Syntymäpäivät ravintolassa, kuka maksaa?
Kaveri täyttää 50v ja kutsuu ystäväporukkansa ravintolaan syömään pitkän kaavan mukaan. Osa vieraista tulee kaukaa 200-300km päästä. Jokainen maksaa itse ruokansa ja juomansa. Onko ok käytäntö? Jotenkin outoa tulla kutsutuksi juhliin, viedä lahja ja kustantaa itse omat syömiset juhlissa.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on erittäinkin hyvätuloinen ystävä, joka järkkää joka vuosi synttärinsä tuolla kaavalla. Varaa haluamaansa ravintolaan kabinetin / pöydän ja sitten odottaa, että syödään ja juodaan pitkän kaavan mukaan. Jokainen maksaa oman laskunsa ja koska kyseessä on synttärit, niin vielä lahja sankarille. Olen vähän alkanut nikotella, sillä vaikka varaa olisikin, niin mielestäni on tuhlausta heitellä satasia kaverin synttäreihin. Ja ei, en todellakaan ikinä muuten tilaa ravintolassa alkudrinkkiä+alkupaloja+pääruokaa+ pari viinilasia+kahvi, jälkiruoka ja ehkä joku juoma vielä päälle.
Hyvätuloiselta tuttavalta tuli kutsu 50-vuotisjuhliin Espanjassa. Omalla kustannuksella tietysti olisi pitänyt sinne lentää ja majoittua koko perheellä. Emme menneet.
Maailmasta on tullut hyvin ihmeellinen, kun "järjestetään" erilaisia juhlia joiden kustannukset ulkoistetaan vieraiden maksettaviksi.
Kunnia tietenkin lankeaa silti tälle persaukiselle järjestäjälle, joka tämän idean keksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsun saaneella ei ole varaa maksaa omaa ruokaa ravintolassa niin kieltäytyy kutsusta. Ei ole pakko mennä. Harvalla on varaa maksaa monen henkilön ruoat ravintolassa.
Miksi edes järjestää tuollaista ravintolassa, jos ei ole varaa maksaa?
Olisko vaikka siksi, että pitää ystävistään ja haluaa tavata heitä?
Ystävien pitää maksaa satoja euroja? Millaista pitämistä tämä on?
Satoja euroja?? Mistä tuo tuli. Minä olen järjestänyt synttäreitä varaamalla ravintolasta ison pöydän ja kutsumalla läheisiä omakustanteisesti syömään. Yleensä ravintolassa ruoka maksaa noin 15-25 euroa. Juomat lisäksi. Ei ole mikään pakko juoda sadoilla eu
Jos tulee 300 km:n päästä, niin ihan varmasti pitää myös joku majoitus hommata ja se maksaa ja lisäksi myös matkakustannukset. Kyllä siitä hintaa alkaa kertyä synttäri-illalliselle.
Ei ole tuota ongelmaa kun ei ole ystäviä eikä rahaa käydä ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsun saaneella ei ole varaa maksaa omaa ruokaa ravintolassa niin kieltäytyy kutsusta. Ei ole pakko mennä. Harvalla on varaa maksaa monen henkilön ruoat ravintolassa.
Jos vaikka kotona ei ole tilaa niin miksi ei järjestäisi ravintolassa? Olisiko sinun mielestä sitten parempi että ei tavata ollenkaan jos yhdellä ei ole varaa maksaa kaikkien ruokia? Siitäkö tapaamisen pitää olla kiinni vaikka ihmiset haluaisivat tavata toisiaan ja jokaisella olisi varaa maksaa oma ruokansa?
No voihan sitä tavata muutenkin kuin jossain maksullisessa ravintolassa. Joku mukava yhteiskävely vaikka lenkkipolulla olisi paljon parempi vaihtoehto, niin kaikilla olisi siihen varaa
Jos jollain ei ole varaa yhteen ravintolaruokaan, niin kaikkien pitää jättää menemättä ravintolaan? Tai sitten ainoa vaihtoehto on, että yhdellä pitää olla varaa maksaa kaikki? Tässä on jokin epäsuhta kyllä.
Itse olen järjestänyt synttäreitä kyllä esim. puistopiknikin muodossa, tai sitten ravintolassa. Eivät ne ole mitään huippukalliita ravintoloita olleet vaan ihan tavallisia. Jos jollain ystävistäni ei olisi varaa omaan annokseensa, niin voin kyllä sen maksaa jotta hänkin pääsee mukaan, mutta kykyä maksaa kaikkien annokset en pidä edellytyksenä juhlien järjestämiselle ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satoja euroja?? Mistä tuo tuli. Minä olen järjestänyt synttäreitä varaamalla ravintolasta ison pöydän ja kutsumalla läheisiä omakustanteisesti syömään. Yleensä ravintolassa ruoka maksaa noin 15-25 euroa. Juomat lisäksi. Ei ole mikään pakko juoda sadoilla eu
Syntymäpäiville oli tulossa vieraita satojen kilometrien päästä. Hotelliyö maksaa, matkustaminen maksaa, lahja maksaa ja nyt näyttää myös synttäritarjoilutkin maksavan. Missä ravintolassa ruoka maksaa 15-25 €? Joku pizzeria?
Vierailija kirjoitti:
Kutsuja saa lahjat siispä kutsuja maksaa. Muille tulee matka- ja mahdolliset yöpymiskulut siihen lahjan päälle.
Tuskin OP:n ystävä on edes mitään lahjaa vaatinut/halunnut. Itselleni olisi ainakin paljon mieluisampaa nähdä ystäviä ravintolaillallisella, jossa kaikki maksaa omansa, kun vastaanottaa mitään lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on erittäinkin hyvätuloinen ystävä, joka järkkää joka vuosi synttärinsä tuolla kaavalla. Varaa haluamaansa ravintolaan kabinetin / pöydän ja sitten odottaa, että syödään ja juodaan pitkän kaavan mukaan. Jokainen maksaa oman laskunsa ja koska kyseessä on synttärit, niin vielä lahja sankarille. Olen vähän alkanut nikotella, sillä vaikka varaa olisikin, niin mielestäni on tuhlausta heitellä satasia kaverin synttäreihin. Ja ei, en todellakaan ikinä muuten tilaa ravintolassa alkudrinkkiä+alkupaloja+pääruokaa+ pari viinilasia+kahvi, jälkiruoka ja ehkä joku juoma vielä päälle.
Hyvätuloiselta tuttavalta tuli kutsu 50-vuotisjuhliin Espanjassa. Omalla kustannuksella tietysti olisi pitänyt sinne lentää ja majoittua koko perheellä. Emme menneet.
Järjestin juhlat ulkomailla, mutta se oli siis täysihoitopaketti juomineen, ja vieraat itse maksoivat vain matkakulut.
En järjestäisi mitään ravintolassa, jos vieraiden pitää itse maksaa.
" Syntymäpäiville oli tulossa vieraita satojen kilometrien päästä. Hotelliyö maksaa, matkustaminen maksaa, lahja maksaa ja nyt näyttää myös synttäritarjoilutkin maksavan. Missä ravintolassa ruoka maksaa 15-25 €? Joku pizzeria? "
Pizzeriassa n. 9-12€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satoja euroja?? Mistä tuo tuli. Minä olen järjestänyt synttäreitä varaamalla ravintolasta ison pöydän ja kutsumalla läheisiä omakustanteisesti syömään. Yleensä ravintolassa ruoka maksaa noin 15-25 euroa. Juom
Syntymäpäiville oli tulossa vieraita satojen kilometrien päästä. Hotelliyö maksaa, matkustaminen maksaa, lahja maksaa ja nyt näyttää myös synttäritarjoilutkin maksavan. Missä ravintolassa ruoka maksaa 15-25 €? Joku pizzeria?
Tässä oli puhetta jo ihan yleisestä etiketistä sen suhteen että pitääkö kutsujan aina maksaa. Ei tarvitse, vaan voidaan toimia tilanteen mukaan. Jos olet ap, ja haluat puhua vain ap:n tapauksesta niin merkitse viestisi kirjoittamalla perään ap.
Helsingissä on kyllä paljon ravintoloita, joissa syöt ihan hyvin parilla kympillä. Itse kävin eilen mieheni kanssa syömässä ravintolassa (jossa olen järjestänyt myös juhlia), ja kaunis annos taitavasti paistettua maksaa oli hinnaltaan vähän päälle 20 euroa.
Vierailija kirjoitti:
" Syntymäpäiville oli tulossa vieraita satojen kilometrien päästä. Hotelliyö maksaa, matkustaminen maksaa, lahja maksaa ja nyt näyttää myös synttäritarjoilutkin maksavan. Missä ravintolassa ruoka maksaa 15-25 €? Joku pizzeria? "
Pizzeriassa n. 9-12€.
Missä noin halpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuttavasi olisi mielestäsi pitänyt tehdä? Maksaa kaikkien lennot ja majoitukset tai sitten olla kutsumatta kokonaan? Minulla on monikin tuttu järjestänyt juhlia ulkomailla, eikä he varmastikaan ajattele että kaikki tosiaan lähtisivät kutsun takia matkalle. Mutta on kohteliasta kutsua eikä ainakaan kukaan voi sitten kitistä, että oli pidetty viisikymppiset eikä edes kutsua tullut. Jos joku innostuu ja rahallisesti kykenee lähtemään niin mikäs sen mukavampi mutta ei sitä varmasti oleteta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran kutsut, niin kyllä mun mielestä kutsuja maksaa.
Se on eriasia sitten, jos yhtessä päätettäis, että joo mennään syömään silloin Veijon viisikymppisinä. Sitten kaikki maksais omansa.
Me käytiin tuollaisessa miehen synttäreillä, muut maksoi yhdessä synttäreitä viettävän ruoan ja omansa. On eri asia onko ne juhlat kotona vai muualla, kotona juhliva tarjoaa kakku kahvit eikä yleensä ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole muutakaan paikkaa, jossa juhlat järjestää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuja saa lahjat siispä kutsuja maksaa. Muille tulee matka- ja mahdolliset yöpymiskulut siihen lahjan päälle.
Tuskin OP:n ystävä on edes mitään lahjaa vaatinut/halunnut. Itselleni olisi ainakin paljon mieluisampaa nähdä ystäviä ravintolaillallisella, jossa kaikki maksaa omansa, kun vastaanottaa mitään lahjoja.
Synttäreille normaalisti viedään lahja. Onkohan ap ilmoittanut kutsussa ei lahjoja?
Sukulainen järjesti ja maksoin itse 50 v. synttärinsä, kutsussa oli erikseen maininta ei lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kutsuin ystäväni ja perheeni hyvään ravintolaan viettämään 50-v. juhliani. Tarjosin 3 ruokalajin illallisen juomineen ad libitum ja baari oli auki illallisen jälkeen. Olin myös palkannut bändin soittamaan tanssimusiikkia. Vanhemmilleni maksoin hotelliyöpymisen, koska tiesin, etteivät he jaksa juhlia yhtä pitkään kuin muut eikä siten tarvinnut odotella kyytejä mihinkään suuntaan.
Lahjatoiveeni kohdistui hyväntekeväisyyteen, ellei ilman lahjaa kehdannut tulla.
Kivaa oli ja kaikki viihtyivät, eikä todellakaan olisi tullut mieleenikään pyytää ketään osallistuman kuluihin!Kaikilla nyt vaan ei ole tällaiseen varaa ja silti voi haluta viettää syntymäpäivänsä yhdessä ystäviensä kanssa.
Ei niin, siksi en pitänyt juhlia ravintolassa. Säästin rahaa, vuokrasin edullisen juhlatilan, lapset auttoivat tarjoiltavan ruuan laitossa ja muissa järjestelyissä.
Todella törkeää maksattaa itse kutsumillaan vierailla tarjoiltavat, varsinkin jos ei ole etukäteen tästä ilmoittanut.Minkälaisen kasvatuksen tuollainen ihminen on saanut?
Järjestin syntymäpäiväjuhlat ja maksoin ihan kaiken mukaan lukien kaikki drinkit illallisen jälkeen. Hieman loukkaannuin, kun yksi vieraista sanoi, etten enää saisi tarjota juomia vaan kyllä hän itse maksaa omat juomansa. Hyvä kaveri siis alkoi moralisoimaan, kun haluan tarjota kaiken ihan kuin leveisin rahoillani. Kysyin häneltä, että onko hänellä tapana tarjota myös rahaa juomista myös jossain hääjuhlissa vaikka hääpari haluaa tarjota kaiken. Miten minun synttärit nyt tuosta eroaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne menee he joilla on varaa omat ruoat maksaa. Vaikka sitten juhlija yksin, synttäri juhlat ei ole pakollinen juhla, kyllä usein vietetään juhlia ravintolassa jossa jokainen maksaa omat eväät. Ja en ole koskaan kuullut että toisten majoitukset pitäisi maksaa, kun on kutsuttu juhliin
En myöskään maksa muiden vieraiden kuluja. Syntymäpäiviä ei ole pakko pitää, jos niihin ei ole varaa. Monet aikuiset eivät pidä vaikka on varaakin.