Arkun ja sen päällä olevan kukkalaitteen vaatimattomuus yllätti
Tiedettiin vainajan olleen varakas. Mistä tämä kertoo? Olin aika yllättynyt. En oikein tiennyt, mitä ajatella. Noudatettiinko vainajan tahtoa? Arkku ei vaikuttanut tammelta vaikka tiesin vainajan eläessään puhuneen tammiarkusta.
Kommentit (16)
"Anna kuolleiden haudata kuolleensa."
Raamatusta
Yksi kalla riittää. Ei kait se vainaa sieltä enää näe niitä kukkia.
Oliko polttohautaus. Kaikki arkut eivät sovellu tuhkaukseen.
Omaiset hoitavat hautajaiset, aina ei vainajan tahto toteudu.
Kukkalaite on huono sana. Keksitään parempi.
Kukkalaitteiden muovit ja muut materiaalit ovat kukkia lukuunottamatta pahaa ongelmajätteitä. Olen ollut hautajaisissa, joissa sallittiin tuotavan vain yksi ruusu/osallistujaryhmä. Krematoriohautaus myöhemmin.
Ruumisarkkuja pitäisi olla myynnissä paljon nykyistä halvemmilla hinnoilla. Olisi enemmän valinnan varaa. Hautaustoimistoissa halvin voi olla 500-600 e. Jos krematoidaan, voi ihan hyvin riittää joku toimiva, asiallinen valkoinen. Hinta max 200 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut puolisolleni, että minut pitää sitten haudata halvimmassa arkussa mitä kaupast löytyy. Täysin järjetöntä laittaa tonni kaupalla kiinni puulaatikkoon mikä on tunnin esillä ja sitten se poltetaan. Minun hautajaisissa nuo rahat pitää käyttää bilettämiseen.
Oikeastihan se arkku on käytössä aika paljon pitempään kuin sen tunnin siunaustilaisuudessa. Siitä kun vainaja laitetaan arkkuun sairaalan ruumishuoneella ja poltetaan krematoriossa, voi kulua viikkoja. Ei siihen tietenkään kallista ja komeaa arkkua tarvita, mutta arkun kuitenkin pitää olla kuljetusten ja kosteuden kestävä. Ensin vainaja kuljetetaan sairaalan kylmiöstä kirkon tai kappelin kylmiöön, sitten tuodaan siunaustilaisuuteen, sieltä takaisin kylmiöön, sitten krematorioon, jos se on eri paikassa.
Ja jotkut vielä ihmettelevät että mihin polttohautauksessa arkkua edes tarvitaan ja eikö joku pahvilaatikko kävisi. Jätän tässä nyt tarkemmat makaaberit yksityiskohdat pois, miksi kestävä ja suojaava arkku tarvitaan.
No mutta ihan hyvin se ruumis säilyy 220€ arkussa kuin 2200€ arkussa.
Minä haluan sahalaudasta arkun ja sen päälle yhden ruusun. Loput rahat voi lapset jakaa keskenään tai pitää kunnon peijaiset, ihan sama.
Mummoni kuoli pari vuotta sitten. Ei ollut mitenkään rikas mutta jäi kuitenkin joitakin kymppitonneja/perillinen perintörahoja. Setäni ahneuksissaan yritti pihistellä kaikesta mahdollisesta hautajaisiin liittyen. Lähes tulkoon raakalauta-arkussa olisi pitänyt mummo haudata ettei vaan hänen perintö pienene. Pitopalvelultakin yritti, että jos ei oteta leivän päälle leikkelettä niin saisiko halvemman tarjouksen. Eivät edes kukkalaitetta ostaneet vaan toivat porukalla (setä, vaimonsa, heidän lapset ja lapsenlapset) pari ruusua arkulle. Kun se raha menee vainajan rahoista ja ne ovat osa perintöä niin kyllä se ahne näyttää oikean luonteensa siinä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä polttohaudattiin, joten toivottiin arkulle vain yksittäisiä kukkia. Tuntui järjettömältä ajatus haaskata kukkalaitteita uuniin, vaikka ei se haudalle laittaminen sen järkevämpää ole. Ehkä sinunkin vainajan lähiomaiset inhoavat haaskausta.
Ei kai niitä kukkia polteta, ainakin niissä hautajaisissa, joissa olen ollut on kukat viety, joko valmiille haudalle tai muistolehtoon.
Ei vaan oikein toimi monestikaan käytännössä, siunaustilaisuuden ja tuhkauksen välillä on pitkä odotusaika. Kukat on jo ehtinyt lakastua ennen kuin uurna lasketaan hautaan.
Meillä vietiin mummun siunaustilaisuuden jälkeen kukkalaitteet papan haudalle. Sinne mummun tuhkakin meni sitten myöhemmin. Väliä oli niin paljon, että siunaustilaisuuden kukat oli jo siivottu pois ja uurnan laskuun vietiin uudet kukat tai kynttilät. Oli joulukuu ja lunta maassa.
Mun arkulle saa laittaa vain 1 punaisen kukan. Enkä muutenkaan halua mitään kimppuja, hukkaan menee kun on polttohautaus
Meillä pyydettiin laittamaan kukkarahat hyväntekeväisyyteen, koska vainaja näin toivoi. Jos halusi tuoda kukan niin yksi ruusu tai kalla.
Vierailija kirjoitti:
Kukkalaitteiden muovit ja muut materiaalit ovat kukkia lukuunottamatta pahaa ongelmajätteitä. Olen ollut hautajaisissa, joissa sallittiin tuotavan vain yksi ruusu/osallistujaryhmä. Krematoriohautaus myöhemmin.
Nykyään käytetään niissäkin kompostoituvia materiaaleja.
Rakas ystäväni delas, vein valkoisen ruusun arkulle...