudan yksin kodissani niin kovaa, että lasit resonoivat hyllyssä. Monesti myös tykkään livauttaa huutoon mukaan kirosanan perkele tai saatana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuri taisteluaivastelee monta kertaa päivässä. Miten voikin vuoden ympäri noin aivastuttaa.
Meillä naapurin setä aivastaa joka ilta kolme kertaa aika tasan tarkkaan aina klo 20-21 aikoihin. Mitähän ihmettä siellä tapahtuu.
Avaa jonkun pölyisen kaapin?
Jemmapullosta iltahömpsyt.
Kyllä meikäläiseltä jää aivastaessa äänet vähiin kun kaikki keskittyminen menee siihen ettei lirahda housuun 🙄🙃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä huutoaivastus on ärsyttävyydessään samaa luokkaa kuin norppailmapomppukäännös sängyssä. Siis se, kun kumppani kääntää kylkeä ilmapompun kautta ja mätkähtää petiin takaisin kuin norppa tai mursu. Ja sinä heräät tähän joka kerta. Argh.
Ja loput iltateestä meni sitten tähän. Ei hemmetti, norppailmapomppukäännös :D :D
Mä tein tota lihavana (en ole enää). Pehmeällä patjalla ei paksu ihminen käänny. Ratkaisu: kantapäällä ponnistus patjasta, käännös ilmassa 90 astetta, mötkis, patjan hytkyntää. Kamalaa.
No voi hitto, itsellä kun välillä se aivastus yllättää niin en pysty hillitsemään ääntä tai voimakkuutta 😒
Minulla on erittäin herkät limakalvot ja allergiataipumusta. Pahimpaan siitepölyaikaan edes antihistamiini + Duact + kortisoninenäsumute + Ventoline ei juuri auta. Jos minulta karkaa satunnainen aivastus, en koskaan huutoaivasta. Olen kuitenkin jo nuoresta asti saanut aivastelukohtauksia, jotka saattavat kestää puolikin tuntia. Aivastuksia tulee SATOJA, yhtään liioittelematta. Jonkun kymmenen aivastuksen jälkeen alan jo huutoaivastella ja meno vain yltyy. En voi sille mitään, luulen että syynä on kehon kivunlievitys. Rajujen aivastusten ilmavirta tuntuu kuin ruoskaniskuilta kutiavilla limakalvoilla, suussa maistuu kuume ja veri (vaikka en olisi sairas). Valtaosa ihmisistä lievittää kipuaan rentouttamalla kurkunpäänsä ja vaikeroimalla esim. "aaa", jos vaikkapa lyö varpaansa kipeästi tuolin jalkaan tai lentää häntäluulleen liukkaalla tiellä. Huutoaivastuksessakin on usein kyse kivunlievityksestä. Ääni on vaan kovempi, koska aivastuksen myötä samanaikaisesti keuhkoista tuleva ilmavirta voimistaa tuota vaikeroivaa ääntä, joka jäisi muuten aika hiljaiseksi.
Huutoaivastaminen kuulostaa varmasti ärsyttävältä, mutta koittakaa löytää sydämistänne edes hippunen myötätuntoa. Kyse voi olla suuresta kärsimyksestä.
Isäni aivastaa karjuen niin, että kuuluu varmasti ulos asti. Äitini onkin viimeiset 30 vuotta jankuttanut "pitääkö se huutaa" :D
Minulla on heinänuha ja jossain vaiheessa aivastettuani kuudetta kertaa putkeen alan huutaa apua, en kovaa mutta kyllä se voi ulos kuulua jos ikkuna on auki "atshii..apua! atshii.. apu atshii apua apua!" Vissiin tulee joku panikkki siitä sarja-aivastelusta. Mieheni taas pieraisee aina kun aivastaa, luojan kiitos hänellä ei ole heinänuhaa! Ja 8v tyttärelläni on kovin kuulemani hikka. Onneksi asutaan ok-talossa niin ei joudu naapurit kärsimään.. paljon.
Miehet tekee tätä enemmän. Oma puoliso, joka on muutoinkin äänekäs "hölösuu" huutaa aina:
ää....ÄÄÄ....ÄÄÄÄ.....ÄÄÄÄÄTTZIUUHHHHHH!!!!
Pieni kontrasti siihen, miten itse aivastan niin, että hiljaa ja huomaamattomasti tirskaisen kyynärtaipeesen.
Ei kai kukaan korona-aikana? Ismo Leikolan sanoin että ennen yskäistiin peittämään pierua, nyt pieraistaan peittämään jos yskittää.
Nauroin tätä ketjua eilen illalla niin että pelkäsin naapureiden heräävän kikatukseeni. Osuu johonkin huumorihermoon mulla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä taitaa olla miesten juttu. Ei heti tule mieleen yhtään naista, jolta olisi kyseinen taisteluhuuto kuulunut. Sen sijaan miehistä tulee heti mieleen useampia, esim. isäni.
Minä olen nainen ja huutoaivastan kun allergiakohtaus sattuu. Olen allergin en lähinnä huonepölylle.
Niille jotka väittävät että ei ole pakk o pitää kovaa ääntä: isäni on myös allerginen huutoaivastaja. Lapsena häpesin häntä ja ajattelin juuri noin ja opettelin itse aivastamaan sievästi. Parikymppisenä kun pölyallergia puhkesi niin enpä pystynytkään enää kontrolliin.
Isäni aivastaa just noin.Ei kuulemma voi sille mitään.
Erityisen hauskoja tyyppejä avokonttorissa ja bussissa.
Tulee jotenkin sellainen mielikuva, että kannattaisikohan heidän pitää varmuuden vuoksi myös kypärää sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Aivastaminen on kehon puolustusmekanismi.
Kun nenä ärsyyntyy jonkin mekaanisen ärsykkeen, kuten pölyn tai flunssaviruksen johdosta, syntyy aivastusrefleksi.
Pallea supistuu, kurkun lihakset rentoutuvat ja ylemmät hengitystiet aukeavat. Seuraa voimakas uloshengitys, jossa ilmaa tulee ulos nopeasti suun ja nenän kautta. Silmät menevät aivastettaessa refleksinomaisesti kiinni. Aivastuksessa kuuluu voimakas ääni, kun ilmaa tulee nopeasti nenän ja suun kautta.Näin lukee Wikipedia aivastus.
Eikä kukaan mahda äänille mitään.
Mulla se alkaa aina vatsasta ja hipasu laukaiseen hyökkäyksen.
Nää norsuniistäjät on kyllä yhtä pahoja. Töräyttelevät nenäliinaan ilmaa?
Juuri se desipeli että tietää seinän takana on turva tiedossa, jos kotikaduilla syttyy hässäkät käyntiin.
Pitää laittaa vaan keltaiset liivit päälle ja karateaivastelemaan kaduille.
Se tieto että kovatehoinen ja keuhkoinen kaveri on turvanasi.
Sen tietää aivastajasta että lyöntiteho on mieletön, jos aivastus on terävä.