Syntymäpäivät ravintolassa, kuka maksaa?
Kaveri täyttää 50v ja kutsuu ystäväporukkansa ravintolaan syömään pitkän kaavan mukaan. Osa vieraista tulee kaukaa 200-300km päästä. Jokainen maksaa itse ruokansa ja juomansa. Onko ok käytäntö? Jotenkin outoa tulla kutsutuksi juhliin, viedä lahja ja kustantaa itse omat syömiset juhlissa.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Syntymäpäiville oli tulossa vieraita satojen kilometrien päästä. Hotelliyö maksaa, matkustaminen maksaa, lahja maksaa ja nyt näyttää myös synttäritarjoilutkin maksavan. Missä ravintolassa ruoka maksaa 15-25 €? Joku pizzeria? "
Pizzeriassa n. 9-12€.
Missä noin halpaa?
Kotipizzan tai Pizzahutin tarjouspitsat saa tuohon hintaan, varmaan jokin karvakäsipitseria voi myydä myös tuohon hintaan ja lounastarjous voi juuri ja juuri mennä tuohon hintaan.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmasta on tullut hyvin ihmeellinen, kun "järjestetään" erilaisia juhlia joiden kustannukset ulkoistetaan vieraiden maksettaviksi.
Kunnia tietenkin lankeaa silti tälle persaukiselle järjestäjälle, joka tämän idean keksi
Niin, maailmahan olikin paljon parempi ja turvallisempi, kun juhlia pystyttiin järjestämään vain kerran elämässä ja niitä varten piti säästää vuosia. Todella ihmeellistä ja kamalaa, että nykyään voi kokoontua useammin ja ylläpitää ystävyyssuhteita ilman valtavia tulojakin, kun on keksitty että kuluja voi jakaa eikä kukaan (toivottavasti) enää oleta että niiden pitäisi olla vain päivänsankarin harteilla.
Tuolla periaatteella tavataan sitten muuten vaan ja kaikki ymmärtää maksaa omat kulunsa tai pidetään nyyttärit. En nyt mitään synttärijuhlia alkaisi järjestää ravintolassa sillä periaatteella, että jokainen maksaa omat kulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Järjestin syntymäpäiväjuhlat ja maksoin ihan kaiken mukaan lukien kaikki drinkit illallisen jälkeen. Hieman loukkaannuin, kun yksi vieraista sanoi, etten enää saisi tarjota juomia vaan kyllä hän itse maksaa omat juomansa. Hyvä kaveri siis alkoi moralisoimaan, kun haluan tarjota kaiken ihan kuin leveisin rahoillani. Kysyin häneltä, että onko hänellä tapana tarjota myös rahaa juomista myös jossain hääjuhlissa vaikka hääpari haluaa tarjota kaiken. Miten minun synttärit nyt tuosta eroaa.
Kiva että järjestit, mutta kyllä synttäreillä ja häillä on eroa. Synttärit on joka vuosi, ja itse ainakin tykkään niitä juhlistaa, en itseni takia vaan sen takia että on hyvä syy silloin koota läheiseni yhteen. Emme mahdu kotiini, mutta toisaalta en pysty joka vuosi järjestämään kustannuksiltaan samanlaisia juhlia kuin hääni olivat.
Onneksi tähän on hyvä ratkaisu, eli voidaan kokoontua ravintolassa ja jokainen maksaa omat kulunsa (tämän toki jokainen tietää etukäteen, ja jos ei sitä hyväksy niin ei sitten vain osallistu).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsun saaneella ei ole varaa maksaa omaa ruokaa ravintolassa niin kieltäytyy kutsusta. Ei ole pakko mennä. Harvalla on varaa maksaa monen henkilön ruoat ravintolassa.
Miksi edes järjestää tuollaista ravintolassa, jos ei ole varaa maksaa?
Sinne menee he joilla on varaa omat ruoat maksaa. Vaikka sitten juhlija yksin, synttäri juhlat ei ole pakollinen juhla, kyllä usein vietetään juhlia ravintolassa jossa jokainen maksaa omat eväät. Ja en ole koskaan kuullut että toisten majoitukset pitäisi maksaa, kun on kutsuttu juhliin
Valitetaan, että ei ole rahaa ja pistetään muut maksamaan. Kukaan ei oleta jonkun maksavan yöpymistään, mutta onko tälle en maksa itse edes tarjoiluja tyypille tullut mieleen miten kalliiksi juhlat tulevat muille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmasta on tullut hyvin ihmeellinen, kun "järjestetään" erilaisia juhlia joiden kustannukset ulkoistetaan vieraiden maksettaviksi.
Kunnia tietenkin lankeaa silti tälle persaukiselle järjestäjälle, joka tämän idean keksi
Niin, maailmahan olikin paljon parempi ja turvallisempi, kun juhlia pystyttiin järjestämään vain kerran elämässä ja niitä varten piti säästää vuosia. Todella ihmeellistä ja kamalaa, että nykyään voi kokoontua useammin ja ylläpitää ystävyyssuhteita ilman valtavia tulojakin, kun on keksitty että kuluja voi jakaa eikä kukaan (toivottavasti) enää oleta että niiden pitäisi olla vain päivänsankarin harteilla.
Tuolla periaatteella tavataan sitten muuten vaan ja kaikki ymmärtää maksaa omat kulunsa tai pidetään nyyttärit. En nyt mitään synttärijuhli
Miksi on parempi mennä yhdessä ravintolaan ilman mitään syytä? Synttärithän on todella hyvä syy kokoontua isommalla porukalla, mitä harva alkaa koota yhteen ihan muuten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestin syntymäpäiväjuhlat ja maksoin ihan kaiken mukaan lukien kaikki drinkit illallisen jälkeen. Hieman loukkaannuin, kun yksi vieraista sanoi, etten enää saisi tarjota juomia vaan kyllä hän itse maksaa omat juomansa. Hyvä kaveri siis alkoi moralisoimaan, kun haluan tarjota kaiken ihan kuin leveisin rahoillani. Kysyin häneltä, että onko hänellä tapana tarjota myös rahaa juomista myös jossain hääjuhlissa vaikka hääpari haluaa tarjota kaiken. Miten minun synttärit nyt tuosta eroaa.
Kiva että järjestit, mutta kyllä synttäreillä ja häillä on eroa. Synttärit on joka vuosi, ja itse ainakin tykkään niitä juhlistaa, en itseni takia vaan sen takia että on hyvä syy silloin koota läheiseni yhteen. Emme mahdu kotiini, mutta toisaalta en pysty joka vuosi järjestämään kustannuksiltaan samanlaisia juhlia kuin hääni olivat.
Onneksi tähän on hyvä ratkaisu, eli
Olet aikuinen ja juhlit synttäreitä ap:n tyylisesti vuosittain? Tekeekö koko ystäväpiiriisi ja sukusi samoin? En ole tällaiseen juhlintaan aikaisemmin törmännyt.
"Kiva että järjestit, mutta kyllä synttäreillä ja häillä on eroa. Synttärit on joka vuosi, ja itse ainakin tykkään niitä juhlistaa, en itseni takia vaan sen takia että on hyvä syy silloin koota läheiseni yhteen. Emme mahdu kotiini, mutta toisaalta en pysty joka vuosi järjestämään kustannuksiltaan samanlaisia juhlia kuin hääni olivat.
Onneksi tähän on hyvä ratkaisu, eli voidaan kokoontua ravintolassa ja jokainen maksaa omat kulunsa (tämän toki jokainen tietää etukäteen, ja jos ei sitä hyväksy niin ei sitten vain osallistu)."
Ei 50-vuotisjuhlia järjestetä joka vuosi!
Vierailija kirjoitti:
Lasku jaetaan kaikkien paitsi sankarin kanssa.
Paitsi, ettei aina mene noin. Järkätään läksiäiset tms. jollekin ja se saa itse maksaa oman ruokansa! Hyvä, ettei muiden! (Ei oikein voinut kieltäytyäkään ja sitten vielä sain kuskata työkavereita ympäri kaupunkua...🙄)
Vierailija kirjoitti:
Lasku jaetaan kaikkien paitsi sankarin kanssa.
Ainoastaan jos vieraat ovat järjestäneet nämä synttärit synttärisankarille. Jos synttärisankari järjestää itse juhlat, maksaa hän ne itse ellei porukan kanssa ole toisin sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva että järjestit, mutta kyllä synttäreillä ja häillä on eroa. Synttärit on joka vuosi, ja itse ainakin tykkään niitä juhlistaa, en itseni takia vaan sen takia että on hyvä syy silloin koota läheiseni yhteen. Emme mahdu kotiini, mutta toisaalta en pysty joka vuosi järjestämään kustannuksiltaan samanlaisia juhlia kuin hääni oliv
Olet aikuinen ja juhlit synttäreitä ap:n tyylisesti vuosittain? Tekeekö koko ystäväpiiriisi ja sukusi samoin? En ole tällaiseen juhlintaan aikaisemmin törmännyt.
Olen aikuinen, ja juhlin synttäreitä vuosittain, mutta en ap:n tyylisesti vaan kuten jo kerroin, saatan kutsua läheisiäni juurikin esim. syömään ravintolaan omakustanteisesti. Olemme myös joskus kokoontuneet puistoon nyyttärityylisesti ja välillä olen esimerkiksi vuokrannut yleisen saunan meille yksityiskäyttöön. Vieraat ovat maksaneet omat juomansa ja kaikki ovat tuoneet pientä purtavaa. Koko ystäväpiirini ja sukuni ei tietenkään tee samoin, koska ihmisiä on erilaisia. Moni kuitenkin jotain järkkää, ihan vain siksi että on mukavaa tavata jonkun teeman ympärillä, ja jos oletus olisi että aina kutsujan pitäisi maksaa kaikille kaikki, niin tapaisimme paljon harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Noloa ylipäätään juhlia synttäreitä aikuisena, lasten ja teinien hommaa semmoinen.
50-vuotisjuhlat taitaa olla suurimmalle osalle ihmisistä aika iso juttu :D
Samalla tavalla kuin 18v ja 30v juhlat.
Vietin omat viiskymppiset ja kutsuin vieraat ravintolaan syömään. Tottakai itse kustansin kaiken.
MUTTA hieman pahamieli jäi juhlista, kun mukana vieraita jotka eivät tuoneet lahjaa, ei edes kukkia. Söivät ja äkkiä kiire jatkaa matkaa, kun meillä vielä sitä ja tätä hoidettavana.
Ihan kuin velvollisuudesta olisivat tulleet ja itselle jäi kallis lasku.
Vierailija kirjoitti:
"Kiva että järjestit, mutta kyllä synttäreillä ja häillä on eroa. Synttärit on joka vuosi, ja itse ainakin tykkään niitä juhlistaa, en itseni takia vaan sen takia että on hyvä syy silloin koota läheiseni yhteen. Emme mahdu kotiini, mutta toisaalta en pysty joka vuosi järjestämään kustannuksiltaan samanlaisia juhlia kuin hääni olivat.
Onneksi tähän on hyvä ratkaisu, eli voidaan kokoontua ravintolassa ja jokainen maksaa omat kulunsa (tämän toki jokainen tietää etukäteen, ja jos ei sitä hyväksy niin ei sitten vain osallistu)."
Ei 50-vuotisjuhlia järjestetä joka vuosi!
Ei niin, mutta tässä on jotkut olleet sitä mieltä ettei mitään synttäreitä voi järjestää ravintolassa, ellei synttärisankarilla ole varaa 50-vuotistyyliin maksaa kaikkea. Itselleni on ihan sivuseikka paljonko milloinkin täytän, tärkeämpää on tavata ja viettää aikaa niiden kanssa joista välitän. Voisin hyvin myös viisikymppiseni järjestää ravintolassa niin, että jokainen maksaa oman ruokansa, jos ei ole silloin varaa maksaa koko laskua. Ei sinne ole pakko tulla, jos ei halua maksaa omaa ruokaansa enkä siitä suutu, mutta mieluummin järjestän tapaamisen näin kuin en ollenkaan, koska tosiaan tärkeintä on yhdessäolo.
Ennalta sovitulla tavalla ja itse kukin taloudellisten mahdollisuuksien mukaan. Toisen huomioimisen ei tarvitse olla kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsun saaneella ei ole varaa maksaa omaa ruokaa ravintolassa niin kieltäytyy kutsusta. Ei ole pakko mennä. Harvalla on varaa maksaa monen henkilön ruoat ravintolassa.
Miksi edes järjestää tuollaista ravintolassa, jos ei ole varaa maksaa?
Sinne menee he joilla on varaa omat ruoat maksaa. Vaikka sitten juhlija yksin, synttäri juhlat ei ole pakollinen juhla, kyllä usein vietetään juhlia ravintolassa jossa jokainen maksaa omat eväät. Ja en ole koskaan kuullut että toisten majoitukset pitäisi maksaa, kun on kutsuttu juhliin
Valitetaan, että ei ole rahaa ja pistetään muut maksamaan. Kukaan ei oleta jonkun maksavan yöpymistään, mutta onko tälle en maksa itse edes tarjoiluja tyypille tullut mieleen miten kalliiksi juhlat tulev
Jo viime vuosituhannella vieraat järjesti ihan 50 vuotta täyttävien juhlat, oli ihan normaalia, eikä kukaan valittanut päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tähän on hyvä ratkaisu, eli
Veljeni on järjestänyt jo kahdet hääjuhlat, mutta vain yhdet 50-vuotisjuhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva että järjestit, mutta kyllä synttäreillä ja häillä on eroa. Synttärit on joka vuosi, ja itse ainakin tykkään niitä juhlistaa, en itseni takia vaan sen takia että on hyvä syy silloin koota läheiseni yhteen. Emme mahdu kotiini, mutta toisaalta en pysty joka vuosi järjestämään kustannuksiltaan samanlaisia juhlia kuin hääni oliv
Veljeni on järjestänyt jo kahdet hääjuhlat, mutta vain yhdet 50-vuotisjuhlat.
Syntymäpäiviä hänellä on kuitenkin ollut jo yli viidetkymmenet. Toivottavasti tuo 50. kerta ei ollut ainoa kun hän niitä juhlisti.