Syntymäpäivät ravintolassa, kuka maksaa?
Kaveri täyttää 50v ja kutsuu ystäväporukkansa ravintolaan syömään pitkän kaavan mukaan. Osa vieraista tulee kaukaa 200-300km päästä. Jokainen maksaa itse ruokansa ja juomansa. Onko ok käytäntö? Jotenkin outoa tulla kutsutuksi juhliin, viedä lahja ja kustantaa itse omat syömiset juhlissa.
Kommentit (154)
Yleensä kyllä synttärisankari tarjoaa juhlavieraille ravintolassa, juhlatilassa tai kotona ruoat ja juomat. Joitain poikkeuksiakin kyllä on. Esim. voi olla vaikka iso opiskelukaveri- tai harrastusporukka, joka tapaa säännöllisesti, ja tällöin synttäritapaaminen voi olla puoliksi osa normaalia tapaamisaktiviteettia. Tällöin voidaan sopia, että jokainen maksaa omat ruokansa, ja synttärisankari voi juhlistaa tapaamista tarjoamalla vaikka lasilliset kuohujuomaa tai jälkiruoaksi kakun.
Mitä ap:n mielestä ystävän olisi pitänyt tehdä jos ei ole varaa maksaa koko illallisia? Jättää kutsumatta kauempaa tulevat vieraat kokonaan vai olla pitämättä koko juhlia? Olisiko ap loukkaantunut, jos olisi lukenut somesta että vain lähellä asuvat on kutsuttu viisikymppisille?
Itselläni on ystäväpiiri aivan hajallaan ympäri Suomea ja maailmaa, ja täytän muutaman vuoden päästä 50. En ole niin rikas, että voisin maksaa kaikille kaikki kulut tai välttämättä edes illalliskuluja kaikille niille joita haluaisin kutsua. Lahjoja en tarvitse mutta haluaisin nähdä ystäviäni ja muistella niitä vuosia mitkä kukin on ollut mukanani 50 vuoden aikana.
Luultavasti järjestäisin juhlat ap:n ystävän tyyliin, mutta en ole tullut ennen ajatelleeksi että tästä voisi joku loukkaantua. Olisin olettanut, että jos joku ei pysty tai halua tulla niin hän ei yksinkertaisesti tule. Mutta asia ei ilmeisesti sittenkään ole näin, vaan koko juhlat pitäisi jättää järjestämättä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap:n mielestä ystävän olisi pitänyt tehdä jos ei ole varaa maksaa koko illallisia? Jättää kutsumatta kauempaa tulevat vieraat kokonaan vai olla pitämättä koko juhlia? Olisiko ap loukkaantunut, jos olisi lukenut somesta että vain lähellä asuvat on kutsuttu viisikymppisille?
Itselläni on ystäväpiiri aivan hajallaan ympäri Suomea ja maailmaa, ja täytän muutaman vuoden päästä 50. En ole niin rikas, että voisin maksaa kaikille kaikki kulut tai välttämättä edes illalliskuluja kaikille niille joita haluaisin kutsua. Lahjoja en tarvitse mutta haluaisin nähdä ystäviäni ja muistella niitä vuosia mitkä kukin on ollut mukanani 50 vuoden aikana.
Luultavasti järjestäisin juhlat ap:n ystävän tyyliin, mutta en ole tullut ennen ajatelleeksi että tästä voisi joku loukkaantua. Olisin olettanut, että jos joku ei pysty tai halua tulla niin hän ei yksinkertaisesti tule. Mutta asia ei ilmeisesti sittenkään ole näin, vaan koko ju
Sain kutsun juhliin, mutta pääsymaksu on 40 euroa. Jätän juhlat väliin ja tapaan kaverin sitten muuten vaan ilman mitään pääsymaksuja. Ei tuo haittaa yhtään, etten pääse juhliin, kun voidaan muutenkin tavata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti järjestäisin juhlat ap:n ystävän tyyliin, mutta en ole tullut ennen ajatelleeksi että tästä voisi joku loukkaantua. Olisin olettanut, että jos joku ei pysty tai halua tulla niin hän ei yksinkertaisesti tule. Mutta asi
Sain kutsun juhliin, mutta pääsymaksu on 40 euroa. Jätän juhlat väliin ja tapaan kaverin sitten muuten vaan ilman mitään pääsymaksuja. Ei tuo haittaa yhtään, etten pääse juhliin, kun voidaan muutenkin tavata.
Näin minäkin olettaisin, että jos itselläni ei ole juhlien aikaan varaa tarjota kaikille, niin ne jäävät pois joilla ei ole varaa tai halua tämän takia osallistua. Mielelläni tapaan heitä sitten muuten vain, mutta helpompi tavata kerralla isompi määrä niitä jotka haluavat tavata minua vaikka joutuisivatkin maksamaan oman osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti järjestäisin juhlat ap:n ystävän tyyliin, mutta en ole tullut ennen ajatelleeksi että tästä voisi joku loukkaantua. Olisin olettanut, että jos joku ei pysty tai halua tulla niin hän ei yksinkertaisesti tule. Mutta asia ei ilmeisesti sittenkään ole näin, vaan koko ju
Totta kai järjestät sellaiset juhlat joihin sinulla on varaa. Jos ystäväsi eivät ymmärrä sitä vaan loukkaantuvat siitä ettet pysty maksamaan kaikkea, niin ovatko he sellaisia ystäviä joita haluat elämääsi? 50-vuotiaana ei enää kannata kuljettaa loukkaantujia mukanaan, elämässä on muitakin vaivoja. Tietenkään et itsekään saa loukkaantua siitä, jos kaikki kutsumasi eivät voi tulla, mutta niinhän se on aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on erittäinkin hyvätuloinen ystävä, joka järkkää joka vuosi synttärinsä tuolla kaavalla. Varaa haluamaansa ravintolaan kabinetin / pöydän ja sitten odottaa, että syödään ja juodaan pitkän kaavan mukaan. Jokainen maksaa oman laskunsa ja koska kyseessä on synttärit, niin vielä lahja sankarille. Olen vähän alkanut nikotella, sillä vaikka varaa olisikin, niin mielestäni on tuhlausta heitellä satasia kaverin synttäreihin. Ja ei, en todellakaan ikinä muuten tilaa ravintolassa alkudrinkkiä+alkupaloja+pääruokaa+ pari viinilasia+kahvi, jälkiruoka ja ehkä joku juoma vielä päälle.
Hyvätuloiselta tuttavalta tuli kutsu 50-vuotisjuhliin Espanjassa. Omalla kustannuksella tietysti olisi pitänyt sinne lentää ja majoittua koko perheellä. Emme menneet.
Yleensä tuollaiset kutsut esitetään läpällä ja sinä otit tosissaan. 😅 Tuo tarkoittaa "olen matkoilla". Toki niinkin on käynyt, että lähes koko suku osallistui ja synttärisankari maksoi synttäripäivällisen, eikä odottanut saavansa lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Lasku jaetaan kaikkien paitsi sankarin kanssa.
MUTTA silloin kutsujina on ne järjestäjät, koska hehän vaitsee ravintolan, ja yleensä kaveriporukka tekee tän lahjana sankarille. Ei se synttärisankari itse määrää että sillon ja sillon siinä ravintolassa, ja 100 vierasta, omia sukulaisiaankin. Eihän kukaan pysty tuota kustantamaan.
Oon nähny yllätyssyttäreitä järjestettävän joillekkin, mut sillon on kyseessä pieni porukka, jotka jäjestää, nää on vähän eri luontoisia tilaisuuksia, ei sinne sukua kutsuta syömään kaverin piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsuu vieraat juhlimaan niin kyllä kutsuja maksaa juhlatarjottavat.
Syntymäpäivät on juhla. Mitkä juhlat ne on, jos vieraat maksaa omansa.
Ne on sillon presidentinlinnan itsenäisyyspäivän vastaanotoot. Veronmaksajat maksaa yhdessä juhlat. Harvat ja valitut saa mässäillä, osallistuen toki kuluihin omasta pussistaan,
Tosiaan toisinaan läheiset/sukulaiset/ystävät haluavat juhlan kunniaksi viedä päivänsankarin syömään. Tällöin he maksavat omat ruokansa ja juomansa ja jakavat päivänsankarin kulut. Tai joku tarjoutuu maksamaan omansa lisäksi päivänsankarin (tekemättä siitä numeroa).
Olen varmaan vanhanaikainen, mutten kehtaisi kutsua ihmisiä juhliin, jos joutuisivat itse maksamaan ruokansa. Pitkänmatkalaiset tietysti kustantavat matkansa ja majoituksensa ja jollei ole varaa, jäävät pois, mutta kyllä juhlapaikka ja tarjoilut kuuluu kutsujan maksaa.Juhlat järjestetään sen mukaiset, mihin budjetti riittää. Jollei ole varaa tarjota ravintolaillallista vieraille, laitetaan itse ruokaa kotona tai vuokrataan joku edullinen juhlatila.
Yhdessä sovitut illanvietto-tyyppiset juhlat ovat eri asia. Niissä tietysti kaikki maksavat omat kulunsa, mutta paikka ja ajankohtakin sovitaan yhdessä, eikä niin, että joku valitsee vaikka kaupungin kalleimman ravintolan ja kaikki maksavat itse ruokansa, oli varaa tai ei.
Tuollaiseen kutsuun, jonka aloittaja oli saanut, vastaisin kiitos, mutta ei kiitos, rahatilanteestani riippumatta. Jos se siis tulisi muodossa " Juhlin 5-kymppisiäni x päivänä ravintolassa y... PS. Jokainen maksaa ruokansa itse." Jos taas tulisi vaikkapa soitto tai viesti, että Hei, olisi kiva juhlia syntymäpäiviäni ravintolaillallisen merkeissä, sovitaanko porukalla milloin ja minne mentäisiin? olettaisin ilman eri sanomista, että kulut jaetaan ja tietysti osallistuisin.
Paksummasta rautatangosta en tätä asiaa osaa vääntää, mutta jospa tästä nyt hitaammatkin ymmärtäisivät, että näillä kahdella tavalla juhlia on ero ja se ero sanelee suoraan, kuka sen lystin kustantaa.
Toki, jos on jollain porukalla sovittu, että syntymäpäiviä juhlitaan juhlakalun valitsemassa ravintolassa ja jokainen maksaa omat ruokansa, ollaan taas eri tilanteessa, mutta tämä pitää olla kaikkien tiedossa ennen kuin varsinainen kutsu saapuu. Ap:n kuvaama tapaus on ihan vain tökeröä käytöstä kutsujalta, eikä sitä voi mitenkään puolustella.
Minua kiinnostaa käydä ravintolassa, joka on kuitenkin sen verran kallis että en mene sinne ilman erityisempää tilaisuutta.
Kohta tulossa synttärit, ja olen miettinyt että ne olisi hyvä syy tälle elämykselle. Paikka on kuitenkin sen verran kallis että maksaisin vain omat ruokani ja juomani, ja kaikki vieraat omansa. Aion kyllä kertoa tuon myös kutsuttaessa ihan selkeästi, ja jos se on jollekulle ongelma niin sitten he eivät tule. Voin minä sinne itseksenikin mennä jos kukaan muu ei halua saada sitä ravintolakokemusta.
Kustannus on siis noin 400 euroa per henki. En tietenkään odota kenenkään tuovan lahjoja minulle, vaan jos he haluavat myös tulla illastamaan niin se on se lahja.
Kutsuja maksaa. Näin on mun tuttavapiirissä.
Yleensä järjestetään sellaiset juhlat, joihin on varaa. Olen pitänyt omat viiskymppiset kotona, lasten rippijuhlat (2 lasta) ravintolassa pitkän kaavan mukaan. Kutsuttuina vain ihmiset, jotka ovat olleet läheisessä suhteessa lasten kanssa.
En voisi ajatellakaan, että lähettäisin kutsun juhliin, joissa vieraat maksais. Tuntuisi, että ne ei ole mun juhlat ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen maksaa itse tietysti. Miksi päivänsankarin pitäisi muiden syömiset kustantaa?
Juhlien järjestäjä tietysti maksaa juhlansa. Ihan pöljää kutsua viisikymppisille, joissa vieraat maksavat kaiken.
Tässä nykymaailmassa kaikki normaali on kääntynyt ylösalaisin.
Kohta varmaan häissäkin ostetaan itse tarjoilut
Oon ollut häissä joissa oli näin. Ainoastaan tervetuliaisjuoman, jolla skoolattiin hääparille, tarjosi hääpari. Tästä ei jäänyt oikein hyvää makua suuhun, pari oli kuitenkin työssäkäyviä ja jokainen toi lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuja maksaa. Näin on mun tuttavapiirissä.
Yleensä järjestetään sellaiset juhlat, joihin on varaa. Olen pitänyt omat viiskymppiset kotona, lasten rippijuhlat (2 lasta) ravintolassa pitkän kaavan mukaan. Kutsuttuina vain ihmiset, jotka ovat olleet läheisessä suhteessa lasten kanssa.
En voisi ajatellakaan, että lähettäisin kutsun juhliin, joissa vieraat maksais. Tuntuisi, että ne ei ole mun juhlat ollenkaan.
Ja näin jää monet vieraat kutsumatta joita muuten haluaisi nähdä, ja jotka itsekin mielellään osallistuisivat. Monet juhlat jäävät kokonaan juhlimatta. Vain siksi, että ei voi ajatella kuplan ulkopuolelta, että toisinkin voi toimia.
Hirveitä lokkeja täällä. Olen ollut tällaisilla 40v synttäreillä. Tottakai menen syömään ystäväni pyytämänä (ja niin tekee koko muukin porukka). Kutsussa selvästi ilmoittaa, että omakustanteinen ruokailu. Miksi sankarin pitäisi maksaa tai vielä parempaa, olisiko parempi, ettei juhli sitten ollenkaan - eikä vahingossakaan siis tapaa ystäviään - ellei ole varaa maksaa kaikkien ravintolaruokia.
Miksi kenellekään tulee mieleenkään loukkaantua asiasta? Minä ainakin menen oikein mielelläni ravintolaan ystävieni kanssa omakustanteisestikin. Kivahan se on heitä tavata. Varsinkin jos jollain on synttäritkin, niin yksinkö pitäisi kotona istua, jos ei pysty kaivamaan vähintään tonnia 10 hengen ravintolaruokiin? Onneksi ystäväni ei ole noin törppöjä.
Aina voi jättää menemättä ja pysyä itse poissa, jos ei kustannusten jako miellytä.
Sopimusasia. Pitää tehdä selvä sääntö, jotta jokainen ilmoittautuja tietää mihin sitoutuu. Ei sen kummempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on erittäinkin hyvätuloinen ystävä, joka järkkää joka vuosi synttärinsä tuolla kaavalla. Varaa haluamaansa ravintolaan kabinetin / pöydän ja sitten odottaa, että syödään ja juodaan pitkän kaavan mukaan. Jokainen maksaa oman laskunsa ja koska kyseessä on synttärit, niin vielä lahja sankarille. Olen vähän alkanut nikotella, sillä vaikka varaa olisikin, niin mielestäni on tuhlausta heitellä satasia kaverin synttäreihin. Ja ei, en todellakaan ikinä muuten tilaa ravintolassa alkudrinkkiä+alkupaloja+pääruokaa+ pari viinilasia+kahvi, jälkiruoka ja ehkä joku juoma vielä päälle.
Hyvätuloiselta tuttavalta tuli kutsu 50-vuotisjuhliin Espanjassa. Omalla kustannuksella tietysti olisi pitänyt sinne lentää ja majoittua koko perheellä. Emme menneet.
Yleensä tuollaiset
Ei nuo ole mitään läppiä. Tottakai voidaan porukalla mennä reissuun jonkun synttäreiden kunniaksi. Ei kukaan oleta, että sankari maksaisi toisten lennot. Myös jos esim. järjestää häät ulkomailla, niin kyllä kaikki ihan omat lentonsa maksaa. Maksathan kotimaassakin omat bensasi, majoittumisesi jne., jos menet jonkun juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Yhden kerran lähes olen mennyt tähän halpaan. Synttärisankari tilasi vielä viskejä, kalliimpia ja lopulta summa jaettiin tasan osallistujien kesken.
Mun onni oli se, että mulla oli menoa. Tulin myöhässä ja lähdin etuajassa. Kysyin tarjoilijalta osaako sanoa laskusta. Meillä oli tilattuna kabinetti. Tarjoilija kertoi on pyydetty etukäteen lasku jaetaan. Mä tilasin vain salaatin, join vettä ja tilattaessa jo maksoin osuuteni. Kun lähdin , huikkasin päivänsankarille olen maksanut osuuteni. Ravintolassa oli muutama tuttu, kerroin heille laskun pilkkomisesta ja hekin kävivät maksamassa oman osuutensa, eli muut joutuivat maksamaan ns heudän osuutensa päivänsankarin tilauksista. Pöydissä oli myös viiniä ja nekin jaettiin , vaikka mukana oli pari raskaana olevaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan vanhanaikainen, mutten kehtaisi kutsua ihmisiä juhliin, jos joutuisivat itse maksamaan ruokansa. Pitkänmatkalaiset tietysti kustantavat matkansa ja majoituksensa ja jollei ole varaa, jäävät pois, mutta kyllä juhlapaikka ja tarjoilut kuuluu kutsujan maksaa.Juhlat järjestetään sen mukaiset, mihin budjetti riittää. Jollei ole varaa tarjota ravintolaillallista vieraille, laitetaan itse ruokaa kotona tai vuokrataan joku edullinen juhlatila.
Yhdessä sovitut illanvietto-tyyppiset juhlat ovat eri asia. Niissä tietysti kaikki maksavat omat kulunsa, mutta paikka ja ajankohtakin sovitaan yhdessä, eikä niin, että joku valitsee vaikka kaupungin kalleimman ravintolan ja kaikki maksavat itse ruokansa, oli varaa tai ei.
Tuollaiseen kutsuun, jonka aloittaja oli saanut, vastaisin kiitos, mutta ei kiitos, rahatilanteestani riippumatta. Jos se siis tulisi muodossa " Juhlin 5-kymppisiäni x päivänä ravintolassa y... PS. Jokainen maksaa ruokansa i
Ei tää kyllä kauhean paksua rautalankaa ollut. Mun mielestä tuossa ei ole mitään järkeä että vaikkapa 20-henkisen porukan pitää päästä sopimaan aikaa ja paikkaa ennen kuin on sopivaa että jokainen maksaa itse. Siinähän menee ikä ja terveys ennen kuin edes sopiva ajankohta löytyy. Juhlan järjestäjä voi ihan hyvin päättää nämä, ja ne jotka eivät pääse tai eivät halua tulla, eivät tule. Jos joku ilmoittaisi noin että PS. jokainen maksaa itse ruokansa, niin en minäkään osallistuisi, mutta en sen takia että päivänsankarin pitäisi mielestäni maksaa kaikki, vaan siksi että tuo kuulostaa töykeältä. Asian voi kuitenkin ilmoittaa toisinkin.
Omituinen oli tuokin esimerkkisi, että omakustanteisuus pitää ilmoittaa ennen "varsinaista" kutsua. Mitenköhän tämä sitten tapahtuu? Ilmoitetaan jokaiselle erikseen että lähetän sinulle pian kutsun, jossa aion pyytää sinua omakustanteisille illallisille?
Ap ei mielestäni ole kertonut, mitä hänen kutsussaan on ilmoitettu, joten en näe miten voit omienkaan esimerkkiesi valossa tuomita sen tökeröksi.
Mä luulen, että itsemaksamisen tapa on päinvastoin tullut akateemisista piireistä. Tohtorin karonkoissa voi olla valmistujan alasta riippuen tapana maksaa etukäteen ilmoitettu osallistumismaksu, joka voi olla esim. 50€. Toisilla aloilla taas tuore tohtori kustantaa kaiken.
Luulen, että keskituloisille ja sitä varakkaammille ei ole kauheasti merkitystä maksaako itse vai joku muu. Kunhan asiasta on ilmoitettu etukäteen. Ravintolassa voi sentään itse valita ateriansa.