Syntymäpäivät ravintolassa, kuka maksaa?
Kaveri täyttää 50v ja kutsuu ystäväporukkansa ravintolaan syömään pitkän kaavan mukaan. Osa vieraista tulee kaukaa 200-300km päästä. Jokainen maksaa itse ruokansa ja juomansa. Onko ok käytäntö? Jotenkin outoa tulla kutsutuksi juhliin, viedä lahja ja kustantaa itse omat syömiset juhlissa.
Kommentit (154)
Mielestäni tuollakin tavalla juhlat voi järjestää jos kutsuessaan selkeästi ilmoittaa että ruokailu maksetaan itse.
Ajatus on silloin vähän seuraavanlainen: menen juhlistamaan merkkipäivääni ravintolaan X, Olet tervetullut seuraani niin halutessasi.
Onhan sellainenkin käytäntö kuin illalliskortti olemassa.
Jos mennään syömään siten että jokainen maksaa omansa niin se on enemmänkin illanistujaiset ja silloin ei viedä lahjaa. Jos taas kutsuja maksaa niin silloin viedään lahja.
Meillä on tuttavapariskunta, jonka häissä oli tarjolla lasi kuohuvaa. Loput juomat ja ruoka omakustanteisia. Ja tietysti lisäksi polttarikulut ja lahja.
Olen kerran myös ollut kutsuttu juhlimaan ravintolaan. Oletin tietenkin, että juhlakalu ne maksaa ja järjestin vielä että keräsimme ison yhteislahjan hänelle. Olikin aika karu yllätys, kun kutsuja ei maksanutkaan ruokia, vaan matkakulujen, omien yöpymiskulujen, lahjakulujen lisäksi tuli vielä omat syömiskulut. Hän ei kokenut asiaa mitenkään oudoksi. Itse en ikinä kehtaisi tehdä noin!
Vierailija kirjoitti:
On ok käytäntö. Ravintolassa syöminen tulee aika kalliiksi eikä vuosia täyttävällä ole välttämättä varaa maksaa koko lystiä yksin. Eri asia jos kotona tekee tarjoilut, silloin tietysti on oletettavaa että ruoka on valmiina kutsujan toimesta, ellei ole sovittu nyyttikesti-periaatteesta.
Enpä ole koskaan tuollaiseen törmännyt. Jos ei ole varaa juhlia, niin sitten ei ole. Jättäisin ainakin lahjan viemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyn, että maksaja riippuu synttärisankarin taloudellisesta tilanteesta. Olen juhlinut täysin sankarin kustannuksella ja itse maksaen. Ei ystävää jätetä juhlimaan yksin siksi, että hän on vähävarainen, jos hän nyt kerran haluaa järjestää yksiötänsä paremmissa puitteissa ystävilleen juhlat.
Ymmärrän ja tiedostan kyllä ristiriidan, ja osittain siksi omat viisikymppiset jäivät juhlimatta. Ainahan saatoin vierittää syyn koronarajoituksille.
Ei todellakaan ole mikään ihmisoikeus järjestää fiinejä päivällisiä ravintolassa, jos siihen ei ole varaa. Itse olen yli nelikymppinen, mutta en ole koskaan järjestänyt juhlia ravintolassa. Ei riitä siihen tulot. Sen sijaan olen järjestänyt lukuisia ihania juhlia itse kokaten ja hakenut juomat Tallinnasta. En koe, että olisin joutunut minkäänlaisen vääryyden uhriksi.
Jos taas ystävät haluava
Haha, minä olen myös nelikymppinen ja köyhä, mutta olen usein kutsunut ystäväni esim. viettämään synttäreitäni ravintolaan. Totta kai kerron etukäteen että ruuat ovat omakustanteiset, ja jos tämä ei jollekin käy niin hän voi jättää tilaisuuden välistä. Koskaan kukaan ei ole kyllä jättänyt.
Asun pienessä yksiössä, mutta silti haluan tavata läheisiäni ja juhlistaa heidän kanssaan yhdessä syntymäpäiviäni. Olisipa kurjaa olla ihminen, joka ei voisi tehdä niin vain sen takia että uskoo jotain sääntöä minkä mukaan ravintolassa voivat kokoontua vain ne joilla on varaa maksaa kaikkien ruuat. Ja kuitenkaan kukaan ei tuosta säännöstä suuremmin hyödy. Päinvastoin, ravintolat menettävät asiakkaita kun vain rikkaimmat pystyvät kokoontumaan juhlien ympärille ravintolaan.
Teidän kaveriporukassa se on aina sossu joka viimekädessä lystin maksaa.
Kyllä munkin mielestä kutsujan pitäisi tarjota vieraille safkat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyn, että maksaja riippuu synttärisankarin taloudellisesta tilanteesta. Olen juhlinut täysin sankarin kustannuksella ja itse maksaen. Ei ystävää jätetä juhlimaan yksin siksi, että hän on vähävarainen, jos hän nyt kerran haluaa järjestää yksiötänsä paremmissa puitteissa ystävilleen juhlat.
Ymmärrän ja tiedostan kyllä ristiriidan, ja osittain siksi omat viisikymppiset jäivät juhlimatta. Ainahan saatoin vierittää syyn koronarajoituksille.
Ei todellakaan ole mikään ihmisoikeus järjestää fiinejä päivällisiä ravintolassa, jos siihen ei ole varaa. Itse olen yli nelikymppinen, mutta en ole koskaan järjestänyt juhlia ravintolassa. Ei riitä siihen tulot. Sen sijaan olen järjestänyt lukuisia ihania juhlia itse kokaten ja hakenut juomat Tallinnasta. En koe, että olisin joutunut minkäänlaisen
Haha, minä olen myös nelikymppinen ja köyhä, mutta olen usein kutsunut ystäväni esim. viettämään synttäreitäni ravintolaan. Totta kai kerron etukäteen että ruuat ovat omakustanteiset, ja jos tämä ei jollekin käy niin hän voi jättää tilaisuuden välistä. Koskaan kukaan ei ole kyllä jättänyt.
Asun pienessä yksiössä, mutta silti haluan tavata läheisiäni ja juhlistaa heidän kanssaan yhdessä syntymäpäiviäni. Olisipa kurjaa olla ihminen, joka ei voisi tehdä niin vain sen takia että uskoo jotain sääntöä minkä mukaan ravintolassa voivat kokoontua vain ne joilla on varaa maksaa kaikkien ruuat. Ja kuitenkaan kukaan ei tuosta säännöstä suuremmin hyödy. Päinvastoin, ravintolat menettävät asiakkaita kun vain rikkaimmat pystyvät kokoontumaan juhlien ympärille ravintolaan.
Ajattelen samoin. Mun ystäväpiirissä olisi monet juhlat jäänyt juhlimatta, jos ravintolassa juhlakalun pitäisi maksaa kaikki. Useimmat meistä on keskituloisia, mutta useimmilla siinä kohtaa tulisi mieleen että järjestääkö juhlat vain parille läheisimmälle vai ei ollenkaan.
Onneksi tällaisista voi päättää itse. Joko voi jättää juhlat juhlimatta, tai juhlia niitä omalla tavallaan. Se on toki tökeröä, jos ei etukäteen ilmoita miten maksuasiat hoidetaan ja tämä tulee yllätyksenä vieraille laskun maksun aikaan. Itse en tosin edes oleta että juhlakalu maksaa, jos jossain juhlaohjelmassa on ravintolassa syömistä.
Kunnon wt-meininki! Tietysti kutsuja maksaa, pitääkö tälläistä edes kysyä?! Jos ei ole varaa maksaa omia juhliaan, vaan maksattaa ne itse kutsumillaan vierailla, niin sitten kannattaa jättää juhlat pitämättä.
Vierailija kirjoitti:
Teidän kaveriporukassa se on aina sossu joka viimekädessä lystin maksaa.
Ei ole. Itse olen pienipalkkainen, mutta minkäänlaista yhteiskunnan suoraa tukea en saa. Ystävissäni on paljon hyvätuloisia ja myös rikkaita. Tuntuisi ihan naurettavalta rajoittaa omaa elämää ja istua syntymäpäivänä yksin kotona vain sen takia ettei minulla ole varaa tarjota ravintolaruokia isommalle porukalle, joiden lompakossa se aterian hinta ei missään tunnu ja jotka pitävät minusta ja haluavat tavata minua.
Riippuu miten kutsu muotoiltu. Voi olla, että kutsuja tarjoaa tai voi olla omakustanteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ok käytäntö. Ravintolassa syöminen tulee aika kalliiksi eikä vuosia täyttävällä ole välttämättä varaa maksaa koko lystiä yksin. Eri asia jos kotona tekee tarjoilut, silloin tietysti on oletettavaa että ruoka on valmiina kutsujan toimesta, ellei ole sovittu nyyttikesti-periaatteesta.
No miksi pitää juhliaan ravintolassa, jos ei ole varaa maksaa tarjoiluista siellä?
Missäs ne juhlat pitäisi pitää, mikäli ei kotona ole tilaa eikä varaa vuokrata tiloja plus pitopalvelua?
Kylläpä monilla on nuiva suhtautuminen ystäviinsä. Kaikilla ei ole varaa kestitä, mutta silti haluaisi viettää merkkipäiväänsä ystäviensä kanssa. Minulle ainakin on ok, että jokainen maksaa omat syömisessä ja juomisensa
Mulle tulee aina yllätyksenä näissä keskusteluissa, miten tarkkoja ja tavallaan jäykkiä Suomessa ollaan tietynlaisen etiketin suhteen, vaikka noin yleisesti täällä ei ihan hirveän paljon panosteta hyviin käytöstapoihin vaan arvostetaan ennemmin rentoutta.
Tällaiset asiat kuitenkin vaikuttaa olevan lähes pyhiä, ja mieluummin tosiaan jätetään juhlat juhlimatta kuin toimitaan jotain kirjoittamatonta sääntöä vastaan. Ei ihme että ollaan yksinäisiä.
Itse olen viettänyt elämäni aika boheemissa tuttavapiirissä, jossa ei todellakaan ole jätetty yksiäkään juhlia juhlimatta sen takia että etiketti sanoo jotain josta kukaan ei edes loppujen lopuksi hirveästi hyödy. Jokaisella on yleensä varaa oma ruokansa maksaa ja jos ei ole, niin silloinhan voi jäädä kotiin ja tilanne on sama kuin että kutsuja ei olisi koskaan mitään edes uskaltanut järjestää. Meidän porukassa tosin täysin varaton otettaisiin mukaan ja yhdessä tarjottaisiin sitten hänelle :D Tärkeintä on kuitenkin yhdessäolo, ystävien tapaaminen ja juhlistaminen eikä ilmainen ateria tai sääntöjen noudattaminen.
Vierailija kirjoitti:
Minä kutsuin ystäväni ja perheeni hyvään ravintolaan viettämään 50-v. juhliani. Tarjosin 3 ruokalajin illallisen juomineen ad libitum ja baari oli auki illallisen jälkeen. Olin myös palkannut bändin soittamaan tanssimusiikkia. Vanhemmilleni maksoin hotelliyöpymisen, koska tiesin, etteivät he jaksa juhlia yhtä pitkään kuin muut eikä siten tarvinnut odotella kyytejä mihinkään suuntaan.
Lahjatoiveeni kohdistui hyväntekeväisyyteen, ellei ilman lahjaa kehdannut tulla.
Kivaa oli ja kaikki viihtyivät, eikä todellakaan olisi tullut mieleenikään pyytää ketään osallistuman kuluihin!
Kaikilla nyt vaan ei ole tällaiseen varaa ja silti voi haluta viettää syntymäpäivänsä yhdessä ystäviensä kanssa.
Voi noinkin syntymäpäivät järjestää, mutta kutsussa tuotava ilmi mitä vieraiden tulee maksaa. Vai voiko sanoa edes vieraiksi silloin. Ja kutsuun kirjaus ei lahjoja. Olisiko liikaa tarjota ravintolassa edes kuoharit ja kakkikahvit? Ravintolaan saa yleensä viedä oman kakun tai tilauksen voi hoitaa ravintolan kautta. Jos ei mitenkään voi maksaa koko ruokailua, on kuoharien (mieluummin santsaten) ja kakkukahvien tarjoaminen vähintä mitä voi tehdä. Ethän sä kotiisikaan kutsu ketään tarjoamatta mitään.
Itselläni muutaman vuoden kokemus kaverin synttäreistä, joihin hän aina suunnittele ohjelman (meitä 5 kaverusta porukassa) ja valitsee ruokapaikan, mutta sentään ruoan jälkeen tarjoaa kakkukahvit kaikille. Mutta silti mun mielestä vähän outoa ilmoittaa vaan missä syödään, kun ruokailu tapahtuu omakustanteisesti. Ihmettelin myös kun tänä vuonna hän oli omatoimisesti varannut pakohuonepelin, ja sitten jälkikäteen tulikin mobile pay pyyntö kaikille. Päivän hinnaksi (ilman hotelli- ja matkakuluja) tuli siis sankarin lahja mukaanlukien n. 75 euroa. No sainpahan kakkukahvit. Ensi vuonna en aio osallistua, jos ohjelmaan ja ruokapaikkaan ei saa itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee aina yllätyksenä näissä keskusteluissa, miten tarkkoja ja tavallaan jäykkiä Suomessa ollaan tietynlaisen etiketin suhteen, vaikka noin yleisesti täällä ei ihan hirveän paljon panosteta hyviin käytöstapoihin vaan arvostetaan ennemmin rentoutta.
Tällaiset asiat kuitenkin vaikuttaa olevan lähes pyhiä, ja mieluummin tosiaan jätetään juhlat juhlimatta kuin toimitaan jotain kirjoittamatonta sääntöä vastaan. Ei ihme että ollaan yksinäisiä.
Itse olen viettänyt elämäni aika boheemissa tuttavapiirissä, jossa ei todellakaan ole jätetty yksiäkään juhlia juhlimatta sen takia että etiketti sanoo jotain josta kukaan ei edes loppujen lopuksi hirveästi hyödy. Jokaisella on yleensä varaa oma ruokansa maksaa ja jos ei ole, niin silloinhan voi jäädä kotiin ja tilanne on sama kuin että kutsuja ei olisi koskaan mitään edes uskaltanut järjestää. Meidän porukassa tosin täysin varaton otettaisiin mukaan ja yhdessä tarjottaisiin
Tätä minäkin ajattelin. Kun yleensä juuri mitään etikettiä eikä käytöstapojakaan noudateta niin yhtäkkiä on elämän ja kuoleman kysymys, että syntymäpäivä sankari maksaa minun ruokani. Itse ajattelen tätä enemmänkin yhdessä viihtymisen ja juhlimisen kannalta. Miten pa porukkaa täällä on ,jos ei pysty itse ateriaansa ja juomiaan maksamaan? Tämäkö on näiden "ystävien" ystävyyden hinta?
Tässä on kyllä tosi paljon eroja juhlien luonteen suhteen. On ihan eri asia kutsua kavereita tyyliin hei, mä täytän 29, mennäänkö yhdessä pizzalle, kuin lähettää vieraille kutsukortti hienoon ravintolaan.
Mutta oli tapahtuman luonne mikä tahansa, on hyvä ilmoittaa etukäteen mitä vierailta odotetaan. Tuollainen itse valitun ohjelman kulujen pyytäminen jälkikäteen Mobilepaylla on kyllä todella tökeröä.
Minä kutsuin ystäväni ravintolaan syömään ja kyllä minä itse maksoin kaiken ihan juomia myöten.
Ystävät kyllä tarjoituivat maksamaan juomat, mutta kieltäydyin tästä, mutta ymmärrän kyllä, jos joku tarjoaa vaan ruoat ja sitten jokainen ostaa juomansa.
Jos kutsuu vieraat juhlimaan niin kyllä kutsuja maksaa juhlatarjottavat.
Syntymäpäivät on juhla. Mitkä juhlat ne on, jos vieraat maksaa omansa.