Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntymäpäivät ravintolassa, kuka maksaa?

Vierailija
28.05.2021 |

Kaveri täyttää 50v ja kutsuu ystäväporukkansa ravintolaan syömään pitkän kaavan mukaan. Osa vieraista tulee kaukaa 200-300km päästä. Jokainen maksaa itse ruokansa ja juomansa. Onko ok käytäntö? Jotenkin outoa tulla kutsutuksi juhliin, viedä lahja ja kustantaa itse omat syömiset juhlissa.

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljen ex on tosi nuuka. Kerran järjesti synttärit lapselleen hoplopissa ja mäkin menin ihan uteliaisuuttani lasten kanssa. Yllätys tai yllätys oli, kun piti itse maksaa sisäänpääsy.

Mä sitten kysyin lapsilta menettekö tonne vai otatteko 30 e käteen. Synttärisankari on tietty syytön äidin nuukailuun ja henkilökunta oli yrittänyt kertoa ei näin toimita. Lapset, kun ei ole mitään sukua keskenään ja ikäeroakin on, ei sitten jääty. 

Oon paljon oppinut tässä ryhmässä ja nykyään varmaan kysyisin aina kuka laskun maksaa

Vierailija
142/154 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin onko ok? Hän on näin päättänyt ja itse voit päättää menetkö vai et. Itse en pitäisi tuollaisia juhlia mutta ihan sama mulle jos joku muu pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kutsuja maksaa viulut. Näin minä sen asian näen. Siksi en ymmärrä sitä, että esim. häälahjarahoja mietitään tyyliin: Pitää olla enemmän, kuin tarjoilut ovat maksaneet. Jos ei kassa kestä, niin silloin ei  juuri sellaisia juhlia voi  järjestää. 

Vierailija
144/154 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pitää sellaiset synttärit kuin haluaa. Ei ole pakko osallistua.

Vierailija
145/154 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tässä jokin ikäpolvi- tai Suomen sisäinen kulttuuriero kyseessä. Vaikuttaa siltä, että osan mielestä kutsuun on vähän niinkuin velvollisuus vastata myöntävästi, ja silloin ymmärrän hyvin jos omakustainen ruokailu matkojen päälle vaikuttaa tökeröltä. Muuten en osaa tätä tulkita loukkaavaksi tai tökeröksi.

Osan mielestä (kuten omastanikin), kutsuun ei tarvitse vastata myöntävästi eikä itse kutsujan ominaisuudessa odottaisi että esim. 300 kilometrin päästä tultaisiin syömään ravintolaan ja majoitutaan sen vuoksi hotellissa. Kauempana asuvalle kutsu olisi lähinnä kohteliaisuuden vuoksi, ei siksi että hänen todellakaan tarvitsisi alkaa stressata miten nyt pääsee matkustamaan paikalle ja käyttää rahaa hotelliin. Mutta jos hän haluaa niin tehdä niin sehän olisi enemmän kuin mukavaa. Harvan ihmisen synttäreille itse lähtisin satojen kilsojen päähän ja jos niin päättäisin tehdä niin en ainakaan kehtaisi valittaa kuinka paljon meni rahaa.

Vierailija
146/154 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan järjestään kaikki meidän kaveriporukan synttärijuhlat on olleet omakustanteisia. Jos joku järjestää kotibileet, niin kaikki tuo omat juomansa ja  yleensä jotain naposteltavaakin. Toki sankari kotonaan tällöin nyt jotain naposteltavaa on pöytään laittanut ja ehkä jonkun boolin, mutta silti kaikki tuo kysymättäkin omia mukanaan.

Jos joku on synttäreidensä kunniaksi halunnut kodin sijasta mennä ravintolaan, niin aina kaikki on maksaneet omat ruokansa. Ja ei, laskua ei jaeta mitenkään tasan, vaan kaikki syö ja juo juuri sitä mitä haluaa ja miten paljon haluaa. Ja jokainen maksaa ne, mitkä on itse tilannut. Jokuhan saattaa ottaa vain yhden kahvin, ja toinen vetää kolme ruokalajia ja jokaiselle viinin. Pöydässä on paikka kaikille silti ja ihan selvää, että "kutsu ko. ravintolaan" ei tarkoita mitään muuta, kuin että pöytävaraus tehdään niin monelle hengelle, kuin on ilmoittanut tulevansa.

Miten kukaan olettaisi, että joku yhteinen ravintolaillallinen pitäisi jonkun yhden hengen maksaa, vaikka hänellä kuinka olisi synttärit?

Vierailija
147/154 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos käännetään näin päin, että vaikka ystäväni olisi synttäreidensä kunniaksi pyytänyt minut kanssaan ravintolaan, niin minä en ikinä kehtaisi laittaa häntä maksamaan minun ruokiani. Minulla on vähän kallis viinimaku jne. muutenkin, joten maksan kyllä oman tilaukseni ihan itse. Päin vastoin minulle tulisi ennemmin mieleen, että voisin vaikka tarjota sankarille jonkun drinkin tms., koska on sentään hänen syntymäpäivänsä.

Vierailija
148/154 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttää paljon täyttää sankari, pitää osata sanoa miten menetellään kun kutsutaan. Ja vieraat jos on epäselvinä asioista, niin kysytään. Sama se vaikka kutsuis maapallon toiselta puolelta, pitää sanoa onko omakustanteisesti vai mitä. Mut just kutsuttiin juhliin. Selvisi osallistumis hinta, sanoin ei kiitos. Juhlan teemakaan ei kiinnosta. Varsinkin kun osallistuminen piti tietää heti, eikä miettimisaikaa ollut edes vuorokautta kauempaa. 

Vierailija
149/154 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsutaan ravintolaan, pitää kutsussa ilmetä kuka maksaa viulut. 

En kehtaisi kutsua ystäviä syntymäpäivilleni, jos en heille edes ruokaa tarjoaisi. Jos haluaa sen tehdä ravintolassa, niin se on oma valinta. Muutama kuukausi sitten vietimme vaimoni kuuskymppisiä. Hän tarjosi lähimmille ystävilleen ravintolassa ateria ruokajuomineen. 

Jos haluaa päästä halvemmalla, tekee itse ruoat ja juhlii kotona.

Vierailija
150/154 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen maksaa itse tietysti. Miksi päivänsankarin pitäisi muiden syömiset kustantaa?

Jos juhlat olisivat kotona, maksaisivatko kaikki myös silloin tarjoiluista?

Vierailija
151/154 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsussa ilmoitetaan että itse pitää ruuat maksaa niin oma valinta meneekö vai ei juhliin. Veisin vain kukat ajaksi, sinä iässä ei ainakaan tavaraa tarvitse. Itse kielsin 60v synt tavaralahjojen tuonnin.

Vierailija
152/154 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen maksaa itse tietysti. Miksi päivänsankarin pitäisi muiden syömiset kustantaa?

Juhlien järjestäjä tietysti maksaa juhlansa. Ihan pöljää kutsua viisikymppisille, joissa vieraat maksavat kaiken.

Tässä nykymaailmassa kaikki normaali on kääntynyt ylösalaisin.

Kohta varmaan häissäkin ostetaan itse tarjoilut

Voisi tietysti ehdottaa, että lahjana (kuitenkin vaikea keksiä ) olisi se, että vieraat osallistuvat vapaaehtoisella lahjoituksella juhlien kustannuksiin.

Vierailija
153/154 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin ainoastaan siinä tapauksessa, että ne muut on päättäneet järjestää päivänsankarille juhlat. Silloin he maksavat omat ruokansa, ja sille päivänsankarille yhteisesti hänen ruokansa. Jos kuitenkin päivänsankari itse toimii kutsujana, niin tottakai hän silloin maksaa. Ei mihinkään juhliin mennä kutsuttuna vieraana sillä oletuksella, että itse maksetaan. 

Vierailija
154/154 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsutaan ravintolaan, pitää kutsussa ilmetä kuka maksaa viulut. 

En kehtaisi kutsua ystäviä syntymäpäivilleni, jos en heille edes ruokaa tarjoaisi. Jos haluaa sen tehdä ravintolassa, niin se on oma valinta. Muutama kuukausi sitten vietimme vaimoni kuuskymppisiä. Hän tarjosi lähimmille ystävilleen ravintolassa ateria ruokajuomineen. 

Jos haluaa päästä halvemmalla, tekee itse ruoat ja juhlii kotona.

Jos nyt ihan kutsutaan, niin ei tarvitse edes erikseen mainita kuka maksaa, koska sehän nyt on itsestäänselvyys että se joka kutsuu maksaa. Nyyttärit on asia erikseen, tai jos ajatuksena tosiaan on että jokainen maksaa omansa, niin ei ole enää kyse kutsusta, vaan silloin vaan sovitaan että näin tehdään. Kysytään siis haluaako toinen tulla omalla kustannuksellaan mukaan synttäreitä juhlimaan. Mutta että ihan varsinaisesti kutsutaan vieraaksi, ja laitetaan vieras itse maksamaan, niin se olisi kyllä todella outoa. Koskaan en ole tuollaisesta edes kuullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi